Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
HASTANE KAYITLARININ BİLGİSAYAR
ORTAMINDA TUTULMASI Sağlık Bakanlığı’na bağlı yataklı tedavi kurumlarındaki tıbbi kayıt ve arşiv hizmetleri tarihindeki sayılı genelgenin yayınlanmasına kadar; Makamın tarih ve sayılı olurları ile yürürlüğe giren “YATAKLI TEDAVİ KURUMLARI TIBBİ KAYIT ve ARŞİV HİZMETLERİ YÖNERGESİ”ne göre yürütülmektedir.
2
ve sayılı genelge ile “Yataklı Tedavi Kurumları Tıbbi Kayıt ve Arşiv Hizmetleri Yönergesi”ne ek madde 1 ilave edilmesine dair yönerge değişikliğine ilişkin tarih ve 7067 sayılı makam onayı ile otomasyona geçen hastanelerde, hastane yönetimlerinden,hastane kayıtlarının bilgisayar ortamında tutulmasına ilişkin işlemlerin söz konusu yönerge değişikliği ve makam onayı doğrultusunda yürütülmesi hususunda gereğinin yapılması istenmektedir.
3
YATAKLI TEDAVİ KURUMLARI TIBBİ KAYIT VE ARŞİV HİZMETLERİ YÖNERGESİ
(Makamın tarih ve sayılı olurları ile Yürürlüğe girmiştir.) AMAÇ Madde 1- Bu Yönergenin amacı, yataklı tedavi kurumlarına muayene, teşhis ve tedavi amacıyla gelen hastalara, yaralılara,acil ve adli vak’alara ait kayıtların, düzenlenen ve kullanılan dokümanların toplanmasına ve bu dokümanların hastaların daha sonraki başvurularında veya araştırmacılar veyahut adli makamlarca her istenildiğinde derhal hazır bulundurulması için merkezi tıbbi kayıt ve arşiv sistemi içinde tasnif ve muhafaza edilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
4
KAPSAM Madde 2- Bu yönerge Sağlık Bakanlığı’na bağlı yataklı tedavi kurumlarını ve bu kurumlardaki tıbbi kayıt ve arşiv hizmetlerini kapsar. DAYANAK Madde 3- Bu yönerge tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’nin 32. maddesine dayananılarak hazırlanmıştır.
6
MERKEZ TIBBİ ARŞİVE KONULACAK DOSYALAR Madde 6- Merkezi tıbbi arşivde bütün servislere ve ayrıca Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’nin 66 ncı maddesine göre yatırılan hastalara ait ve polikliniklerde işi biten dosyalar, bir sıra ve düzen içerisinde muhafaza edilir.
7
MERKEZ TIBBİ ARŞİVİN BÖLÜMLERİ Madde 7- Merkezi tıbbi arşiv, şu bölümlerden oluşur: a) Hasta endeksi bölümü b) Eksik dosyalar bölümü c) Dosyalama bölümü d) Tıbbi sekreterlik bölümü e) Tıbbi istatistik ve kodlama bölümü Eğitim ve araştırma hastaneleri ile yatak sayısı 400 ve daha fazla olan genel ve özel dal hastanelerinde adli vakalara ait işlemlere ilişkin yazışmaların yürütülmesi ve araştırmacıların talep ettiği araştırma ve inceleme dosyalarını çıkartmak üzere bir araştırma ve haberleşme bölümü kurulur. Yatak sayısı 100’ün altındaki hastane arşivleri, bölümlere ayrılamaz.
9
EKSİK DOSYALAR BÖLÜMÜ Madde 9- Eksik dosyalar bölümü; yatan hastalar taburcu edildiğinde hasta kabul bölümünden liste karşılığı dosyaları günlük olarak teslim alıp analizlerini yaparak,eksik belgeleri tamamlar; epikrizlerini müdavi tabibe yazdırıp imzalatır; epikrizlerini yazmakta ihmali görülen tabiplerin isimlerini baştabipliğe resmi yazı ile bildirir.
10
DOSYALAMA BÖLÜMÜ Madde 10- Bu bölüm hasta dosyalarının, “renkli kod sistemine” göre sıralanması, gerektiğinde polikliniklerden gelen dosya istek fişi formuna uygun olarak verilmesi, verilen dosya yerine vekil dosya (asıl dosyanın izleme fişi ile takip edildiği geçici dosya) konulması, her gün bütün polikliniklerden saat 15:00 de liste karşılığı alınan dosyaların yerine kaldırma işlerini yürütür. Dosyalama bölümü raporları ve M1’leri dosyalarına kaldırır,yıpranmış olan dosyaların renk sistemine göre yenisini düzenler.
11
Dosyaların bulunmasına zaman kaybını azaltmak, tasnifini kolaylaştırmak ve yanlış yere kaldırılmasını önlemek amacıyla her harfe bir renk gelecek şekilde yüzlük bölümler halinde son iki rakama renk verilmeden dosyalama sistemi açıklama formuna uygun renkli dosyalama sistemi oluşturulur. 0- Kırmızı 5- Siyah 1- Gri 6- Sarı 2- Mavi 7- Kahverengi 3- Turuncu 8- Pembe 4- Mor 9- Yeşil
12
TIBBİ SEKRETERLİK BÖLÜMÜ Madde 11- Tabiplerin el yazısıyla yazılmış veya diktafonlara dikte edilmiş çıkış özeti, ameliyat notu gibi hasta ile ilgili çeşitli bilgilerin özel formlar üzerine daktilo edilmesi tıbbi sekreterlikçe yürütülür. Cumhuriyet Savcılıklarından intikal eden müzekkerelerin takibinden ve cevaplandırılmasından bu bölüm sorumludur.
13
HASTA DOSYASINA KONULACAK BELGELER MADDE 12-Hasta dosyasında şu belgeler bulunmalıdır: a)Hasta kabul kağıdı (Form 60) b)Tıbbi müşahede ve muayene kağıdı (Form 62) c)Derece kağıdı (Form 61) d)Hasta tabelası (Form 51) e)Röntgen istek kağıdı ve raporları (Form 64) f)Laboratuar istek kağıdı ve tetkik raporları (Form 65) g)Ameliyat kağıdı (Form 63) h)Hastanın muayene istek formu (Form 67) i )Çıkış özeti (Form 67)
15
TIBBİ İSTATİSTİK VE KODLAMA BÖLÜMÜ Madde 13- Tıbbi istatistik ve kodlama bölümünün görevleri şunlardır; a) Dünya Sağlık Teşkilatı’nca yayınlanan ”150 Başlıklı liste”deki tanılara göre 999, ameliyatlara göre 99 başlığa göre sınıflandırılıp kodlaması yapılır. Kodlaması yapılan dosyalar teşhis ve ameliyatlara göre ayrı ayrı karta geçirilerek kendi arasında sınıflanıp endeks kutularına kaldırılır. b) Tıbbi araştırmalarda dosyalar, vekil dosya ve zimmet karşılığı araştırmacıya verilir.
16
c) Araştırma ve haberleşme bölümü kurulan hastanelerde araştırma ve inceleme dosyaları bu bölüm tarafından çıkartılır. d ) Hasta ve yaralılara uygulanan tedavi usulleri ve bu konudaki çalışmaların verimini tespit etmek ve ileriye dönük planlama yapabilmek için yatan ve ameliyat olan hastalara ait bilgiler bu bölüm tarafından uluslar arası esaslara göre tasnif edilir ve kodlaması yapılır. e ) (Form-56) ile bildirimi zorunlu hastalıklar, verem (tüberküloz), zehirlenme, ADS, kadın ve ana ölümleri, kanser vakalarına ilişkin bilgileri sağlık müdürlüklerine bildirir.
17
SERVİS SEKRETERLERİ Madde 14- Servis sekreterleri şu görevleri yerine getirir. a) Yatış kağıdını kontrol eder, hastanın adı, soyadı, baba adı, dosya numarası, doğum tarihi,medeni durumu, cinsiyeti, işi ve adresi, teşhisi, yatıran tabibin isim kaşesi ve imzası eksikse tamamlanmasını sağlar. b) Hastanın yatmasından taburcu olmasına kadar kullanılan bütün formlar ile biyopsi, EKG, sitopatoloji, röntgen, anestezi, gibi raporları hasta dosyasına koyar ve bunun takibini yapar. c) Hasta taburcu olurken, resmi hataların raporlarının ilgili tabipçe yazılmasını sağlar; taburcu notunu kontrol eder ve hasta dosyasını hasta kabul bölümüne gönderilmeden önce 12 nci maddedeki sıralamaya göre düzenler.
18
HÜKÜM ÖNGÖRÜLMEYEN HALLER Madde 16- Bu yönerge’de hüküm öngörülmeyen ve açıklık getirilmeyen hususlarda, tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
19
ADLİ VAK’ALARA İLİŞKİN KAYITLARIN MUHAFAZASI Madde 15- Adli vak’alara ilişkin tüm tahlil, tetkik sonuçları ile her türlü kayıt, dokümanlar ve hasta dosyalarının en az yirmi yıl süreyle yataklı tedavi kurumunun arşivinde muhafazası zorunludur.
20
YATAKLI TEDAVİ KURUMLARI TIBBİ KAYIT ve ARŞİV HİZMETLERİ YÖNERGESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNERGE Madde 1- Makamın tarih ve sayılı onurlarıyla yürürlüğe giren “Yataklı Tedavi Kurumları Tıbbi Kayıt ve Arşiv Hizmetleri Yönergesi”ne aşağıdaki ek madde 1 ilave edilmiştir.
21
HASTANE KAYITLARININ BİLGİSAYAR ORTAMINDA TUTULMASI Ek Madde-1 Bilgisayar otomasyon sistemine geçen hastanelerde her türlü kayıt işlemi Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’ nde belirlenmiş standartlara göre; poliklinik,acil, hasta kabul, hasta servisleri ve laboratuarlarda tutulması gerekli protokol defteri ve Yönergenin 12 inci maddesinde sayılan hasta dosyalarına konulacak belgeler ihtiyaca göre ve altyapısı uygun olan kurumlarımızda bilgisayar ortamında düzenlenebilir. Bu sayılanlar haricinde tutulması gerekli resmi kayıtlar hem defter hem de bilgisayar ortamında tutulur.
22
Bu şekilde tutulacak kayıtların bilgisayar ortamında saklanması, değiştirilmesi, dışarıdan yapılacak müdahalelerin veya silinmesinin önlenmesi amacıyla; a) Fiziki, manyetik veya elektronik müdahalelere karşı hastane idaresince gerekli teknik ve idari önlemler alınır, alınan önlemlerin periyodik olarak denetlenmesinden baştabip sorumludur. b) Hastane ve otomasyon sisteminin büyüklüğüne göre baştabip, bu işlerin takip ve yürütülmesini temin amacıyla uygun gördüğü personeli özlük hakları saklı kalmak kaydıyla sadece bu işleri yürütmesi için görevlendirebilir.
23
c) Bu işler için görevlendirilen personel, mevcut Yedekleme sisteminden (yok ise derhal kurulmalı) günlük, haftalık, aylık ve yıllık olmak üzere verilerin yedeklenmesi (back up) işini yürütür. Yedekler hem elektronik (veritabanının bulunduğu disk ünitesinden farklı bir disk ünitesine, örneğin veritabanı C:’de ise D:’ye) hem de fiziksel olarak düzenli bir şekilde (CD, DVD) farklı ortamlara alınır. d)Bilgisayar çıktıları bir sistem dahilinde ilk numaradan başlayarak numaralandırılır ve hastane idaresince resmi mühürle tasdiklenir, korunaklı bir şekilde ve uygun bir mekanda saklanır.
24
e) Adli vakalara ve adli raporlara ait kayıtların gizliliği ve güvenliği açısından, vakayı takip eden hekim dışında vaka hakkında veri girişi yapılamaması ya da adli raporu tanzim eden hekimin onayından sonra kendisi dahil hiç kimsenin rapor ile ilgili değişiklik yapamaması için gerekli yazılım düzenlemeleri yapılmış olmalıdır. Adli vaka kayıtlarına ve adli raporlara sadece başhekimlik tarafından yetkilendirilmiş kişiler erişebilir. Resmi olarak istenmesi halinde yeni çıktı alınarak suret olduğu belirtilmek kaydıyla tasdiklenebilir. Ancak bu yetkililerin, hiçbir şekilde rapor üzerinde değişiklik yapmasına izin verilmez.
25
f) Depo, ambar, stok kontrol, eczane çalışmalarında da adli vaka ve adli rapor prosedürleri aynen geçerlidir. Kullanıcı adı ve sahibi tarafından her istendiğinde değiştirilebilen bir şifreye bağlı olarak yetkilendirilmiş kişiler dışında veri kaydı, onay, sorgu yapılamaz, çıktı alınamaz. Eğer kullanılan yazılım bu düzenlemeleri desteklemiyor ise ilgili kayıtlar elle tutulur ve resmi olarak elle tutulan kayıtlar esas alınır. g) Elektronik ortamda tutulan kayıtlar, denetim amacıyla veya herhangi bir resmi taleple istenildiğinde, bilgisayar çıktıları ile bilgisayar ekranında izlenen veri/bilgilerin daha önceki çıktılarının tutarlılık göstermesi gerekmektedir.”
26
h) Yasa ve diğer mevzuattan kaynaklanan otomasyon sistemindeki uygulama değişikliklerinin yasal süresi içinde yapılmasına / yaptırılmasına dair her türlü önlem alınır ve sözleşmelerde buna ilişkin gerekli hükümler yer alır. Madde 2- Bu Yönerge Bakan onayı ile yürürlüğe girer. Madde 3- Bu Yönerge hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.