Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TRAFİK GÜVENLİĞİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TRAFİK GÜVENLİĞİ"— Sunum transkripti:

1

2 İyi Bir Sürücüde Bulunması Gerekenler Bilgi Beceri Tutum ARACIN SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ KONTROLÜ Işık ve Farlar Lastikler Silecekler ARACIN SÜRÜCÜYE GÖRE AYARLANMASI GEREKENLER Koltuk Pozisyonu Aynalar Kapılar Emniyet Kemeri

3 GÜVENLİ BİR SÜRÜŞ İÇİN YAPILMASI GEREKEN DİĞER KONULAR ] Kural Bilinci ve Uygulaması ] Trafiğe Konsantrasyon ] İyi Düşünün ve Doğru Karar Verin ] Takip Mesafesine Dikkat Edin ] Riskleri Düşünün ] Hızınızı, Hava Yol ve Trafik Durumuna Göre Ayarlayın ] Aracınızı Dinleyin ] Niyetinizi Diğer Yaya ve Sürücülere Anlatın ] Diğer Yol Kullanıcılara Saygılı ve Hoş Görülü Olun FRENLERİ NASIL VE NE ZAMAN KONTROL ETMELİYİZ? ] Fren Hidrolik Seviyesini Kontrol Edin ] Fren Pedalında Erime Var mı? ] Fren Pedalının Ayarı Tam mı? ] Fren Pedalına Basınca Yaylanma Var mı? ] Fren Işıkları Yanıyor mu ?

4 TAŞITLARIMIZI YOLUN NERESİNDEN SÜRMELİYİZ? ] Trafik Sağdan Akar ] Orta Çizgiye Değil, Sürüş Şeridinizin ] Sağındaki Çizgiye Yakın Sürün ] Yakın İlerisi Görünmeyen Virajlar ile Tepe Üstlerine Yaklaşırken ] Olabildiğince Sağa Yanaşmalısınız ] Olumsuz Hava Koşullarında Kesinlikle Sağ Çizgiye Yakın Sürün ] Şerit Çizgilerinin Üzerinden ya da Şerit İhlali Yaparak Sürmeyin ] Dönüş Şeritlerine Zamanında Girin GEVŞEK MALZEMELİ YOL YÜZEYİNE SAHİP KARAYOLUNDA ARACIMIZI NASIL KULLANMALIYIZ? ] Yolda Lastik İzinde Oturma Varsa, Aracı Buradan Sürmeliyiz ] Tekerlek İzinde Su Bulunuyorsa Burayı Kullanmayın ] Bankete İnmeden Önce Sürme Şeridinde 4’lü leri Yakarak Yavaşlayın ] Viraja Girmeden Önce İyice Yavaşlayın ] Ön camı Yanınızdaki Koltukta Oturana Tutturun ] Takip Mesafesini Uzatın

5 YOL YÜZEYİNDEKİ ÇUKUR VE KASİSLERDE NE YAPMALIYIM? ] Derinliği 8 cm.’den Büyük Olan Çukurlar Tehlikelidir ] Çukuru Görünce Girmeden Yavaşlayın ] Yola Konsantre Olun, Aşırı Hızla Araç Kullanmayın

6 NEDEN EMNİYET KEMERİ? ] Tüm Gücünüzle Koşuyorsunuz ] Önünüze Aniden Bir Engel Çıktı Çarpmadan Durabilir misiniz? Hayır ] Üstelik Aracınızla 25 km/h Hızda Yaptığınız Kazada Alacağınız Darbeyle, Aynı Şiddette Etkileneceksiniz ] Emniyet Kemeri; Kaza ya da Frenlemede, ] Aracınızla Aynı Hıza Sahip Bedeninizin, Aracınızla Aynı Anda Durmasını Sağlar ] Böylece İkinci Çarpışmayı ya da Beden Çarpışmasını önler NE ZAMAN VE NEREDE EMNİYET KEMERİ? ] Emniyet Kemeri Kullanmak İçin Şehirlerarası Karayoluna Çıkmanız Gerekmez ] Şehir İçinde Daha Uzun Süre Araç Kullanmaktayız ] Şehir İçinde Bu Nedenle Daha Çok Riskle Karşılaşmaktayız ] Şehirlerarası Yolculuklarda Emniyet Kemeri Güvenceniz Olmalıdır ] Şehir içi Yolculuklarda, Yani Düşük Hızlarda Emniyet Kemerinin Koruyuculuğu Daha da Artmaktadır ] Sakın Unutmayın!.. Emniyet Kemeri Her Zaman ve Her Yerde Kullanılmalı

7 EMNİYET KEMERİ VE ÖNLENEN RİSKLER ] Emniyet Kemeri Takmadınız! Kaza Anında Vücut Hareketinizi Düşünelim ] Çarpışma Anında Vücudunuzun Araçla Aynı Hızda Hareket Ettiğini Söylemiştik ] Vücudumuzun İleri Hareketini Emniyet Kemeri Durdurur ] Eğer Takmamışsanız Sizi Aracın Tavanı, Direksiyon Simiti ya da Cam Durdurur ] Ancak Bunun Sonucu ölüm ya da Yaralanmadır.

8 EMNİYET KEMERİ KULLANMIYORSANIZ ] 30 km/h Hızda Çarpışma Vücudumuzun Hasarı 1 İken ] 50 km/h Hızda Çarpışma, Vücudumuzun Hasarı 9 Kat Artar EMNİYET KEMERİ VE ÖNLENEN RİSKLER ] Özel Araçlar İçindekilerin Emniyet Kemeri Kullanması ] Kaza Sonrası Ölümler % 45 ] Ağır Yaralanmalar ise % 50 Oranında Azalır

9 Hafif Kamyon Sürücülerinin Emniyet Kemeri Kullanmasında ise ] Araç İçi Ölümler % 40 ] Ağır Yaralanmalar ise % 35 Azalmaktadır ] Ölümlü Sonuçlanan Kazaların ] % 48’i Baş ve Boyun Yaralanmaları ] % 38’i ise Göğüs-Karın-Kalça Yaralanmaları ] % 8’ise Omurga ve Göğüs Duvarı Yaralanmaları Şeklinde Olmaktadır EMNİYET KEMERİ DOĞRU KULLANIMI ] Emniyet Kemerinin Frenleme ve Çarpışma Anındaki İşlevleri ] Sürücü veya Yolcuların Üzerine Etkileyen Kuvvetin ] Emniyet Kemeri Boyunca vücuda Yayılmasını Sağlamak ] Bu Sayede Kemer Takanları Koltuklarına Bağlayarak İleri Hareketin Devamını önlemek ] Emniyet Kemeri Göğüs Kemiğinin Üzerinden Çapraz Bağlanmalı ] Kaburgalar Üzerinde Olmamalı ] Göğüs Kafesi İçerisindeki Kalp ve Akciğer Gibi Hayati Organlar Riske Edilmemelidir ] Emniyet Kemeri Karın Bölgesinde Leğen Kemiğini Sarmalıdır ] Kemiğin Karın Bölgesi Üzerinde Olması Mide, Karaciğer ve Bağırsaklara Basınç Uygular ] Ani ve Sert Frenleme ya da Kaza Anında Bu Organlar Çok Ağır Tahribata Uğrar.

10 DOĞRU OLMAYAN GERÇEKLER-1 ] Doğru Olmayan Gerçekler: Şehir İçinde Emniyet Kemeri Kullanmıyorum Çünkü Ben Düşük Hızlarda Çarpmaya Dayanırım Gerçek Şehiriçi Yollarda Hız Limiti Olan 50 km/h Gibi Sürücülerimizce Fazla önemsenmeyen Bir Hızla Kafa Kafaya Çarpışmada Sürücünün Karşılaştığı Kuvvet Tam 4 Tondur Buna Rağmen Emniyet Kemeri Kullanmamakta Israr Edecek Bir Sürücüye Söylenebilecek Tek Şey Kendini Aldattığıdır.

11 DOĞRU OLMAYAN GERÇEKLER-2 “KAZA SONRASI ARAÇTAN ÇIKABİLMEK İÇİN KEMER TAKMIYORUM’’Unutmayalım : ] Bir Kaza Sonrası araçtan Çıkabilmenin İlk Şartı Bilincimizin yerinde Olmasıdır ] 30, 50, 90 km/h Hızlardaki Çarpışmalarda Alacağınız Darbenin Bilincinizi Ne kadar Etkileyebileceğini Hiç Düşündünüz mü? ] Kemeriniz Yoksa, En Düşük Hızlarda Bile Vücudunuzu Araç İçerisindeki Sert Bölümlere Çarpar, Yaralanır ve Bilinç Kaybı Olur Bunu da Unutmayalım : Bir Kaza Sonrası Olmanız gereken Yer Yine Aracımızın İçidir Kemer Takmadıysanız Bulunacağınız Yer Araç Dışıdır. Gerek Araçtan Çıkış Gerekse Yere Düşme Sırasında Ölümcül Darbeler Alırsınız Emniyet Kemeri Kullanmadığımızda Karıştığımız Bir Kazada, Araç Dışına Fırlamanız Halinde Ölüm Riskiniz Tam 25 Kat Artar.

12 Yanlış! “Aracımda Hava Yastığı Olduğu İçin Emniyet Kemeri Kullanmıyorum” Gerçek ] Hava Yastıkları Emniyet Kemerine Yardımcı Güvenlik Sistemleridir ] Hava Yastıkları Devrilme, Savrulma Gibi Kazalarda ve Ani Frenleme durumlarında Çalışmamaktadırlar Hava Yastığı çarpma dışında hiçbir işe yaramaz!!! Mutlaka emniyet kemerinizi takınız!

13 HAVA YASTIKLARI VE ETKİNLİKLERİ ] Hava Yastıkları ] Çarpışma Anında Aldıkları Sinyalle Açılır ] Bu Süre 0.1 ile 0.4 Saniye Arasındadır ] Sürücü veya Yolcunun, Başı ve Gövdesi ile Direksiyon ve Aracın İç Paneli Arasında Tampon Görevi Yapar ] Hava Yastığı + Emniyet Kemeri ] Ciddi Kafa Yaralanmalarını % 75 ] Ciddi Göğüs Yaralanmalarını ise % 66 Oranında Azalttığı Belirlenmiştir ] Ancak Hava Yastıkları Tek Başına Kullanılır ise Ciddi Kafa Yaralanmalarını Ancak % 23 Oranında Azaltabilmektedir HAVA YASTIKLARI VE GETİRDİĞİ RİSKLER ] Emniyet Kemeri Kullanılmaması Durumunda ; ] Hava Yastıkları Şişerken Sürücü veya Yolcunun Baş ve Gövdesinde Şiddetli Darbelere Yol Açar ] Bilincini Kaybetmiş Kazazedelerin Boğulmalarına Yol Açabilir

14 TRAFİK EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE AMACI NEDİR Ulaşım alanında en büyük sorun trafik eğitiminin alınmaması ile oluyor. Başta kazaların meydana gelerek yaralanmalara sebep olabilmektedir. İnsan hayatının en önemli unsurlarından birisi çevresine karşın sorunların bilinerek giderilmesine yönelik olacaktır. Trafik eğitimi alan kişilerin yolculukta daha az sorunla karşılaştığı görülmüştür. Eğitim alınması sayesinde bilinçli, dikkatli ve trafikte ne yapacağını bilir.

15 Kazaların en aza indirilmesini sağlamak. İnsanları trafik konusunda bilinçlendirerek sorunların giderilmesi. Can ve mal kaybına engel olup sorunların giderilmesi. İnsanların bilinçli olarak trafiği kullanabilmeleri. Yol ve çevresinde yapacakları geçişte daha dikkatli olurlar. Kendilerine ve başkalarına daha saygılı olurlar. Yolculuk yapan kişiler davranışlarını düzene sokarak hareket ederler. Trafik kazalarında ilk yardımın nasıl yapılacağını bilerek hayat kurtarabilirler. Trafik eğitimi sayesinde can ve mal kaybının önüne geçilerek sorunlar aşılabilmektedir.

16 SÜRÜCÜ KURSLARI Özel motorlu taşıt sürücü kurslarında verilen eğitim hizmetlerinin amacı, motorlu taşıt sürücüsü eğitimi vermek ve yapılan sınavlar sonucunda başarılı olanlara sertifika düzenlemektir. Kurslarda trafik ve çevre, ilk yardım ve araç tekniği dersleri ile trafik adabı dersi teorik; direksiyon eğitimi dersi uygulamalı olarak verilir. Teorik derslerin eğitimi tamamlandıktan sonra direksiyon eğitimi dersine başlanır. Özel motorlu taşıt sürücü kurslarında uygulanacak öğretim programları ile kursiyerlere trafikte sürücü davranışları, trafik kuralları, trafik mevzuatı vb. konuları içeren trafik ve çevre dersi; trafikte temel ilk yardım uygulamaları ile ilgili konuları içeren ilk yardım dersi; araçların teknik özellikleri ve temel bakım-onarım konularını içeren araç tekniği dersi ile trafik adabı dersi teorik olarak verilir. Sürücü adaylarına alacakları sertifika sınıfına göre araçları sürebilmek için gerekli bilgi, beceri ve alışkanlıkları kazanmalarına yönelik uygulamaları içeren direksiyon eğitim dersleri, uygulamalı olarak verilir.

17 Aday Sürücülük Süreci: İlk defa sürücü belgesi alanlar ile herhangi bir sebeple sürücü belgesi iptal edilmiş olup yeniden sürücü belgesi alanlar, belgenin alındığı tarihten itibaren iki yıl süreyle “aday sürücü” olarak kabul edilir. Kırmızı ışığın üç kez ihlal edilmesi, Uyuşturucu maddeyle veya alkollüyken araç kullanma ayrıca ölümle sonuçlanan trafik kazalarına asli kusurlu olarak sebebiyet verme nedenleri ile sürücü belgelerinin geri alınması, “Hız sınırları üzerinde araç kullanmak yasaktır.” kuralının üç kez ihlal edilmesi,

18 “Sürücüler, sağa ve sola dönüşlerde kurallara uygun olarak geçiş yapan yayalara, varsa bisiklet yolundaki bisikletlilere ve sola dönüşlerde sağdan ve karşıdan gelen trafiğe ilk geçiş hakkını vermek zorundadır.” kuralının üç kez ihlal edilmesi, “Görevli bir kişi veya ışıklı trafik işaretleri bulunmayan ancak başka bir trafik işareti ile belirlenmiş yaya veya okul geçitlerine yaklaşırken bütün sürücüler araçlarını yavaşlatmak ve bu geçitlerden geçen veya geçmek üzere bulunan kişilere ve öğrencilere ilk geçiş hakkını vermek zorundadırlar.” kuralının üç kez ihlal edilmesi, “Emniyet kemeri, kask vb. kullanılması zorunludur.” kuralının üç kez ihlal edilmesi,

19 Araç cinsine bakılmaksızın 0,20 promilin üzerinde alkollü olarak araç kullanıldığının tespit edilmesi, Toplam 75 ceza puanının aşılması durumlarında sürücü belgesi, trafik görevlilerince iptal edilir. Belgesi iptal edilenlerin yeniden sürücü belgesi alabilmeleri için sürücü kurslarına tekrar devam etmeleri ve yapılan sınavlarda başarılı olarak motorlu taşıt sürücüsü sertifikası almaları gerekir. Bu kişilerin sürücü kurslarında eğitime başlayabilmeleri için tabi tutulacakları psikoteknik değerlendirmeden geçip psikiyatri uzmanı muayenesinden alacakları sürücülüğe engel hâli bulunmadığını gösterir belgeyi sürücü kursuna ibraz etmeleri ve varsa iptal nedenlerinde yer alan geri alma süreleri kadar zamanın geçmiş olması zorunludur.

20 SÜRÜCÜ BELGELERİ Sürücü Adaylarında Aranan Şartlar: Ehliyet almanın şartları “Karayolları Trafik Yönetmeliği”nin 76. maddesinde belirtilmiştir. Ehliyet almak isteyen bir sürücü adayında aşağıdaki şartlar aranmaktadır: YAŞ DENEYİM ÖĞRENİM SAĞLIK SINAV ADLİ SİCİL KAYBI

21 YAŞ: M, A1 ve B1 sınıfı sürücü belgesi alacakların 16, A2, B, BE, C1, C1E, F ve G sınıfı sürücü belgesi alacakların 18 A sınıfı sürücü belgesi alacakların 20, gücü 15 kilovatı aşan üç tekerlekli motosikletler için 21, C, CE, D1 ve D1E sınıfı sürücü belgesi alacakların 21, D, DE sınıfı sürücü belgesi alacakların 24 yaşını bitirmiş olmaları zorunludur.

22 DENEYİM: A sınıfı sürücü belgesi alacakların en az iki yıllık A2 sınıfı, C1, C, D1 ve D sınıfı sürücü belgesi alacakların en az B sınıfı, BE sınıfı sürücü belgesi alacakların B sınıfı, CE sınıfı sürücü belgesi alacakların C sınıfı C1E sınıfı sürücü belgesi alacakların C1 sınıfı, DE sınıfı sürücü belgesi alacakların D sınıfı, D1E sınıfı sürücü belgesi alacakların D1 sınıfı sürücü belgesine sahip olmaları zorunludur. A sınıfı sürücü belgesi alacak 24 yaşını doldurmuş adaylarda deneyim şartı aranmaz.

23 Sürücü Belgelerinin Sınıfları ve Geçerlilik Süreleri Sürücü belgeleri, kara yollarında sürülecek araçların cins ve gruplarına göre aşağıdaki sınıflara ayrılır. A1 sınıfı sürücü belgesi: Motorlu bisiklet kullanacaklar için A2 sınıfı sürücü belgesi: Motosiklet kullanacaklar için B sınıfı sürücü belgesi: Otomobil, minibüs veya kamyonet kullanacaklar için, C sınıfı sürücü belgesi: Kamyon kullanacaklar için, D sınıfı sürücü belgesi: Çekici kullanacaklar için E sınıfı sürücü belgesi: Otobüs kullanacaklar için, F sınıfı sürücü belgesi: Lastik tekerlekli traktör kullanacaklar için,

24 G sınıfı sürücü belgesi: İş makinesi türünde motorlu araçları kullanacaklar için, H sınıfı sürücü belgesi: Hasta ve engellilerin kullanabileceği şekilde özel tertibatlı olarak imal, tadil veya teçhiz edilmiş motosiklet veya otomobil türünden araçları kullanacaklar için, K sınıfı sürücü belgesi: Sürücü adaylarının alacakları sürücü belgesi sınıfına uyan araçları sürmeyi öğrenmeleri için, Uluslararası sürücü belgesi: Uluslararası kuruluşlarca alındığı ülkenin sürücü belgesine dayanılarak Karayolları Trafik Yönetmeliği’ndeki esas ve usullere göre sınıfına uyan araçların sürülmesi için uluslararası kuruluşlarca verilen sürücü belgeleridir. Sürücü belgelerinin geçerlilik süreleri ise aşağıdaki gibidir: M, A1, A2, A, B1, B, BE, F ve G sınıfı sürücü belgeleri 10 yıl, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ve DE sınıfı sürücü belgeleri ise 5 yıl geçerlidir.

25 TRAFİK SİGORTASININ ÖNEMİ Ülkemizde her yıl çok sayıda trafik kazası meydana gelmektedir. Trafik kazaları sonucu oluşan maddi ve manevi kayıplar, bireysel ve toplumsal anlamda büyük bir yıkıma yol açmaktadır. Zorunlu trafik sigortası, Karayolları Trafik Kanunu’nda belirtildiği üzere araç sahibi tarafından yaptırılması zorunlu olan sigortadır. Trafik sigortası; trafikte meydana gelebilecek maddi hasarlı ve yaralanmalı kazalarda kusurun durumuna göre kişiyi güvence altına alıp hasar ve tedavi masraflarının karşılanması amacıyla yaptırılan bir sigortadır. Zorunlu trafik sigortası olmayan araçlar, tespit edildikleri anda trafikten çekilir. Bu nedenle araç sahipleri trafik sigortasını yaptırmakla yükümlüdür. Bu araçların yeniden trafiğe çıkması için oldukça uzun bir süre geçmesi ve ciddi meblağlardaki masrafların yerine getirilmesi şarttır. Bu sebeple zorunlu trafik sigortası sahibi olmak zaman ve para kayıplarını önlemek açısından da gereklidir. Gerek bir kaza durumunda, gerekse herhangi bir polis kontrolünde ilk dikkat edilecek unsurlardan birisi trafik sigortasının yaptırılmış ve geçerli durumda olmasıdır. Araç sürücüleri, ayrıca isteğe bağlı olarak kendi zararlarının ve kasko sigortasının ilgili teminatları ölçüsünde uğrayacakları diğer zararların karşılanmasını sağlamak için kasko sigortasını da yaptırabilirler.

26 Otomobillerde çocuk koltuğu kullanımının önemi Otomobillerde çocuk koltuklarının kullanılmasının nedeni araç içinde bulunan bir çocuğun kaza anında oturduğu yerden fırlayıp savrulmasını önlemektir. Eğer bu önlenemezse çocuklar kaza anında aracın iç yüzeyine şiddetle çarpabilirler. Bunun sonuçlarını tam olarak önceden kestirmek mümkün değilse de en azından ağır şekilde yaralanacaklarını tahmin etmek güç değildir. Bir çocuk koltuğu kullanılması halinde ise özellikle bu yaralanmanın şiddetini azaltmak mümkün olduğu gibi bazı hallerde tümüyle önüne geçmek de mümkündür. Çocuk koltukları; bebekler için ayrı yürümeyi yeni öğrenmiş çocuklar için ayrı okul çağındaki küçük çocuklar için ayrı olmak üzere üç grup olarak incelenebilir.

27 Bu koltukların kullanım amaçları aynı olsa da kendi özelliklerine uygun olarak kullanılması gereklidir. Bütün çocuklar için boy ve kilolarına uygun büyüklükte bir koltuk ya da yükseltici seçilmelidir. Aksi halde emniyet kemeri bağlamak herhangi bir yarar sağlamayacaktır. Araç kazalarında hayatını kaybeden her 100 kişiden 15’inin çocuk olduğunu unutulmamalı. Yaralanmalarda da bu oran aynı. Türkiye’de trafik kazalarında yaralanan ya da hayatını kaybedenlerin yüzde 30’u 0-14 yaş arası çocuklar. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre batı Avrupa ülkelerinde trafik kazalarına maruz kalan her 100 çocuktan üçünün hayatını kaybettiği belirtilirken bu oranın Türkiye’de yüzde 46 olduğu gerçeği önümüzde durmaktadır.

28 RAYLI SİSTEMLERDE GÜVENLİ YOLCULUK: Akıllı ulaştırma sistemleri, raylı sistemler için yeni teknolojiler geliştirerek, risklerin azalmasına ve hayatları kurtarmaya devam ederken, işletmeciyi de ekonomik kayıplardan korumaktadır. Demiryolu ulaşım sistemlerinde meydana gelebilecek çarpışmalar diğer ulaşım sistemlerinde meydana gelebilecek çarpışmaların sonuçları ile kıyaslandığından çok daha kötü tablolarla karşı karşıya gelmemize neden olmaktadır. Gerek bu sistemlerin yolcu kapasitesi, gerek sistemin kendine özgü kılavuzlanmış güzergah ve altyapısı meydana gelebilecek bir riskin önlenme şansını düşürmektedir. Raylı sistemlerde meydana gelen çarpışma tipleri incelendiğinde, istatistiki olarak; en fazla görülen çarpışma türü, raydan çıkma olarak karşımıza çıkmaktadır.

29 Demiryolu sistemlerinde meydana gelen raydan çıkma, bir çok farklı nedene bağlı olabileceği gibi, farklı nedenlerin birbirleriyle olan etkileşiminden de kaynaklanabilir. Farklı ulaştırma sistemlerinde de gözlemlenen, mevsimsel değişikliklere bağlı altyapıda meydana gelen riskler göze çarpan sebepler arasındadır. Özellikle sonbahar aylarında, ağaçlardan düşen yaprakların, demiryolu altyapısını kaplayarak, mevsim yağışlarıyla birlikte, kılavuzlanmış güzergahın kayganlaşmasına ve raydan çıkma riskini arttırmasına neden olmaktadır. Bu mevsimsel değişiklik yol güvenliğini etkilemekle birlikte, tariflenmiş seferlerde gecikmelere, dolayısıyla hem kullanıcı gözünden hizmet kalitesinin düşmesine, hem de işletmecilerin gecikmeli seferler nedeniyle zarar etmesine neden olmaktadır.

30 DENİZ YOLU ARAÇLARINDA GÜVENLİ YOLCULUK: Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizde yük ve yolcu taşımacılığında deniz yolu ulaşımı yaygın olarak kullanılmaktadır.Ulaşımda deniz yolunun kullanılması; maliyetlerin düşük olması,yol yapım bakım ve onarımı gibi harcamaların olmaması,büyük miktarlarda yolcu ve yük taşınabilmesi nedenleriyle günümüzde artış göstermektedir.Deniz yolu ulaşımında yolcuların dikkat etmesi gereken bazı güvenlik önlemleri vardır. Bu araçları kullanan yolcular hareket halindeki deniz araçlarından sarkmamalıdır.Dalgaların şiddetiyle deniz araçlarında oluşan sarsıntılarda denge kayıpları yaşanıp düşme tehlikesi oluşmaktadır.

31 Bu nedenle yolculuk esnasında ve deniz araçları tamamen durmadan güvenlik açısından ayağa kalkınmamalıdır. Ayrıcı hareket etmek üzere iskeleden ayrılma aşamasındaki bir deniz aracına binmeye çalışılmamalıdır. Bu kurallara uyulmaması durumunda maddi kayıp, yaralanma ve ölümler meydana gelmektedir.

32 HAVA YOLU ARAÇLARINDA GÜVENLİ YOLCULUK : Uçak yolculuğu, özellikle de uzun mesafeli yolculuk, yolcuları, kendilerinin sağlık durumlarını olumsuz bir şekilde etkileyebilecek birçok faktöre maruz bırakmaktadır. Geçmişte hastalık problemleri olan yolcular bu faktörlere karşı daha hassas olabilirler. Eğer yolcu planlarını dikkatlice yapar ve yolculuk öncesinde ve sonrasında ve yolculuk sırasında birtakım basit tedbirleri alırsa, hava yolculuğu ile ilgili sağlık riskleri asgari düzeye indirilmiş olur.

33 Hava Yolculuğunun Olmaması Gereken Durumlar 7 gününü doldurmamış olan bebekler. Hamileliğin son 4 haftası içindeki (çoğul gebeliklerde 8 hafta) ve doğumda sonraki ilk 7 gün içerisindeki kadınlar. Dinlenme halinde bile hissedilen göğüs ağrısı veya angina pektoris. Herhangi bir ciddi ve bulaşıcı hastalık. Kanama, travma ve enfeksiyondan dolayı artan kafa içi basınç. Sinüs enfeksiyonu, kulak burun boğaz enfeksiyonları (özellikle de östaki borusu tıkanmışsa). Son zamanlarda olan myokardial enfarktüs ve kriz. Ciddi kronik solunum hastalığı, dinlenme halindeki nefessiz kalma veya çözümlenemeyen pnömotoraks. Orak hücre anemisi. 200 mmHg'den fazla sistolik basınca sahip, kontrolsüz arteriyel hipertansiyon.

34

35 Havanın veya gazın içeride kaldığı, son zamanlarda gerçekleşen bir cerrahi girişim ya da hasar durumu. (Özellikle karın travması, mide-bağırsak ameliyatları, baş- yüz-göz hasarları, beyin ameliyatları ve göz yuvarlağının içine girildiği göz ameliyatları.) Skuba dalıcıları dalış yaptıktan sonra kısa süre içinde hava yolculuğuna çıkmamalıdırlar (Bir veya daha fazla gün sınırsız dalış yaptıktan sonra en az 24 saat, 2 saat dalış yaptıktan sonra en az 12 saat.) Uçakların böceklerden arındırılması, Uluslararası Sağlık Tüzüğü'nün zorunlu kıldığı bir kamu sağlığı tedbiridir. Yolcular uçakta bulunan böcekler tarafından enfekte edilebilir. Taşınan sineklerin kaçmasından dolayı, sıtmanın görülmediği bazı ülkelerin havalimanları çevresinde sıtma salgınlarına rastlanmıştır. Yolcular uçakla seyahat ederken böcek ilacı spreylerinin sıkılması konusunda bazen endişe ederler. Ancak bu ilaçların zararlı olduğu yönünde herhangi bir kanıt bulunamamıştır.

36 BİSİKLET VE MOTOBİSİKLETİN GÜVENLİ KULLANIMI Bu araçların yaya yollarında sürülmesi yasaktır. Bisiklet sürücülerinin 11 yaşını doldurmuş olmaları gereklidir. Motorsuz taşıtları sürenlerin 13 yaşını doldurmuş olmaları zorunludur. Motorlu bisiklet sürücülerinin 17 yaşını doldurmuş olmaları ve A1 sınıfı ehliyet almaları gerekir. Motosiklet sürücülerinin 17 yaşını doldurmuş ve A2 sınıfı sürücü belgelerinin olması zorunludur. İkiden fazla bisikletin,taşıt yolunun bir şeridinde yan yana sürülmesi yasaktır. Sürücü arkasına yeterli bir oturma yeri olsa bile başka kişilerin taşınması yasaktır. Elde bagaj paket ve benzerlerinin taşınması yasaktır.

37 Bunların başka bir araca bağlanarak, asılıp tutunarak sürülmesi yasaktır. Bisiklet sürenlerin en az bir elleri,motorlu bisiklet sürenlerin manevra için işaret vermeleri dışında iki elleri ve motosiklet sürenlerin devamlı iki elleriyle taşıtlarını sürmeleri zorunludur. Bisiklet ve motorlu bisikletlerin ön tarafında beyaz ışık veren ve 20 m. Yi aydınlatabilen bir far arka tarafında ise kırmızı ışık veren lamba yada 10 cm. yüzeyli bir yansıtıcı (reflektör) bulundurulur. Bisiklet ve motorlu bisikletlerde aynı ses tonu veren en az 30 m. Den duyulabilen ikaz kornası bulundurulmalıdır. Motorlu bisiklet ve motosikletlerde birbirinden ayrı iki fren bulunmalıdır.

38 HAZIRLAYAN: EMRE GÖKBULAK


"TRAFİK GÜVENLİĞİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları