Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

E-Ticarette Gelir Modelleri

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "E-Ticarette Gelir Modelleri"— Sunum transkripti:

1 E-Ticarette Gelir Modelleri
BTEP301 - KONU 10

2 Gelir Modeli Nedir? Bir şirketin gelir kaynaklarını belirleyen ve yatırımları veya sermayesinin karşılığında elde edeceği kar oranının oluşum yöntemidir. Gelir modeli, e-ticarette dikkatlice irdelenmesi gereken başlıca bir bileşendir. Gelir modeli bir iş sonunda başarılı ya da başarısız olma nedeni olarak görülmemeli. Gelir modelinin, bir bulmacanın sadece bir parçası olduğunu ve doğru yönetim ile diğer parçalar ile daha uyumlu çalışabileceği bilinmelidir.

3 Gelir Modeli Nedir? E-Ticarete taşınmış bir çok şirket, gelirini farklı yöntemler kullanarak elde edebilmektedir. Birçok online şirket reklam, abonelik, bağlı kuruluşlar arası pazarlama gibi birden fazla gelir akışı sağlayan modeli sitelerinde kullanabilmektedir. Unutulmamalı ki e-ticaret sadece ürün ve/veya hizmet satışından ibaret değildir, bunlarla birlikte kişiler (online afiş) ve enformasyon (kullanıcı-bilgileri) paylaşılabilmektedir.

4 Gelir Modeli Nedir? Beş birincil gelir modelleri aşağıda maddelenmiştir. Birden fazla varyasyon olanakları olduğu için, birçok şirket tek bir gelir modeline bağlı kalmayabilir. Bugün göreceğimiz temel 5 gelir modeli; Reklam modeli Abonelik modeli İşlem ücreti modeli Satış modeli Ortaklık modeli

5 Reklam Modeli Web sitenizin tabanında reklam için bir içerik ve forum sağlanarak, sitede bulunan sayfaların belirli bölgelerini reklam amaçlı, reklam verenlere satarak elde edilen bir gelir modelidir. Reklam modeli geleneksel medya modelinin bir ekidir. Nasıl ki televizyon ve radyo kanalları gelir elde etmek için reklamcılığı kullanıyorsa, e-ticaret siteleri de aynı amaçla reklamcılığı kullanabiliyorlar. Ancak sanal alemde reklamcılık, televizyon ve radyo kanallarından biraz daha farklı bir konsepte gerçekleşiyor.

6 Reklam Modeli En geleneksel reklam modeli sitenin belirli yerlerini (üst panel, sağ ve/veya sol panel) reklam verenlere satarak reklam yapmaktır. *

7 Reklam Modeli Diğer bir yöntem de sitenin ücretsiz olarak e-posta, anlık mesajlaşma ve blog gibi hizmetleri kullanıcıya sunarak, bu hizmetler içerisinde içerdiği reklam yöntemidir.

8 Reklam Modeli AltaVista.com arama motorunda oluşan reklamlar, arama terimine göre tetiklenip oluşur. Örneğin Core-duo işlemcileri tararken sayfanın sağ tarafında oluşan Core-duo işlemci satan sitelerin reklamı gibi.

9 Reklam Modeli Afiş Reklamları
Pano afişi; sayfanın tüm üst veya alt bölümünü kaplayan bir afiş modelidir. Gökdelen afişi; genelde web sayfalarının sağ veya orta bölümünde dikdörtgen şeklinde bulunur. Kullanıcı sayfayı aşağıya/yukarıya kaydırdıkça, afiş de görüntüde kalacak şekilde hareket eder.

10 Reklam Modeli Bu tip afişler kişilerin ilgisini çekmediğinden yada sinir bozucu olduğundan başka afiş teknikleri geliştirildi. Gizli (Pop-Up) afiş; bir hipermetin veya bağlantı köprüsü tiklandığı zaman yeni sayfayla birlikte ek bir pencerede uyarı mesajı gibi açılan afiş modelidir.

11 Reklam Modeli Metinsel afiş; web sayfasını oluşturan içerikler arası yer alan bir afiş modelidir. İnterstiyel afiş; genellikle ulaşmak istediğiniz bir sayfayı, video veya ses dosyasını açmadan önce size sunulan bir seçim panosudur. Ancak panodan bir seçeneği seçtikten sonra esas sayfaya, video veya ses dosyasına ulaşabilirsiniz. Zengin içerikli medya reklamı (aktif reklam); sayfa içerisinde görsel bir reklam modelidir. Özellikle bir videoyu izlemeden önce bir reklam gibi karşınıza açılır. Bazısı “Reklamı Geç” linkini seçerek kapatılabilir, bazısını ise bitene kadar izlemek zorundasınız.

12 Reklam Modeli REKLAM GELİRİNİN HESAPLANMASI
- Görüntülenme Miktarı; reklamın sayfa(larda) görünme miktarına göre alınan ücret. Örneğin ayda 500 kez – 5 dolar. Görüntülenme rastgele yapılır, kimlere ne zaman yapılacağı belli olmaz. - CPM (Cost/1000); Afişin tıklanma miktarına göre, 1000 kere tıklanma başına alınan ücrettir.

13 Reklam Modeli Komisyonlu satış; bazı siteler reklam ücretini az tutarken, reklam verenin site aracılığı ile yaptığı alış-verişten belli bir komisyon (%) alırlar. E-Posta reklam geliri; bir sitenin müşteri listesini kullanıp reklamlarını e-posta yoluyla göndererek elde edilen bir gelir modelidir. Site, müşteri listesini reklamverenle paylaşmak için belli bir ücret alırlar.

14 Abonelik Modeli Kullanıcılar bir hizmete abone olmak için periyodik (günlük, aylık veya yıllık) ödeme yaptıklari bir gelir modelidir. Birçok site premium üyelik ile ücretsiz içerik hizmetini birleştirir. Model, dergi ve gazete hizmetini elektronik ortama aktaran şirketler tarafından öncülük edilse de, şimdi birçok işletme ve web sitesi tarafından kullanılmaktadır.

15 Abonelik Modeli New York Times, SpiegelOnline, Zattoo, Netflix gibi örnekler dergilerini/gazetelerini periodik olarak web sitelerinde sağlamakta, içeriğin sınırlı bir bölümü tüm ziyaretçiler tarafından görülebilse de içeriğin kalan kısmını görmek veya içeriği bilgisayara indirebilmek icin üyelik gerekmektedir.

16 Abonelik Modeli Geleneksel dergi/gazete alımını azalmasına ve abonelik yonteminin artmasına sebep faktörler: İnternetin artan hızı ve kapsama alanı, Birçok kişide bulunan akıllı telefon, tablet gibi küçük taşınabilir bilgisayarların her an elimizin altında olması Günlük işlerin hep bilgisayardan yürütülmesi ve yine internete sürekli bağlılık Gazete ve dergilere ulaşmak için vaktimizin olmaması Kağıt ısrafının önlenmesi İnternetten daha fazla bilgiye daha uygun fiyata ulaşmamız

17 Abonelik Modeli Diğer örnekler; Paypal, VeriSign gibi güvenli ödeme ve dijital imza hizmetlerden yararlanmak icin abonelik modelinin uygulanması, Müzik indirme siteleri Yazılım indirme siteleri Finansal ve mali yardım siteleri Danışman siteleri ve akademik yayın siteleri artık düşük ücretle abonelik gelir modeli ile internette hizmet vermektedirler.

18 İşlem Ücreti Modeli İşletmelerin web siteleri üzerinden, sundukları işlem sayısına veya boyutuna bağlı bir ücretlendirme ile, gelir elde etmesidir. Diğer bir değişle, site sahibi, bir işlemi tamamlamak için gerekli olan bilgiyi müşterilere sağlar, ve bunun karşılığında belli bir ücret alır.

19 İşlem Ücreti Modeli Örneğin, online seyahat acentaları, müşterilere seyahat rezervasyonu yaparak müşterinin işini kolaylaştırıyor ancak karşılığında bir komisyon ücreti alıyor. Hisse senedi alım satım hizmeti veren siteler de müşterilerinden yepılan her işlem için komisyon ücreti alıyorlar.

20 Satış Modeli Bir şirket mal, bilgi veya hizmet satarak gelir ettiği klasik gelir modelidir. Bu modelde, doğrudan satış veya açık/kapalı artırma usulü kullanılır. sitesi mesela Amerika Birleşik Devletlerinin hemen hemen her yerine çiçek satışı yaparak evlere teslim etmektedir. Birçok giyim ve ayakkabı firmasının elektronik ortamda satış yapan siteleri bu modele örnek olmaktadır.

21 Bağlı Şirketler Modeli
Bir şirket, ürün/hizmetini sağlamak amacıyla başka bir şirketin web sitesini kullanması, ve bu site üzerinden şirketin yapacağı her satıştan site sahibine pay ödemesi ile oluşan bir gelir modelidir. Örneğin; DVD satışlarını elektronik ortamda arttırmak için DVD’lerini Amazon.com üzerinden satışa çıkarıyor. Ve satılan her DVD için Amazon.com şirketine belli bir yüzdelik ödemektedir.

22 Ünlü Sitelerin Gelir Modelleri
GOOGLE.COM Google birden fazla gelir modelini kullanmaktadır. AdWord ozelligini destekleyen bir sistemi var, yani kişinin tarama kriteriyle ilgili olan reklamları aynı sayfada gösterebilmesi. Başka arama motorlarında sınırlı olan ve hatta olmayan bu özellik sayesinde birçok şirket reklamlarını yayınlaması için Google’ı seçmiştir. Ayrıca Google’in gelişmiş arayüzü ile şirketler kendilerine uygun reklam anlaşmalarını seçebilir, reklamlarının sayfa üzerindeki tasarım detaylarına müdahale edebilirler.

23 Google Gelirleri Licensing Total Revenue US $ (in thousand) Percentage
US $ (in thousand) Percentage  REVENUE MODEL Advertising        Google Website Google Network Website 10,624,700 5,787,900 64% 35% Licensing 181,400 1% Total Revenue 16,593,986 100%

24 Ünlü Sitelerin Gelir Modelleri
EBAY.COM Ebay şirketi de farklı modeller kullanarak gelir elde eden siteler arasında yer alıyor. Öncelikle Paypal yazılım haklarına sahip olmaktan Paypal’ı kullanan milyonlarca site üzerinden işlem ücreti kazanıyor. Reklamlardan geliri olan Ebay, ayrıca ürünlerini pazarlayıp satabilmesi için satıcılara yer ayırarak, bu alandan hizmet geliri elde ediyor.

25 Ebay Gelirleri Ebay, yaklaşık 6milyar doları şu üç hizmeti sağlayarak elde etmiştir; Açık artırmalı satış, Paypal ödeme sisteminin kiralanması, ve Skype ile görüntülü anlık iletişim yazılımı. US $ (in thousand) Percentage REVENUE MODEL  Transaction fees        Marketplace        Payments        Communications 4,203,340 1,401,824 192,756 70.4% 23.5% 3.2% Advertising and other 171,821 2.9% Total Revenue 16,593,986 100%


"E-Ticarette Gelir Modelleri" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları