Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ANNE BABALAR SINAVA HAZIR MISINIZ?
2
ÖĞRENCİNİN BAŞARISI SADECE KENDİSİNE BAĞLI DEĞİLDİR.
Anne babanın rolü inkar edilemez.Sınav yaklaştıkça çocuğunuza daha şefkatli davranın. Çünkü genç kaybedenlerin daha çoğunlukta olduğu bir sınava girmektedir. Gencin moralini bozan, kaygılanmasına yol açan,motivasyonunu düşüren, ve öfkelendiren anne-baba davranışları öğrencinin başarısız olmasına yol açar.
3
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
VELİLERE ÖNERİLER
4
Kaygı, öğrenmenin ve öğrendiğini kullanmanın önündeki en önemli engeldir.
Kaygısı artan, sınava olduğundan farklı anlamlar veren öğrenciler için her sınav bir "Kriz"dir. Kendisini ispatlaması gereken, değerli olduğunu herkesin görmesi gereken ve mutlaka kazanılması gereken bir savaş. Bu duygularla sınava hazırlanan genç, her bir sınavı, hatta her bir çalışma testini, kazanılması gereken bir savaş olarak görecek, yapamadığı her bir soruyu kaybedilmiş bir savaş olarak yorumlayacaktır.
5
ÇOCUĞUN KAYGISINI AZALTMAYA YÖNELİK ÖNERİLER
7
Yoğun kaygı yaşayan kişiler geleceği düşünmekten bugünü kullanamazlar
Yoğun kaygı yaşayan kişiler geleceği düşünmekten bugünü kullanamazlar. Sizin sınav sonucu ile aşırı meşgul olmanız, çocuğunuzun da bu yönde meşguliyetini arttıracaktır. Çocuğunuza yardımcı olmak için çocuğunuzun bugünkü yaptıkları ile ilgilenebilirsiniz.
9
En az şu kadar net yapmalısın. ‘’Kimya ve biyolojiden ful yapmalısın
En az şu kadar net yapmalısın. ‘’Kimya ve biyolojiden ful yapmalısın.’’ Başarılı olmalısın.’’ Kendini dersine vermelisin. ’’ Bu yıl mutlaka kazanmalısın’’ vb. türünden zorunluluk ifade eden cümleler öğrencinin kaygısının artmasına neden olmaktadır. Bu tür zorunluluk ifade eden sözleri mümkün olduğunca az kullanmaya çalışın.
10
ZORUNLULUK İFADE EDEN CÜMLELER:
Bak evlat 2012’ de YGS-LYS, SBS’yi kazanmalısın. ( Hatta bir de özel olarak ‘ şu bölüm veya bu üniversiteyi kazanmalısın.) Bu sene matematiği kesin halletmen gerek. Kazanamazsan bu son şansın, doğru askere. Kendi ilimizdeki üniversite olmazsa , kusura bakma kızım gönderemem. Bu sene bu iş bitmeli , karışmam. Öbür sene dershane falan da yok.
11
Çocuklarınıza tekrar tekrar ders çalış demeyin
Çocuklarınıza tekrar tekrar ders çalış demeyin. Sorumluluğunu bilen ve sınavlara hazırlanan öğrenciler için ailelerin uyarılarına ihtiyaç yoktur. Bazı öğrenciler bu nedenle kendisi için değil ailesi için ders çalışması gerektiği düşüncesine kapılıp daha yoğun kaygı hissedebilir. Ya da ailesine tepki göstererek ders çalışmayı aksatabilir.
12
Negatif motivasyondan uzak durun
Negatif motivasyondan uzak durun. Bazı anne babalar çocuklarının motivasyonunu artırmak için; “bu gidişle sen asla kazanamazsın”, “yata yata sınav kazanılmaz” “bu kadar çalışmayla kazanamazsın“, “bu kafayla gidersen zor kazanırsın" gibi sözler söylerler.
13
Bir grup öğrenci tarafından yapılan bir deneyde, bir ay boyunca
HİKAYE MOLASI…. Bir grup öğrenci tarafından yapılan bir deneyde, bir ay boyunca bir nohuta, kötü, aşağılayıcı ve hakaret içeren sözler söylenmiş, Diğer nohuta ise , ‘ Seni seviyorum, canımsın, sen benim her şeyimsin’ gibi sözler söylenmiş. Sonuç olarak kötü söz söylenen nohutun daha erken çürüdüğü ortaya çıkmış. ÇOCUKLARIMIZA NE SÖYLÜYORSAK ÖYLE OLMA İHTİMALLERİNİ ARTIRIYORUZ…
14
Gereğinden fazla fedakarlıktan kaçının ve bunları hatırlatmayın
Gereğinden fazla fedakarlıktan kaçının ve bunları hatırlatmayın. Örneğin bir yıl boyunca eve misafir çağırmamak, evde televizyonu açmamak gibi. Öğrenci bu durumu ailemin bu fedakarlıklarına yanıt vermek zorundayım biçiminde düşünerek daha fazla kaygılanabilir.
15
* Çocuğu sınavlara hazırlanan bazı aileler kendi yaşamlarını bir kenara bırakarak çocukları için uğraşmaya başlamaktadırlar. Kendi hayatınızı unutmayın. Örneğin, çocuğuna daha fazla yardımcı olmak için annenin işinden ayrılması, annenin çocuğunu sınav salonlarının kapısında beklemesi.
16
Her zaman çocuklarınızın yanında olduğunuzu hissettirin.
* Çocuğunuzdan beklentilerinizde gerçekçi olmaya çalışın. * Örneğin, sözel yeteneği olan bir öğrencinin sayısal alandan bir bölüm kazanmasını beklemeyin. Beklentileriniz ile çocuğunuzun yapabilecekleri birbiriyle uyumlu olursa çocuğunuz daha az kaygı yaşayabilir. Her zaman çocuklarınızın yanında olduğunuzu hissettirin.
17
Bu zor dönemde çocuklarınıza anlayışlı ve destekleyici davranın
Bu zor dönemde çocuklarınıza anlayışlı ve destekleyici davranın. Kaygının yoğunlaşması ile birlikte çocuklarınız kendilerini daha çaresiz ve çözümsüz hissedebilirler. Daha önceden kızmadıkları şeylere şimdilerde daha sert tepkiler gösterebilirler.
18
Çocuğunuzu hiçbir zaman başka çocuklarla kıyaslamayın.
" Dayının kızı fen lisesine girdi, sen de oraya girmelisin“, "Teyzenin kızı hukuk fakültesini kazandı, havasından yanına varılmıyor, aman bizi mahcup etme." vb. türünden yaklaşımlar çocuğunuza zarar verebilir.
19
KIYASLAMAK, KİŞİLİĞE MERMİ SIKMAKTIR.
20
* Çocuğa, sınavların onun kişiliğini değerlendiren bir ölçü olmadığı, kazanmak kadar kaybetmenin de hayatın bir parçası olduğu, hayatın sonu olmadığı anlatılmalıdır.
21
Çocuğunuzu taktir edin
* Çocuğunuzu taktir edin. Çocuğunuzun, sürekli olumsuz yanlarını, yapamadıklarını vurgulamak yerine, olumlu yanlarını görmek onun kendisine olumlu bakmasını kolaylaştırır. * Sık sık eleştirmek yerine, geçmişteki başarılarını onaylayın. Olumlu yanlarını ve çabalarını tespit ederek övün.
22
İyinin düşmanı mükemmeldir
İyinin düşmanı mükemmeldir.Sizin beklentileriniz; çocuğunuzun mükemmel olması olabilir. Ancak bu, iyiye sevinip mutlu olmanıza engel olmamalıdır. Öğrenci bir dönem okulda takdirname almamış olabilir ama bu onu aldığı teşekkür belgesinden dolayı tebrik etmeniz için bir engel değildir. Bu onu daha başarılı olma konusunda motive eder.
23
Çocuk, konuşurken konuşması asla bölünmemeli ve onun adına konuşulmamalıdır.
Çocuk, söylediği veya hissettiği şeyler için sorgulanmamalı “ bu şekilde hissetmemelisin” diyerek duyguları düzeltilmeye çalışılmamalıdır. ‘’Anne kazanamayacağım diye endişeleniyorum.’’ ‘’Kızım öyle düşünmemelisin, boşver.’’
24
Öğrenci sınavda başarılı olamazsa yaşayacağı durumu bir ceza gibi göstermeyin.
"Eğer kazanamazsan, falan okula gidersin." gibi sözler onun gideceği okulu, yapacağı işi sevmesine imkan bırakmaz. Çocuğun eğitim alabilmesi ve yararlanabilmesi ancak okulunu ve eğitimi sevmesiyle mümkündür.
25
Birbirinize bağlılığın amaç, sınavın araç olduğunu unutmayın
Birbirinize bağlılığın amaç, sınavın araç olduğunu unutmayın. Çocuğunuzun ders çalışması ve sınavda başarılı olması uğruna onunla ilişkilerinizi tehlikeye atmayın. Çocuğunuzun başarısı için maddi-manevi fedakarlık yaptığınız doğrudur.Karşılık beklemek de en doğal hakkınızdır. Çocuğunuz, gayret sarf ettiği halde eğer sonuç istediğiniz gibi değilse, elinden gelenin o kadar olduğunu kabullenin.
26
Çocuğun değerini sınavdaki başarısıyla eş tutmak, sonuçlarla ilgili olarak korkutmak, tehdit etmek, "sen hele bir kazanama, o zaman görüşürüz" ya da, ‘’aile dostlarımızın hepsine rezil oluruz" gibi ifadeler gencin motivasyonunu değil kaygısını arttırır. Çocuk, ailesinin ve başkalarının gözünde kendisinin değil, sınavdaki başarısının önemli olduğunu düşünür ve sınava gerçek dışı bir anlam yükler.
27
“Sen bizim evladımızsın. Seni seviyoruz ve hep seveceğiz
“Sen bizim evladımızsın. Seni seviyoruz ve hep seveceğiz.” şeklinde açıklamalar yaparak öğrenci rahatlatılmalıdır. Öğrenci, ailesinin sevgisini kazanmak için özel bir gayret sarf etmek zorunda olmadığını anlayacaktır. Bu rahatlama, öğrencinin sınavda daha iyi performans göstermesini sağlayacaktır.
28
Sınavlar sadece birer fırsattır
Sınavlar sadece birer fırsattır. Bu fırsatların bir şekilde telafisi vardır. Aile, öğrenciye sınavın bir ölüm-kalım meselesi olmadığını, yararlanılması gereken bir fırsat olduğunu, bu fırsat kaçırılsa bile hayatta başka fırsatların onu beklediğini, bir kapı kapanırsa başka bir kapının açılacağını anlatmalıdır. Öğrencinin de yapacağı, iyi niyetle ve elinden geldiğince sağlanan imkanları sınavlara hazırlık adına değerlendirmesidir.
29
SINAV ÖNCESİ ANNE BABA TUTUMLARI
“Sınavı kazanamazsan mahvoluruz,başarısız olursan sonuçlarına katlanırsın” gibi sözlerle korkutmayın. Sınava giriş belgelerinin ve sınavda gerekli olabilecek diğer eşyalarının tam olup olmadığını bir kez de siz kontrol edin. Sınava birkaç gün kala ve sınav günü sınavla ilgili konuşmaktan uzak durun. Çocuğumu rahatlatayım diye acayip şeylere girişmeyin. Yani her zaman nasıl davranıyorsanız şimdi de aynı şekilde davranın. Özellikle yemek konusunda farklı seçenekler sunmayın. Yani her gün ne yiyorsa , o gün de aynı şekilde kahvaltısını yaptırın. Ancak fazla sıvı almamasına özen gösterin.
30
SINAV ÖNCESİ ANNE BABA TUTUMLARI
Çocuklarınızın olumsuz davranışlarına karşı daha anlayışlı olun. Neşeli olun,sık sık espri yapın. Başarısız da olsa sevginizin devam edeceğini söz ve davranışlarınızla hissettirin. Sınav öncesinde onu mutlu etmek için küçük bir hediye alabilirsiniz.
31
SINAV GÜNÜ ANNE BABA TUTUMLARI
Sınav günü sabahı çocuğunuzu vaktinde uyandırın. Mutlaka kahvaltı yapmasını sağlayın. Zamanında sınav yerine ulaşmak için tüm önlemleri alın. Eğer çocuğunuzun hoşuna gidecekse ve başarısını arttıracaksa sınav yerinde onu bekleyin.
32
SINAV BİTTİKTEN SONRA;
ÇOÇUĞUNUZA KARŞI BESLEDİĞİNİZ SEVGİNİN SINAVLA İLGİLİ OLMADIĞINI GÖSTERMEK İÇİN SINAV SONRASI BİRLİKTE EĞLENCELİ ŞEYLER YAPIN. SINAV BİTTİKTEN SONRA;
33
Sorumluluklar yerine getirildikten sonra, sonuç ne olursa olsun “Hayırlısı buymuş” şeklinde düşünülmesi, en doğru ve makul olan davranış biçimidir.
34
Anne ve babalık mesleği 7 gün 24 saat açık olan,
emekliliği ve istifası olmayan tek meslektir…
35
EN SAĞLIKLI TUTUM, YETERLİ SEVGİ YETERLİ DİSİPLİN YETERLİ HOŞGÖRÜDÜR.
36
TUĞBA COŞKUN REH BERLİK ÖĞRETMEN
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.