Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA SEMİNERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "VERİMLİ DERS ÇALIŞMA SEMİNERİ"— Sunum transkripti:

1 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA SEMİNERİ
HAZIRLAYAN Psikolojik danışman: Fahrettin SAĞIR

2 Ders çalışma konusunda bir çoğunuzda çeşitli şikayetler vardır.

3 Bir kısmınız ders çalışmaya başlamakta güçlük çekerken
Bir kısmınız çalışma esnasında derse konsantre olamazken Bir kısmınız da çalıştığı halde başarılı olamamaktadır

4 BU DURUM ÇEŞİTLİ NEDENLERDEN KAYNAKLANABİLİR
Başlıca Nedenler Amaçsız çalışma: Neden çalışmanız gerektiği konusunda tanımlanmış bir amacınız olmadığı için

5 Plansız ve programsız çalışma
Evin değişik yerlerinde çalışma Yatarak uzanarak çalışma Kaynaklardan yararlanmama

6 Derslerden korkma, anlayamadığı dersi bırakma
Dersle ilgili ön yargılar

7 Etkili Ders Çalışma Nedir?
Etkili ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Etkili ders çalışmak sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir. Aksine belli bir plan ve program dahilinde hem ders çalışırken hem de diğer sosyal etkinliklere zaman ayırırken bunlardan zevk almanıza yardımcı olur.

8 Program hazırlamadan önce
Amaç belirleyin Hedef seçin Önceliklerinizi sıralayın Başarmama korkusunu yenin Ön yargılarınızı kırın

9 AMAÇ BELİRLEYİN Amaçlar olmadan kişi niçin ders çalışması gerektiğini açıklayamaz. Amacınızı belirlerken Niçin ders çalışıyorum yada niçin ders çalışmalıyım? sorusuna cevap arayınız. Bu soruya cevap ararken biraz düşünün ve hayata yüklediğiniz anlamla (değerlerinizle) paralel ve tutarlı bir cevap bulmaya çalışın.

10 Büyük insanların idealleri, Sıradan insanlarınsa hevesleri vardır.
Unutmayın Büyük insanların idealleri, Sıradan insanlarınsa hevesleri vardır. Washington Irving

11 Bir hedef belirleyin Amacınızı belirledikten sonra bir hedef geliştirin. Hedef amaçlara ulaşmak için tanımlanmış bir nokta belirlemektir.

12 BAŞARI İSE YENİ BAŞARILARI
HEDEFİNİZ BELLİ OLURSA, VARACAĞINIZ YERDE BAŞARIYI GÖRECEKSİNİZ Başarı BAŞARI İSE YENİ BAŞARILARI KAMÇILAR

13 Önceliklerinizi belirleyin
Belirlemiş olduğunuz hedefleri gerçekleştirip amacınıza ulaşmak istiyorsanız önceliklerinizi de belirlemelisiniz. Benim için öncelikli olan şeyler nelerdir? Sorusuna yanıt bulmaya çalışınız.

14 Eğer hayatınızla ilgili
sorumluluğu dış dünya ve olaylara bırakırsanız, çalışmanızı ve başarınızı her zaman engelleyecek birçok sebebiniz olacaktır.

15 ÖNYARGILARINIZI KIRIN
BAŞARISIZ OLMAKTAN KORKMAYIN UNUTMAYIN YAPABİLECEĞİNİZ ŞEYLERİ YAPMAYA BAŞLARSANIZ KENDİNİZİ HAYRETLER İÇİNDE BIRAKACAK SONUÇLARA ULAŞABİLİRSİNİZ

16 Sen neye hazırsan, o da senin için hazırdır.
Marc Victor Hansen

17 Bu bölümde ders başında geçirmeyi planladığınız zamandan en iyi biçimde yararlanmayı sağlamak için çalışma odasının ve masasının organize edilmesi, çalışmayı kolaylaştıracak çevre şartları ve çalışmaya başlayamama sebepleri anlatılacaktır.

18 Çalışma Odası ve Masası

19 ÇALIŞMA ORTAMINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
A-ÇALIŞMAYA BAŞLAMAK Çalışma Odası ve Masası:Çalışma masanız camın hemen yanında olmasın, yazın sıcaktan, kışın soğuktan etkilenmezsiniz.Ayrıca dışarıda görecekleriniz sizin konudan kopmanıza sebep olur.Çalışma odanızı çalışmaya başlamadan önce iyi havalandırın.Çünkü havadaki oksijenin azalması,gerginliğe yol açar ve bu durum da baş ağrısına sebep olur.

20 Sandalye:Sandalye koltuğa göre ders çalışmak için daha uyundur
Sandalye:Sandalye koltuğa göre ders çalışmak için daha uyundur.Çünkü koltuk fazla gevşemeye yol açarak öğrenmeyi güçleştirebilir. Sessizlik:Çalışma odası sessiz olmalıdır.Kesinlikle müzik olmamalı, televizyonun ve evdeki diğer aile fertlerinin sesi size ulaşmamalı.Bu ve buna benzer dış etkiler sizin dikkatinizin dağılmasına sebep olur. Poster ya da Resimler: Odanızda resim ya da poster olmamasına dikkat edin.Duvarların sade olması odada dikkatinizi dağıtacak eşya, akvaryum, kuş vb. olmamasını sağlayın.Özellikle duvarlara astığınız poster ya da resimler sizi dersten koparıp hayal dünyasına sürükler, dersten kopmanıza sebep olur ve değerli zamanınızın ziyan olmasına sebep olur. Ders Araç-Gereçleri: Çalışmaya başlamadan önce çalışma sırasında gerekli olacak bütün malzemenin elinizin altında bulunması, dikkatte kopmalara yol açacak kesintileri önlemek açısından yararlı olur.

21 “Zihnin Dağılmasını Önlemek”
Amaç: Bu bölümde, çalışmaya başladıktan sonra çalışmayı sürdürmeyi engelleyen zihin dağılmasının içten ve dıştan kaynaklanan sebepleri anlatılmış ve bunlarla başa çıkacak yollar önerilmiştir. İnsan bir şeyi gerçekten istemeye görsün, hiçbir şey aşılmayacak kadar yüksek değildir.

22 ZİHİN DAĞILMASINA YOL AÇAN İÇ SEBEPLER

23 Hayal kurmak ENDİŞELER

24 B-ÇALIŞMAYI SÜRDÜRMEK (ZİHNİN DAĞILMASINI ÖNLEMEK)
a)Zihnin Dağılmasına Yol Açan İç Sebepler: HAYAL KURMAK-ENDİŞELER *Hayal Kurmak: Çalışmaya başladığınızda hayalleriniz sizi içine alıyor ve çalışmanızı engelliyorsa size iki farklı önerimiz var: Birincisi: Bu durumda kurmak istediğiniz hayalinizi kendinize ödül olarak verin. Şunu söyleyin kendinize “Bu ders çalışma seansını tamamladığımda 10 dk. Hayal kuracağım.” İç disiplininiz kuvvetliyse bu çalışma motivasyonunuzu artıracaktır. İkincisi:Ders çalışırken hayale daldınız ve bunu erteleyemediniz bu durumda hayalinizi devam ettirin ve bitirin. Hayalinizi bitirip doyuma ulaşın ve tekrar dersinize dönün.Bu hayallerinizin geri gelmesini önlemenin bir yoludur. Bunlara rağmen yine derse dönemiyorsanız yerinizden kalkın, yürüyün, hafif egzersiz hareketleri yapın, kendinizi zihninizi ve havanızı değiştirin.

25 Endişeler: “Bu sınavda başarılı olabilecek miyim?”
“Ya başaramazsam, annemin-babamın yüzüne nasıl bakacağım?” “Arkadaşlarım benden çok çalıştı, ben tam hazırlanamadım…” “Bu iş olmayacak galiba…” “Çalışacak bunca konu var mahvoldum…” Bu ve buna benzer endişeler zihninizi meşgul edebilir. Bu tür endişelerden kurtulmanın en kolay yolu: Kendinize şu soruları sorun: “Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştırıyor mu?” “Bu düşünceler amacıma hizmet ediyor mu?” “Bu düşünceler bana yardımcı oluyor mu?” Bu sorulara vereceğiniz cevap “HAYIR” olacağına göre, yapacağınız tek şey bu düşünceleri kafanızdan silip atarak çalışmaya yönelmektir.

26 NEFES EGZERSİZLERİ

27 televizyon yatarak çalışmak TELEFON POSTERLER MÜZİK DİNLEMEK
ZİHNİN DAĞILMASINA YOL AÇARAK DERS ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN DIŞ SEBEPLER yatarak çalışmak TELEFON POSTERLER MÜZİK DİNLEMEK

28 “Sıradan insan, kendi hayatını yaşama cesaretini gösteremediği için, başkalarının kendisi için tanımladığı hayatı yaşar.Bu nedenle de kendi potansiyelini gerçekleştiremez.” Doğan CÜCELOĞLU

29 HAYATINIZ KİMİN ELİNDE?
Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğu dış dünya ve olaylara bırakırsanız, çalışmanızı ve başarınızı her zaman engelleyecek birçok sebebiniz olacaktır.

30 Bir gün anneniz veya babanız size duymak istemediğiniz bir söz söylemiş olduğu için çalışmak istemeyeceksiniz,

31 bir başka gün öğretmeninizle aranızda istenmeyen bir diyalog olduğu için çalışmaya isteksiz olacaksınız, x+y+z=A

32 bir başka gün canınız sıkkın olduğu için,

33 bir diğer gün hava içinizi kararttığı için,

34 bir başka gün arkadaşlar size bir yere gitmeyi önerdiği için vb. vb..
Bu listeyi her gün için birden çok sebeple doldurmak mümkündür…

35 Dinlemek ve not tutmanın önemi
Sadece duyuyor olmamız aynı zamanda dinliyor olduğumuz anlamına gelmez. DİNLEME dinleyen kişi tarafından işitilenlerin anlaşılmasıdır. DUYMAK ile DİNLEMEK arasındaki farkı iyi bilmek gerekir. Bir öğrenci, ders sırasında işittiklerini, ders sonunda hatırlamıyorsa, derste anlatılanları dinlememiş demektir.

36 DİNLEMENİN TAM GERÇEKLEŞMESİ İÇİN
Ders dinlerken oturuşumuza dikkat etmeliyiz Dikkatli olmaya çalışmalıyız. Derse katılımımızı öğretmene göstermeliyiz. Öğretmenin söylediklerine odaklanmalıyız Konu ile ilgili sorularımızı ve belirteceğimiz yorumları düşünmeliyiz. Anlamadığımız sözcük ve kavramları işaretlemeli ya da not almalıyız Onları anında anlamaya ya da çıkarmaya çalışmak, dersi kaçırmamıza neden olacaktır.

37 Eğer öğretmen çok hızlı ya da düzeyinizin üzerinde anlatıyorsa;
a)Öğretmenden daha yavaş anlatmasını ya da tekrar etmesini isteyebiliriz. b) Defterimizde yeterince boş yer bırakıp dersten hemen sonra eksikleri yazabiliriz. c)Dersten sonra öğretmene sorularımızı sormalıyız. d)Derse girmeden ders konusunu gözden geçirmeliyiz.

38 KEŞKE DERSLER ESKİSİ GİBİ OLSAYDI

39 PROGRAM NEDİR,NİÇİN PROGRAMLI ÇALIŞMA YAPILMALIDIR?
Belirlediğimiz amaçlara ulaşabilmemiz için günlük faaliyetlerimizi “öncelik sırasına” koymamız gerekir. TV seyretmek Arkadaşlarla buluşmak Ders çalışmak Müzik dinlemek Yemek Uyku

40 GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI
-O gün öğrenilen konuların tekrarı ve test çözümü, -Ödevlerin tamamlanması -Bir gün sonra işlenecek konuların ön hazırlığını içermelidir. ÖYLEYSE PROGRAM -Zamanı etkin bir şekilde kullanmanızı -Neye nereden başlayacağınıza karar vermenizi -Bilgilerinizi ne kadar özümsediğinizi görmenizi -Ne zaman dinlenip,ne zaman çalışacağınıza karar vermenizi -Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı kolaylaştırır. -Güven ve motivasyon sağlar.

41 PROGRAM YAPILIRKEN ŞU İLKELERİ GÖZÖNÜNDE BULUNDURUNUZ
Bir günde kaç saat çalışabileceğinizi belirleyin, Günün hangi saatlerinde çalışabileceğinizi belirleyin, Çalışmak için belirlediğiniz saatler , yorgun olmayacağınız ve çalışma dışında her şeye “hayır” diyebileceğiniz saatler olsun. Programı tamamladığınızda , programda değişiklik yapma ihtiyacı duyup duymadığınızı kontrol edin, Çalışmak için belirlediğiniz saatte çalışma odanızda ve masanızda olun.Çalışma isteğiniz yoksa bile lütfen masadan kalkmayın ve başka bir şeyle ilgilenmeyin

42 NASIL BİR ZAMANLAMA , DERS ÇALIŞIRKEN EN YÜKSEK VERİMİ SAĞLAR
40’+10’+10’=60’ 40 dakika ders çalıştıktan sonra 10 dakika çalıştığınız konuları gözden geçirmelisiniz Her çalışma süresinden sonra da 10 dakikalık bir dinlenme arası vermelisiniz

43 SEÇİCİ OL DİKKATLİ OL! O SENİ DEĞİL, SEN ONU YÖNET
HER PROGRAMI SEYRETME BOŞA GEÇEN ZAMAN, SİZİN GELECEĞİNİZDİR

44 10 dakikalık dinlenmede TV’den,uzun süren telefon görüşmelerinden, kitap okumaktan uzak durun.

45 Programlı Çalışma Programlı çalışma sizin bu yarışa daha etkili bir şekilde hazırlanmanıza yardımcı olur. Programlı çalışma ile daha az zamanda daha çok bilgiye ulaşmanız mümkündür. Programlı çalışma ile ders dışındaki aktivitelere daha fazla zaman ayırırsınız. Hazırlayan: Salim Ünsal

46 Program Nasıl Hazırlanır?
1. Aşama Eksiklerinizi tespit etmeli, Her ders ile ilgili hangi konuları öğreneceğinizi belirlemeli, Bunları sıralamalısınız. 2. Aşama Belirlediğiniz konuları haftanın günlerine bölmeli ve her günü bir veya birkaç konu çalışacak şekilde ayarlamalısınız. 3. Aşama Günlük Ders çalışma zamanınızı, Okuldaki sürenizi, Sosyal aktivitelerinizi, Fizyolojik ihtiyaçlarınızı gidereceğiniz süreleri dikkate almalısınız. Hazırlayan: Salim Ünsal

47 İyi Bir Program Nasıl Olmalıdır?
İdeal program, uygulanabilen programdır. Ağır değil, esnek bir yapıda olmalıdır. Aynı güne ait dersler içeriği birbirine benzemeyenlerden oluşmalıdır. Bir derse ait süre 4-5 saat gibi uzun bir zaman dilimine sarkmamalıdır. Mantık içerikli dersler, sabah saatlerine, yorum içerikli dersler ise akşam saatlerine denk getirilmelidir. Hazırlanan programa zorunluluktan değil sorumluluk taşıyarak uymalısınız. Hazırlayan: Salim Ünsal

48 İyi Bir Program Nasıl Olmalıdır?
Önemli olan programı kiminle hazırladığınız değil, programın uygulanabilir olup olmadığıdır. Programın içeriği öncelikle konu tekrarına çoğunlukla ise ders çalışmaya ayrılmalıdır. Günlük, haftalık ve aylık tekrarlar programa yansıtılmalıdır. Sene başındaki program yapısı ile sene ortası ve sonundaki program yapısı birbirinden farklı olmalıdır. Hazırlayan: Salim Ünsal

49 PLAN TÜRLERİ (Birinci Yöntem)
ÖRNEK PLAN MATEMATİK GEOMETRİ FİZİK KİMYA BİYOLOJİ TÜRKÇE TARİH COĞRAFYA FELSEFE TOPL.SAAT PAZARTESİ  1  3 SALI ÇARŞAMBA PERŞEMBE CUMA CUMARTESİ PAZAR

50 PLAN TÜRLERİ (İkinci Yöntem)
PLAN ÖRNEĞİ PAZARTESİ SALI ÇARŞAMBA PERŞEMBE CUMA CUMARTESİ PAZAR 07.00 08.00 09.00 10.00 11.00 12.00 13.00 14.00 15.00 16.00 17.00 18.00 19.00 20.00 21.00 22.00 23.00

51 EN İYİ ÖĞRENİLEN SAAATLER ZOR ÖĞRENİLEN DERSLER İÇİN AYRILMALIDIR!!
EN İYİ DERS ÇALIŞMA ZAMANI SABAH, EN İYİ TEKRAR YAPMA ZAMANI YATMADAN ÖNCEDİR.!! ÇALIŞMA SAATLERİNİ OLABİLDİĞİNCE GÜNÜN AYNI SAATLERİNE YERLEŞTİRMEK GEREKİR. ALTINI ÇİZEREK VE YAZARAK ÇALIŞ.ÖZELLİKLE SÖZEL DERSLERDE ÖZET ÇIKAR.!!! BİR DERSİ TAMAMEN BİTİRDİKTEN SONRA DİĞERİNE GEÇ !!! BİR SÖZEL BİR SAYISAL OLARAK DÖNÜŞÜMLÜ ÇALIŞMAK VERİMİ ARTTIRIR.

52 Başarının Önündeki Engeller
Galiba başaramayacağım Güvensizlik ve Hedeften Sapma

53 Başarının Önündeki Engeller
Yine mi falan ders . Boş ver sonra çalışırım Zorlanılan derslerden kaçılması

54 Başarının Önündeki Engeller İsteksizlik Yine mi ders ?
Daha geçen hafta çalışmıştım

55 Başarının Önündeki Engeller
Özel zevklerden vazgeçememe

56 Başarının Önündeki Engeller
Derslerin Biriktirilmesi: Zor iş,zamanında yapmamız gerekip de yapmadığımız kolay şeylerin birikmesiyle oluşur.

57 Engeller Başarının Önündeki .Yatarak Çalışma
Ben mükemmel olduğuma göre Galiba bu derslerde problem var . Çalışıyorum çalışıyorum Olmuyor . .Yatarak Çalışma

58 Başarının Önündeki Engeller
   Çalışma anında uygun dinlenme aralıkları vermemek. Ders çalışmaya başlayamamak(gezinmek, gereksiz işler yapmak),    Hatalardan ders almamak.   Düzenli tekrar yapmamak.    Çözülemeyen ailevi ve kişisel problemler.   Programsız çalışma.    Düzensiz çalışma mekanı.    Arkadaşlara hayır diyememek.    Çalışmayı tamamlamadan bırakmak. Telefon, televizyon, davetsiz misafir, gibi daha çoğaltabiliriz…

59 BAŞARININ ÖZETİ M.KEMAL ATATÜRK’E
“ORDU YOK!” DEDİLER : “KURULUR!” DEDİ. “PARA YOK!” DEDİLER :“BULUNUR!” DEDİ. “DÜŞMAN ÇOK!” DEDİLER :“YENİLİR!” DEDİ. VE BÜTÜN DEDİKLERİ OLDU.

60 Başarıyı hedef alın; mükemmel olmayı değil.
Yanlış yapma hakkınızdan vazgeçmeyin. Vazgeçerseniz yeni şeyler öğrenme ve Gelişme olanağınızı kaybedersiniz. UNUTMAYIN! Mükemmeliyetçiliğin arkasında korku yatar. İnsan olduğunuzu hatırlayın. Korkularınızı göğüsleyin, DAHA MUTLU Ve etkili bir insan olursunuz.

61 ENGEL TANIMAYANLARIN İŞİ CİDDİYE SONU ALMAYANLARIN SONU
Bu kürsüdeki siz olabilirsiniz ( mi ? )

62 “ HAYATINIZDA HİÇBİR ŞEYİ TESADÜFLERE BIRAKMAYINIZ “
ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİNİ KULLANMASINA, ÖĞRENMEYE VE ÖĞRENCİNİN GELİŞİMİNE YÖNELİK TÜM ÖNLEMLERİN ALINMASINA RAĞMEN ÖĞRENCİ HALEN BAŞARILI OLAMIYORSA, BİR PSİKOLOJİK DANIŞMANDAN GÖRÜŞ VE YARDIM İSTENMESİ YARARLI OLACAKTIR. “ HAYATINIZDA HİÇBİR ŞEYİ TESADÜFLERE BIRAKMAYINIZ “

63 TEŞEKKÜRLER


"VERİMLİ DERS ÇALIŞMA SEMİNERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları