Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yerel Alan Ağları
2
LAN’LARDA İLETİŞİM Donanım Adreslemesi
Çoğu LAN'lar bütün bilgisayarların ortak bir iletim ortamına bağlı olduğu paylaşılmış ağlardır. Bu paylaşılan ortak iletim ortamının bir avantajı, bir bilgisayardan iletilen bir sinyalin diğer bütün bilgisayarlara ulaşmasıdır. LAN’daki bütün istasyonlara tekil (başka hiçbir istasyonda kullanılmayan) bir adres verilir. Bu genellikle nümerik bir değerdir ve Fiziksel Adres, Donanım Adresi veya Media Access Address (MAC) diye adlandırılır.
3
LAN Donanımı Paketleri Filtrelemek İçin Adresleri Nasıl Kullanır?
Ağ Arayüz Donanımı İşlemci ve Bellek Ağa bağlı bilgisayar LAN’daki frame’leri alır ve iletir Gidecek verileri üretir ve gelen verileri işler LAN bağlantısı
4
Fiziksel Adres Biçimleri
Statik Ağ arayüzü üreticisinin ürettiği arayüze tekil bir adres ataması şeklinde olur. Konfigüre Edilebilir Bu adresleme biçimi kullanıcının bir grup adres içinden fiziksel adresini seçme imkanı tanır. Dinamik Bu adresleme biçimi, bilgisayar ilk açıldığında fiziksel adresisin atanması şeklinde çalışır.
5
Haberleşme Yöntemleri
Unicast: Bir bilgisayarın bir anda yalnızca bir bilgisayar ile olan haberleşmesine verilen isimdir. Broadcasting (Genel Yayın): Bir bilgisayardaki herhangi bir uygulama verileri yayınladığı (broadcasting) zaman o verilerin bir kopyasının ağdaki tüm bilgisayarlara ulaşmasıdır. Broadcasting’i mümkün kılabilmek için çoğu LAN teknolojisi adresleme yönteminde bir genişletme yapmıştır. Ağ arayüz donanımlarına verilen kendi adreslerinin yanına ek olarak broadcast adresi olarak bilinen özel bir adres daha tanımlanmıştır. Multicast: Bir anda ağdaki tüm bilgisayarlarla değil yalnızca bir kısmı ile haberleşebilmeyi sağlayan bir mekanizmadır. Multicasting için yine broadcasting’de olduğu gibi bir multicast adresi vardır. Multicast adresi ara yüz donanımına bu adresi kullanacak uygulama tarafından atanır.
6
Ethernet Ağları İçin Fiziksel Adres Biçimleri
Ethernet LAN’larda fiziksel adres uzunluğu 48 bittir. Genelde gösterim “:” ile ayrılmış 6 byte onaltılık tabanda sayılar şeklinde yapılmaktadır. Örneğin: 00:02:44:38:E9:30 gibi Ethernet’te broadcast adresi 48 bitinde 1 olduğu adres yani FF:FF:FF:FF:FF:FF tir. Ethernet fiziksel adresleri üreticilere IEEE kurumu tarafından dağıtılmaktadır.
7
MAC adresi Her node/ethernet kartı dünyada eşi olmayan bir adrese sahiptir. Bu adres 48 bitlik bir sayıdır İlk 24 bit; OIU (Organizationally Unique Identifier) yani üreticinin kod numarası, Geri kalan 24 bit ise kartın seri numarası(Device ID)’dir.
8
Ethernet Frame Biçimi
9
Ağ Bağlantı Aygıtları
10
OSI ve cihazlar OSI Katmanı Cihaz Uygulama Ağ geçidi (Gateway) Sunum
Oturum Taşıma Ağ Yönlendirici (Router) Katman 3 Switch Veri İletim Köprü (Bridge) Katman 2 Switch Fiziksel NIC, Yineleyici (Repeater) Hub, MAU Kablo, Alıcı ve verici
11
YİNELEYİCİ (REPEATER)
Kablonun kapasitesinden daha fazla mesafelere bağlantı kurulması gerektiğinde araya bir yükseltici konularak sinyalin güçlendirilmesini sağlayan cihazdır.
12
YİNELEYİCİ (REPEATER)
OSI’nin 1. katmanında çalıştığı için verinin içeriğine bakmaz, sadece sinyalleri güçlendirir. Ağ trafiğini yönetmez.
13
Yineleyici Ağ kablosunun erişebileceği maksimum mesafeyi uzatırlar
Ağdaki maksimum düğüm sayısını arttırır. Kablo arızalarının etkisini azaltabilir. Farklı kablo tipleri kullanan ağları birleştirebilir.
14
YİNELEYİCİ (REPEATER)
Repeater kullanarak iki ethernet segmentinin birbirlerine bağlanması R Maksimum uzunluk Ethernet segmenti
15
YİNELEYİCİ (REPEATER)
Çok katlı bir binada örnek repeater uygulaması. R Dikey Segment 1. kat segmenti 3. kat segmenti 2. kat segmenti
16
YİNELEYİCİ (REPEATER)
Repeater’ların çeşitli dezavantajları vardır. Repeater’lar frame’leri algılamazlar. Gelen frame’in geçerli bir frame’mi yoksa başka bir sinyal mi olduğunu anlayamaz. Bir segment’te çarpışma (collision) olduğunda bu diğer bütün segmentlere de kopyalanır. Bir segmentte bir gürültü veya elektromanyetik bir girişim olduğu zaman repeater’ın bağlı olduğu tüm segmentler bunlardan etkilenir.
17
Hub Yıldız ağ topolojisinde kullanılır.
Gelen bilgileri hepsini tüm bilgisayarlara gönderir. Hublar birbirine bağlanarak ağ büyütülebilir.
18
Hub Hublar; Koaksiyel, çift burgulu veya fiber optik kablo ile birbirine bağlanabilir. Uplink portu Backbone (Omurga) portu
19
Hublar ve ağ bölümleri (segments)
20
Star-wired bus LAN ve iki HUB bağlantısı
21
Hub ~Ethernet kartı ~ Hız
10/100 Mbps Hub ??? Mbps Ethernet kartı kullanılmalı? Ağın hızı nedir? 10 Mbps Hub ??? Mbps Ethernet kartı kullanılmalı? Ağın hızı nedir? The hub does less "thinking" and therefore communicates faster. The switch loses time in analyzing the message (or "making the phone call") and takes a little bit longer. This is the main advantage of hubs today. However, there are several advantages to the processing done by switches. For information to be sent and received between two devices, two things have to be the same: the framing and the data rate. Since switches deal with each device on the network separately, they are capable of dealing with devices with different speeds. They can receive information at one speed and send it to another device at another speed. The only hub that can change speed is the dual speed hub. These were made at a time when switches were still far too expensive for the consumer market, but data rates were changing. Dual speed hubs addressed this problem. They can receive and send information at both 10 Mbps and 100 Mbps.
22
MAU (Multistation Access Unit)
23
İki MAU bağlanması için MAU’daki RI (Ring In) ve RO (Ring Out portları kullanılır.
24
KÖPRÜ (BRIDGE) OSI Veri İletim katmanında çalışır.
MAC adreslerini kullanarak paketleri iletir. Köprüler bağımsız çalışma gruplarını birbirine bağlamak için kullanılır. Birbiri ile aynı topolojide veya farklı topolojide olabilir. Örneğin bir yıldız ve bir halka topolojisinde ağları birbirine bağlayarak tek bir ağ gibi gösterir. Veri yönlendirme işlemi yapar. 10 Mbps ve 100 Mbps ağları birbirine bağlayabilir
25
KÖPRÜ (BRIDGE)
26
Bridge Operation
27
İki farklı ağ ve köprü
28
Halka topolojide köprü
29
İki ethernet segmentini birbirine bağlayan bridge uygulaması.
Maksimum uzunluk Ethernet segmenti 1 Ethernet segmenti 2 U Z Y X W V
30
Bir birdge’te segmentlere göre fiziksel adres tablosunun oluşturulması
Olay Segment 1 Listesi Segment 2 Listesi Bridge Açıldı - U, V’ye gönderdi U V, U’ya gönderdi U,V Z broadcast yaptı Z Y, V’ye gönderdi Z,Y Y, X’e gönderdi X, W’ye gönderdi Z,Y,X W,Z’ye gönderdi U,V,W
31
SWITCH Akıllı HUB’da denir. Fakat HUB’dan daha pahalıdır.
Gelen bilgileri sadece belli bir bilgisayarlara gönderir. Ağ durumunu izler, veriyi gönderip, iletim işleminin yapılıp yapılmadığını test eder.
32
Hub ve Switch Hub Switch x
33
Hub ve Switch Kırmızı nokta ile gösterilen veri paketi HUB’a bağlı tüm cihazlara tekrarlanır. Bir anda sadece bir cihaz haberleşebilir. Aksi Halde çarpışma (collision) meydana gelecektir.
34
Hub ve Switch Switch’lerde ise HUB’lardan farklı olarak gelen frame sadece gideceği cihazın bulunduğu porta tekrarlanır. Bu işin gerçekleşebilmesi için switch üzerinde bridge’lerde olduğu gibi, cihazların bulundukları portlara karşılık fiziksel adresleri tablosu bulunur. Switch, gelen frame içindeki hedef fiziksel adresi okur daha sonra hafızasındaki tablodan bu adrese sahip cihazın hangi porta bağlı olduğunu bularak gelen frame’i bu porta tekrarlar.
37
Switch veri akışı
38
Adanmış (Dedicated) ve Paylaşılmış (Shared) Bölüm
39
Switch ile ağda bölümleme
40
Örnek
41
Örnek 2
42
Katman 2 Switch (Layer 2 Switch)
OSI’nin 2. katmanında çalışır. Topolojinin merkezinde yer alarak gelen bilgiyi ilgili terminale yollar. Aynı anda birden fazla çağrıya cevap verebilir. MAC adresler ile çalışır. Katman 3 Switche göre daha ucuzdur.
43
Katman 2 Switch Türleri Cut-through switch
Paketi iletmeden önce hedef adresi belirler. Ardından adresin çıkış portuna bu paketi iletir. Ancak bozuk paketler ağda ilerler. Paketteki hataları kontrol etmez, bu nedenle daha hızlıdır.
44
Katman 2 Switch Türleri Store-and-forward switch
Paketi giriş portundan aldıktan sonra buffer’a atar. Ardından paketi ilgili çıkış portuna gönderir. Pakette hata olup olmadığını kontrol eder. Hatalıysa iletmez. Store-and-Forward: Store-and-Forward switching will wait until the entire frame has arrived prior to forwarding it. This method stores the entire frame in memory. Once the frame is in memory, the switch checks the destination address, source address, and the CRC. If no errors are present, the frame is forwarded to the appropriate port. This process ensures that the destination network is not affected by corrupted or truncated frames. Cut-Through: Cut-Through switching will begin forwarding the frame as soon as the destination address is identified. The difference between this and Store-and-Forward is that Store-and-Forward receives the whole frame before forwarding. Since frame errors cannot be detected by reading only the destination address, Cut-Through may impact network performance by forwarding corrupted or truncated frames. These bad frames can create broadcast storms wherein several devices on the network respond to the corrupted frames simultaneously.
45
Katman 3 Switch (Layer 3 Switch)
Katman 2 Switch’ler Bir hedefe giden tek bir yol ve MAC adres kullanılır Bir ağ genişletilmek istendiğinde ve alt ağların sayısı arttırıldığında Katman 3 Switch’ler ile performans arttırılabilir. OSI’nin 3. katmanı olan ‘Ağ’ katmanında çalışır. Switch ve Router’ın özelliklerinin birleşimidir. Paketleri bir Router gibi ağda yönlendirebilir.
46
2. Katman Anahtarları Anahtarlama cihazları çerçevelerin içindeki kaynak MAC adresini çerçevenin geldiği port ile ilişkilendirirler Tüm cihazların ilk açıldıkları durumda A bilgisayarı E bilgisayarına bir çerçeve iletmiştir
47
2. Katman Anahtarları Anahtarlama cihazları çerçevelerin içindeki kaynak MAC adresini çerçevenin geldiği port ile ilişkilendirirler B, C ve D anahtarları A nın MAC adresini öğrendiler ve bu adresi çerçevenin alındığı port ile ilişkilendirdiler
48
2. Katman Anahtarları Anahtarlama cihazları çerçevelerin içindeki kaynak MAC adresini çerçevenin geldiği port ile ilişkilendirirler E bilgisayarı cevap gönderdiği zaman anahtarlar E nin yerini öğrenirler (E nin MAC adresi ve çerçevenin geldiği port)
49
2. Katman Anahtarları Anahtarlama cihazları hedef MAC adresini bilmedikleri zaman gelen trafiği tüm portlarına yayarlar Bilinmeyen unicast MAC adresleri Multicast 2. Katman Broadcast’leri (FF:FF:FF:FF:FF:FF adresine giden çerçeveler)
50
döngü nasıl oluşur (loop)
BC yok C bozulmuş How a routing loop can form[edit] For example, in the network given below, node A is transmitting data to node C via node B. If the link between nodes B and Cgoes down and B has not yet informed node A about the breakage, node A transmits the data to node B assuming that the linkA-B-C is operational and of lowest cost. Node B knows of the broken link and tries to reach node C via node A, thus sending the original data back to node A. Furthermore, node A receives the data that it originated back from node B and consults its routing table. Node A's routing table will say that it can reach node C via node B (because it still has not been informed of the break) thus sending its data back to node B creating an infinite loop. Broken network How a routing loop can persist[edit] Consider now what happens if both the link from A to C and the link from B to C vanish at the same time (this can happen if node C has crashed). A believes that C is still reachable through B, and B believes that C is reachable through A. In a simple reachability protocol, such as EGP, the routing loop will persist forever. In a naive distance vector protocol, such as RIP, the loop will persist until the metrics for C reach infinity (the maximum number of routers that a packet can traverse in RIP is 15. The value 16 is considered infinity and the packet is discarded). The Routing Information Protocol (RIP) is one of the oldest distance-vector routing protocols which employ the hop count as a routing metric. RIP prevents routing loops by implementing a limit on the number of hops allowed in a path from source to destination.
51
Spanning Tree Protocol
Anahtarlama Cihazları ve Yedekli Hatlar Anahtarlama topolojisinde bir döngü olduğu durumu düşününüz: STP is a Layer 2 protocol that passes data back and forth to find out how the switches are organized on the network and then takes all the information it gathers and uses it to create a logical tree. Part of the information STP receives defines exactly how all the network switches are interconnected. STP builds this information by sending out network packets called Bridge Protocol Data Units (BPDUs or sometimes BDUs). These BPDUs — or rather the data in them — control the way STP determines the network topology.
52
Spanning Tree Protocol
Anahtarlama Cihazları ve Yedekli Hatlar Cihazlar Broadcast paketleri aldıkları port hariç tüm portlarına yaymak zorundadırlar The following figure shows a basic network with simplified 4-digit MAC addresses for the switches. All the switches on the network will send BPDU frames to the entire network, even if a network that does not have any loops. These packets, by default, are sent out on the network every two seconds, are very small, and do not negatively affect the network traffic.
53
Spanning Tree Protocol
NETİCE: KAOS
54
Spanning Tree Protocol
Eğer topolojide kazara bir döngü meydana gelirse ağın fazlasıyla meşgul olacağını, büyük ihtimalle de çalışmayacağını gördük. Bunu engellemek için Anahtarlama cihazlarında STP protokolü çalışır ve döngü bertaraf edilir. 2. Katman anahtarlama cihazlarında yedekli kablolamada yük dengelemesi yapılamaz.
55
STP A bridge device has two (or more) ports.
The one that is connected on the side where the STP root resides is called 'root port'. A port not facing the root but forwarding traffic (while lowest cost) from another segment is called 'designated port'. Another difference is a designated port is transmitting bpdu's on the segment while a root port only listens to bpdu's from the root. _____________________________________________________________ sw1 is the root bridge. The root port (RP) is the port that leads to the root bridge so the root bridge does not have any root ports. All the ports on a root bridge forward and they are all designated ports (DP). As you can see there is loop in this the above network so one of the links must be blocked (BLK). When the switches boot up they exchange BPDUs and the first thing they do is elect a root bridge. SW1 is elected in this case. Next each switch has to work out the least cost path to the root bridge. I haven't included costs for each link in this diagram but from the above SW3 sees it's direction connection to SW1 as the least cost so it's port on that link becomes the RP. SW2 sees it's direction connection to SW1 as the least cost so it's port on that link becomes the RP. Once the switches have agreed on the root bridge and their RPs they now need to find their designated ports. The designated ports are the ports responsible for forwarding traffic onto a network segment. Think of it like this - RPs lead toward the root bridge DPs lead away from the root bridge because the root bridge has no blocking ports all it's ports are DP's. So the only other segment not accounted for in the above diagram is SW2 -> SW3. One of the ports that connect that segment must forward traffic onto that segment otherwise that segment would never receive any traffic. But they can't both forward as then there would be a loop ie. a packet sent from SW1 would go to SW3 -> SW2 and back to SW1 etc. So SW2 and SW3 compare costs on that segment in the BPDUs sent between each other and one of them has a better cost, in this case SW3. It puts it's port into forwarding and this becomes a DP. To break the loop SW2 must now put it's port into blocking mode. Hope that's helped. All of the above is done on costs but i didn't include them so as not to confuse the basic concepts.
56
If you are performing a packet capture on a network, however, be aware that these packets fill your capture screen quickly and can be distracting when reviewing your captured data. The initial process of sending BPDU (Bridge Protocol Data Units) frames will determine which switch will be the Root Bridge and act as the controller or manager for STP on the network. By default, the Root Bridge is the switch with the numerically lowest MAC address. After the Root Bridge is identified, all other switches determine the quickest path from themselves to the Root Bridge. Some switches have more than one path to the Root Bridge due to a network loop. In the preceding figure, switch 11:22 has two paths, one that is two hops away from the Root Bridge and one that is one hop away. If the speed of the networking technology is the same for all network segments, the path with the fewest number of hops is designated as the Root Port.
57
In the following figure, all the Root Ports are identified
In the following figure, all the Root Ports are identified. In the event that a switch has two paths to the Root Bridge and each path has the same cost, then the switch will look at the BPDU frames from its closet neighbor on each of the paths. The switch will designate its Root Port based on the neighbor with the lowest Bridge ID.
58
VLAN ler Anahtarlar broadcast (bilinmeyen unicast ve multicast ler de dahil) çerçevelerini tüm portlarına yayarlar Büyük kampus ağlarında bu tür trafik rahatsız edici olabilir VLAN lar anahtar üzerindeki portları yayım işi için gruplamamıza imkan verirler Daha küçük broadcast alanları oluşur Takip eden slaytlarda görüleceği üzere herbir VLAN farklı bir ağ haline gelir VLAN’ları haberleştirmek için yönlendirici gerekir VLAN lar anahtar içerisinde güvenlik bölgeleri oluşturur VLAN özelliği anahtarın yönetilebilir olmasını gerekli kılar.
59
VLAN ler Vlan lar 2. katman broadcast lerin ve problemlerin (arızalı ethernet kartı vb.) yayılmasını engeller
60
VLAN Etiketlemesi Anahtar içerisine giren çerçeveler portun VLAN ID si ile etiketlenirler Çerçeveler anahtar içerisinde ve anahtarlar arasında etiketleri ile dolaşır Bu yöntem anahtar arasında bir kablo ile birden fazla VLAN çerçevesinin taşınmasına izin verir.
61
VLAN Etiketlemesi Çerçeveler etiketli (tagged) ve etiketsiz (untagged) olarak ikiye ayrılırlar Port-based VLANs A port-based VLAN is a group of ports on a Gigabit Ethernet Switch that form a logical Ethernet segment. Each port of a port-based VLAN can belong to only one VLAN at a time. A port-based VLAN can have as many or as few ports as needed. The VLAN can consist of all the ports on an Ethernet switch, or just a few ports. In addition, a port-based VLAN can span switches and consist of ports from multiple Ethernet switches. Ports in a port-based VLAN are referred to as untagged ports and the frames received on the ports as untagged frames. The names derive from the fact that the frames received on a port do not contain any information that indicates VLAN membership, and that VLAN membership is determined solely by a port’s PVID. Port VLAN Identifier Each port in a port-based VLAN must have a port VLAN identifier (PVID). The switch associates a frame to a port-based VLAN by the PVID assigned to a port on which a frame is received, and forwards a frame only to those ports with the same PVID. Consequently, all ports of a port-based VLAN must have the same PVID. In addition, the PVID of the ports in a VLAN must match the VLAN’s VID. For example, if you create a port-based VLAN on the switch and assign it the VID 5, the PVID for each port in the VLAN needs to be assigned the value of 5. Tagged VLANs The second type of VLAN is the tagged VLAN. VLAN membership in a tagged VLAN is determined by information within the frames that are received on a port. This differs from a port-based VLAN, where the PVIDs assigned to the ports determine VLAN membership. The VLAN information within an Ethernet frame is referred to as a tag or tagged header. A tag, which follows the source and destination addresses in a frame, contains the VID of the VLAN to which the frame belongs (IEEE 802.3ac standard). This number uniquely identifies each VLAN in a network. When the switch receives a frame with a VLAN tag, referred to as a tagged frame, the switch forwards the frame only to those ports that share the same VID. A port that receives or transmits tagged frames is referred to as a tagged port. Any network device connected to a tagged port must be IEEE 802.1Q-compliant. This is the standard that outlines the requirements and standards for tagging. The device must be able to process the tagged information on received frames and add tagged information to transmitted frames. Tagged and Untagged Ports You need to specify which ports are members of the VLAN. In the case of a tagged VLAN, it is usually a combination of both untagged ports and tagged ports. You specify which ports are tagged and which untagged when you create the VLAN. An untagged port, whether a member of a port-based VLAN or a tagged VLAN, can be in only one VLAN at a time. However, a tagged port can be a member of more than one VLAN. A port can also be an untagged member of one VLAN and a tagged member of different VLANs simultaneously.
62
VLAN Etiketlemesi Anahtarlar arası üzerinde birden fazla VLAN taşıyan bağlantıya Trunk denilir Trunk links are required to pass VLAN information between switches. A port on a Cisco switch is either an access port or a trunk port. Access ports belong to a single VLAN and do not provide any identifying marks on the frames that are passed between switches. Access ports also carry traffic that comes from only the VLAN assigned to the port. A trunk port is by default a member of all the VLANs that exist on the switch and carry traffic for all those VLANs between the switches. To distinguish between the traffic flows, a trunk port must mark the frames with special tags as they pass between the switches. Trunking is a function that must be enabled on both sides of a link. If two switches are connected together, for example, both switch ports must be configured for trunking, and they must both be configured with the same tagging mechanism (ISL or 802.1Q).
63
YÖNLENDİRİCİ (ROUTER)
Ağlar arası (LAN-LAN, LAN-WAN, WAN-WAN) haberleşmenin yapılabilmesi için ara bağlantıyı sağlar. Gelen paketin başlığından ve yönlendirme tablosu bilgilerinden yararlanarak yönlendirme kararlarını verme yeteneğine sahiptir.
64
YÖNLENDİRİCİ (ROUTER)
Routerin bir işlemcisi, epromu ve üzerinde bir işletim sistemi IOS (Internal Operating System) vardır.
65
Notlar: Brouter (Bridge Router) Katman 3 Switch ve Router
Hem yönlendirici hem de köprüyü tek cihazda toplar. Katman 3 Switch ve Router Paketi gönderirken geleneksel router gibi uygun yolun bulunması, paketin kontrolü, hatalıysa tekrar gönderme ve gerekliyse güvenlik kontrollerini yapar. Yüksek perfortmanslı LAN’lar için kullanıldığından genellikle router’dan daha hızlı çalışabilir. WAN için genellikle kullanılmaz.
66
Paket yönlendirme
67
Ağ Geçidi (GATEWAY) Geçit, iki farklı protokol arasındaki dönüşümleri sağlar. Bu cihaz bir Köprü, Switch veya Yönlendirici olabilir. Genellikle Yönlendirici (Router) bu görevi üstlendiğinden varsayılan ağ geçidi (default gateway) olarak o tanımlıdır.
68
Örnek LAN
69
Gazi Üniversitesi LAN&WAN Topolojisi
Gölbaşı Mesl. Eğ Beypazarı MYO Sürekli Eğ Kastamonu Eğ Kastamonu FEF Kastamonu SYO Kastamonu Beden Kastamonu Orman Çorum MYO Çorum Muh Çorum İlahiyat Çorum SYO Çorum FEF Sungurlu MYO Kırşehir Eğ Kırşehir FEF Kırşehir SYO Kırşehir MYO Kırşehir Beden Mucur MYO Nevşehir MYO Kaman MYO ULAKNET Faküteler ve Yüksekokullar 155M ATM /18 Gölbaşı Hast. : 256K-2M F/R : Rektörlük CISCO 7507 128K LL CallManager PRI-30 PRI-30 4507 4507 3550 SUNUCULAR CISCO 4507 Net: Net: Tıp Fak. Mesl. Eğ. End.San.Tic. İktisat İletişim Mühendislik Net: Net: Öğrenci İşleri Gazi Eğitim K-L-D Blok Net: FEF Net: CISCO 3550 CISCO 2950 CISCO 3550 CISCO 3550 Net: Tömer Eczacılık Teknik Eğ. Net /25 Dişçilik Hukuk 100 M UTP 1 Gig.UTP 1 Gig.F/O SM 1 Gig.F/O MM Net: Net: Net: CISCO 2950 Net: Net: Net: /16 Net: /16
70
Alıştırma 1 Aşağıdaki resimde görülen ağın
Mantıksal ve fiziksel topolojisi, kullanılan donanım elemanları nelerdir? Bu ağda A terminali D terminaline veri göndermek istediğinde veri iletimi nasıl gerçekleşir? Açıklayınız. Bu ağın hızı nedir?
71
Alıştırma 2_a Aşağıdaki resimde görülen ağın
Mantıksal ve fiziksel topolojisi, kullanılan donanım elemanları nelerdir? Bu ağda B terminali C terminaline veri göndermek istediğinde veri iletimi nasıl gerçekleşir? Açıklayınız. Bu ağın hızı nedir?
72
Alıştırma 2_b Aşağıdaki resimde görülen ağda;
B terminali C terminaline veri göndermek istediğinde veri iletimi nasıl gerçekleşir? Açıklayınız.
73
Alıştırma 3 1. Terminal 9.terminale bilgi yollamak istediğinde, bu bilgi sağlıklı bir biçimde bu terminale ulaşabilir mi/ulaşamaz mı? Eğer ulaşabiliyorsa hangi yoldan gidecektir? Eğer ulaşamıyorsa ne yapmak gereklidir?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.