Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
FREN ASİSTANI ( BAS )
2
FREN ASİSTANI ( BAS ) BU NE ANLAMA GELİYOR ARAŞTIRMALAR GÖSTERMİŞTİR’Kİ BİR ÇOK SÜRÜCÜ ACİL DURUMDA YETERİNCE FREN PEDALINA BASMAMAKTADIR.BU SÜRÜCÜ PEDALA YETERİNCE KUVVETLİ BASMADIĞINDA FRENİN MÜMKÜN OLAN MAXİMUM ETKİSİNE ULAŞMADIĞI ANLAMINA GELİR. BU SEBEPTEN DOLAYI SÜRÜCÜYÜ KRİTİK DURUMLARDA DESTEKLEMEK İÇİN FREN ASİSTANI GELİŞTİRİLMİŞTİR
3
FREN ASİSTANI ( BAS ) ASİSTAN NE YAPAR ?
BU SORUYA CEVAP VERMEDEN ÖNCE ASİSTANI OLMAYAN BİR ARACIN FREN MANEVRASINI İNCELEYELİM. SÜRÜCÜ ÖNÜNDE GİDEN ARAÇ ANİDEN FREN YAPINCA ŞAŞIRIR.PANİK SÜRESİNİN AŞILMASINDAN SONRA DURUM ALGILANIR VE FRENE BASILIR. BÖYLESİ KRİTİK BİR DURUMDA BASILMASI GEREKTİĞİ KADAR FREN PEDALINA YETERİNCE KUVVETLİ BASILAMAZ.DOLAYISIYLA SİSTEMDE MÜMKÜN OLAN MAKSİMUM FREN BASINCI OLUŞMAZ VE OÇOK DEĞERLİ FREN MESAFESİ HEDİYE EDİLİR. ARAÇ TAM ZAMANINDA DURUŞ KONUMUNA GELEMEZ. ŞİMDİ ARACI YUKARIDAKİ AYNI DURUM SÖZKONUSUYKEN FREN ASİSTANLI SİSTEMLE KARŞILAŞTIRMAK İÇİN İNCELEYELİM. DAHA ÖNCEDE İFADE EDİLDİĞİ GİBİ FRENE YETERLİ BÜYÜKLÜKTEKİ KUVVETLE BASILMIYORDU.FREN ASİSTANI ARACIN HIZINDAN VE FREN PEDALINA UYGULANAN KUVVETTEN ACİL DURUM OLUŞTUĞUNU ALGILAR. FREN ASİSTANI FREN BASINCINI TEKERLEKLERİN BLOKE OLMASINI ÖNLEYEN ABS DÜZENLEMESİ OLUNCAYA KADAR YÜKSELTİLİR. BU ŞEKİLDE ERİŞİLEBİLECEK MAKSİMUM FREN ETKİSİ KULLANILARAK FREN MESAFESİ AÇIK BİR BİÇİMDE KISALTILMIŞ OLUR.
4
HİDROLİK FREN ASİSTANI OLMAK ÜZERE İKİYE AYRILIR
FREN ASİSTANI ( BAS ) HİDROLİK FREN ASİSTANI MEKANİK FREN ASİSTANI (İLGİLİ BÖLÜM İÇİN TIKLAYIN) OLMAK ÜZERE İKİYE AYRILIR
5
FREN ASİSTANI ( BAS ) HİDROLİK FREN ASİSTANI
BOSCH TARAFINDAN GELİŞTİRİLEN HİDROLİK FREN ASİSTANINDA ABS / ESP’NİN GERİ BESLEME POMPASI BASINCIN OLUŞMASINI SAĞLAR. HİDROLİK FREN ASİSTANI KAVRAMI BURADAN GELMEKTEDİR. BUNA BAĞLI OLARAK AKTİV BASINÇ OLUŞUMUNDAN SÖZ EDİLİR. YAPISAL FAYDASI SİSTEME HERHANGİ EK BİR PARÇANIN TAKILMA MECBURİYETİNİN OLAMAMASI. VOLKSWAGEN HİDROLİK FREN ASİSTANINI 2002 MODEL POLO 2001 MODEL PASSAT VE D SINIFI ARACLAR EKLEMİŞTİR.
6
FREN ASİSTANI ( BAS ) MEKANİK FREN ASİSTANI
MEKANİK FREN ASİSTANINI CONTİNENTAL – TEVES FİRMASI FREN SERVOSU MEKANİK PARÇALAR KULLANILARAK ACİL DURUMUN ALGILANMASI VE BASINCIN OLUŞUMUNU SAĞLAMIŞTIR. MEKANİK FREN ASİSTANI GOLF VE BORA’NIN GÜNCEL MODELLERİNDE KULLANILIYOR.
7
HİDROLİK FREN ASİSTANI
YAPISI c a BOSCH FİRMASININ FREN ASİSTANININ TEMEL PARÇASI ABS KONTROL ÜNİTESİ İLE BİRLEŞTİRİLMİŞ HİDROLİK BİRİM VE GERİ BESLEME POMPASIDIR. HİDROLİK BİRİMDEKİ FREN BASINÇ SENSÖRÜ, TEKERLEK HIZ SENSÖRLERİ VE FREN LAMBA ANAHTARI ACİL DURUMLARIN ALGILANMASI İÇİN FREN ASİSTANINA SİNYALLER YOLLAR. TEKERLEK FREN SİLİNDİRİNDEKİ BASINÇ ARTIŞI HİDROLİK BİRİMDEKİ BELİRLİ BİR SİLİNDİRİN VE ABS / ESP GERİ BESLEME POMPASININ KONTROLÜNÜ SAĞLAR. b g e h f d a- FREN SERVOSU b- FREN BASINÇ SENSÖRÜ c- FREN LAMBASI ANAHTARI d- HİDROLİK BİRİM e- GERİ BESLEME POMPASI f- KUMANDA BİRİMİ g- FREN SİLİNDİRLERİ h- HIZ SENSÖRLERİ
8
HİDROLİK FREN ASİSTANI
KARŞILAŞTIRMA FREN ASİSTANI OLMAYAN ARAÇ FREN ASİSTANI OLAN ARACA GÖRE ABS AYAR BÖLGESİNE DAHA GEÇ ULAŞIR VE BU YÜZDEN FRENLEME MESAFESİ UZAR. ABS AYARLAMA BÖLGESİ FREN BASINCI BAR ZAMAN sn. FREN ASİSTANLI ARAÇ FREN ASİSTANI OLMAYAN ARAÇ
9
!!! HİDROLİK FREN ASİSTANI FONKSİYONU t (sn.) p (bar) 1.AŞAMA 2.AŞAMA
FREN ASİSTANIN FONKSİYONU 2 AŞAMAYA AYRILABİLİR. 1.AŞAMA FREN ASİSTANININ MÜDAHALESİNİN BAŞLANGICI. 2.AŞAMA SONU. KOŞULLAR YERİNE GELDİĞİNDE FREN ASİSTANI FREN BASINCINI YÜKSELTİR. BU AKTİV BASINC OLUŞUMUNDAN DOLAYI ÇOK HIZLI ABS DÜZENLEMESİNE ULAŞILIR. 2.AŞAMA !!! t (sn.) ABS DÜZENLEMESİNE KADAR FREN ASİSTANI FREN BASINCINI ARTTIRIR. FREN ASİSTANININ FREN BASINCI SÜRÜCÜNÜN FREN BASINCI
10
HİDROLİK FREN ASİSTANI
HİDROLİK ÜNİTEDEKİ N225 VALFİ AÇILIR VE YÜKSEK BASINÇ VALFİ N227 KAPANIR. BUNDAN DOLAYI GERİ BESLEME POMPASININ ÇALIŞMASIYLA BASINÇ OLUŞUR. OLUŞAN BASINÇ DİREKT OLARAK FREN SİLİNDİRLERİNE İLETİLİR. b c d a a- BASINÇ ODASI b- N225 VALFİ c- YÜKSEK BASINÇ VALFİ N227 d- GERİ BESLEME POMPASI
11
HİDROLİK FREN ASİSTANI
p (bar) 1.AŞAMA 1.AŞAMA FREN ASİSTANININ FONKSİYONU MÜMKÜN OLAN ÇABUKLUKTA FREN BASINCINI MAKSİMUM DEĞERİNE YÜKSELTMEKTİR. ABS’NİN FONKSİYONU İSE EĞER BASINÇ ARTIŞI BLOKE OLMA SINIRINA ULAŞTI İSE BUNU SINIRLANDIRMAKTIR. BUNUN ANLAMI ; ABS MÜDAHALESİ ÖNCELİKLE BAŞLADIĞINDA FREN BASINCI FREN ASİSTANI ARACILIĞI İLE DAHA FAZLA YÜKSELTİLMEZ. ABS MÜDAHALESİ t (sn.) TEKERLEK FREN SİLİNDİRİNDEKİ FREN BASINCI SÜRÜCÜNÜN PEDAL BASINCI
12
HİDROLİK FREN ASİSTANI
ABS MÜDAHALESİNDE N225 VALFİ YENİDEN KAPANIR VE N227 YÜKSEK BASINÇ VALFİ AÇILIR. GERİ BESLEME POMPASININ DEBİSİ FREN BASINCINI BLOKE OLMANIN EŞİĞİNDE TUTAR. b c d a a- BASINÇ ODASI b- N225 VALFİ c- YÜKSEK BASINÇ VALFİ N227 d- GERİ BESLEME POMPASI
13
HİDROLİK FREN ASİSTANI
p (bar) 2.AŞAMA 2.AŞAMA SÜRÜCÜ KOŞULLAR DAHA FAZLA DEVAM ETMEDİĞİNDEN PEDAL KUVVETİNİ AZALTIR.FREN ASİSTANI ACİL DURUMUN BİTTİĞİNİ ANLAR VE 2.AŞAMAYA GEÇER. SÜRÜCÜNÜN PEDAL BASINCI FREN BASINCI OLARAK TEKERLEK FREN SİLİNDİRİNE UYGULANIR. 1.AŞAMADAN 2.AŞAMAYA GEÇİŞ SARSINTILI DEĞİL AKSİNE RAHAT (KONFORLU) BİR GEÇİŞTİR. PEDAL KUVVETİNİN AZALMASIYLA FREN ASİSTANI TOPLAM BASINÇ KUVVETİNDEKİ BASINÇ ETKİSİNİ AZALTIR. BASINÇ ETKİSİNİN SONUNDA “ 0 “ DEĞERİNE ULAŞMASI YENİDEN STANDART FREN FONKSİYONUNA DÖNÜŞÜ SAĞLAR. t (sn.) TEKERLEK FREN SİLİNDİRİNDEKİ FREN BASINCI SÜRÜCÜNÜN PEDAL BASINCI
14
HİDROLİK FREN ASİSTANI
BELİRLENMİŞ ARAÇ HIZININ ALTINA DÜŞÜLMESİYLE’DE FREN ASİSTANI MÜDAHALESİNİ SONLANDIRIR. HER İKİ DURUMDA HİDROLİK BİRİMİNDEKİ UYGU VENTİLİN KONTROLÜ İLE FREN HİDROLİĞİ AZALTILIR. FREN SIVISI BASINÇ ODASINDAN AKAR VE GERİ BESLEME POMPASI TARAFINDAN FREN HİDROLİK DEPOSUNA GERİ POMPALANIR. b c d a a- BASINÇ ODASI b- N225 VALFİ c- YÜKSEK BASINÇ VALFİ N227 d- GERİ BESLEME POMPASI
15
HİDROLİK FREN ASİSTANI
HİDROLİK ÜNİTELİ ABS KONTROL ÜNİTESİ AYAR MÜDAHALESİ GEREKEN KOŞULLAR AŞAĞIDAKİ KOŞULLAR ACİL DURUM OLARAK ALGILANIR VE ASİSTAN DEVREYE GİRER; 1-FREN LAMBA ANAHTARINDA FRENE BASILDIĞINA DAİR SİNYAL. 2-TEKERLEK HIZ SENSÖRLERİNDEN ARACIN NE KADAR HIZLI GİTİĞİNİ BELİRTEN SİNYAL. 3-FREN BASINÇ SENSÖRÜNÜN SÜRÜCÜNÜN NE KADAR HIZLA FRENE BASTIĞINI BELİRTEN SİNYAL FRENE BASMA HIZI VE KUVVETİNDEN FREN MERKEZİNDEKİ BASINÇ OLUŞUMU DÜŞÜMLERİ ALINIR. KONTROL ÜNİTESİ HİDROLİK ÜNİTEDEKİ BASINÇ SENSÖRÜ ÜZERİNDEN FREN MERKEZİNDEKİ GÜNCEL FREN BASINCININ DEĞİŞİKLİĞİNİ BELİRLİ BİR ZAMAN ARALIĞINA ALMASI ANLAMINA GELİR. BU İŞLEME BASINÇ OLUŞUMU DÜŞÜMÜ DENİR. FREN LAMBASI ANAHTARI p (bar) 1 FREN BASINÇ SENSÖRÜ t (s) x in s y in bar z in km/h Km/h OLMASI GEREKEN DEĞER GERÇEK DEĞER TEKERLEK HIZ SENSÖRÜ
16
HİDROLİK FREN ASİSTANI
FREN ASİSTANININ DEVREYE GİRMESİNDEKİ EN BÜYÜK ETKEN BASINÇ EĞRİSİNİN YÜKSELMESİDİR. p (bar) ÇALIŞMA MİLİ FREN ASİSTANI İÇİN BELİRLEYİCİ BİR DEĞERDİR. ARAÇ HIZINA BAĞIMLIDIR.BİR ZAMAN ARALIĞINDAKİ PEDAL BASINCININ BU BELİRLİ DEĞERİ AŞMASINDA FREN ASİSTANI MÜDAHALEYE BAŞLAR. BASINÇ DEĞERİNDE BU SINIR DEĞERİNİN ALTINA DÜŞÜLMESİ FREN ASİSTANIN MÜDAHALESİNİ KESER. BU PEDAL BASINCININ KISA BİR ZAMAN İÇERİSİNDE BELİRLİ BİR DEĞERE ULAŞMASIYLA ÇALIŞMA KOŞULLARININ YERİNE GELMESİ VE FRENA ASİSTANININ ÇALIŞMASI ANLAMINA GELİR. AYNI PEDAL BASINCI DAHA UZUN BİR ZAMAN İÇERİSİNDE BELİRLİ DEĞERİNE ULAŞIRSA EĞRİ DÜZ VE ÇALIŞTIRMA KOŞULLARI YERİNE GETİRİLMEDİĞİ ANLAMINA GELİR VE FREN ASİSTANI FONKSİYONU DEVRE DIŞINDA KALIR. t¹ t² t (s) p (bar) AŞAĞIDAKİ ŞARTLARDA BİR MÜDAHALE OLUŞMAZ FREN PEDALI YAVAŞ VEYA HİÇ BASILMAZ İSE BASINÇ DEĞİŞİMİ SINIR DEĞERLERİ ALTINDA KALDIYSA ARAÇ HIZI DÜŞÜK SÜRÜCÜ FREN PEDALINA YATERİNCE KUVVETLİ BASMADI İSE t (s)
17
HİDROLİK FREN ASİSTANI
ELEKTRİKLİ YAPI PARÇALARI: FREN LAMBASI ANAHTARI PEDAL TAKIMINDADIR VE FREN PEDALINA BASILDIĞINI ALGILAR. FONKSİYONU SİNYAL: PEDAL BASILI FREN LAMBA ŞALTERİ İKİ BAĞLANTI POZİSYONLU KLASİK BİR ANAHTARDIR. SİNYAL KULLANIMI ANAHTAR İKİ SİNYAL GÖNDERİR. FREN PEDALI BASILI FREN PEDALI BASILI DEĞİL FREN LAMBA ANAHTARI SİNYALİ FARKLI FREN SİSTEMLERİ, MOTOR YÖNETİMİ VE FREN LAMBALARININ YAKILMASI İÇİN KULLANILIR. ANAHTARIN ÇALIŞMAMASI SİNYAL: PEDAL BASILI DEĞİL FREN ANAHTAR SİNYALİ OLMADAN FREN ASİSTANI ÇALIŞMAZ. KENDİ KENDİNE TEŞHİS ANAHTARIN ARIZASI KENDİ KENDİNE TEŞHİS TARAFINDAN ALINIR VE HATA HAFIZASINA KAYDEDİLİR. ANAHTARIN DEĞİŞMESİ GEREKİRSE ANAHTAR ATÖLYE EL KİTABINA GÖRE AYARLANMALIDIR.
18
HİDROLİK FREN ASİSTANI
FREN BASINÇ SENSÖRÜ G201 ESP’Lİ FREN SİSTEMLERİNDE DİREKT OLARAK HİDROLİK ÜNİTESİNE MONTE EDİLMİŞTİR. FREN SİSTEMİNDEKİ FREN BASINCIN KONTROL EDER. FONKSİYONU SENSÖRÜN ÇEKİRDEĞİ PİEZO ELEKTRİK BİR ELEMANDIR. ELEMANIN İÇERİSİNDEKİ DEĞİŞEN YÜK DAĞILIMI BASINÇ DEĞİŞİKLİĞİNDE TEPKİ VEREREK ÖLÇÜLEBİLEN BİR GERİLİM DEĞİŞİKLİĞİ OLUŞTURUR. BU DEĞİŞİKLİK KONTROL ÜNİTESİ TARAFINDAN ALINIR VE DEĞERLENDİRİLİR. SİNYAL KULLANIMI BELİRLİ BİR ZAMAN DİLİMİYLE İLGİLİ BASINÇ DÜŞÜMÜ OLUŞMASINDAN ALINAN SİNYAL FREN ASİSTANININ DEVREYE GİRME KOŞULLARINI TANIMLAR. U (V) SENSÖRÜN ÇALIŞMAMASI FREN BASINÇ SENSÖRÜNÜN ÇALIŞMAMASI VEYA SİNYAL YOLLAMAMASI HALİNDE ESP VE FREN ASİSTANI ÇALIŞMAZ. KENDİ KENDİNE TEŞHİS SENSÖR AIZALARI KENDİ KENDİNE TEŞHİS TARAFINDAN ALGILANIR VE HATA HAFIZASINA KAYDEDİLİR. U (V)
19
HİDROLİK FREN ASİSTANI
TEKERLEK HIZ SENSÖRLERİ HER TEKERLEKTE GÜNCEL HIZI OKUYAN ENDÜKTİV PRENSİBİNDE ÇALIŞAN BİR HIZ SENSÖRÜ BULUNUR. FONKSİYONU SENSÖR YUMUŞAK DEMİR NÜVE,DAİMİ MIKNATIS VE BOBİNDEN OLUŞUR.DAİMİ MIKNATI ÜZERİNDE OLUŞTURULAN MANYETİK ALAN DİŞLİ TARAFINDAN ETKİLENİR. MANYETİK ALANDAKİ DEĞİŞİKLİKLER SENSÖR BOBİNİ TARAFINDAN ÖLÇÜLE BİLEN BİR GERİLİM ENDÜKLER. DİŞİLİ BOBİNİN ÖNÜNDEN NE KADAR HIZLI GEÇERSE DEĞİŞİM FREKANSI O OARANDA YÜKSELİR. a SİNYAL KULLANIMI ABS KONTROL ÜNİTESİ DEĞİŞEN FREKANSDAN TEKERLEK DEVİR SAYISINI HESAPLAR. BU SAYI ÇOK FARKLI ARAÇ SİSTEMLERİ TARAFINDAN KULLANILIR. b c SENSÖRLERİN ÇALIŞMAMASI HIZ SENSÖRÜNDEN SİNYAL GELMEMESİ DURUMUNDA FREN ASİSTANI HIZA BAĞLI SINIR DEĞERLERİ OLUŞTURULAMAZ. SİSTEM DEVRE DIŞI KALIR. KENDİ KENDİNE TEŞHİS HIZ SENSÖRLERİNDEKİ ARIZALAR KENDİ KENDİNE TEŞHİS TARAFINDAN ALGILANIR VE HATA HAFIZASINA KAYDEDİLİR. d a –DAİMİ MIKNATIS b –YUMUŞAK DEMİR NÜVE c –BOBİN d -ROTOR
20
HİDROLİK FREN ASİSTANI
AKTİV TEKERLEK SENSÖRÜ HIZ SENSÖRLERİNDE AKTİV SENSÖR OLARAK ADLANDIRILAN DİĞER BİR SENSÖR VARDIR VE GİDEREK ARTAN BİR KULLANIM ALANI BULUR. “AKTİV” ANLAMI BU SENSÖRÜN GERİLİM BESLEMESİ İLE İLGİLİ^’DİR. İNDUKTİV SENSÖRLERDE BÖYLE BİR ŞEY YOKTUR. FONKSİYONU BESLEME GERİLİMİ BU SENSÖRÜN ÇEKİRDEĞİ BİR HALL – IC’DİR.BU YARI İLETKEN PLAKADAN BİR AKIM GEÇTİĞİNDE BİR HALL GERİLİMİ OLUŞUR. SENSÖRÜN MANYTİK ALANININ DEĞİŞTİRİLMESİ HALL – IC’DE OLUŞAN DİRENCİ DEĞİŞTİRİR.BUNDAN DOLAYI ÖLÇÜLEN HALL-GERİLİMİ’DE DEĞİŞİR. SENSÖRÜN İMALATINA GÖRE MANYETİK OKUYUCU VEYA MANYETİK İLETKENLİ DİŞLİ SENSÖRE EŞ OLARAK KULLANILIR. SENSÖRDEN BU MANYETİK OKUYUCUNUN VEYA MANYETİK DİŞLİNİN GEÇMESİ İLE MANYETİK ALAN DEĞİŞİR BU DEĞİŞİM HALL GERİLİMİNİN DEĞİŞMESİNE YOL AÇAR. HALL GERİLİMİ SENSÖR ELEKTRONİĞİ SİNYAL KULLANIMI HALL - IC GERİLİM DEĞİŞİMLERİNDEN KONTROL ÜNİTESİ DEVİR SAYISINI TANIR. AKTİV SENSÖR ÇOK DÜŞÜK HIZLARI ALGILAYA BİLMEKTEDİR. MANYETİK OKUYUCU KENDİ KENDİNE TEŞHİS AKTİV HIZ SENSÖRÜNDEKİ ARIZALAR KENDİ KENDİNE TEŞHİS TARAFINDAN TESBİT EDİLİR VE HATA HAFIZASINA KAYDEDİLİR.
21
HİDROLİK FREN ASİSTANI
ABS İÇİN GERİ BESLEM POMPASI V39 BASINÇ TARAFI ABS SİSTEMİNDEGERİ BESLEME POMPASI FREN PEDALI VE FREN SERVOSU ÜZERİNDEKİ BASINCA KARŞI OLUŞTURULAN FREN HİDROLİĞİNİN GERİ BESLEMESİNİ DÜZENLER. ARKA ODA FONKSİYONU POMPA ABS KONTROL ÜNİTESİ TARAFINDAN ÇALIŞTIRILAN VEYA DURDURULAN İKİ BASAMAKLI BİR HİDROLİK POMPADIR.İKİ BASAMAKLI DEMEK HER PİSTON HAREKETİNDE BİR EMME VE BİR BASINÇ HAREKETİNİN GERÇEKLEŞMESİ ANLAMINA GELİR. PİSTONUN ÖNÜNDE VE ARKASINDA BULUNAN HER BİR ÇALIŞMA ODASINA İKİ BASAMAKLIKTAN DOLAYI ULAŞILIR.PİSTON SOLA HAREKET EDER ÖN ODA BOŞALIR ARKA ODAYA FREN HİDROLİĞİ EMİLİR.PİSTONUN SAĞA HAREKETİ İLE FREN HİDROLİĞİ ARKA ODADAN TEKRAR EMME HATTINA İTİLİR. EMEİŞ TARAFINDAKİ BU ÖN BASINÇLA ÇABUK BASINÇ OLUŞUMUNA ULAŞABİLMEK İÇİN EŞİT OLAN DEBİ MEYDANA GELİR. ÖN BASINCIN OLUŞMASI İÇİN EK BİR POMPAYA İHTİYAÇ YOKTUR. PİSTON EMİŞ TARAFI ÖN ODA POMPANIN ARIZALANMASINDA EĞER POMPA ARIZALANIRSA FREN SİSTEMİNİN BİRÇOK FONKSİYONU YERİNE GETİRİLMEZ (ÖRN:ABS ÇALIŞMASI) . FREN ASİSTANIDA DEVRE DIŞI KALIR. KENDİ KENDİNE TEŞHİS POMPANIN ARIZALANMASI HALİNDE ARIZA HATA HAFIZASINA KAYDEDİLİR. EMME BASINCI ÖN BASINÇ BESLEME BASINCI
22
HİDROLİK FREN ASİSTANI (AKIM ŞEMASI)
b S S S G44 G45 G46 G47 G201 F J104 J106 N99 N101 N133 N135 N225 N227 J105 V39 N100 N102 N134 N136 N226 N228
23
HİDROLİK FREN ASİSTANI
24
MEKANİK FREN ASİSTANI YAPISI MEKANİK FREN ASİSTANININ
FREN SERVOSUNDAKİ MEKANİK BAĞLANTI GRUBU MEKANİK FREN ASİSTANININ TEMELİNİ CONTİNENTAL – TEVES’İN FREN SERVOSUNDAKİ MEKANİK BİR BAĞLANTI GRUBU OLUŞTURUR.
25
MEKANİK FREN ASİSTANI YAPISI FREN SERVOSUBİR VAKUM VE BİR
VAKUM ODASI GÜÇLENDİRME ODASI YAPISI FREN SERVOSUBİR VAKUM VE BİR GÜÇLENDİRME ODASI VARDIR.FRENE BASILMADIĞINDA HER İKİ ODADADA EMME MANİFOLDU TARAFINDAN ALÇAK BASINÇ OLUŞTURULUR.FRENE BASILMASI İLE GÜÇLENDİRME ODASINA ATMOSFER BASINCI DOLMASI NEDENİYLE FREN KUVVETİ GÜÇLENDİRMESİ MEYDANA GELİR.BUNDAN DOLAYI GÜÇLENDİRİCİ VE BASINÇ ODASI ARASINDA DIŞ HAVA BASINCININ FREN HAREKETİNİ DESTEKLEMESİ İÇİN BASINÇ FARKI OLUŞUR. MEKANİK BAĞLANTI GRUBU YAYLI KİLİTLEME KOVANI,EMİCİ PİSTON, BİLYALI KOVAN VE BİLYALI KAFESDEN FREN SERVOSU MUHAFAZASI YAYLI KİLİTLEME KOVANI MEKANİK TAKOZ DIŞ HAVA VENTİLİ TANDEM ANA SİLİNDİRE GİDEN PİSTON KOLU BİLYA KOVANI AKTARMA PULU VENTİL PİSTONU BASINÇ KOLU BİLYALI KAFES KUMANDA MUHAFAZASI REAKSİYON PULU DOĞUŞ OTM.SSH.MD’LÜĞÜ EĞİTİM DEP.
26
MEKANİK FREN ASİSTANI FONKSİYONU FREN ASİSTANINDAKİ KUVVET AKIŞI
FREN SİSTEMİNDEKİ BASINÇ OLUŞUMUNDAN DOLAYI SÜRÜCÜ FREN PEDALINDA KARŞI BASINÇ HİSSEDER. MEKANİK FREN ASİSTANIN PRENSİBİ KUMANDA CİHAZI ÜZERİNDEKİ KUVVETİ YÖNLENDİRMEKTİR. BUNDAN DOLAYI SÜRÜCÜ FİZİKSEL OLARAK RAHATLATILIR. KİLİTLEME İŞLEMİ İLE DIŞ HAVA VALFİ AÇIK TUTULUR VE GÜÇLENDİRME ODASINA ATMOSFER BASINCININ GİRİŞİ SAĞLANIR. FREN ASİSTANINDAKİ KUVVET AKIŞI DIŞ HAVA VALFİ FREN SİSTEMİNDEN GELEN KUVVET FREN PEDALI TARAFINDAN UYGULANAN KUVVET DOĞUŞ OTM.SSH.MD’LÜĞÜ EĞİTİM EP.
27
MEKANİK FREN ASİSTANI FREN PEDALINA BELİRLİ BİR
FREN ASİSTANINDAKİ KUVVET AKIŞI FREN PEDALINA BELİRLİ BİR KUVVET VE HIZLA BASILIRSA BAĞLANTI GRUBU KİLİTLENİR VE FREN ASİSTANI FONKSİYONU YERİNE GELİR. BİLYALI KOVAN DAYAMA TAKOZU VENTİL PİSTONU BU DURUMDA VENTİL PİSTONU İTİLİR VE BİLYALI KOVAN İÇİNDEKİ BİLYALAR İÇERİ DOĞRU İTİLİR. BUNDAN DOLAYI YAYLI KİLİTLEME KOVANI DAYAMA TAKOZUNA KADAR HAREKET EDER. BAĞLANTI GRUBU KİLİTLENİR. BİLYALI KOVAN YAYLI KİLİTLEME KOVANI
28
MEKANİK FREN ASİSTANI A B C FREN ASİSTANINDAKİ KUVVET AKIŞI YAPI
YAPI GRUBU ( C ) YAPI GRUBU YAPI GRUBU ( B ) PARÇALARI RENK BASINÇ KOLU, VENTİL PİSTONU, BİLYALI KOVAN, AKTARMA PULU A B KİLİTLİ KOVAN, DURDURMA TAKOZU C BİLYALI KAFES, BİLYA KUMANDA MUHAFAZASI YAPI GRUBU ( A ) REAKSİYON PULU MUHAFAZA
29
MEKANİK FREN ASİSTANI FREN ASİSTANINDAKİ KUVVET AKIŞI
FREN PEDALINA YAVAŞ BASILIRSA ASİSTAN FONKSİYONU ÇALIŞMAZ. BUNUN ANLAMI SÜRÜCÜ FREN SİSTEMİNDEN GELEN BÜTÜN KARŞI KUVVETİ FREN PEDALINDA HİSSEDER. BU KARŞI KUVVETİ AŞABİLMEK İÇİN DAHA FAZLA FREN PEDALINA BASMAK ZORUNDADIR. PEDALDAKİ BÜYÜK KARŞI KUVVET
30
MEKANİK FREN ASİSTANI FREN ASİSTANINDAKİ KUVVET AKIŞI
FRENE ÇOK HIZLI BASILDIĞINDA ASİSTAN FONKSİYONU DEVREYE GİRER.KARŞI KUVVETİN BÜYÜK BİR ÇOĞUNLUĞU YAPI PARÇALARININ KİLİTLENMESİ İLE MUHAFAZAYA YÖNLENDİRİLİR. SÜRÜCÜ FREN YAPMAK İÇİN ÇOK KÜÇÜK BİR KARŞI KUVVETİ YENMEK ZORUNDADIR. PEDALDAKİ KÜÇÜK KARŞI KUVVET
31
MEKANİK FREN ASİSTANI 1 2 Fren Pedalına basma Kuvveti ( N )
ASİSTANIN DEVREYE GİRMESİ ASİSTANI DEVREYE GİRMESİ İÇİN İKİ ORANTISAL BÜYÜKLÜK ORTAYA ÇIKAR.BUNLARIN BİR TANESİ PEDALA BASMA HIZI DİĞERİ PEDAL BASMA KUVVETİ. AŞAĞIDAKİ ÖRNEKGRAFİKTE AYIRMA EŞİĞİ YEŞİL ÇİZGİLERLE BELİRLENMİŞTİR. 1000 900 1 800 ASİSTAN AKTİV 700 600 500 AYIRMA EŞİĞİ Fren Pedalına basma Kuvveti ( N ) 400 300 2 200 ASİSTAN AKTİV DEĞİL 100 100 150 200 250 1 – YÜKSEK BASILMA KUVVETİNDEKİ DÜŞÜK BASILMA KUVVETİ 2 – DÜŞÜK BASILMA KUVVETİNDEKİ YÜKSEK BASILMA HIZI Fren Pedalına basma hızı ( mm/s )
32
MEKANİK FREN ASİSTANI AYIRMA EŞİĞİ AŞILDIĞINDA YEŞİL
YAPI GRUBU KUVVETLİ BİR ŞEKİLDE REAKSİYON PULUNA BASTIRILIR. AÇIK KIRMIZI YAPI GRUBU BU HIZLI BAŞLANGIÇ HAREKETİNE AĞIR HAREKET KABİLİYETİNDEN DOLAYI O KADAR ÇABUK UYAMAZ. REAKTİON PULU
33
MEKANİK FREN ASİSTANI BİLYALAR YEŞİL YAPI GRUBUNUN AÇIK KIRMIZI YAPI
GRUBUNA DOĞRU KAYMASINDAN DOLAYI BİLYELER YEŞİL YAPI GRUBUNDAKİ OYUKLARA DÜŞERLER.
34
MEKANİK FREN ASİSTANI KİLİTLEME KOVANI
ANÇAK ŞİMDİ YAYLI KİLİTLEME KOVANI (KOYU KIRMIZI) BİLYALARIN ÜZERİNDEN KAYAR VE YAPI GRUPLARI KİLİTLENİR. BİLYALAR YAYLI KİLİTLEME KOVANININ YENİ POZİSYONUNDAN DOLAYI ESKİ DURUMLARINA GERİ DÖNEMEZ BU POZİSYONDA KARŞI KUVVETLER ANLATILDIĞI GİBİ FREN SİSTEMİNDEN MUHAFAZAYA AKTARILIR. KİLİTLEME KOVANI
35
MEKANİK FREN ASİSTANI SÜRÜCÜ FREN PEDALINDAN
AYAĞINI ÇEKTİĞİNDE HER İKİ KIRMIZI VE YEŞİL YAPI GRUBU HUHAFAZADAKİ TAKOZA DOKUNUNCAYA KADAR GERİYE HAREKET EDERLER. TAKOZ MUHAFAZA
36
MEKANİK FREN ASİSTANI FREN SERVOSU İÇİNDEKİ MEKANİK PARÇALAR GERİ
HAREKET ETTİĞİNDEN YAPI İÇİNDE BULUNAN AÇIK KIRMIZI YAPI GRUBU KOYU KIRMIZI YAPI GRUBUNA DOĞRU İTİLİR. BUNDAN DOLAYI KİLİTLİ KOVAN İÇİNDE BULUNAN BİLYALER SERBEST KALIRLAR. DURDURMA KOVANI BİLYELERİ SERBEST BIRAKIR
37
MEKANİK FREN ASİSTANI HAREKETİN SON AŞAMASINDA
BİLYALAR YEŞİL YAPI GRUBU TARAFINDAN ÇIKIŞ KONUMUNA GERİ DÖNERLER. ACİL FREN FONKSİYONU ÇALIŞMASINI DURDURUR. YEŞİL YAPI GRUBU YENİDEN ÇIKIŞ KONUMUNDA
38
MEKANİK FREN ASİSTANI FONKSİYON TESTİ
FREN PEDALINA ARAÇ DURURKEN VE MOTOR ÇALIŞIR VAZİYETTE BASILMALIDIR.ANÇAK BU VAZİYETTE TAMVAKUM DESTEĞİ SAĞLANABİLİR.ASİSTAN PEDAL BASILMIŞ POZİSYONDA AYIRMA EŞİĞİNİN ÜZERİNDE AKTİV HALE GELİR.FREN ASİSTANININ DEVREYE GİRMESİ FREN SERVOSUNDAKİ “KLİK” SESİ İLE KENDİNİ BELLİ EDER.BU DURUMDA FREN PEDALI DAHA DÜŞÜK KUVVETLER BASILIP BIRAKILABİLİR. FREN PEDALININ BIRAKILMASI İLE FREN ASİSTANI DEVRE DIŞI KALMALIDIR. ( FREN SİSTEMİNDE HİDROLİK BASINÇ YOK ) . 1000 900 800 ASİSTAN AKTİV 700 600 Fren Pedalına basma Kuvveti ( N ) 500 AYIRMA EŞİĞİ 400 300 200 ASİSTAN AKTİV DEĞİL 100 100 150 200 250 Fren Pedalına basma hızı ( mm/s )
39
ELEKTROMEKANİK PARK FRENİ
40
ELEKTROMEKANİK PARK FRENİ
41
ELEKTROMEKANİK PARK FRENİ
42
SİSTEM BİLEŞENLERİ J540 V282/283
43
ÇALIŞMA ŞEKLİ
44
ELEKTROMEKANİK PARK FRENİ
45
ELEKTROMEKANİK PARK FRENİ
46
DİŞLİ KUTUSUNUN ÇALIŞMASI
47
İŞLEVİ & FONKSİYONU
48
DİNAMİK ACİL FREN
50
ADAPTE EDİLEBİLİR KALKIŞ ASİSTANI
AKIŞ ŞEMASI
51
ACİL KİLİT AÇMA ALET ÇANTASI
52
ARIZA GÖSTERGELERİ PARK LAMBASI PARK LAMBASI FREN LAMBASI
53
OTOMATİK MESAFE KONTROL SiSTEMi / ADR
54
ADR SİSTEMİ
55
ADR SİSTEMİ ADR bir konfor sistemidir
56
ADR SİSTEMİ
57
ADR SİSTEMİ
58
ADR SİSTEMİ
59
ADR SİSTEMİ
60
ADR SİSTEMİ
61
ADR SİSTEMİ
62
ADR SİSTEMİ
63
CAN- Komfort veri hattı
ADR SİSTEMİ Bus rölesi olan fren servo sistemi kontrol ünitesi J 539 CAN- Komfort veri hattı J 104 Tahrik CAN veri hattı Otomatik şanzıman kontrol ünitesi J 217
64
ADR SİSTEMİ
65
ADR SİSTEMİ
66
ADR SİSTEMİ
67
ADR SİSTEMİ
68
ADR SİSTEMİ
69
ADR SİSTEMİ
70
ADR SİSTEMİ
71
ADR SİSTEMİ
72
ADR SİSTEMİ
73
ADR SİSTEMİ
74
ADR SİSTEMİ
75
ADR SİSTEMİ
76
ADR SİSTEMİ
77
ADR SİSTEMİ
78
ADR SİSTEMİ
79
ADR SİSTEMİ
80
ADR SİSTEMİ
81
ADR SİSTEMİ
82
ADR SİSTEMİ
83
ADR SİSTEMİ
84
ADR SİSTEMİ
85
ADR SİSTEMİ
86
GOLF V YÜRÜR AKSAM / FREN
87
TOE AÇISI
88
KAMBER AÇISI
89
ÖZEL ALETLER
90
ÖZEL ALETLER
91
FREN SİSTEMİ Golf tasarımında pasif güvenliğe gösterilen dikkat, aktif güvenlik bölgesinde de kısıtlanmamıştır. Böylelikle bu yeni model en kritik durumlarda bile, yeterli güvenliği sunabilen ve daima devrede olacak bir emniyetli sürüşe sahiptir. Bunun dışında sürücü elbetteki çok sayıda elektronik emniyet sistemleri ile de korunmaktadır. Böylece Yeni Golf’te donanıma bağlı olarak aşağıda belirtilen fren güvenlik sistemleri kullanılmıştır: • Yeni Elektronik Stabilizasyon Programı (ESP) • Elektronik Fren Basıncı Dağıtıcılı (EBV) Antiblokaj Fren Sistemi (ABS) • Elektronik Diferansiyel Kilidi (EDL) • Motor Çekiş Gücü Ayarlama (MSR)
92
FREN SİSTEMİ • Patinaj Önleyici Sistem (ASR)
• Hidrolik Fren Yardımcısı (HBA) Bugüne kadar bilinen fonksiyonlarının yanısıra yeni ESP sistemi Yeni Golf'te ek özellikler göstermektedir: · Düşük dinamik ESP (LDE) · Arka aks tam geciktirme (HVV) · Elektronik Stabilite Fren Sistemi (ESBS) Düşük dinamik ESP fonksiyonu sadece fren uygulanmasında devreye girer. Kullanılan ESP sisteminin yüksek isabetine rağmen, LDE sistemi, seyir anında yoldan en ufak bir sapmada bile sabit seyir durumundan çıkmadan ve ESP kontrolü aktif olmadan önce tepki verir. Bunun sayesinde birçok durumda ESP’nin direkt devreye girmesi ile oluşabilecek aşırı tepkileri önlenmiş olur. Bu sürücüye konfor ve güvenlik açısından bir başka artı sunar.
93
FREN SİSTEMİ Arka aks tam geciktirme HVV, ön tekerlekler ABS’nin devreye girme seviyesinde olup arka tekerleklerde henüz devreye girmediği durumda aktive olur. Bu durumda HVV, arka tekerleklerdeki fren basıncını ABS’nin devreye gireceği dereceye kadar artırır. Böylelikle fren yolu kısıtlanmış olur ve araç daha erken durabilir. Elektronik Stabilite Fren Sistemi - ESBS ise ABS/ESP kontrol ünitesinin bir destek fonksiyonudur. ESBS, özellikle araç boş ve hafif iken fren esnasında yanal desteği sağlar. Araç hafifken sağ ve sol lastikler fren esnasında farklı sürtünme sergileyebilir. Araç hafifde olsa sağa veya sola doğru yönelebilir. Bu çok zor hissedilebilir olsa da stabil olmayan sürüş durumunu yaratır. LDE ve HVV’ye benzer olarak bu kontrol de sürüş dengesini gidermek için değil algılamak için kullanılır.
94
FREN SİSTEMİ Elektronik stabilite fren sistemi, fren yapan araçta, tekerlek kapanıklığı stabilizasyonuna ve direksiyon hakimiyetine yönelik müdahalelerle frenlemeyi iyileştirir. Burada ABS sisteminin bilinen aktörleri ve sensörleri kullanılır. ESBS, ITT Mark 20 IE kontrol ünitesindeki yazılımın geliştirilmiş şeklidir. Düşük kontrol Bir frenleme esnasında, ön tekerleklerin yana yönlendirme gücü aşıldığında aracın kontrolü düşüktür. Araç, ön aksları üzerinden virajın dışına doğru kayar. ABS kontrol ünitesi, tekerlek çevresi hızından bu durumu algılar.
95
FREN SİSTEMİ Bunun sonucunda, yana yönlendirme güçlerinin tekrar yükseltilmesi için ön akstaki fren basıncı azaltılır. Araç, kendini stabilize eder ve dönülen yönü takip eder. Fren müdahalesi Düşük kontrolde araç hareketi
96
FREN SİSTEMİ Yüksek kontrol
Bir frenleme esnasında, arka tekerleklerin yana yönlendirme maksimum gücü aşıldığında aracın kontrolü çok yüksektir. Araç, arka aksı üzerinden virajın dışına kaçar. ABS kontrol ünitesi, arka tekerleklerdeki düşük tekerlek çevresi hızından bu durumu algılar ve viraj içindeki tekerleklerdeki fren basıncını azaltır. İç tekerleklerdeki yönlendirme kuvveti yükseltilerek stabilizasyon sağlanır.
97
FREN SİSTEMİ Atölye ortamında sürüş dinamiği tekrar elde edilemeyeceği için, ESBS fonksiyonlarındaki arızalar ne teşhis edilebilir ne de onarılabilir. Fren müdahelesi Yüksek kontroldeki araç hareketi Araç üst aksı Dönme momenti Ters etkili dönme momenti
98
FREN SİSTEMİ Sonuç, fren performansının en yüksek sınırda kullanımında dahi en kısa fren mesafesini sunan bir fren sistemi. Bunu iki basamaklı fren servosuda destekler. Sürücü frene kuvvetli bastığında fren basıncı yavaşça on misli değere ulaşır. Acil durum ve panik fren uygulamalarında hidrolik fren asistanı sisteme yabancı olan sürücüyü destekler ve tam uygulanmayan fren basıncını otomatik yükselterek ABS seviyesine çıkartır.
99
PARÇA NO : 1K1 423 051 AN GÜMÜŞE YAKIN RENK 4 CİVATALI BAĞLANTI
1.JENERASYON GÜMÜŞE YAKIN RENK 4 CİVATALI BAĞLANTI PARÇA NO : 1K AN
100
PARÇA NO : 1K1 423 051 BE GRİ RENK Soket-Motor 2 CİVATALI BAĞLANTI
2.JENERASYON GRİ RENK 2 CİVATALI BAĞLANTI Soket-Motor PARÇA NO : 1K BE
101
TOURAN 1. VE 2 VERSİYON BELİRGİN FARKLAR
1. SOKET BAĞLANTILARINDAKİ FİŞ SAYILARI AYNI, FAKAT YERLERİ FARKLI. 2. AKILLI ETKA İLE BİLGİ BULUNMAK İSTENDİĞİNDE VERİLEN ŞASİ ÜZERİNDE HER İKİ NUMARADA ÇIKIYOR. BURADA SİPARİŞİ VEREN KİŞİNİN HANGİ VERSİYON OLDUĞUNU BULMASI GEREKLİ. 3. 1. VE 2. VERSİYON DİREKSİYON SİSTEMLERİ BİRBİRİ YERİNE MONTAJLANABİLİYOR, FAKAT SOKET BAĞLANTILARI KABLO UZUNLUĞU NEDENİYLE YAPILAMIYOR. ANCAK BİRBİRİ YERİNE SİSTEME TANITMA PROBLEM OLUYOR. 4. GÖVDE RENGİ RESİMDE DE BELİRTİLDİĞİ GİBİ FARKLI · VERSİYON İÇİN GÜMÜŞ RENGİNE YAKIN · VERSİYON İÇİN DAHA KOYU VE GRİMSİ 5. 2.VERSİYONDA MOTOR SÖKÜLÜNCE TAKVİYE YOK. 6. 2.VERSİYONDA HİDROLİK DAMPER VAR. 7. 2.VERSİYONDA TORK SENSÖRÜ BÜYÜK. 8. 1.VERSİYONDA MOTOR VE KÜ BERABER, 2.VERSİYONDA MOTOR VE KÜ AYRILABİLİYOR. 9. 1.VERSİYONDA 8, 2. VERSİYONDA 16 BLOK HALİNDE BİLGİ OKUMA DEĞERLERİ MEVCUT.
102
CADDY -GOLF5-TOURAN SAĞA VEYA SOLA ÇEKME PROBLEMLERİ Problem :
Yeni Model Caddy,Golf 5,Touran araçlarımız bilindiği üzere elektrikli direksiyon sistemi ile donatılmıştır.Söz konusu araçların bazılarında sağa veya sola çekme problemi ile karşılaşılabilir.Bu durum direksiyon açı sensörü orta noktasının yanlış tanıtılmasından kaynaklanmaktadır.Yapılacak işlemler aşağıdaki gibidir Çözüm : 5051 Test cihazını araca bağlayınız kanal 44 elektrikli direksiyon sistemine girerek blok halinde bilgi okuma kanal 02 yada 07 den direksiyon açısının tam sıfır noktasında olup olmadığını kontrol ediniz.Direksiyon tam ortada iken açı 0 olmalı.Eğer direksiyon açısında bir kaçıklık söz konusu ise bu durum Rehberli Hata arama programı,fonksiyon yapı parçaları,yürüyen aksam,elektrikli direksiyon sistemi,kendi kendine teşhis,fonksiyonlar sırası ile gidilerek bu kısımdaki adaptasyonlar yapılarak düzeltilebilir.Dikkat edilmesi gereken husus bu adaptasyonlar yapılmadan evvel direksiyon sistemine bir hata tanıtılmalı;bu durum direksiyon simidi sökülüp açı sensörünün sağ sol dönme limiti aşılarak yaratılabilir.Direksiyon orta noktası sıfır olarak tanıtıldıktan sonra araca ön düzen ayarı uygulanmalıdır.
103
CADDY -GOLF5 SAĞA VEYA SOLA ÇEKME PROBLEMLERİ Problem :
Yeni Model Caddy,Golf 5 araçlarımız bilindiği üzere elektrikli direksiyon sistemi ile donatılmıştır.Söz konusu araçların bazılarında sağa veya sola çekme problemi ile karşılaşılabilir.Bu durum direksiyon açı sensörü orta noktasının yanlış tanıtılmasından kaynaklanmaktadır.Yapılacak işlemler aşağıdaki gibidir Çözüm : 5051 Test cihazını araca bağlayınız kanal 44 Elektrikli Direksiyon sistemine girerek blok halinde bilgi okuma kanal 02 yada 07 den direksiyon açısının tam sıfır noktasında olup olmadığını kontrol ediniz.Direksiyon tam ortada iken açı 0 olmalı.Eğer direksiyon açısında bir kaçıklık söz konusu ise bu durum şu işlemler uygulanarak düzeltilebilir.Kodlama II yani 11 fonksiyonunu kod numarası;04 temel ayarlar kanal 60 bu konuma gelindiğinde ekranın 2’ye bölündüğü görülür.Üst taraftaki değerler size şu andaki direksiyonun konumunu derece olarak belirtir.Siz tam düz olduğunu bildiğiniz (Rot Ayarı İle vs. ) direksiyon konumunu belirleyerek bu konumda OK yapılır.Bu sırada tüm değerlerin sıfırlandığı görülür.Bu konum artık açı sensörünün sıfır olarak bildiği direksiyon konumudur.Sonraki adım 08 blok halinde bilgi okuma;07 kanal ve hafif araç sürüşü; bu sırada işlem onaylanarak tamamlanmış olur.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.