Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Dr.Ergül Demir
2
ARAŞTIRMA EĞİTİMİNE GENEL BAKIŞ
3
Araştırma Eğitimi Araştırma; problemlere geçerli ve güvenilir çözümler bulabilmek için planlı ve sistematik bir şekilde yürütülen, bilgide birikimi (sürekliliği) ve açıklığı (denetlenebilirliği) sağlayan bir süreçtir. Araştırmalardan yararlanabilme ve araştırmalara katkı sağlayabilme ‘yeterlik’, araştırma yürütebilme ise ‘uzmanlık’ gerektirir.
4
Araştırma Eğitiminin Amaçları
Araştırma eğitimi ile kazandırılmak istenen teknik beceri ve davranışlar: Genel kültür kazandırmak Araştırmalardan yararlanabilmek Araştırmalara katkı sağlayabilmek Küçük çapta araştırmalar yapabilmek Geniş çapta bilimsel araştırmalar yapabilmek
5
ARAŞTIRMA EĞİTİMİNİN İÇERİĞİ
İstatistik Araştırma Yöntemleri Kaynak Tarama ve Araştırma Raporu Yazma Ölçme ve Değerlendirme Bilgi ve İletişim Teknolojileri
6
TEMEL KAVRAMLAR
7
Bilgi ÇÖZÜM Anlama Bilgi İşleme Açıklama Kontrol Veri Veri İşleme
8
Veri (Data) Bilgi (Knowledge) Malumat (Information) BİLGELİK (WISDOM)
9
Bilginin Kaynakları Kişisel Deneyimler Görüş Birliği Uzman Görüşü
Otorite Gelenekler Sağduyu Medya Mantıksal çıkarım BİLİM
10
Bilim BİLİM BİLİMSEL BİLGİ: Belli özelliklere sahip bilgiler bütünü
BİLİMSEL YÖNTEM: Bilgi elde etme süreci
11
Amaçları Anlama Açıklama Tahmin Kontrol Özellikleri Nesnel Özgün
Rasyonel Uzmanlığa dayalı Olgusal Gözleme dayalı Açık (Denetlenebilir) Kanıta dayalı Varsayımsal Doğrulanabilir Olasılıklı Yanlışlanabilir Genellenebilir Tekrar Edilebilir Birikimli (Sürekli) Sınanabilir SİSTEMATİK Amaçları Anlama Açıklama Tahmin Kontrol Varsayımları Gerçek bir olgular evreni vardır. Olgular, gözlenebilir ve ölçülebilir. Olaylar arasında düzenli nedensellik ilişkileri bulunur. Mantıksal çıkarsama yöntemleri ile geçerli ve güvenilir bilgiler üretilebilir.
12
Bilimsel Yöntem Bilimsel Yöntem = Bilimsel Araştırma Süreci Bilimsel yöntem; insan zihninin, bir güçlükle karşılaştığı zaman verdiği doğal tepkilerin bir bütünüdür. Bilimsel yöntem; insanlar için, olgusal düzeyde en güvenilir bilgi edinme yoludur.
13
Bilimsel Araştırma Süreci
Sezme Tanımlama Çözüm Önerileri Geliştirme Deneme Karar Verme Raporlaştırma Kaynak Tarama Hipotez Kurma ANALİZ (Ölçme ve Değerlendirme)
14
Araştırma Paradigmaları
Yunanca παραδείγματι (paradeigma)'dan gelen kavramın popülerliğini sağlayan Thomas Samuel Kuhn'dur. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı (1962) adlı bilim tarihi üzerine bir analiz olan kitabında; ‘paradigma’ ve ‘paradigma kayması’ kavramlarını kullanmıştır. Paradigma; bireysel-toplumsal sistemde ve düşünsel yapıda, kopma ya da kırılmaya yol açacak düzeyde belirgin değişim ya da dönüşümleri ifade eder.
15
Araştırma Paradigmaları
Pozitivizm Yorumlayıcı Paradigma Sosyal Yapılandırmacılık Hermenoutic Post-Pozitivizm Eleştirel Paradigma Postmodernizm Nicel Araştırma Nitel Araştırma Karma Araştırma
16
Yorumlayıcı paradigma Genel bilgi Derinlemesine okuma
Nicel Araştırma Nitel Araştırma Pozitivizm Yorumlayıcı paradigma Genel bilgi Derinlemesine okuma Mutlak gerçeklik (truth) - Keşfetme Göreli gerçeklik (reality) - Yapılandırma Tümdengelim Tümevarım Genelleme kaygısı Bağlamlarına genelleme Araştırmacı sürecin dışında Araştırmacı sürecin parçası Katı ve önceden planlanmış süreçler Esnek süreçler Tarama modelleri ve karmaşık deneysel desenler Açımlayıcı modeller ve tek denekli desenler Evren-Örneklem Çalışma grubu Standartlaştırılmış ölçme araçları Gözlem ve görüşme formları Yoğun ve ileri istatistiksel işlemler Sayma ve sınıflamaya dayalı betimlemeler Edilgen ve üçüncü şahıs kullanımları Öyküsel anlatım ve birinci şahıs kullanımları Ayrıntılı raporlaştırma
17
Örnek Araştırmalar Aşağıda verilen araştırmalar hangi araştırma yaklaşımına daha uygun olabilir? Ankara’daki Görme Engelli Bireylerin Ulaşım Sorunları Türkiye’de Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Alan Yeterlikleri İle İlişkili Değişkenler Okul Öncesi Dönemde Çocukların Ebeveyn Bağlılığı İle Okula Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişki Üniversite Öğrencilerinin Akademik Eğitimden Beklentileri
18
Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar
Araştırmanın önemini anlayamama Alışkanlıklara aşırı bağlılık Kişisel görüşünü üstün tutma Gelişmenin araştırma dışında olduğuna inanma Araştırmanın sınırlılıklarını bilmeme Araştırmacıya tapma Çabuk sonuç bekleme Bilimsellik ile doğa bilimlerini eşleştirme Karasar, N. (2012)
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.