Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İHMAL VE İSTİSMAR.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İHMAL VE İSTİSMAR."— Sunum transkripti:

1 İHMAL VE İSTİSMAR

2 Türkiye’de ve dünyada yaşananları konu aldığımız bu seminerde geçen tüm olaylar ve kişiler MAALESEF ki tamamen GERÇEK ürünüdür.

3 NEDEN ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI SEMİNERİ ?
Çünkü; Türkiye’de her gün çocuklar mutlaka ya duygusal istismar ya fiziksel istismar ya da cinsel istismara maruz kalıyor. Çünkü; Dünya’da çocuk istismarı %1 ila %10 arasında değişirken, Türkiye'de bu oran %10 ila %53 arasındadır. Çünkü; Türkiye de her 5 kız çocuğundan 2’si, her 10 erkek çocuğundan 3’ü cinsel istismara maruz kalıyor Amacımız çocuk ihmal ve istismarı konusunda siz velilerimize açıklayıcı bilgi aktarmaktır.

4 ÇOCUK İHMALİ NEDİR?

5 ÇOCUK İHMALİ NE DEMEKTİR?
İhmal, çocuğa bakmakla yükümlü kimsenin çocuğun gelişimi için gerekli ihtiyaçları karşılamaması veya bu ihtiyaçları dikkate almamasıdır. Bu ihtiyaçlar: -Sağlık Eğitim Beslenme -Güvenli Yaşam -Barınma -Giyinme -Sevgi

6 1. FİZİKSEL İHMAL Çocuğun sağlık kontrolünün yapılmaması ya da geciktirilmesi.

7 1. FİZİKSEL İHMAL Beslenme, giyim ve temizliğinin yeterince sağlanmaması

8 1. FİZİKSEL İHMAL Çocuğun terk edilmesi veya kendine zarar verebileceği durumlarda denetimsiz bırakılması

9 2. EĞİTİMSEL İHMAL Çocuğun okula gönderilmemesi veya okula gönderildiği halde okuldaki durumu ile ilgilenilmemesi, eğitim gereksinimlerinin gözardı edilmesi.

10 3. DUYGUSAL İHMAL Çocuğun ihtiyaç duyduğu sevgi, ilgi ve yakınlığın gösterilmemesi duygusal ihmal olarak tanımlanabilir

11 ÇOCUK İSTİSMARI NE DEMEKTİR?
0-18 yaş grubundaki çocuğun; Sağlığını, Fiziksel gelişimini, Psikolojik gelişimini Sosyal gelişimini bilerek veya bilmeyerek olumsuz etkileyen her türlü harekete “ÇOCUK İSTİSMARI” denir.

12 İSTİSMAR ÇEŞİTLERİ NELERDİR ?
Fiziksel istismar Duygusal istismar Ekonomik istismar CİNSEL İSTİSMAR

13 1. FİZİKSEL İSTİSMAR Çocuğun kaza dışı sebeple bir yetişkin tarafından yaralanması ve örselenmesidir Bir tokattan başlayarak çeşitli aletlerin kullanılmasına kadar devam edebilir En yaygın rastlanılan ve belirlenmesi en kolay olan istismar tipidir

14 FİZİKSEL İSTİSMARA UĞRAMIŞ ÇOCUKLAR
Sosyal ilişkilerde olumsuzluk(antisosyal kişilik) Evden kaçma Korku, çaresiz- değersizlik hissi İleride yoğun kaygı ve depresyon Saldırganlık ve şiddet, cinayet Görmüş olduğu şiddeti kendi çocukları ve eşi üzerinde 5 kat daha fazla şiddet uygular

15 2.DUYGUSAL İSTİSMAR Çocuğun duygusal ve ruhsal sağlığını tehlikeye atacak derecede: Ağır sözlü tehditler yapılması, Alay edilmesi ya da küçük düşürücü yorumlarda bulunulması, Sık sık eleştirilmesi, Katı biçimde cezalandırma, Aşırı baskı ve otorite kurma Her konuda suçlayarak günah keçisi haline getirilmesi Kardeşler arasında ayrım yapılması, Değer verilmemesi, Aşağılanması olarak tanımlanabilir.

16

17 DUYGUSAL İSTİSMARA UĞRAMIŞ ÇOCUKLAR
Pasif kişilik,bağımlı kişilik, anti sosyal kişilik Kendine güvensizlik Dünyaya karşı belli bir ilgisizlik Depresif ve pasif davranışlar Karşısındakine çok ihtiyatlı yaklaşmak Korku Hayal aleminde yaşaması Çok yalan söylemesi ,hırsızlık yapması Küçük yaşlardaki davranışlara dönüş

18 3. EKONOMİK İSTİSMAR Çocuğa bakmakla yükümlü kişinin çocuğu maddi gelir kaynağı olarak görüp çocuktan maddi kazanç elde etme isteğidir (çocuğun çalıştırılmasıdır.)

19 4. CİNSEL İSTİSMAR

20 ÇOCUK İSTİSMARI NEDİR?

21 Cinsel istismar yaşayan çocuk video

22 Çocuk istismarı ve Her türlü cinsel istismar Toplumun TÜM kesimlerini ilgilendiren sosyal bir HASTALIKTIR!

23 Cinsel istismar Çocuk istismarı tipleri içerisinde SAPTANMASI EN ZOR OLANIDIR!

24 Bu işin en önemli boyutu, bildirilMEmesi, olayın gizlenmesidir...

25 CİNSEL İSTİSMAR NEDİR ? Çocuğun kendisinden büyük bir kişi tarafından cinsel haz amacı ile zorla ya da ikna edilerek cinsel etkileşime maruz bırakılması (kullanılması).

26 CİNSEL İSTİSMAR ÇEŞİTLERİ
Temas İçermeyen İstismar Cinsel İlişki İçermeyen Dokunma İstismarcının Çocuğun Vücuduna Yönelik Eylemleri Cinsel Sömürü

27 1. TEMAS İÇERMEYEN İSTİSMAR:
İstismarcının çocuğun cinsel özelliklerine yönelik olarak seksi konuşması, Cinsel organları gösterme (teşhircilik), Pornografik resim gösterme, Açıkça veya gizlice çocuğu çıplakken gözlemek gibi röntgencilik eylemleri Cinsel içerikli küfür edilmesi

28 CİNSEL İLİŞKİ İÇERMEYEN DOKUNMA:
İstismarcının ve çocuğun giyinik veya çıplak olması halinde cinsel organlara dokunma, okşama ve/veya mastürbasyonu kapsar.

29 İSTİSMARCININ ÇOCUĞUN VÜCUDUNA YÖNELİK EYLEMLERİ :
Cinsel ilişki ve tatmin edici diğer eylemler

30 CİNSEL SÖMÜRÜ: Çocuğa veya üçüncü kişilere para ve benzeri şeylerin verilmesi karşılığında çocuğun yetişkin tarafından cinsel olarak kullanılmasıdır. (Fuhuş, pornografi, cinsel sömürü amaçlı kullanma, çocuk seksi turizmi, erken evlendirme,….)

31 CİNSEL İSTİSMARCI KİMDİR?
Çocuğu cinsel olarak çekici bulan ve çocukla cinsel ilişkiyi erişkine tercih eden kişiler (pedofili) Aslında erişkinleri tercih eder, ancak onlarla ilişkiye giremediği için çocukları kullananlar Özgüveni düşük kişiler Psikiyatrik sorunlu kişiler Sanılanın aksine, serseri görünümlü, pis biri değildirler Çocukların güvenini kazanabilen, onlarla yakın ilişki kurabilen, düzgün görünümlü insanlardır Olguların %50 sinde aileden birisi , olguların % 70 inde ailenin tanıdığı birisidir,% 90’ı çocuğun tanıdığı biridir İstismarcının geçmişinde cinsel istismar öyküsü olma ihtimali yüksektir

32 CİNSEL İSTİSMARCI KİMDİR?
İstismarcı kişi mağduru elinde tutmak için her yolu dener İstismarcının eylemini devam ettiren şey mağdurun bu durumu kimseyle paylaşmamasıdır. İstismarcı kendisini çevresine iyi kalpli, babacan, yardımsever, düşünceli, kibar, vb. biri olarak gösterir. Bu özelliklerinden dolayı kimse onlardan şüphelenmez. Bir çok vakada istismarcı hiç tahmin bile edilemeyen kişilerdir. İstismarcı genellikle kendisine karşı koyamayacak kişileri kurban olarak seçer.(çocuk ve gücünün yettiği kişiler)

33 Cinsel istismarcı kim olabilir?
İstismarcıların %96’sı erkek % 90’ı çocuğun tanıdığı, Hatta %25’nin de ensest dediğimiz 1. ve 2.derece akraba olduğu belirlenmiştir.

34 Kayserideki üvey anne

35 Cinsel istimara uğrayanların
Kimler cinsel istismara uğrar? Cinsel istimara uğrayanların %71’i kız, %29’u erkek çocuklardır.

36 %30’unun 2-5 %40’ının 6-10 %30’unun 11-17
CİNSEL İSTİSMARA MARUZ KALAN ÇOCUKLARIN YAŞA GÖRE DAĞILIMLARI İNCELENDİĞİNDE; %30’unun 2-5 %40’ının 6-10 %30’unun 11-17 Yaş grubunda olduğunu görüyoruz. Bir başka deyişle kurbanların %70’ini küçük yaş grubu oluşturmaktadır.

37 Cinsel istismar “Cinsel istismarın mutlaka şiddet içermesi gerekmez”
“Cinsel istismarda çocuğun rızasının olup olmadığına bakılmaz”

38 Cinsel istismarda önemli noktalar
İstismarın en sık görüldüğü zamanlar; Yazın Hafta sonu Saat En savunmasız oldukları anlar(banyo,oyun,uyku saati…)

39 Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler
Cinsel istismara bağlı duygusal ve davranışsal belirtiler yaşa göre değişebilir

40 Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler
0-3 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Yeme ve uyku bozuklukları, yabancılardan korkma, anneye aşırı düşkünleşme, üzerini giyip çıkarırken sorun çıkarmaya başlama. Duygusal belirtiler: Korku, her şeye ağlama, hırçınlık, ne olup bittiği ile ilgili kafası karışır.

41 Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler
3-6 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Bebeklik dönemine geri dönüş (bebek gibi konuşma, parmak emme gibi), içe kapanma, sözel ifadede azalma, anneye daha fazla bağlı olma, tuvaletini altına yapma, yeme ve uyku bozuklukları, cinsel oyun (sık ve devamlı), mastürbasyon yapma. Duygusal belirtiler: Ne olup bittiği ile ilgili kafası karışır. Korku, utanma, öfke, suçluluk , çaresizlik, zarara uğrama ve kirlenme duygusu

42 Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler
6-12 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Sosyal içe kapanma ve tek başınalık, evden-okuldan kaçma, yeme ve uyku bozuklukları, öğrenme bozukluğu, takıntılı davranışlar ve düşünceler, kendinden küçüklere cinsel istismarda bulunma, durup dururken ağlama, hassaslaşma, karın ve baş ağrıları, huzursuzluk. Duygusal belirtiler: Korku, utanma, suçluluk, öfke, güvensizlik, depresyon, intihar düşüncesi, kirlenmişlik hissi

43 Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler
13-18 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Korkularının günlük yaşantısını engelleyecek boyuta gelmesi, bağımlılık yapan maddelere düşkünlük, evden- okuldan kaçma, başkalarını istismar etme, takıntılı düşünce ve davranışlar, duygusal ve fiziksel yakınlıktan kaçınma, yeme bozukluğu , sinirlilik, riskli cinsel davranışlar, süreğen enfeksiyonlar, sosyal içe kapanma, intihar. Duygusal belirtiler: Öfke, korku, suçluluk, utanma, güvensizlik, çaresizlik, depresyon, intihar düşüncesi,kirlenme duygusu

44 Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda görülebilen belirtiler nelerdir?
1.Tekrarlayıcı, rahatsız edici düşünceler, 2.Olayla ilgili kabuslar, 3.Uykuya dalma güçlüğü (karanlık olayı çağrıştırabilir ya da kabus göreceğini düşündüğü için uyumak istemez), 4.Öfke patlamaları, konsantrasyon güçlüğü, 5.Olay sonrasında olay anını tekrar tekrar yaşıyormuş hissi,

45 Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda görülebilen belirtiler nelerdir?
6.Yaşına uygun olmayan cinsel davranışlar, cinsel davranışlarda artma, mastürbasyon, yaşadıkları cinsel travmayı yeniden yaşama ve tekrarlama eğilimi 7.Cinsel oyunlar oynama, erişkinleri ayartıcı davranışlarda bulunma gibi, cinsel kimlik bozuklukları,cinsel işlev bozuklukları, 8.Cinsel istismara uğrayan çocukların  %50'sinde travma sonrası stres bozukluğu görülmekte, depresyon, düşük benlik saygısı, intihar davranışları, damgalanmışlık hissi,alkol ve madde kötüye kullanımı eşlik edebilmektedir.

46 Çocuk bedenime dokunma video

47 Çocuklar yaşadıklarını neden anlatmak istemezler…
Kendilerine inanılmayacağından korkarlar. Başlarının belaya gireceğinden korkarlar. İstismarcının tehditlerinden korkarlar. İstismarcıyı korumak isteyebilir, sevebilir ama yaptıklarını sevmezler.

48 Çocuklar yaşadıklarını neden anlatmak istemezler…
Nasıl anlatılacağını bilmeyebilirler. Cinsel davranışların yanlış olduğunu bilmeyebilirler. Anne-baba ve diğer yakınlar tarafından başlarına gelen kötülüğe karşı kendilerini koruyamadıkları için suçlanmaktan ve ağır biçimde cezalandırılmaktan korkarlar Arkadaşları tarafından dışlanabileceklerinden korkarlar.

49 Çocuklar yaşadıklarını neden anlatmak istemezler…
Gammaz olarak adlandırılmak istemezler. İyi çocukların cinsellikle ilgili sözcükleri kullanmasının doğru olmadığı söylenmiştir. Büyüklerle (otorite figürleriyle) cinsel konuları konuşmaktan utanırlar, korkarlar.

50 Çocuklar sonunda nasıl söylerler…
İstismarın derecesi, sıklığı artar ve çocuğu korkutursa, Cinsel istismardan korunmayla ilgili bilgi alırsa ve kendisine yapılanın doğru olmadığını fark ederse Söylenmesi gerektiğini öğrenirse, Yakın bulduğu biri ile sırrını paylaşırsa Çocuklar sırlarını en yakın arkadaşları ile paylaşmak isteyebilir;

51 Çocuklar sonunda nasıl söylerler…
Kardeşlerini korumak için (kendisinin ilk istismara uğradığı yaşa geldiklerinde), Ergenliğe gelmişse, hamilelikten korkarsa ya da cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkında bilgisi edinince İstismarcının baskısından kurtulmak için, Çocuk güvenebileceği ve kendisi ile yakından ilgilenen bir yetişkinle karşılaştığı zaman, Fiziksel bir yakınması (üriner enfeksiyon vb.) sonrası doktora gittiğinde.

52 Peki BEN çocuğuma NE öğreteceğim?

53 1. Cinsellik konusunda çocuklarınızı bilgilendirin.
Çocuğun muhtemel tacizlere karşı korunabilmesi için sağlıklı bir cinsel bilgiye ve aile içerisinde şartsız sevgiye ihtiyacı vardır. Cinsel konuları paylaşmaktan çocuklarınızın sorularını cevaplamaktan çekinmeyin. Gelişim dönemlerine uygun bilgiler verin. Birçok aile için çocuğuyla cinsel konuları paylaşımda bulunmak güç bir durumdur.Kimi aileler çocukları ile bu konuyu hiç konuşmazken kimi aileler de çocuğun cinsel konulara ait sorularını “Aa ne kadar ayıp!”diye nitelemelerle çocuğu kınamakta ve suçlamaktadır. Neticede çocuk cinsel öğeler içeren konularda aileden yardım için geride duracaktır. Okul öncesi dönemde aileler çocuğun cinselliğe ait merakını giderirken detaya inmeden,cinsel organların değerli olduğu,vücutta birtakım fonksiyonlarının olduğu ve bu sayede kız-erkek,anne-baba gibi özelliklerinin oluştuğu anlatılmalıdır

54 BİLGİLENDİRME Copyright 2000 American Academy of Pediatrics
Yaşlar Bilgilendirme Konuları 18 Ay Çocuğunuza beden bölgelerinin uygun adlandırılmasını öğretin. 3-5 Yaş Bedenin özel bölgelerini ve cinsel yaklaşımlara ‘hayır’ demeyi öğretin. Sorularını geçiştirmeyin. 5-8 Yaş Eve güvenli geliş planı yapın. Cinsel anlam içeren dokunuşlarla diğer dokunuşları ayırt etmeyi öğretin. Korkutucu yaşantılarını anlatması için yüreklendirin. 8-12 Yaş Güvenli olmayan yerler ve buralarda nasıl hareket edeceğini öğretin. Ailenin onayladığı / onaylamadığı cinsel davranışları tartışın. 13-18 Yaş Tecavüz, cinsel zorlama, gebelik ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkında bilgilendirin.

55 2-Güvenliklerini sağlamayı öğretin:
Çocuklara güvende olma hakları olduğunu ve kimsenin bunu ellerinden alamayacağını söyleyin. Çocuklarınıza, güvenliklerini korumak için gerekirse kendilerine zarar veren kişiden kaçmak, yüksek sesle bağırmak ve onu tekmelemek gibi bazı kural dışı davranışlarda bulunabileceklerini anlatın.

56 2-Güvenliklerini sağlamayı öğretin:
İnşaatlarda, boş, terk edilmiş evlerde, bodrumlarda, ailenin bilgisi olmadan oynamaması gerektiğini, ayrıca ailenden izinsiz arkadaş ve komşu evlerine gitmemesi gerektiğini öğretin. Çevrede kötü insanlar olabileceği ve kandırmak için çeşitli hikayeler anlatabileceklerini ama buna inanmaması gerektiğini öğretin. “Annen kaza geçirdi; ben doktorum,seni yanına götüreceğim” vb…

57 2-Güvenliklerini sağlamayı öğretin:
Sanal ortamlarda tanımadığınız insanlarla arkadaşlık yapmayın. Facebook twitter ve instagram da özel görüntülerinizi paylaşmayın tanımadığınız kişilerle görüntülü görüşme yapmayın. Çok iyi tanımadığınız kişilerle baş başa vakit geçirmeyin.

58 2-Güvenliklerini sağlamayı öğretin:
Ailenizin haberi olmadan kafelere,internet kafelere oyun salonlarına gitmeyin. Ailenizin bilgisi dahilinde gittiğinizde de yediklerinize ve içtiklerinize dikkat edin. Tanımadığınız ve güvenmediğiniz kişilerden ağrı kesici vs. ilaç alıp içmeyin. Geceleri geç saatte sokakta yalnız başınıza kalmayın.

59 3-Bedenlerini korumayı öğretin;
Çocuklarınıza bedenlerinin kendilerine ait olduğunu,özellikle iç çamaşırları ile kapatılan bölgelerin çok özel bölgeler olduğunu ve kimsenin bu bölgelere dokunma hakkının olmadığını anlatın.

60 3-Bedenlerini korumayı öğretin;
..senin denize girerken mayo ile örttüğün bölgelerin özel bölgelerindir.

61 3-Bedenlerini korumayı öğretin;
Dokunulmayı reddetmeyi ve sınırlar koymayı öğretin: Çocuğunuza bedeninin kendisine ait olduğunu, ellenmek veya öpülmek istemiyorsa buna hayır deme hakkının olduğunu öğretin.

62 İyi Dokunma – Kötü Dokunma
Çocuğumuza, kimlerin kendisine dokunabileceğine, öpebileceğine ve sarılabileceğine kendisinin karar verme ve “hayır” deme hakkını vermeli, bu hakkının olduğunu bilmesini sağlamalıyız Herhangi birinin uygunsuz bir şekilde dokunması halinde yapabileceklerini öğretmeliyiz.

63 İyi Dokunma Sevdiğin kişilerin sarılması ve öpmesi güzel bir şeydir
Uyandığında annenin sana sarılması ve öpmesi Babanın iyi geceler dilemek için sarılması ve öpmesi Anneanne ve dedenin ziyarete geldiklerinde herkesin birbirini kucaklaması ve öpmesi

64 Kötü Dokunma Kendini rahatsız hissetmene neden olan dokunmalar genellikle kötü dokunmalardır. Birisi sana istemediğin bir şekilde dokunduğunda bunu gizlemek zorunda değilsin. Kendinin kötü olduğunu düşünme. Kötü olan sen değil, sana kötü bir şekilde dokunan kişidir. Bedenin sana aittir. Sen istemiyorsan kimse sana dokunmamalıdır. Kötü dokunmanın ne olduğunu bilmek ister misin?

65 Kötü Dokunma Canını acıtan dokunma kötü dokunmadır.
Dokunulmasını istemediğin halde sana dokunulursa bu bir kötü dokunmadır. Dokunan kişi kendini rahatsız hissetmene neden oluyorsa, bu kötü bir dokunmadır. Dokunma seni korkutuyor ve sinirlendiriyorsa bu bir kötü dokunmadır. Dokunan kişi bunu hiç kimseye söylememeni istiyorsa bu bir kötü dokunmadır. Dokunan kişi bunu başkasına söylersen sana bir zarar vereceğini tehdidinde bulunuyorsa bu bir kötü dokunmadır.

66 Kötü Dokunma “Böyle bir durum ne olursa olsun senin suçun olamaz. Yapılan şey kısa bir süre insanda hoş duygular uyandırabilir. Bir an bundan hoşlansan, hatta sana söylenenleri bilmediğin bir nedenle yapsan dahi BU SENİ ASLA SUÇ ORTAĞI YAPMAZ. Çünkü SEN ÇOCUKSUN VE BÖYLE DURUMLARDA ASLA SUÇLU OLAMAZSIN. BUNUN DIŞINDA BAŞKA BİR GERÇEK YOKTUR”

67 4-’Hayır’ demeyi öğretin:
Çocuklara herhangi birisi onları incitmeye kalkarsa hayır demeleri gerektiğini söyleyin. Çünkü birçok çocuğa büyüklerin söylediklerine itaat etmeleri öğretilmiştir.

68 ‘Hayır’ diyebilme yöntemleri
HAYIR “Hayır”, “Hayır teşekkürler” “Hayır olmaz” MAZERET BİLDİRME “Hayır teşekkürler, sigara dumanından çok rahatsız oluyorum, beni öksürtüyor.” ATLATMA “Hayır, teşekkürler, şimdi değil.” KONUYU DEĞİŞTİRMEK “Hayır teşekkürler, ben bir bardak su alabilir miyim?” HAYIR TEKRARI “Hayır içmiyorum. Hayır teşekkürler.” YÜRÜYÜP GİTMEK/ ORTAMDAN SAKINMAK “Hayır” de ve ortamı terk et.

69 5-Yardım istemeyi öğretin:
Biri onlara kötü,rahatsız edici bir şey yaparsa arkadaşlarından ya da büyüklerinden yardım istemeyi öğretin. Onlara sizinle her türlü sorunu paylaşabileceği inancını yerleştirin Etkili aile içi iletişim işinizi kolaylaştıracaktır.

70 5-Yardım istemeyi öğretin:
Ona doğru gelmeyen şeyleri size rahatlıkla söyleyebileceğini ifade edin.Bazen çocuklarımızın olayları abarttığını düşünürüz ne olursa olsun söylediklerini kulak ardı etmeyin. Çocuğunuza inanın eğer yardım istiyorsa bunu geri çevirmeyin. Çocuklar bu konularda çok ender yalan söylerler.

71 6-Her zaman sır saklanmayacağını öğretin
Çocuklarınıza bazı sırların hiçbir zaman saklanmaması gerektiğini öğretin.

72 6-Her zaman sır saklanmayacağını öğretin
Hiç kimsenin senin, özel yerlerine dokunmaya hakkı yoktur. Hiç kimsenin seni, kendi özel yerlerine dokundurtmaya da hakkı yoktur. Birisinin senden özel yerlerine dokunmanı istemesi ya da seninkilere dokunması saklayacağın bir sır değildir. Anlatmama sözü vermiş olsan bile, anlatırsan başına çok kötü şeyler geleceği söylenmiş olsa bile, böyle bir şey olursa anlatmalısın. Mutlaka söylemelisin. Sır saklaman gerektiği doğrudur. Ama bu saklanmaması gereken kötü bir sırdır.

73 Bizler çocuklarımıza;
İyi dokunma ile kötü dokunmayı ayırt etmeyi İstemediği bir durumda “HAYIR” diyebilmeyi Kişisel alanlarını bilmeyi ve korumayı Kendilerinin suçu olmadığını Sorunlarla baş edebilmeyi Haklarını bilip savunabilmeyi Kendini ifade etmeyi Kendine ilişkin olumlu ve güçlü yanlarını fark etmeyi Kendini güvende hissetmediğinde yardım alması gerektiğini öğretmeliyiz.

74 Bu bilgileri çocuğa verirken çok dikkatli olmamız gerekmektedir.
Çünkü panik havasında sıkça yapılan hatırlatmalarla verilen bilgiler çocukları insanlardan korkan, her şeye şüpheyle bakan saplantılı kişilikler haline getirebilmektedir.

75 EBEVEYNLERiN ÇOCUKLARINA CiNSEL iSTiSMAR KONUSUNDA VEREBiLECEKLERi MESAJLAR
Sen özel ve önemlisin. Bedenin sana aittir. Duygularına kulak ver. İnsanlar sana dokunduklarında ve sen bundan hoşlanmıyorsan duygularına güven. Eğer biri seni rahatsız ederse bunu hemen gelip bana söylemeni istiyorum. Sana söz veriyorum: söylediğin her şeye inanacağım. Eğer biri, doğru olmayan bir biçimde sana dokunursa bu senin hatan değil. O yetişkin sana ne yaparsa yapsın senin hatan değil. Bedeninde çok özel olan yerler var. Eğer birisi buralara dokunmak isterse ona 'HAYIR' deme hakkına sahipsin. Bu tanıdığın, sevdiğin bir yetişkin olsa da ben sana 'HAYIR' deme iznini veriyorum.

76 Farkındalık video

77 Çocuğum cinsel istismara uğradı!
Ne yapmam lazım?

78 Anne ve Babaların Duyguları
Cinsel İstismar Cinsel İstismar Cinsel İstismar Cinsel İstismar Kızgınlık Suçluluk, öfke Şok, inanamama Çocuktan uzaklaşma Çaresizlik Yas ve aldatılmışlık İntikam

79 Anne ve Babalarda Ortaya Çıkan Davranışlar
Cinsel İstismar Çocuğa ve diğer çocuklara karşı aşırı koruyucu ve kollayıcı tutumlar Utanç Olayın inkarı Evlilik sorunları

80 ÇOCUK suçlu değil MAĞDUR! Olayı yargıdan saklama
Suçluyu bul Şikayetçi ol Utanma Utandır Olayı yargıdan saklama Çocuğunu kolla

81 Cinsel istismarın ACİLEN tespit edilmesi ŞART!
SUSMA! Cinsel istismarın ACİLEN tespit edilmesi ŞART! Zaman içinde tüm kanıtlar yok oluyor, davacı olma hakkı ortadan kalkıyor! ŞİKAYETÇİ OLMAKTAN KORKMA!

82 SAKLANMAYIN İHBAR EDİN UTANMAYIN UTANDIRIN

83 Göz teması kurun. Kendini daha rahat hissedecektir.
Sakın ve rahat bir yer seçin, hiç bir koşulda rahatsız edilmeyeceğinizden emin olun. Göz teması kurun. Kendini daha rahat hissedecektir.

84 Cinsel İstismara uğrayanlara nasıl yardım edebilirsiniz?
Yapacağınız en iyi şey onu dinlemeye hazır olduğunuzu göstermeniz, Onu dinleyerek inandığınızı, Bunun onun suçu olmadığını, Olanlardan dolayı üzüldüğünüzü, Yardıma hazır olduğunuzu belirtmektir.

85 Cinsel İstismara uğrayanlara nasıl yardım edebilirsiniz?
Cinsel istismar oluşmuşsa mutlaka önce ilgili kurumlara başvurulmalı vücutta ve giysilerde hiçbir temizlik yapılmadan muayeneye gidilmelidir. Deliller için ilk 72 saat çok önemlidir. Banyo yapmak, giysileri değiştirmek gibi davranışlar saldırganın ve suçun belirlenmesinde yardımcı olabilecek ipucu ve kanıtların yok olmasına yol açabilir.

86 Cinsel İstismara uğrayanlara nasıl yardım edebilirsiniz?
Eğer çocuğunuz böyle bir duruma maruz kalmışsa mutlaka uzman yardımı alması için destek verin.Unutmayın bu onun suçu değil… Anne ve babaların da olay sonunda destek almaları gerekmektedir.

87 Olayı Geciktirmeden Haber Vermekle
Çocuğa inandığınızı ispatlarsınız. Sadece onu değil, diğer çocukları ve ailesini de korumuş olursunuz. İstismarın son bulmasını sağlamış ve olayın tekrarlanmasına engel olmuş olursunuz. Tıbbi bulguların zaman geçmeden tespitine olanak sağlayarak, hukuki prosedürün başlamasına yardımcı olursunuz. Uzun dönemde çocuğa gerekli desteğin ve danışmanlığın sağlanmasında yardım etmiş olursunuz. Her ne kadar suçlu olsa da istismarcıya da yardım görmesi için olanak sağlamış olursunuz.

88 EBEVEYNLERE ÖNERİLER Çocuklar size bir şey söylemek istediğinde, ONLARI DiNLEYiN. · Çocukların başkaları hakkında anlattıklarını CiDDiYE ALIN. Çocuğunuz okulda başka çocuklar tarafından hırpalanıyor, alay ediliyor ya da farklı davranılıyor ise bunu DiKKATE ALIN. Çocuğunuzun etrafındaki, güvenebileceğiniz büyüklerin çocuğunuzla ilgilenmesini iSTEYiN. Çocuğunuzu güvenmediğiniz akraba, yetişkin ya da arkadaşlarla yalnız BIRAKMAYIN.

89 EBEVEYNLERE ÖNERİLER Çocuğunuzun kimlerle, nerede vakit geçirdiğine DiKKAT EDiN. Onun izbe yerlere yetişkinlerle ya da kendinden çok büyük çocuklarla gitmesine iZiN VERMEYiN. Aşırı tepki vermeyin. Sakin kalmaya çalışın ve durumu tepkisel olmadan ele alın. Çocuklar böylece sizin geri bildiriminize GÜVENEBiLSiN. Cezalandırmayın, Bağırmayın, BiLGILENDiRiN.

90 Yapılmayacaklar – Yapılacaklar
İlişki oluşturun Dikkatli dinleyin Duygularla başa çıkın Konuşmaya teşvik edin Sakin olun Kendi kararlarını vermesine yardım edin Güvenilir ve doğal olun Kendi karar vermesine yardım edin Öğüt verin Konuyu değiştirin Önemsiz detayları sorun Sorunu entellektüelize edin Duygusal davranın Onun yerine karar verin Kaçamak baştansavıcı olun Herşeyi kendiniz halledin

91 Yapılmayacaklar - Yapılacaklar
“Neden-Niçin” soruları Ona acıyın Espirilerle şımartın Resmi, soğuk duyarsız olun Sözünü kesin Yargılayın Görüşmeyi kısa kesin “Nasıl-Ne” soruları Onunla birlikte hissedin Espiriyi uygun kullanın Sıcak, duyarlı, spontan olun İletişimi açık bırakın Birey olduğunu unutmayın Kapınızın her zaman açık olduğunu hissettirin

92 T.C.K. MADDE 278 Suçu bildirmeme
Madde (1) İşlenmekte olan bir suçu yetkili makamlara bildirmeyen kişi, bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.


"İHMAL VE İSTİSMAR." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları