Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
BİYODİZEL HAZIRLAYAN Mert TURHAN
2
SUNUM İÇERİĞİ Dizel Tanımı Biyodizel Tanımı Biyodizelin Ham Maddeleri
Biyodizel Üretimi Biyodizel Standartları Biyodizelin Özellikleri Biyodizelin Faydaları Biyodizelin Zararları Biyodizelin Motorine Göre Avantajları Biyodizelin Motorine Göre Dezavantajları Biyodizel Kalitesine Etki Eden Parametreler Neden Biyodizel? Ekonomik Açıdan Biyodizel Sonuç
3
DİZEL NEDİR ? Dizel motor, içten yanmalı bir motor tipidir. Daha özel bir tanımla, dizel motor oksijen içeren bir gazın (genellikle bu atmosferik havadır) sıkıştırılarak yüksek basınç ve sıcaklığa ulaşması ve silindir içine püskürtülen yakıtın bu sayede alev alması ve patlaması prensibi ile çalışan bir motordur. Bu yüzden benzinli motorlardan farklı olarak ateşleme için bujiye ve yakıt oksijen karışımını oluşturmak için karbüratöre ihtiyaç yoktur.
4
BİYODİZEL NEDİR ? Biyodizel; kanola, ayçiçeği, soya, aspir gibi yağlı tohum bitkilerinden elde edilen yağların veya hayvansal yağların bir katalizör eşliğinde kısa zincirli bir alkol ile reaksiyonu sonucunda açığa çıkan ve dizel motorlar için yakıt olarak kullanılan bir üründür.
5
BİYODİZELİN HAM MADDESİ
Biyodizelin en verimli ve nitelikli olarak elde edildiği yağlı tohum bitkileri ; ayçiçek ,kanola , aspir , mısır , soya fasulyesi gibi bitkilerdir. Kanola bitkisi Aspir bitkisi Mısır,soya fasulyesi
6
BİYODİZELİN HAM MADDESİ
Ayrıca fast-food restoranlarındaki kullanılmış yağlar veya balık yağı gibi hayvansal yağlar da biyodizel yakıt yapımında kullanılabilir. Bu atıkların yönetiminin uygun şekilde sağlanması amacıyla Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından 2005 yılında yürürlüğe girdi.
7
Rudolph Diesel 1893’te Almanya’da motorunun ilk denemesini gerçekleştirmiş ve ilk olarak biyodizeli 1898’te Paris Dünya Fuarı’nda yer fıstığı yağını yakıt olarak kullanan motorunda göstermiştir.
8
Biyodizel ismi ilk olarak 1992 yılında Amerika Ulusal Dizel Geliştirme Kuruluşu tarafından kullanılmıştır. Günümüzde Almanya, İtalya, Avustralya başta olmak üzere tüm Avrupa ve Amerika'da biyodizel üretim ve tüketimi hızla çoğalmaktadır.2005'de Almanya 2 milyon ton/yıl’a ulaşmıştır
9
Biyodizel, petrolün daha revaçta olması sebeyile pek ilgi görememiştir
Biyodizel, petrolün daha revaçta olması sebeyile pek ilgi görememiştir. Ancak 1970 lere gelindiğinde petrol sıkıntısı nedeniyle alternatif enerji kaynakları aranmıştır.
10
ÜRETİM AŞAMASI Biyodizel üretiminin çeşitli metodları olmakla birlikte günümüzde en yaygın olarak kullanılan yöntem transesterifikasyon yöntemidir. Transesterifikasyon ; yağ asitlerinin (bitkisel yağlar, evsel atık yağlar, hayvansal yağlar) bazik bir katalizör eşliğinde alkol (metanol,etanol vb.) ile esterleşme reaksiyonudur.
11
EV TİPİ BİYODİZEL Evlerde kullanılan yağlar depolanarak biyodizel üretilebilir...
12
BİYODİZEL STANDARTLARI
Biodizel saf ve motorin-biodizel karışımları şeklinde yakıt olarak kullanılmaktadır. B5 : % 5 Biodizel+ %95 Motorin B20 : % 20 Biodizel+ %80 Motorin B50 : % 50 Biodizel+ %50 Motorin B100 : %100 Biodizel
13
BİYODİZELİN ÖZELLİKLERİ
Yenilenebilir enerji kaynağıdır. Motor karakteristik değerlerinde iyileşme sağlar. Isıtma sistemleri ve jeneratörlerde kullanıma uygundur. Çevrecidir.
14
BİYODİZELİN FAYDALARI
Yapılan araştırmalarda atık su kirliliğinin % 25’ini kullanılmış bitkisel ve hayvansal yağların oluşturduğu bulunmuştur.. Atık bitkisel yağlar özgül ağırlıkları nedeniyle su yüzeyini bir film tabakası gibi kaplamakta ve oksijen transferini önleyerek su altı canlı varlığını olumsuz yönde etkilemektedir.
15
BİYODİZELİN FAYDALARI
Biyodizel nötral karbon olarak adlandırılır. Bunun anlamı, yakıt olarak kullanıldıktan sonra karbondioksit formunda fazladan karbon çıkışının olmamasıdır. Biyodizel normal dizel yakıtından daha da yağlayıcıdır ve motorun ömrünü arttırır.
16
BİYODİZELİN FAYDALARI
Evsel atık su içinde bulunan yağları biyolojik olarak arıtmak zordur. Çünkü biyolojik arıtmada faaliyet gösteren bakteriler yağ ve gresle kaplanarak aktiviteleri engellenmektedir.
17
BİYODİZELİN ZARARLARI
Isıl değeri petrodizele göre bir miktar daha düşüktür. Bu durum motordaki yanma sonucunda az da olsa güç düşüşüne neden olmaktadır. Soğuk hava şartlarından petrodizele göre daha çabuk etkilenir biyodizelin soğuk iklim bölgelerinde kullanımını sınırlandırıcı bir faktördür. Yakıt tüketimi hacim esasında % 11, ağırlık esasında ise % 5–6 daha fazla olmaktadır.
18
BİYODİZELİN MOTORİNE GÖRE AVANTAJLARI
%30 ’ lara varan düzeyde yakıt ekonomisi sağlar. Yağlayıcılık özelliği sayesinde motorun ömrünü uzatır. Motorine göre daha yüksek performanslıdır. Motorine göre CO2 emisyonu daha azdır. Parlama noktası motorine göre daha yüksektir. Oksijen içeriği fazla olduğu için, yanma verimi daha yüksektir. Motorin kullanılan her motorda hiç bir ayar ve değişiklik gerektirmeksizin kullanılabilir.
19
BİYODİZELİN MOTORİNE GÖRE DEZAVANTAJLARI
Isıl değeri motorine göre biraz düşüktür. Soğuk hava şartlarından motorine göre daha çabuk etkilenir. Azot oksit emisyonları motorine göre biraz yüksektir. Saf biyodizel kullanımında ise bazı motor malzemelerinin değiştirilmesi gerekir.
20
BİYODİZEL KALİTESİNE ETKİ EDEN PARAMETRELER
Viskozite Yoğunluk Setan sayısı (CN) Isıl değer Akış özellikleri Parlama noktası (FP) Oksidasyon kararlılığı Yağlayıcılık Malzeme uyumu
21
NEDEN BİYODİZEL? Ülkemizin petrol tüketiminin sadece %8,6’ sı yerli üretim ham petrol ile karşılanabilmektedir. İthalat ile karşılanan %91,4’ lük kısım için 5,9 milyar ABD doları ödenmektedir.
22
NEDEN BİYODİZEL? Ülkemizin sadece sivil kesiminde yılda;
5 milyon ton benzin, 10 milyon ton motorin kullanıldığı göz önüne alınırsa ülkemizin artan nüfusu ile önümüzdeki yıllarda yakıt ihtiyacının karşılanamama olasılığı yüksektir.
23
NEDEN BİYODİZEL? Ülkemizin petrole bağımlılığına çözüm olarak yardımımıza büyük tarım potansiyelimiz yetişebilir. GAP Bölgesinde sulanabilir özellikte 1,7 milyon hektar tarım arazisi boş olduğu dikkate alınırsa ülkemizin yakıt ihtiyacı olarak dışa bağımlılığını azaltmak bizim elimizdedir.
24
EKONOMİK AÇIDAN BİYODİZEL
Tüketilen motorine % 2 oranında katılacak biyodizelin dünya ham petrol fiyatlarını % 1 oranında ucuzlatacağı, Tüketilen fosil yakıtların içine % 1 oranında biyodizel katılması halinde – kişiye yeni iş imkanı sağlayacağı hesaplanmaktadır. Bu nedenlerle AB Ülkeleri 2005 yılından başlayarak fosil yakıtlara belirli oranlarda biyoyakıtların katılmasını yasal zorunluluk haline getirmişlerdir.
25
TÜRKİYE’DE BİYODİZEL
26
SONUÇ OLARAK Yenilenebilir enerji kaynaklarından hayata geçirilmesi basit teknolojilere bağlı olan ‘biyodizel’ aile bütçesine, ülke ekonomisine, ülkenin dışa bağımlılığının azalmasına, hava ve çevre kirliğinin önlenmesine, dünya fosil yakıtlarının korunmasına vereceği katkılarla gelecekte, petrol ürünlerinden elde edilen motorinin alternatifi olarak tamamen gündemde olacaktır.
27
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…!
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.