Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KANADA EĞİTİM SİSTEMİ BÜŞRA AÇIKBAŞGİL ZEYNEP YILMAZ DENİZ KARAGÖZ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KANADA EĞİTİM SİSTEMİ BÜŞRA AÇIKBAŞGİL ZEYNEP YILMAZ DENİZ KARAGÖZ"— Sunum transkripti:

1 KANADA EĞİTİM SİSTEMİ BÜŞRA AÇIKBAŞGİL ZEYNEP YILMAZ DENİZ KARAGÖZ
10/8/2017

2 KANADA Kanada Kuzey Amerika kıtasının en kuzeyindeki ülkedir.
Eski bir Fransız ve İngiliz kolonisidir.  Amerika Birleşik Devletleri ile Kanada'nın ortak sınırı dünyanın en uzun kara sınırını oluşturur. 10/8/2017

3 Kişi Başına Düşen Milli Geliri
34,300,083 Nüfusu Yüzölçümü 10 eyaletten ve üç bölgeden oluşmaktadır Eyalet ve Bölgeler Anayasal Monarşi ile yönetilen Federal Devlet Yönetimi Başkenti Kişi Başına Düşen Milli Geliri km²(Toprak parçası olarak dünyanın ikinci büyük ülkesi) Ottawa $40,300 10/8/2017

4 Tarihî Gelişim ve Siyasî Yapı
Vikinglerin M.Ö. 10. yüzyılda yerleştikleri Kanada’yı, Avrupalılar 15. yüzyılın sonlarında keşfetmişlerdir 1534’te Fransızların el koydukları topraklarda Quebec bölgesi kurulmuştur 1791’de bir yasa çıkarılmış ve bu yasayla Fransızların yaşadığı Aşağı Kanada (Quebec) ve İngilizlerin yaşadığı Yukarı Kanada (Ontario) olarak iki eyalete ayrılmıştır. 1967’de hazırlanan anayasa ile federal bir devlet haline gelmiştir

5 DİLLER Kanada'nın iki resmi dili vardır: İngilizce ve Fransızca.
7 Temmuz 1969'da Kanada federal devletinin tümünde Fransızca ve İngilizce eşit kabul edildi. Bu durum Kanada'nın kendisini federal düzeyde çift dilli ve çok kültürlü bir ulus olarak tanımlamasına yol açtı. 10/8/2017

6 "kültürel ele geçirme" korkusu.
Nüfusun 3/4 ü ABD sınırında yaşadığı için, kültür etkileşimi çok fazladır. "kültürel ele geçirme" korkusu. Ülkelerini bir ‘’eritme kazanı’’ yerine eşsiz göçmen kültürlerinin bir mozaiği olarak görmektedirler. Kanada başbakanının eğitimde çok kültürlüğe bakış açısı 10/8/2017

7 KANADA’DA EĞİTİM SİSTEMİ
Ülkenin eğitim sistemine genel olarak bakıldığında ilk dikkati çeken nokta, eğitim sisteminin merkeziyetçilikten uzak bir yapı sergilemesidir. Kanada’nın her eyaletinin eğitim politikasını belirleyen bir eğitim yasası mevcut bulunmaktadır. Çoğu eyalette bir eğitim bakanlığı vardır. On eyalet ve üç bölgeye ayrılan Kanada’da 1982 Anayasası ile ilk ve orta öğretim kurumlarının maddi ve idari sorumluluğu eyalet yönetimlerine verilmiştir. Kanada eyaletlerinin birçoğu eğitim üzerindeki yetkilerini yerel olarak seçilen okul kurullarına devretmiştir. 10/8/2017

8 6 - 8 yıl arası (6–12/14 yaş grubu arası)
Okulöncesi 6 - 8 yıl arası (6–12/14 yaş grubu arası) İlköğretim 3 yıl olup ( yaş arası) Ortaokul Ortaöğretim Kolejler/Üniversite 3-5 yaş arası 3 yıl (15-18 yaş arası) Kolejler (1-3 mesleki eğitim programı uygulayanlar) Kolejler (3-4 yıllık program uygulayan akademik okullar-Lisans eğitimi veriyor) 3+ Üniversiteler 10/8/2017

9 Yıllık Eğitim Süresi Günlük Ders Saati Akademik Dönem
gün (190 Nortwest eyaleti) Yıllık Eğitim Süresi Okulda 5 gün eğitim yapılmakta. Okul öncesi : 3.5 saat İlkokul : saat Dersler: 45 Dakika Ortaokul : 5-6 saat Dersler: 50 Dakika Lise : saat Dersler : 50 Dakika Günlük Ders Saati Yılda 2 akademik dönem Akademik Dönem Program Geliştirme Bölgeler sorumludur.

10 OKUL ÖNCESİ Kanadalı çocuklar genel olarak, 4-5 yaşlarında, zorunlu olmayan 1-2 yıllık anaokulu eğitimi alırlar ve ücretsizdir. 5 yaşta okullaşma oranı %99.2’dir. Öğrencilerin okul öncesinden itibaren; karar verme, problem çözme, çevreyi tanıma ve çevreyle iletişim kurma, sorumluluk alma, öğrenmeye istekli olma gibi sosyal yetenekleri ile birlikte, nesneleri büyüklüklerine göre karşılaştırma, 1’den 10’a kadar sayma, jimnastik, dans ve oyun gibi aktivitelerle fiziksel yetenekler kazandırılmaktadır. 10/8/2017

11 İLKÖĞRETİM Kanada’da temel eğitim 10 yıl olarak belirlenmiştir. Eğitim, ülke genelinde yüksek standartlardadır ve ilkokul çağı 6 yaşında başlamaktadır. Eğitim yılı Eylül-Haziran dönemini kapsamaktadır. 1. sınıfta Benim Dünyam (ev okul topluluk) Geçmişe Yolculuk (ailem okulum ait olduğum topluluk) Üst sınıflarda sırasıyla; Kanada’da yaşayan topluluklar, dünyayla ilişkiler, Kanada tarihiyle ilgili konular genişletilerek sürdürülmektedir. İlköğretimde orta öğrenime geçişte sınav sistemi yoktur. Öğrencinin başarısına göre kayıt yapılabilmektedir. 10/8/2017

12 1-6. SINIFLARDA OKUTULAN TEMEL DERSLER
Birinci Dil (İngilizce veya Fransızca), Bilim, Matematik, Görsel sanatlar, Sosyal Çalışmalar, Sanat, Beden Eğitimi ve Sağlık Eğitimi, Bazı Bölgelerde ise ikinci yabancı dil (Fransızca veya İngilizce) öğrenme içerir Zorunlu Temel Dersler Okur yazarlık ve iletişim Problem çözme İnsan ilişkileri Teknoloji İlkokul ve ortaokul programları, 4 temel alanın öğrenme becerisini kazandırmayı hedeflemektedir Merkezin belirlediği çerçeveye bağlı olarak bölgelerce belirlenmektedir. PROGRAM 10/8/2017

13 ORTAOKUL EĞİTİMİ JUNIOR HIGHSCHOOL
12-14 yaş arası 7-9. sınıf kademelerini kapsar. Ortaokullar bazı okul bölgelerinde ilkokullar ile bazı okullar ise ortaöğretim kurumlarının birinci kademesi ile birlikte aynı binada yürütülmektedir. 10/8/2017

14 ORTAOKUL ÖĞRENCİ BAŞARILARININ İZLENMESİ
Alberta eyaletinde öğrenci başarılarının izlenmesi için 9.sınıfta öğrenciler; Matematik, Yabancı Dil Sanatı, Bilim Sosyal Çalışmalarda il seviyesinde teste tabi tutuluyorlar. Okul Başarı İndikatör Program- School Achievement Indicator program (SAIP) kapsamında rastgele öğrenciler seçilerek yaş arasında (yaklaşık öğrenci) Okuma yazma, matematik, bilim derslerinde ölçümler yapılmaktadır. Böylece öğrencilerin durumu izlenmektedir. 10/8/2017

15 ORTAÖĞRETİM 6+3+3 sistem 1-6 ilköğretim 7-9 ortaokul 10-12 lise
Akademik dal Genel dal 3. Mesleki Eğitim Programları uygulayan liseler a- Meslek Okulları (1- 3 yıl programlar, lise 2’den sonra) b- Çıraklık Mesleki ve Teknik Okullar (1-4 yıl program uyguluyorlar. 10.yıldan sonra) 10/8/2017

16 LİSEDE OKUTULAN ZORUNLU DERSLER
Bölge Konuşma Dili (Fransızca veya İngilizce) İkinci Dil (Fransızca veya İngilizce) Matematik Beden Eğitimi Fizik Bilimi Kanada Tarihi Kariyer İlerleme ve Sosyal Gelişim Dersleri Temel Mesleki Dersler 10/8/2017

17 ORTAÖĞRETİM Liseler eyaletlerin sistemine bağlı olarak 10, 11 ya da 12. sınıfa kadar devam eder. Liseden sonra 2 yıllık genel eğitim ve 3 yıllık teknik eğitim veren “Genel ve Mesleki” kolejler mevcuttur. 10/8/2017

18 DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ VE SERTİFİKASYON
B, 65-79%; C, 50-64%; F, 0-49%. Öğrencinin okulu gerekli krediyle tamamlaması için en az %50 ve üzeri alması gerekmektedir. Değerlendirme Ölçütleri Bazı eyaletlerde mezun olabilmek için bir yeterlilik sınavını (Secondary School Literacy Test) başarıyla geçmesi gereklidir. The Ontario Secondary School Literacy Test (OSSLT) eyaletinde yapılan sınavda yazılı ve okuma testi olarak yapılmaktadır. Kısa cevaplı sorular sorulabilir ve 3 saatte bitirilmesi gerekmektedir. Test 12. sınıfta uygulanmaktadır. Sertifika 10/8/2017

19 LİSE DİPLOMASI VE SERTİFİKA
Öğrenci Lise programında zorunlu kursları tamamladığında diploma almaktadır. Bir öğrencinin diploma alabilmesi için zorunlu ve seçmeli derslerde kredisini tamamlaması gerekiyor. Örneğin: Ontario eyaletinde bir öğrencinin 30 krediyi tamamlaması (18 zorunlu-12 seçmeli) ve sonunda ise Ontario Ortaöğretim Okur Yazarlık Testini (Ontario Secondary School Literacy Test) geçmesi gerekiyor. British Columbia eyaletinde mezun olabilmek için Mezuniyet sertifikasını-(the British Columbia Certificate of Graduation) alarak The Dogwood Diplomasına sahip olup üst öğrenime gidebilirler. 80 kredi gerekli. 10/8/2017

20 MESLEKİ EĞİTİM PROGRAMLARI
Mesleki Eğitim Programları; eyaletlere bağlı olarak (1- 3 yıl programlar, lise 2’den sonra) veya Çıraklık Mesleki ve Teknik Okullar (1-4 yıl Program uyguluyorlar 10.yıldan sonra) verilmektedir. Öğrenci bu okulları lise 2’den sonra tercih ederek kısa süreli kurslar veya uzun süreli (4 yıl) programlarına katılarak mezun olup, bir üst öğrenime veya iş piyasasına gidebilmektedir. 10/8/2017

21 ÜNİVERSİTEYE GİRİŞ Liseyi Başarıyla bitiren öğrenci başarısına göre üniversite veya koleje başvurabilir. Örneğin: Quebec Eyaletinde bir öğrenci 12 yıl yerine 11 yılda tamamladığında kolej diploması varsa üniversiteye kabul edilebilir. Ontario eyaletinde bir öğrenci en az 6 Ontario Akademik Kredi tamamlayıp üniversiteye başvurabilir. 10/8/2017

22 YÜKSEKÖĞRETİM Kanada'da ülke genelinde çok sayıda üniversite ve üniversite kolejleri vardır. Eğitim ücretleri bölgelere ve eğitim dalına göre farklılıklar göstermektedir. Resmi olarak İngilizce ve Fransızca vardır. Dönem olarak, eğitim genelde eylül ve haziran arasındadır ama bazı üniversitelerde 3 dönemli eğitim de uygulanmaktadır. Üniversiteye kabul için genel herhangi bir giriş sınavı uygulaması yoktur. 10/8/2017

23 KANADA’DA YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI
Kanada da yüksek öğretim programları 4 şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bunlar: Üniversite kolejleri İki yıllık üniversiteler Üniversiteler Kariyer kolejleri ya da teknik enstitüleri 10/8/2017

24 ÜNİVERSİTE KOLEJLERİ Üniversite kolejleri Kanada üniversiteleri ve geleneksel kolejleri tarafından birleştirilmiş güçlü ve üniversite kampüslerinde akademik programlar sunan okullardır. Üniversite kolejleri öğrencinin seçimine bağlı olarak akademik alanda üniversite programları ya da pratik amaçlı kolej diplomaları ya da sertifika programları sunan okullardır. Bazı okullar derece/diploma program ya da üniversite transfer programları sunar. 10/8/2017

25 2 YILLIK ÜNİVERSİTELER İki yıllık üniversiteler eğitim ihtiyaçları, devlet servis sektörleri ve iş alanları açısından önemli role sahiptir. Ayrıca profesyonel programlar 1 ile 3 yıl arasında (çalışma yılı dahil) olup iş sektörleri açısından önemli yere sahiptir. Bazı iki yıllık üniversiteler 4 yıllık üniversiteye transfer programları uygularlar. Bunun için öğrencinin üniversite kabul sürecinden geçmesi gerekmektedir. 10/8/2017

26 ÜNİVERSİTELER Kanada ülkesinin şehre akın veya uzak her bölgesinde çok çeşitli üniversiteler vardır. Kanada üniversiteleri devlet tarafından desteklendiği için bölgeye bağlı olmaksızın yüksek nitelikli okullardır. Lisans eğitimi 4 yıllıktır. Üniversiteden doktoraya, mastırdan sertifika ve çalışma programlarına kadar çok çeşitli alanlarda kurslar ve derecelendirmeler sunar. Üniversitelerin ücretleri seçilen bölüm ve enstitüye bağlı olarak değişir. Kanada’dan alınan mezuniyet belgesi ya da derece Amerika’nın birçok üniversitesinde kabul görür. 10/8/2017

27 KARİYER KOLEJLERİ VE TEKNİK ENSTİTÜLER
Kariyer kolejleri ve teknik enstitüler özel enstitüler tarafından kurulmuş, öğrencilere pratik hüner ve iş imkanları sağlayan kısa süreli eğitimlerdir. Bu kurslar kalite standartlarına uygundur. Medya, film, bilgisayar/internet, grafik dizayn, sağlık gibi birçok alanda öğrencilere kısa dönemli eğitim ve kariyer imkanı sunar. 10/8/2017

28 ÖZEL EĞİTİM Çeşitli özel eğitim kurumlarında
Resmi özel eğitim okullarında Kaynaştırma eğitimi Üstün yetenekli çocuklar için zenginleştirilmiş ve hızlandırılmış programlar 10/8/2017

29 KANADA’DA ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Kanada’daki öğretmen yetiştirme eğitimine yön veren konuların başında, Kanada sınırları içinde artmakta olan kültürel, dilbilimsel ve dini çeşitlilik gelmektedir. 10/8/2017

30 Kanada’da öğretmen yetiştirmek için 4 temel model vardır:
Ardışık program Eş zamanlı program Yüksek lisans programı Bütünleşik program 10/8/2017

31 Ardışık Program Bir öğretmen adayının ardışık programa kabul edilebilmesi için herhangi bir alanda lisans diplomasına sahip olması gerekmektedir. Öğretmen adayları sahip oldukları lisans diplomasının üzerine bir de Eğitim Bilimleri Lisans programına tabi tutularak ikinci bir lisans diploması alırlar. Bu ikinci lisans programı öğretmenin tercihine göre 8 ay ile 2 yıl arasında sürebilmektedir. Bu model ile ilgili yapılan eleştirilerden bir tanesi, öğretme bilgisi ve becerilerini kazanmak için daha uzun bir süre gerektiği, 8 ay gibi kısa bir sürede bu bilgi ve becerilerin öğretmen adaylarına kazandırılamayacağı şeklindedir. Yapılan eleştirilerden bir diğeri ise bu modelde, konuların derinlemesine değil yüzeysel bir şekilde işlendiğidir. 10/8/2017

32 Eşzamanlı Program Eşzamanlı program 4 – 6 yıl sürmektedir.
Öğretmen adayları bir alanda lisans diploması alırken aynı anda Eğitim alanında lisans diploması alırlar. Bu modelin avantajlarından biri öğretmen adaylarının alan bilgisine kariyerlerinin başında hakim olmaya başlamaları ve bu bilgiyi tekrarlamak ve geliştirmek için önlerinde uzun bir zaman diliminin olmasıdır. Bu modelde de iki zayıf nokta bulunmaktadır. Bunlardan biri öğretmen adaylarının teorik bilgiye en az pratik bilgi kadar yoğunlaşmaları ve eğitim sürecinin bu nedenle öğretmen adayları için zor geçmesidir. Öğretmen adayları mezuniyet koşullarını karşılamada zorlanmaktadırlar. Diğer zayıf nokta ise alan bilgisi ve öğretmenlik bilgisi iki ayrı program şeklinde verildiği için öğretmen adaylarının bu iki bilgiyi birleştirmede ve uygulamada zorluk yaşamalarıdır. 10/8/2017

33 Yüksek Lisans Programı
Bu modelde öğretmenler bir lisans diplomasıyla aynı anda bir yüksek lisans diploması alırlar. Yüksek lisans programı yaklaşık olarak 2 yıl sürer ve bu eğitimin bir bölümü sınıf çalışması bir bölümü ise hizmet öncesi eğitimdir. Bu program, alanlarında uzman ve oldukça kaliteli bir eğitimden geçmiş öğretmenler yetiştirmektedir. 10/8/2017

34 Bütünleşik Program Bu modelde öğretmen adayları 3 – 4 yılın sonunda Eğitim Bilimleri alanında lisans diplomasını alırlar ve ikinci bir eğitime ihtiyaç duymazlar çünkü Eğitim Bilimleri alanında aldıkları lisans eğitimi, alan bilgisini de kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. 10/8/2017

35 ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE GÖREV ALAN KURUM VE KURULUŞLAR
Eğitim Bakanlığı Okul Kurulları Yerel Eğitim Merkezleri Öğretmenler Birliği Özel Eğiticiler Uzaktan Eğitim 10/8/2017

36 TÜRKİYE İLE KANADA EĞİTİM SİSTEMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Amaçlar aynı Millilik vurgusu belirgin değil, yerel amaçlar mevcut Eyaletlerin kendilerine özgü eğitim politikaları Eyaletler, yerel yönetim, okul bölgeleri ve kurulları 6+3+3 ya da 6+3+4 Zorunlu eğitim 16 yaşa kadar 5 yaş - zorunlu Yerel örgütler tarafından hazırlanır Oldukça çeşitli seçmeli dersler Amaçlar aynı Milli eğitim politikası mevcut Merkezi yapılanma Merkezden yönetim 4+4+4 Zorunlu eğitim 17,5 yaşa kadar Okul öncesi zorunlu değil Programlar ve içerik merkezden hazırlanır Seçmeli ders ve çeşitlilik sınırlı 10/8/2017

37 Eğitim finansmanı: devlet Öğretmen atamaları: Milli Eğitim Bakanlığı
KANADA TÜRKİYE Dini okulların açılması yasak. İmam Hatip ortaokulları ve liseleri mevcut. Eğitim finansmanı: devlet Öğretmen atamaları: Milli Eğitim Bakanlığı Derslik, laboratuvar, spor salonları yetersiz Öğrenen merkezli anlayış Yeni yaklaşım ve farklı değerlendirme biçimlerine yönelim artmakta TEOG, LYS ve YGS Yönetsel kararlar: Senato Diğer kararlar: YÖK Özel okullara bağlı kiliselere ait dini okullar vardır. Eğitim finansmanı: federal, eyalet ve yerel yönetimler Öğretmen atamaları: Eyalet Eğitim Bakanlığı Fiziki alt yapı yeterli Öğrenen merkezli anlayış Problem çözme, eleştirel ve yaratıcı düşünme, çoklu zeka Merkezi sınavlar yok, başarı puanı geçerli Üniversiteler özerk: yönetsel kararlar: Yöneticiler Kurulu, idari kararlar: Senato 10/8/2017

38 Eğitim Yaklaşımları Karşılaştırması Örneği: Matematik Dersi
Türkiye Program kavramsal bir yaklaşım izlemekte, matematikle ilgili kavramların ve ilişkilerin geliştirilmesini vurgulamaktadır. Programdaki esas vurgu, işlem bilgilerinden, kavram bilgilerine kaymıştır. Kanada Matematiksel bilgi anlamlı ve güçlü bir uygulama ile olgunlaştırılır ve zihinde kalıcı hale gelir. Diğer disiplinlerden gelen problemlerin matematiksel yollarla çözümü öğrencilerin matematik bilgilerini pekiştirmek için kullanılır. Yani matematik güncel hayatta sık kullanılabilir hale getirilir. 10/8/2017

39 Derya ÖZEL , Posta gazetesi
…Çocuklara verdikleri değer, okulun akademik başarısından çok daha önemliydi Kanada okullarında. Anaokulundan üniversitesine kadar gezdiğimiz tüm okullarda önce çocuk önemliydi onlar için. Bizdeyse okula girince müdürlerin ilk anlatmaya başladığı şey okullarının TEOG'da ne kadar başarılı olduğu vs...  Derya ÖZEL , Posta gazetesi 10/8/2017

40 Derya ÖZEL , Posta gazetesi
…Yine bizi hayrete düşüren bir müdireyle tanıştık. Müdire hanım bakmış ki hasta olan çocukların sayısı her geçen gün artıyor, hemen gerekli yerleri arayarak okulunun sağlık koşullarına uygun olup olmadığının denetlenmesini rica etmiş! Hastalık onlardan mı kaynaklanıyor yoksa bir virüs mü dolaşıyor bilmek istemiş. Sağlık ekipleri gerekli denetimi yaptıktan sonra verdikleri raporu tüm velilere yollamış. Kendinin denetlenmesini isteyen bir müdür! Aman tanrım! Derya ÖZEL , Posta gazetesi 10/8/2017

41 Derya ÖZEL , Posta gazetesi
…Bir başka sınıfa geçiyoruz. Özel ihtiyaçları olan çocuklar için tasarlanmış odalardan oluşuyor burası. Üzerlerini kirletme ihtimallerine karşı bir çamaşır ve kurutma makinesi bile var. Kendini huzursuz hisseden otizmli öğrenciler için sakinleşebilecekleri bir alan, yürüme zorluğu çeken öğrenciler için özel dizayn edilmiş bir ray sistemi gibi aklımızı uçuran şeyler görüyoruz. Evet burası bir devlet okulu. Hiperaktif öğrenciler için sessiz çalışan bir koşu bandı almış müdür. Sınıfın en arkasına koyacakmış bunu. Dikkati dağılan ve enerjisini atmak isteyen hiperaktif öğrenci, işte bu koşu bandına çıkarak enerjisini boşaltacak ve bir yandan da öğretmenini dinleyecek. (Elbette mikrofonlu öğretmen ve ses sistemli sınıfta duyma zorluğu çekmeden) Hayal gibi değil mi? Derya ÖZEL , Posta gazetesi 10/8/2017

42 Öneri Önceliğimiz; ülkemizde eğitim hangi yaşlarda başlayacak, kaç yıl sürecek gibi konuları konuşmak yerine; eğitim felsefemizi ve zihniyetimizi nasıl değiştirebiliriz gibi konular olmalıdır.


"KANADA EĞİTİM SİSTEMİ BÜŞRA AÇIKBAŞGİL ZEYNEP YILMAZ DENİZ KARAGÖZ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları