Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanSavas Özden Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
İÇİNDEKİLER GİRİŞ İnsan Kalbi İçerden Açılır/Güzel Konuşma BAŞLARKEN 1
İÇİNDEKİLER GİRİŞ İnsan Kalbi İçerden Açılır/Güzel Konuşma BAŞLARKEN 1.BÖLÜM- KONUŞMA A- GÜZEL KONUŞMANIN ÖNEMİ B-KONUŞMANIN UNSURLARI C- DİKSİYONUN ÖNEMİ Başarılı Diksiyon Formülü Diksiyonun Temel Unsurları Ben Sana Mecburum (Şiir) Diksiyon Bozuklukları, Yanlışlıkları ve Kusurları
2
D- TÜRKÇENİN ÖNEMİ Türkçemizin Özellikleri "Arıyorum" Karamanoğlu Mehmet Bey Sözcük Hazinesi Konuşma Dinamiği Biçim (Üslup) Üslup Çeşitleri 1.Sade Üslup 2.Yüksek Üslup 3.Karışık Üslup E-TÜRK DİLİNİN YAPISI Dilim Seni Dilim Dilim Dileyim, Başıma Geleni Senden Bileyim
3
Türkçenin Söyleyiş Farklılıkları Lehçe Ağız Ses Uyumu Büyük Ünlü Uyumu Küçük Ünlü Uyumu Ünlü Düşmesi En Zayıf Ünsüz ve Ünlüye En Yakın Ünsüz Olan ( Y ) ’nin Darlaştırma Özelliği Geniş Ünlülerin Daralması Ses Düşmesi Çek Bir Derin Nefes-Okuma
4
2.BÖLÜM –NEFES A- DOĞRU NEFES ALMA Evde Rahatlıkla Uygulayabileceğiniz 4 Nefes Egzersizi B-NEFES ALMA TEKNİKLERİ Denetimli Nefes Kaçamak Nefes Nefes Çeşitleri Göğsün Üst Bölümünden Yapılan Solunum- Üst Solunum Göğüs Boşluğundan Yapılan Solunum Orta Solunum Diyaframdan Yapılan Solunum
5
C- DİYAFRAM Diyafram Nefesi Nasıl Alınır Diyaframdan Nefes Alma Çalışmaları Hamlet- W.Shakespeare Solunum Alıştırmaları Egzersizleri-1 Diyafram Çalışmasında Dikkat Edilmesi Gereken Altın Kurallar Doğru Diyafram Çalışma Egzersizleri-2 Kendi Sesimizi Duymak Bizi Neden Korkutur
6
Anlatım Çeşitleri Ussal Anlatım ALIŞTIRMA -Dev Teleskop ALIŞTIRMA -Şeyh Edebali’nin Osman Bey’e Nasihati Duygusal Anlatım Anlatamıyorum-(Şiir) Alıştırmalar-Duygusal Anlatım Jestlerle Anlatım Jestin Ruhu Jest Çeşitleri Mimikte Anlatım Mükemmel Sesin Özellikleri
7
3.BÖLÜM- SES A- SESİN SAĞLIĞI B- KONUŞMA ORGANLARI C-SES SESLENDİRME D-SESİN ŞİDDETİ E-SESİN İŞİTİLEBİLİRLİĞİ Alıştırma F- SESİN YÜKSEKLİĞİ G-KALIN İNCE SESLER H-SESİN RENGİ
8
4.KONUŞMA TEKNİKLERİ A- VURGU VE TONLAMA B- ULAMA VE DURAKLAMA C- SESE GENİŞLİK KAZANDIRMA D-SES BÜKÜMÜ E-FONETİK F- ÜNLÜ VE ÜNSÜZ HARLERİN SESLENDİRİLMESİ G-TÜRKÇENİN YAZI DİLİYLE KONUŞMA DİLİ ARASINDAKİ FARKLAR
9
H- DOĞRU SESLETİM-YAYGIN YANLIŞ KULLANILAN KELİMELER I-KONUŞMA BOZUKLUKLARI KEKELEME PELTEKNİK YUVARLAMA 5.BÖLÜM HİTABET SANATI HİTABET NEDİR ETKİLİ KELİME SEÇİMİ NİTELİKLİ BİR KONUŞMA VE ETKİLİ KONUŞMACININ ÖZELLİKLERİ
10
TOPLULUK ÖNÜNDE KONUŞMA FOBİNİZ VAR MI
TOPLULUK ÖNÜNDE KONUŞMA FOBİNİZ VAR MI? (TEST) TOPLULUK ÖNÜNDE KONUŞMA KORKUSUNU YENME BRÜTÜS’ÜN SAVUNMASI SOKRATES’İN SAVUNMASI I HAVE DREAM TERİMLER SÖZLÜĞÜ KAYNAKLAR
11
DİKSİYON En kısa biçimiyle, seslerin, sözlerin, ses ve söze yardımcı olan ögelerin yerli yerinde kullanılması sanatına diksiyon adı verilir.
12
Güzel ve etkili konuşmak için, dil malzemesinin doğru seçilmesi ve bunların konuşmaya yardımcı diğer unsurlarla (sesin uyumu, vurgu, ton, tonlama, durak, üslûp, beden dili vb.) uyumlu bir biçimde kullanabilmesi sanatına diksiyon denir.
13
Diksiyon; anlamlı ve alımlı söz söyleme sanatıdır.
14
Dildeki sesler, gelişigüzel sesler değildir
Dildeki sesler, gelişigüzel sesler değildir. Bu sesler, ses yollarındaki daralma, genişleme, yassılaşma, yuvarlaklaşma, kapanma, çarpma vb. olaylarla elde edilir.
15
Akciğerlerimize giren hava, dışarı atılırken ses tellerimize çarparak birtakım engellerle karşılaşır. Bu çarpma sonucunda dil sesleri ortaya çıkar.
16
Diksiyonda nefes alıp vermek çok önemlidir
Diksiyonda nefes alıp vermek çok önemlidir. Konuşurken yeteri kadar nefes almamak; sık sık ve derin nefes almak, sesin titrek çıkmasına yol açar. Nefes alışın duyulması dinleyeni rahatsız eder.
17
Güzel konuşmak, bir sanattır
Güzel konuşmak, bir sanattır. Doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için, diksiyon bilgisi ve uygulamasına ihtiyaç vardır.
18
Sözün çıkışına ve anlamın gelişine göre ses tonunu ayarlamasını bilen, solunumu zamanında yapabilen bir konuşmacı, dinleyicileri etkileyebilir.
19
Solunum problemi olan konuşmalar, yavan ve sıkıcı olur.
20
DİKSİYONUN AMACI: Dil malzemesinin doğru seçilmesi ve yerinde kullanılması, Seçilen dil malzemesinin doğru telâffuz edilmesi, Sesin ve konuşmayla ilgili diğer imkânların en verimli şekilde kullanılması,
21
Ses organlarının etkili kullanılabilmesi,
Vurgu, tonlama, durak gibi unsurların doğru kullanılması, Açık, anlaşılır, akıcı ve etkileyici bir şekilde konuşabilmek, Duygu, düşünce ve amaçlarımızı arzu edilen bir tarzda ortaya koymak,
22
Toplumda sevilen, sayılan bir kişi olmak, Karşımızdaki insanları etkilemek ve gerektiğinde yönlendirmek, Kişilik ve karakterimizi sağlamlaştırmak, Duygu, düşünce ve heyecanlarımızı başkalarıyla paylaşmak suretiyle psikolojik olarak rahatlamak,
23
Karşımızdaki insanları etkili bir şekilde dinleyerek, onların dertleriyle ilgilenmek,
İnsanın konuşan bir canlı olmasını düşünerek, insan olmanın mutluluğunu yaşamak, Bulunduğumuz her toplulukta varlığımızı hissettirmek...
24
DOĞRU SOLUNUM KURALLARI
Doğru nefes, güzel ses demektir. Doğru solunum ve güzel bir ses için aşağıdaki alıştırmalar yapılabilir:
25
Doğru solunum için öncelikle doğru bir duruşa ihtiyaç vardır.
En doğru duruş, ayakta dik durmaktır. Öne eğilmek, arkaya yaslanmak, kollarını bağlamak gibi duruş biçimleri solunumu olumsuz yönde etkiler.
26
Solunum yolları korunmalı Sigara içilmemeli Çok sıcak ve çok soğuk içeceklerden uzak durulmalı Nefes burundan alınıp ağızdan verilmeli Nefes, göğüsten değil diyaframdan alınmalı Nefes alırken zorlanmamalı
27
Nefes, tam alınmalı Mide, çok doldurulmamalı Sakin ve gürültüsüz nefes alınmalı Gevşeme hareketleri yapılmalı Üfleme hareketleri yapılmalı Temiz ortamlarda nefes alıştırmaları yapılmalı
28
Bol oksijenli ortamlarda alınan nefes alındığı sürenin dört katı kadar içeride tutulmalı; nefes alma süresinin iki katı sürede de nefes verilmelidir. Örnek olarak 2 saniyede nefes alınmışsa, alınan nefes 8 saniye içerde tutulduktan sonra 4 saniye içinde verilmelidir.
29
Soluk alma, akciğerlere havanın çekilmesidir
Soluk alma, akciğerlere havanın çekilmesidir. Konuşmada bu ilk aşamanın da büyük etkisi vardır. Soluğun, derin, sık, çabuk, düzenli, sinirlenmeden ve gürültüsüz alınmasına dikkat edilmelidir.
30
Soluk burundan alınmalı; ağızdan verilmelidir
Soluk burundan alınmalı; ağızdan verilmelidir. Diyaframla ve göğüsle soluk alınabilir.
31
Solunum Alıştırmaları 1
Solunum Alıştırmaları 1. Alıştırma Açık havada, yemeklerden önce, sabah, öğle, akşam; fırsat yaratarak, diyaframdan ve göğüs boşluğundan uzun ve derin soluk alarak, göğüs kafesinizi olabildiğince genişletip soluğunuzu bırakınız. Bunu alışkanlık durumuna getirmek büyük yararlar sağlar.
32
2. Alıştırma Hazır olda durunuz. Burundan ve yavaş yavaş soluk alınız
2. Alıştırma Hazır olda durunuz. Burundan ve yavaş yavaş soluk alınız. Havayı birkaç saniye tutunuz. Sessizce ve normalden ağır olarak havayı bırakınız. Aynı biçimde hızlı soluk alıp hızlı veriniz. Birkaç dakikalık dinlenmelerle 5-6 defa tekrarlayınız
33
3. Alıştırma Hazır olda durunuz
3. Alıştırma Hazır olda durunuz. Soluk alırken ayakların ucuna basıp yükseliniz. Birkaç saniye böyle bekleyiniz. Topuklara basarak birden soluğu sessizce bırakınız.
34
KONUŞMA ÖNCESİ ALIŞTIRMALAR
● Omuzlar dik olacak şekilde geride nefes alınmalıdır. ● Esneme hareketi yapılmalı, bu sırada karından gelen hareketlere de dikkat edilmelidir.
35
Bel kasları gerilerek çalışmalar yapılmalıdır.
● Sesleme eylemine geçmeden önce boş olarak yavaş ve hızlı solunum egzersizleri yapılmalıdır. ● Belli hedefler tespit edilerek sayı sayılmalıdır.
36
● Dili, ağzınızda sakız gibi çiğneyiniz.
● Dili, dişlerinizin arasına çeviriniz. ● Dili, içeriye ve dışarıya doğru hareket ettiriniz. ● Dili, yan tarafa çıkartınız. ● Dili, burna yaklaştırmaya çalışınız.
37
● Kalem ağza yan şekilde alınarak bir metin okunabilir
● Kalem ağza yan şekilde alınarak bir metin okunabilir. ● Kalem uzunlamasına konularak bir metin okunabilir. ● Çiçek koklar gibi nefes alınmalıdır. ● Nefes, ateş üfler gibi verilmelidir...
38
Taban Ses Çalışmaları İyi bir konuşma her şeyden önce, seslerin tam ve anlaşılır söylenmesine bağlıdır. Bunun başarılabilmesi ise, birtakım taban ses çalışmalarını gerektirmektedir.
39
Öncelikle, ses yolunun işlek ve kıvrak hale getirilmesi zorunludur
Öncelikle, ses yolunun işlek ve kıvrak hale getirilmesi zorunludur. Ses yolunda fizyolojik bir bozukluk yoksa aşağıdaki egzersizler iyi bir ses elde etmek için yararlı olabilir.
40
Türkçede kullanılan bütün ünsüzlerin önüne ünlüler getirilerek tekrarlanmalıdır: ba, be, bı, bi, bo, bö, bu, bü cac, ce, cı, ci, co, cö, cu, cü aça, çe, çı, çi, ço, çö, çu, çü dada, de, dı, di, do, dö, du,dü faffa, fe, fı, fi, fo, fö, fu, fü...
41
SES Ciğerlerden gelen havanın ses yolunun herhangi bir noktasındaki boğumlanması ile oluşan ve yayılarak kulaklarla algılanan titreşime ses denir. Sesler, ses yolu adı verilen akciğerlerden başlayıp boğaz, gırtlak, damak, dil, diş ve dudakların çeşitli hareketleri sonucunda oluşur.
42
Boğumlanma Akciğerlerden dışarıya atılmak üzere hareket eden havanın ağız ve burundaki çeşitli nokta ve bölgelerde engellemelere uğrayarak seslerin dışa yansımalarına boğumlanma adı verilir.
43
Şiddet Sesin yarattığı etkinin gücüdür. Aynı tondaki seslerin hafif ya da kuvvetli oluşunu anlatır.
44
Yükseklik Kalın sesleri ince seslerden ayıran niteliktir. Pes ses ve tiz ses olarak bölümlendirilir.
45
Frekans (sıklık) Sesin bir saniyedeki titreşim sayısına frekans ya da perde denir.
46
Tını Farklı cisimlerin titreşimlerinden aynı yükseklikte çıkan seslerin birbirinden ayrımını belirten niteliktir. Sesleri birbirinden ayıran özelliği.
47
TÜRKÇENİN BAZI SESLERİYLE İLGİLİ ÖZELLİKLER
Türkçedeki kimi sesler, telâffuz açısından son derece önem taşımaktadır. Aşağıda söyleyiş açısından en çok kullanılan ve yanlış yapılan sesler üzerinde özellikle durulmuştur:
48
1.<< A>> Sesi : Dilimizde harf olarak tek bir <<a>> bulunmakla birlikte ses olarak daha fazla "a" vardır. Bunlar: Normal a: Altın, araba, alaca İnce a: Kâr, hâl, kâğıt, hikâye, Kâzım. dikkat, sıhhat, saat...
49
Uzun a: Âmâ, âdet, hâlâ, âlâ, âşık, âlem; mana, dava, sadakat, vali, manidar, katil (öldüren)...
Darlaşan a: A sesinin “ı” sesine yaklaştırılmasıdır: yapacağım → yapıcığım uğrayıp → uğrıyıp olacak → olıcak
50
2. <<E>> Sesi : Alfabemizde tek bir harfle gösterilen "e" ünlüsü ses olarak 3 ayrı şekilde karşımıza çıkmaktadır. - Normal e: evet, değil, elek
51
- Kapalı e : yémek (yédim) Burada üzeri yatık çizgiyle gösterilen “e” sesi, “i” sesine yakınlaştırılan sesleri ifade etmektedir. - Yayvan e : Keendi, beence, eelli, geençler...
52
3- <<İ>> Sesi: Bu ünlünün ses olarak iki türü vardır
3- <<İ>> Sesi: Bu ünlünün ses olarak iki türü vardır. - Normal i: İlk, iki, ikinci - Uzun i: Millî, ruhî, maddî, manevî, beşerî, insanî, coğrafî, medenî. Arapçadan gelen hâkim (hükmeden, karar veren), hakîm (bilen)...
53
4-<<U>> Sesi :
Dilimizde normal ve uzun olmak üzere iki ayrı "u" sesi vardır. -Normal u: uzun, ulus, ulu -Uzun u : rûhî, Şûle, şûra, Tûba
54
5- <<G>> Sesi:
Yabancı dillerden gelen bazı kelimelerde telâffuzda kalın bir "g" sesi çıkar: grizu, gri, gram, grev vb.
55
6. Yumuşak <<Ğ>> sesi: Döğmek, öğmek, koğmak gibi kelimelerdeki yumuşak "ğ" ler "v" sesine dönüşmüştür. Bu ses Türkiye Türkçesinde hissedilmeyecek derecede zayıf bir biçimde telaffuz edilir.
56
Bu sebeple yumuşak "ğ" sesi, bazı kelimelerde söyleyişte düşer; onun yerine kendisinden önceki ünlü uzatılır. yağmur → yāmur Uludağ → Uludā...
57
7. K Sesi: Biri kalın diğeri ince olmak üzere iki ayrı “k” sesi mevcuttur. Konuşmada, söyleyişte ortaya çıkar. Bu sesin kalınlık ve inceliği önündeki ünlüyle anlaşılır: İnce k : kelebek, kitap, kibrit, kese... Kalın k: kuş, korkak, kaplık,kara... Bazı kelimelerde kalın ve ince “k” sesi, yan yana gelmiş olabilir: Akköprü, ek karar...
58
“ekonomi, eko, dekan, Amerika” gibi kelimelerdeki “k” sesinin kalın telaffuz edilmesi gerekir.
Türkçede kullanılan “k” sesinin kimi zaman gırtlaktan gereğinden fazla kalın telaffuz edilmektedir. Kimi zaman da bu sesler ağız özelliklerinin etkisiyle “g” veya “h” seslerine dönüştürülmektedir. Bu tür söyleyişler, konuşmayı bozmaktadır.
59
8. <<L>> Sesi : Türkçede birisi normal diğeri ince olmak üzere iki ayrı "L" sesi vardır. Normal l: elli, altı, elma. İnce l: hilâl, lâle, istiklâl, istikbâl, rol(rolü), alkol, (alkollü) lahana, Latin, plan, metal, mentol, ekol...
60
9. <<N>> Sesi :
Dilimizde iki ayrı "N" sesi vardır. Normal n: Anne, nine, neden vb. Nazal n: Burundan çıkan "ng" Eski Türkçeden gelmiştir: bana, sana, ona, deniz, bin gibi.
61
10. <<V>> Sesi: Türkçenin "V" sesi normal bir sestir
10. <<V>> Sesi: Türkçenin "V" sesi normal bir sestir. Ancak, söyleyişte bazıları bu sesi daha yayvan telâffuz etmektedir. verdim → Werdim validem → Walidem evet → eWet
62
11. <<Y>> Sesi : Türkçenin "y" sesi normaldir
11. <<Y>> Sesi : Türkçenin "y" sesi normaldir. Ancak "y" sesinin ünlüleri daraltıcı özelliği vardır. dinle-yor (dinliyor) dinleyiciler (dinliyiciler), anla-yor (anlıyor) parlayacak (parlıyacak)
63
SÖYLEYİŞİ ETKİLEYEN BAZI YAZIM KURALLARI 1
SÖYLEYİŞİ ETKİLEYEN BAZI YAZIM KURALLARI 1. Düzeltme İşareti (^) ( ^ ) : Bu işaretin inceltme, uzatma olmak üzere iki ayrı görevi vardır. Düzeltme işareti, dört yerde kullanılır:
64
Birbirine karışan kelimeleri ayırmak için uzun ve ince söylenen kelimelerdeki ünlüler üzerine bu işaret konur: hal - hâl aşık - âşık adet - âdet alem - âlem kar - kâr
65
Arapça ve Farsça’dan gelen kelimelerdeki g, k, l ünsüzlerinin ince okunduğunu göstermek için bu ünsüzlerden sonra gelen kalın ünlüler üzerine düzeltme işareti konur. kâfir , kâtip , hikâye dergâh, ikâmetgâh, tezgâh kelâm, lâle, hilâl, istikbâl
66
Batı kökenli kelimelerdeki ince “I” ünsüzünü ince okutmak için düzeltme işareti kullanılır. lamba, lahana, plan, klasik, Latin
67
Dilimize Arapçadan geçmiş olan ve herhangi bir varlığa ait olmayı bildiren nispet “î” leri üzerine düzeltme işaretleri konur ve bunlar daha vurgulu okunur. millî (değerler) ruhî manevî beşerî insanî maddî
68
Türkçede kelime sonunda b,c,d,g ünsüzleri bulunmaz, ancak, birbirine karıştırılan birkaç istisna vardır. at – ad ot – od saç – sac haç – hac
69
sonunda b,c,d,g bulunan yabancı kelimelerin sonundaki bu sesler, Türkçede p, ç, t, k’ ye dönüştürülür: b → kitab → kitap c → ilâc → ilâç d → bend → bent g → reng → renk
70
Sonu p,ç,t,k ile biten kelimeler Türkçede ünlü ile başlayan bir ek aldıklarında p, ç, t, k sesleri tekrar b, c, d, g ve ğ’ ye dönüşürler: kitab → kitap → kitabı ilac → ilaç → ilacı bend → bent → bendi renk → renk → renge toprak → toprağı çocuk → çocuğu
71
NOT: Son sesi p,ç,t,k olan ve genellikle tek heceden oluşan Türkçe ve yabancı kelimeler ünlüyle başlayan bir ek aldıklarında bu sesleri değiştirmeyebilir: top – u → topu ip – i → ipi kök – ü → kökü saat – i → saati
72
Durak Genelde kısa (/), normal (//), uzun (///) süreli olmak üzere üç biçimde durak yapılır. Kısa süreli duraklarda genelde soluk alınmaz ya da çok hafiften alınır. Normal duraklarda, biten sözle tamamlanan soluk vermeden sonra söze başlamadan uygun biçimde soluk alınır ve söze başlanır. Uzun süreli duraklarda soluk alıp verme birkaç kez tekrarlanır.
73
Vurgu Konuşma ya da okuma sırasında herhangi bir hece ya da kelimenin diğerlerine göre daha yüksek bir sesle yani, daha baskılı söylenmesidir.
74
Vurgu hem heceler arasında hem kelimeler arasında hem de cümle içerisinde görülebilir. Vurgular yerli yerine oturmadıkça şiir, güzel okunamaz, istenilen anlam bulunamaz.
75
Türkçe hafif vurgulu bir dildir
Türkçe hafif vurgulu bir dildir. Hecelerin ve kelimelerin vurguları pek fazla hissedilmez. Vurgu, dilde anlam ayırıcı özelliğe sahip ögelerden birisidir. Yazılışları aynı anlamları farklı olan kelimeler, vurgu yoluyla ayırt edilebilirler:
76
dúşünce (fikir)düşúnce(düştüğünde) Sírkeci (semt) sirkecí (meslek) Órdu (yer adı) ordú (askeriye) çízme (emir) çizmé (giyim) yázma (emir) yazmá (giyim) kázma (emir) kazma(alet) Bebék (semt) bébek (çocuk) Kúrtuluş (semt) kurtulúş(kurtulma)
77
TON Çeşitli yükseklik dereceleri gösteren seslerdir. Bir konuyu ifade ederken yerine göre sert ve yumuşak olarak anlatılmasıdır. (Sesin sert-yumuşak ifadesi)
78
TÜRKÇENİN SES ÖZELLİKLERİ Türkçenin seslerle ilgili en önemli özelliği büyük ve küçük ünlü uyumlarının varlığıdır. .
79
Türkçe kelimelerde ünsüzler arasında yumuşaklık, sertlik bakımından bir uyum vardır.
80
Türkiye Türkçesinde uzun ünlü yoktur
Türkiye Türkçesinde uzun ünlü yoktur. "âlem, âmâ, mana" gibi uzun okunan kelimeler yabancıdır
81
Türkçede "c" sesi ile kelime başlamaz. "coş-" ve türevleri istisnadır
Türkçede "c" sesi ile kelime başlamaz. "coş-" ve türevleri istisnadır. Yansıma kelimeler de Türkçedir: cızır cızır, cız cız vb. .
82
"f" ünsüzü Türkçe kelimelerin hiçbir yerinde bulunmaz
"f" ünsüzü Türkçe kelimelerin hiçbir yerinde bulunmaz. Örnek; ufak tefek gibi kelimelerin aslı v'lidir. Yani, uvak tevek. Yansıma kelimeler de Türkçedir: fokur fokur, fırıl fırıl vb. Yumuşak "g (ğ)" ile hiçbir kelime başlamaz
83
"h" ünsüzü ile Türkçe kelime başlamaz
"h" ünsüzü ile Türkçe kelime başlamaz. Ancak aslı "k" ile olan bazı Türkçe kelimeler bugün h'lidir. “hangi, hatun, hani” vb. Tabiat taklidi olanlar istisnadır: horul horul, harıl harıl, haykırmak vb. "j" ünsüzü Türkçe kelimelerin hiçbir yerinde bulunmaz.
84
"l" ünsüzüyle Türkçe kelime başlamaz
"l" ünsüzüyle Türkçe kelime başlamaz. Tabiat taklidi olanlar istisnadır: lapa lapa, lak lak vb. "m" ünsüzü ile Türkçe kelime başlamaz. Mutlu kelimesi ile "mi" soru eki ayrıca tabiat taklidi olanlar istisnadır: mız mız, mırıl mırıl vb.
85
"n" ile Türkçe kelime başlamaz
"n" ile Türkçe kelime başlamaz. Ne soru kelimesi ve onun türevleri (niçin, nasıl, neden) ile tabiat taklidi kelimeler istisnadır (ninni) vb.
86
"p" ile Türkçe kelime başlamaz
"p" ile Türkçe kelime başlamaz. Ancak aslı "b"li olan pastırma<bastırma, parmak<barmak, pire<bire gibi kelimelerle tabiat taklidi olanlar istisnadır: pırpır, parlamak, pat pat vb. "r" ünsüzü ile hiçbir kelime başlamaz. Tabiat taklidi olanlar istisnadır: rap rap vb.
87
"ş" ile Türkçe kelime başlamaz: “şişmek, şiş, şişman, şişek” gibi kelimelerle tabiat taklidi olanlar istisnadır.
88
"v" ile Türkçe kelime başlamaz, ancak aslı "b"li olan bar>var, vermek < bermek gibi kelimelerle aslı urmak olan vurmak fiili ile ayrıca tabiat taklidi olan kelimeleri istisnadır: vızır vızır vb. "z" ünsüzü ile Türkçe kelime başlamaz. Tabiat taklidi kelimeler hariç: zıngır zıngır, zıp zıp vb.
89
Türkçe kelimelerde sonu ünlü ile bitmişse bu tür kelimelere ünlü ile başlayan bir ek getirildiğinde araya koruyucu / kaynaştırıcı ünsüzleri n, s, ş, y girer. kaya-a değil — kayaya
90
Türkçe kelimelerin ilk hecesi dışındaki diğer hecelerde o, ö ünlüleri bulunmaz. Şimdiki zaman eki -yor istisnadır. Atmosfer, jeolog, telekomünikasyon, horoz gibi kelimeler yabancı kökenlidir.
91
Türkçe kelimelerde ince a ünlüsü bulunmaz
Türkçe kelimelerde ince a ünlüsü bulunmaz. Yalnızca bazı yabancı kelimelerde bulunur: saat-saati, dikkat-dikkati, cemaat-cemaati vb.
92
Türkçe kelimeler çift ünsüzle başlamaz: spor, tren
Türkçe kelimeler çift ünsüzle başlamaz: spor, tren... Ancak çift ünsüzle bitebilir: Türk, kırk, dört, alt vb.
93
Türkçede bir kelimede aynı hece içerisinde üç ünsüz bulunmaz
Türkçede bir kelimede aynı hece içerisinde üç ünsüz bulunmaz. “arslan, sırtlan” kelimelerindeki yan yana gelmiş üç ünsüz aynı hecede değildir.
94
Türkçe kelimelerde ve Türkçeye, Arapça ve Farsçadan giren kelimelerde kesme işareti kullanılmaz:
mes'ele değil mesele; san'at değil sanat vb.
95
Dilimizdeki bazı yabancı kelimelerde ince "l" ünsüzü bulunmaktadır: rol, alkol, hilâl, istiklâl vb.
96
Yabancı dillerden gelen bazı kelimelerde telâffuzda kalın bir "g" sesi çıkar: grizu, gri, gram, grev vb.
97
Türkçe kelimelerin sonunda "b, c, d, g" ünsüzleri bulunmaz
Türkçe kelimelerin sonunda "b, c, d, g" ünsüzleri bulunmaz. İstisna olarak, at—ad, saç—sac, ot—od, haç—hac kelimeleri vardır.
98
Türkçe asıllı kelimelerde kelime köklerinde aynı cinsten iki ünsüz yan yana bulunmaz.
sıhhat, dükkân, ümmet, millet vb. İstisnalar: “anne, elli, ninni" kelimeleri Türkçedir.
99
Türkçe asıllı kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz. saat, şiir vb
Türkçe asıllı kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz. saat, şiir vb. Türkçede ikiz (diftong) ve üçüz (triftong) ünsüz yoktur. Örnek olarak Almancada "au (=o)" ve "sch (=ş)" şeklinde okunur.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.