Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ÇOCUK HASTANIN GÜVENLİĞİ
SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÇOCUK HASTANIN GÜVENLİĞİ 1
2
KONU İÇERİĞİ Hasta kimliğinin doğrulanması, Güvenli ilaç yönetimi,
Enfeksiyon kontrol ve önlenmesi. Güvenli transfüzyon süreci, Sözel istem süreci, Düşme risk değerlendirmesi, Hastaların güvenli transferi, Güvenli cerrahi kontrol, Radyasyon güvenliğinin sağlanması, Mavi kod yönetimi, Pembe kod yönetimi,
3
3/90
4
Tıpta bazı şeyler asla olmamalıdır; ama vardır !
Ameliyatta hasta içerisinde bir cerrahi aletin “UNUTULMASI”, Hastanın dikkatsizlik sonucu “ DÜŞMESİ”, İki hastanın ameliyathanede karışıp “ YANLIŞ AMELİYAT” yapılması YANLIŞ KAN TRANSFÜZYONLARI ….
5
Sağlık Hizmetine Bağlı Hata (tıbbi hata):
Ölüm Nedenleri Hastaya sunulan sağlık hizmeti sırasında kasıtsız bir aksamanın neden olduğu beklenilmeyen sonuçtur. 1.Kalp hastalıkları 2.Kanser 3.Serebrovasküler hastalık 4.KOAH (COPD) 5.Tıbbi hatalar 6.Kazalar 7.Pneumonia/influenza 8.Diabetes TIBBİ HATALAR 5. SIRADA Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi , Erol Y, Eray D, Dergah Ofset, Ankara, 2007
6
KAYNAKLANIYOR !! Tıbbı hataların %39-49’u Hekim isteminden
%26-35’i hemşire uygulamalarından KAYNAKLANIYOR !! Blendon, et al. N Eng J Med 2003; 347:
7
• Hekimlerin (831) %35’i • Toplum (1207) %42’si BAŞINIZA GELDİMİ ? Kendilerine veya yakınlarına uygulanan tedavide tıbbi hata yapıldığını belirtiyor.
8
ARAŞTIRMALARA GÖRE ; Dünya çapında tıbbi tedavinin yan etkilerinden dolayı ölen insan sayısı 1990 yılında 94,000 kişi iken 2013 yılında 142,000 kişi olmuştur. 2000 yılında Tıp Enstitüsünün raporuna göre ABD'de tıbbi hatalar yüzünden her yıl tahminen 44,000 ila 98,000 kişi önlenebilir nedenlerle ölmüş ve 1,000,000 kişi de ciddi şekilde yaralanmıştır. Birleşik Krallıkta, 2000 yılındaki bir çalışmada her yıl 850,000 civarında tıbbi hata meydana geldiği ve 2 milyar pounddan fazla ek maaliyet getirdiği görülmüştür. 2000 yılı Tıp Enstitüsü Raporu
9
ARAŞTIRMALARA GÖRE ; Tıp Enstitüsünün 2006 yılındaki takip çalışmalarında tıbbi hataların başında her yıl 1.5 milyon insanın etkilendiği ilaç hataları gelmiştir. Benzer çalışmalar; ABD, İngiltere, Avusturya’da yapılmış. Bu çalışmalar sonrası “HASTA GÜVENLİĞİ” dönemi başlamıştır. 2000 yılı Tıp Enstitüsü Raporu
10
VanGeest and Cummins, An educational needs assessment for improving patient safety,National Patient Safety Foundation, White Paper Report 3, 2003.
11
Hasta ve Çalışan Güvenliği Nedir ?
Sağlık hizmeti sunumunda, hasta ve sağlık çalışanlarının zarar görmesine yol açabilecek tüm işlem ve süreçleri ifade eder. Uzm. Süleyman DEMİREL Hasta Güvenliği 1 SAĞLIKTA KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ İstanbul-2010.
12
YIL MÖ 400….. Hipokrat Andı MÖ 450-377 Önce zarar vermeyiniz...
“Primum non nocere”...
13
YIL 1862 (Florence Nightingale)
“Hastanedeki ilk kural, hastaya zarar vermemektir.” (Florence Nightingale)
14
ICN’in 2005 Yılı Teması Hasta Güvenliğinde Hemşireler….
YIL 2005 ICN’in 2005 Yılı Teması Hasta Güvenliğinde Hemşireler….
15
DSÖ AMELİYAT HATALARINA EL KOYDU
YIL 2008 DSÖ AMELİYAT HATALARINA EL KOYDU 3 Ağustos 2008 Hürriyet Gazetesi
16
SAĞLIK BAKANLIĞI HASTA GÜVENLİĞİ
YIL 2009 24 NİSAN SAĞLIK BAKANLIĞI HASTA GÜVENLİĞİ
17
TEBLİĞ; Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına ilişkin usul ve esaslar hakkında (27214 sayılı) : AMAÇ: Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili risklerin azaltılması için ; Hasta güvenliği kültürünün geliştirilmesine ve yaygınlaştırılması Uygun yöntem ve tekniklerin belirlenmesi Hizmet içi eğitimlerle personel farkındalığının ve niteliklerinin artırılması Raporlama sistemi oluşturulması Hasta bakım ve tedavi sürecinin güvenlik ve kalitesinin artırılmasına ilişkin esasları düzenlemektir.
18
Hasta Güvenliğinde Temel Hedef;
Süreçlerdeki basit hataların, hasta ve sağlık çalışanlarına zarar verecek şekilde ortaya çıkmasını engelleyecek tasarımlar yapmaktır. Hataların hasta ve sağlık çalışanlarına ulaşmadan önce belirlenmesini, raporlanmasını ve düzeltilmesini sağlayacak önlemler almaktır. Emel T, Hasta ve Çalışan Güvenliği pdf, 2014
19
Hastanede yatan çocuklarda istenmeyen durumlara maruz kalmanın yetişkinlerden üç kat fazla olduğu bildirilmiştir. Kaushal, JAMA, 2001.
20
Çocuklarda Güvenlik Neden Daha Önemlidir ?
Çocuklar zarar verici olaylarakarşı daha hassastırlar Kendi güvenliklerini kontrol etme yetenekleri sınırlıdır. Yetişkine bağımlıdırlar. Hasta Çocuğun güvenliği. Doç.Dr. Nursan Dede Çınar Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ABD EKİM 2010
21
Yenidoğan Yoğun bakım Üniteleri
Medikal hatalar YDYB ünitelerinde sıktır ve çoğunlukla bu durum bebeğin zarar görmesi ile sonuçlanır. İnternet tabanlı gönüllü hata raporlama sisteminde yenidoğan yoğun bakım ünitelerinde meydana gelen hatalar şöyle sıralanmakta: En sık görülen hatalar yanlış ilaç, doz , zamanlama ve infüzyon hızı % 47 Hasta kimliğini yanlış belirleme %11 özellikle yanlış bebeği anneye emzirmesi için verme Hatalı yada geç tanılama % 7 Hatalı işlem yada tekik % 4 Hasta Çocuğun güvenliği. Doç.Dr. Nursan Dede Çınar Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ABD EKİM 2010
22
DİKKAT EDİLMELİDİR !! Çocuk HastanınGüvenliği İçin
Düşme risk değerlendirmesi Hastaların güvenli transferi, Güvenli cerrahi kontrol, Radyasyon güvenliğinin sağlanması, Mavi kod yönetimi, Pembe kod yönetimi, Hasta kimliğinin doğrulanması, Güvenli ilaç yönetimi, Enfeksiyon kontrol ve önlenmesi. Güvenli transfüzyon süreci, Sözel istem süreci, DİKKAT EDİLMELİDİR !!
23
Hasta Kimliğinin Doğrulanması
AMAÇ Hastaneye yatışı yapılan hastalarda, tedavi süresince hasta güvenliği konusunda olması muhtemel yanlış tedavi uygulamalarının önüne geçmek adına hasta tanımlamasını sağlamaktır. Yatışı yapılan hastalar ve günübirlik yatış yapılan hastalar da dahil tüm hastaları kapsar. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
24
KİMLİK DOĞRULAMA NASIL YAPILIR ?
Hasta bilinci yerinde ise kendisine sorularak kimlik bilgisi alınır. Hastanın yanında bilgi verebilecek başka şahıslar varsa bunlara sorularak hasta bilgileri öğrenilir. Bilinci yerinde olmayan ve etrafında sorularak öğrenilebilecek kimse de yok ise, kimlik tanımlamaya yardımcı olabilecek tüm delillerin toplanır ve kimliği hakkında bilgi edinilmeye çalışılır. Hasta kimlik doğrulamasında hasta adı ve soyadına ek olarak doğum tarihi yada protokol numarasından en az biri kullanılır Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
25
Kimlik Tanımlayıcısı (Bileklik) Üzerinde Bulunacak Bilgiler
Yatışı yapılan her hastaya üzerinde kimlik bilgilerinin olduğu hasta bilekliği takılır. Hasta kimlik tanımlama işleminde kullanılan kimlik tanımlama bilekliğindeki barkodta : Hastanın adı soyadı Protokol numarası Doğum tarihi( gün/ay/yıl) Bebeğin kimlik tanımlayıcısında; annenin adı soyadı, bebeğin doğum tarihi bilgileri ve anne veya bebeğin protokol numarası bulunmalıdır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
26
Hasta Bileklik Tipleri
Renkli Bileklik Uygulamasında; Normal hastalar için BEYAZ renkli kimlik tanımlama bilekliği, Alerjik hastalar için KIRMIZI renkli kimlik tanımlama bilekliği, Psikiyatri kliniğinde yatan hastalar için YEŞİL renkli kimlik tanımlama bilekliği kullanılır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
27
HASTA KİMLİK BİLEKLİĞİ
Acilden şuuru kapalı, yanında hiçbir kimlik bilgisi ve yakını olmayan hastalarda hasta girişi isimsiz hasta olarak yapılır ve tüm işlemler bu hasta barkodu ile gerçekleştirilir. Kimliği bilinmeyen hastanın adı yerine (isimsiz) soyadı yerine acil protokol defterindeki protokol numarası yazılmaktadır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
28
HASTA KİMLİK BİLEKLİĞİ
Aynı anda isimsiz hastalar sayıca fazlaysa( 1,2,3….) hastaların barkotlu kimlik tanımlama bilekliğindeki bilgilerle karşılaştırma yapıldıktan sonra hastalın dosya bilgileri de karşılaştırılmaktadır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
29
HASTA KİMLİK BİLEKLİĞİ
Hastanın bileğinde takılmayı engelleyecek sorun olduğunda(ödem vb) hasta kimlik tanımlama bilekliği hasta yatak başına konulur. Yatan hastalarda Ex olan hastaların, kimlik tanımlayıcı bilekliği çıkarılmadan morga gönderilir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hasta Kimliğinin Doğrulanması Prosedürü
31
GÜVENLİ İLAÇ YÖNETİMİ AMAÇ
Hasta ve çalışanın güvenliğini sağlamak amacıyla hastane genelinde ortak bir dil oluşturulup ; ilaç hatalarının önlenmesi, stratejilerin belirlenmesi, ilaç kullanım sürecinin tüm safhalarında görev alan sağlık bakımı sunanların rollerinin belirlenmesi, ilaç hatalarının ve istenmeyen olaylarda izlenecek uygulamaları saptamaktır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İlaç Yönetim Prosedürü
32
İlaçlarla ilgili hatalar Tıbbi hataların en sık rastlananıdır.
33
ABD’de ilaç güvenliği konusunda yapılan çalışmalarda;
1 yıl içinde ilaç hatası : Zarar gören kişi sayısı : Hayatını kaybeden kişi sayısı : 7000 Uzm. Hem. Şehriban Serbest Acıbadem Sağlık Grubu / Hemşirelik Eğitim ve Gelişim Müdürü, Ekim 2011
34
Çocuklarda ilaç hataları yetişkinlerden daha fazladır. Çünkü
Dozlar standart değildir. Kiloya uygun ilaç yazılması gerekir. Doz hesaplarken matematik hatalar oluşabilir. Süspansiyonlar sıklıkla bileşik olmak zorundadır. Uygun dozu ayarlayabilmek için tabletleri kesmek gerekebilir. İlaç çözeltilerini hazırlarken seyreltme yanlış yapılabilir. Çocuklar hataları yetişkinler kadar tolere edemezler. Hasta Çocuğun güvenliği. Doç.Dr. Nursan Dede Çınar Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ABD EKİM 2010
35
İlaç Uygulama Sistemi Güveni, efektif, uygun etkin ilaç kullanımı için 8 doğrunun sağlanması gerekmektedir. Bunlar; Doğru hasta Doğru ilaç Doğru ilaç formu Doğru doz Doğru zaman Doğru yol Doğru kayıt Doğru etki. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İlaç Yönetim Prosedürü
36
İlaç Güvenliği İlaç uygulama hata nedenleri; Okunaksız el yazısı,
Ondalık noktaların doğru kullanılmaması, Kısaltma kullanımı, Yanlış doz, form, süre bilgileri, İlaç istem bilgilerinin yanlış okunması ve kaydedilmesi, Uzm. Hem. Şehriban Serbest Acıbadem Sağlık Grubu / Hemşirelik Eğitim ve Gelişim Müdürü, Ekim 2011
37
İlaç Güvenliği İlaç uygulama hata nedenleri;
Sözel istemlerin doğrulanmaması, İlaçların yanlış hasta poşetine konulması, İlaç- ilaç, ilaç- besin etkileşimine dikkat edilmemesi, İlaç hazırlama, saklama, depolama koşullarının uygunsuzluğu Uzm. Hem. Şehriban Serbest Acıbadem Sağlık Grubu / Hemşirelik Eğitim ve Gelişim Müdürü, Ekim 2011
38
İlaç Uygulamalarındaki Genel İlkeler
Sakin ortamda/ dikkatli bir şekilde hazırlanmalı, Başkasının hazırladığı ilaç verilmemeli, İlaçlar hastanın yanında bırakılmamalı, Etiketi tam olarak okunmayan ilaçlar kullanılmamalı, Hastanın alerjisi olup olmadığı kontrol edilmeli, Gönderilen mayilerin üzerine içindeki ilaçların yazılması, hangi hastaya uygulanacağı belirtilmelidir. Etiketleme gerekmektedir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İlaç Yönetim Prosedürü
39
Aşağıdaki listelerin hazırlanması ve kullanım alanlarında bulundurulması şarttır:
Acil Pediatrik İlaçlar Görünüşü Benzer İlaçlar Yazılışı ve Okunuşu Benzer İlaçlar Psikotrop İlaçlar Narkotik İlaçlar Işıktan Korunması Gereken İlaçlar Yüksek Riskli İlaçlar Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İlaç Yönetim Prosedürü
40
İlaç Güvenliği Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hemşire tarafından teslim alınmalıdır. Miat kontrolü yapıldıktan sonra hekim tarafından da denetlenmelidir. İlaçlar, kapalı kaplarda ve kişiye özel olarak hazırlanmalı,kaplarda hastaların kimlik tanımlayıcı bilgileri bulunmalıdır. İlaçlar hastaya hemşire tarafından uygulanmalı,stajyerlerin ilaç uygulamaları da hemşire gözetiminde olmalıdır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İlaç Yönetim Prosedürü
41
Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlar kilitli alanlarda bulundurulmalıdır. Advers Etki Bildirimi ile ilgili düzenleme yapılmalıdır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İlaç Yönetim Prosedürü
42
İlaç isimleri kısaltılarak yazılmamalıdır
45
ENFEKSİYON KONTROL VE ÖNLENMESİ
AMAÇ Hastanede oluşabilecek hastane enfeksiyonlarının önenmesi, kontrol altına alınması, konu ile ilgili sorunların tespit edilmesi, çözümüne yönelik faaliyetlerin düzenlenmesini amaçlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi Prosedürü
46
Yapılan araştırmalara göre:
El yıkama kampanyasına en az doktorlar destek veriyorlar. Özellikle en az el yıkayan doktorların cerrahlar olduğu tespit edilmiştir. Nöbetlerde daha az el yıkanıyor. Erkek sağlık çalışanları bayanlara göre daha az el yıkıyor Nuray BAĞBAŞI, BEÜ Sağlık Uyg ve Arş Merkezi, Eğitim Hemşireliği, 2015
47
Enfeksiyon Kontrol Komitesi
Hastanede oluşabilecek hastane enfeksiyonlarının önlenmesi, kontrol altına alınması, konu ile ilgili sorunların tespit edilmesi çözümüne yönelik faaliyetlerin düzenlenmesi, enfeksiyon kontrol programlarının belirlenmesi ve uygulanmasından sorumlu komitedir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi Prosedürü
48
Enfeksiyon Kontrol Komitesinin Çalışma Alanı
Sürveyans ve kayıt, Antibiyotik kullanımı ve kontrolü Dezenfeksiyon, antisepsi, sterilizasyon, Sağlık çalışanlarının meslek enfeksiyonları, Hastane temizliği, çamaşırhane, mutfak, atık yönetimi, gibi destek hizmetlerinin hastane enfeksiyonları yönünden kontrolü. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi Prosedürü
49
Hastane Enfeksiyon Eğitim Programı Plan Tablosu
Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi Prosedürü
50
Sağlık Hizmetine Bağlı Enfeksiyon Riskinin Azaltılması
Sağlık hizmeti ile ilişkili enfeksiyonlar sadece el hijyeninin doğru uygulanması ile çok büyük oranda azaltılabilmektedir. Bu nedenle el hijyeni sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyonların kontrolünde tek başına en etkili yöntemdir. Bu nedenle hastanelerde; El hijyeni ve önemi ile ilgili farkındalığı arttırmak adına eğitimler verilmekte, afiş ve posterler asılmakta, El hijyeni malzemeleri kolaylıkla temin edilebilmektedir. Nuray BAĞBAŞI, BEÜ Sağlık Uyg ve Arş Merkezi, Eğitim Hemşireliği, 2015
52
Güvenli Transfüzyon Süreci,
AMAÇ Hastane kan ve kan ürünlerinin transfüzyonunda uyulması gereken kuralları belirleyerek, yanlış transfüzyon uygulamasını en aza indirmek, hasta, bağışçı ve çalışanın güvenliğini sağlayarak olası komplikasyonları önemektir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Transfüzyon Süreci Prosedürü
53
Kan ve kan ürünlerinin transfüzyon güvenliğinin sağlanması
Tedavi sırasında kan transfüzyonu gerekli olan hastanın uzman doktoru kan istem formu düzenler. İlgili birim hemşiresi hastadan cross match için kan örneği alır, kan istem formu ile birlikte kan istemini yapar. Transfüzyon öncesi, çapraz karşılaştırma test sonucu ile hasta bilgileri iki sağlık çalışanı tarafından doğrulanır. Transfüzyondan hemen önce, iki sağlık çalışanı tarafından; Hastanın kimliği, Ürünün son kullanma tarihi, Ürünün torbasının genel görünümü, Kan ve/veya kan ürününün türü ve miktarı, Ürünün planlanan veriliş süresi doğrulanır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Transfüzyon Süreci Prosedürü
54
Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Transfüzyon Süreci Prosedürü
55
Kan Transfüzyonunda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Kan transfüzyon öncesi oda ısısında en fazla 30 dakika bekletilir. Taze donmuş plazma eritildikten sonra dondurulmaz. Kan ile birlikte hastaya verilmesi uygun olan tek sıvı %0.9’luk NaCl’dür. Bu sıvının dışında başka bir sıvı ve ilaç hemolize neden olacağından kan ile birlikte verilmez. Kan takılmadan önce hastanın vital bulguları ölçülür. İlk dakika süresince akış hızı yavaş olmaldır, damla/dakika ayarlanır. Transfüzyonun ilk 15 dakikası sağlık çalışanı tarafından gözlenir. Reaksiyon 15 dakika içinde gelişmedi ise hastanın durumuna ve hekim önerisine göre verilecek miktar ve hızı ayarlanır. Transfüzyon boyunca her 30 dakikada bir hastanın vital bulguları izlenir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Transfüzyon Süreci Prosedürü
57
Sözel İstem Süreci Amaç:
Hastanede tedavi görmekten olan hastaların sağlık durumlarında ani ve olumsuz gelişmelerde, hekim serviste bulunmadığı durumlarda hemşirelerin sözel direktif alma işlemlerini standardize etmek. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Sözel İstem Süreci Prosedürü
58
Sözel İstemde Dikkat Edilecek Noktalar
Sözel istem, steril girişimler sırasında, tabibin hastanede ya da serviste olmadığı durumlar ile acil olarak ilaç verilmesi gerekli olan durumlarda uygulanır. Sözel istem uygulaması sırasında ilacın ismi, dozu, uygulama şekli ve veriliş sıklığı açık olarak belirtilir. Sözel istem uygulaması sırasında önce talimat yazılır, yazılan talimat daha sonra geri okunur ve doğruluğu talimatı veren kişiye onaylatılır, lüzumu halinde verilen ilaç adının kodlama yöntemi ile tekrar edilmesi istenir. Talimatı veren tabibin adı ve soyadı, talimatın alındığı tarih ve saat “Sözel İstem Formu” na kaydedilir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Sözel İstem Süreci Prosedürü
59
Sözel İstemde Dikkat Edilecek Noktalar
Talimatların altına "sözlü talimat" veya "telefon talimatı" olduğu yazılır. “Sözel İstem Formu”, sözlü talimatı veren tabip tarafından 24 saat içinde imzalanır ve hasta tabelasına geçirilir. Gece nöbet tutan doktorlar sözel direktif veremezler. Servise gelip hastaya gördükten sonra uygulancak ilacı ordera kaydederler Antineoleptik (kemoterapötik) ilaçlarile yüksek riskli ilaçlar için sözel direktif alınamaz. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Sözel İstem Süreci Prosedürü
60
Sözel Direktif Alma Formu
Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Sözel İstem Süreci Prosedürü
62
Düşme Risk Değerlendirmesi
Amaç: Yurt dışında yapılan bir çalışmada hastanede meydana gelen düşmelerin %82 ‘si çocuk ailesinin yanındayken gerçekleşmiştir Düşme olaylarını önlemeye yönelik tedbirler almak, hastaları değerlendirerek düşme riski olanları belirlemek ve bu tedbirlerin uygulanmasında standart bir yöntem belirlemektir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Yatan Hastaların Düşme Riski Değerlendirme Prosedürü
63
Dört Yapraklı Yonca Figürü: Düşme riski yüksek olan hastalarda kullanılan figürdür.
Çalışanlara, Hasta ve Hasta Yakınlarına Bilgilendirme Yapılır. Hasta düşerse Hasta Düşme Bildirim Formu doldurulur.
64
Düşme Risk Değerlendirmesi
Düşme risk değerlendirmesinde; 16 yaşından büyük hastalar için 19 adet risk faktörü bulunan İTAKİ düşme risk ölçeği 16 yaşından küçük hastalar için ise 9 adet risk faktörü bulunan Harizmi düşme risk ölçeği kullanılmaktadır. 5’in Altında ise 15’in altında ise Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Yatan Hastaların Düşme Riski Değerlendirme Prosedürü
65
Çocuk Servislerinde düşmelerin önlenmesi
Yerler kaygan ve ıslak bırakılmamalı, Hemşireler bu ölçekler yardımı ile çocuğun düşme riskini belirleyip, çocuğun bu riski konusunda hem aileye hem de çalışanlara dikkatli olmaları için bilgi verilmelidir. Çocuklar banyoda yalnız bırakılmamalıdır. Düşmeleri önlemek için koridorlara, tuvaletlere ve banyolara özel tutunma yerleri hazırlanmalıdır. Yataktan düşmeleri önlemek için gerekli önlemler alınmalı aileler bilgilendirilmelidir. Aydınlatma uygun olmalıdır. Ege Üniversitesi, Hasta Güvenliği, Hemşirelik Hizmetleri yönetimi, 2014
66
Harizmi Düşme Risk Ölçeği
67
İTAKİ Düşme Risk Ölçeği
69
Hastaların Güvenli Transferi
Amaç: Hastaların önceden planlı veya acil durumlarda bulundukları ölümden diğer bölümlere veya hastane dışında başka bir merkeze ne kısa, en hızlı, en uygun ve güvenli bir şekilde transferinin sağlanmasında izlenecek protokolü belirlemek. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hastaların Güvenli Transferi Prosedürü
70
Transportta Dikkat edilecek Noktalar
Hastanın hastane içi ve dışına transportu sırasında düşmeleri önlemek amacıyla “düşme riski değerlendirme prosedürüne” göre işlem yapılır. Taşıma işleminden önce hasta ve yakınları götürüleceği yer hakkında bilgilendirilmelidir. Hasta tetkik ve tedavi nedeni ile bulunduğu servis dışına çıkacak ise sağlık çalışanı eşliğinde götürülür. Doğru hastanın transferinin sağlanmasında Hasta kimlik Tanımlanmasına dikkat edilir. Taşıma sırasında hasta sürekli gözlenir. Transferden önce bakımın devamını sağlayacak cihaz ve aletlerin kullanılabilirliği kontrol edilir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hastaların Güvenli Transferi Prosedürü
71
Yeni Doğan Transferinde !!
Bebeğin gideceği birime bilgi verildikten sonra yenidoğan konusunda ileri yaşam desteği verebilecek sağlık personeli eşliğinde bebeğin transferi sağlanır, “ Hasta Teslim Formu” karşılıklı imzalanır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Hastaların Güvenli Transferi Prosedürü
73
Güvenli Cerrahi Kontrol
Amaç: Güvenli cerrahi, hasta ameliyathaneye gelmeden önce daha klinikte iken başlaması gereken bir kavramdır. Bu düşünceden yola çıkarak DSÖ’nün “Her kurum kendi gereksinimlerine göre kontrol listesini düzenleyebilir” ifadesi ile belirttiği izni ile liste Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire başkanlığı tarafından revize edilmiş ve “Güvenli Cerrahi Kontrol Listesi TR” adı ile dört bölüm olarak düzenlenerek uygulamaya sunulmuştur. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Güvenli Cerrahi Kontrol Prosedürü
74
Güvenli Cerrahi Dünya Sağlık Örgütünün verilerine göre yılda;
234 milyon ameliyat yapılmakta, Yapılan ameliyatların 7 milyonunda ameliyatla ilişkili komplikasyon, 1 milyonunda ise ameliyatla ilişkili ölüm görülmektedir.
75
Güvenli Cerrahi Cerrahi işlemlerin daha güvenli hale gelmesi için Dünya Sağlık Örgütü tarafından “Güvenli Cerrahi Hayat Kurtarır” projesi geliştirildi. «Cerrahi Güvenlik Kontrol Listesi» hazırlandı. Güvenli Cerrahi Proje kapsamında 25 ülkede, 3000’den fazla hastanede «Cerrahi Güvenlik Kontrol Listesi» kullanılmaya başlanmıştır. Güvenli Cerrahi 2009 yılında da Sağlık Bakanlığı tarafından ülkemiz şartlarına uygun olarak «Güvenli Cerrahi Kontrol ListesiTR” düzenlenmiştir. Nuray BAĞBAŞI, BEÜ Sağlık Uyg ve Arş Merkezi, Eğitim Hemşireliği, 2015
76
Güvenli Cerrahide Bilinen 10 Ana Hedef ;
Ekip doğru hasta, doğru ameliyat ve doğru taraf cerrahisi yaptığından emin olmalı hastayı ağrıdan korurken anestezinin zararlı etkilerinden de korumalı hastayı hayatı tehdit eden hava yolu ve solunum kaybından korumalı aşırı kan kaybı riskine karşı hazırlıklı olmalı hastaya alerjik veya yan etkisi olabilecek ilaçları uygulamamalı cerrahi alan enfeksiyon riskini azaltacak tüm önlemleri almalı cerrahi alanda alet ve/veya spanç kalmasını engellemeli ameliyatta ortaya çıkan tüm patolojik numunelerin doğru şekilde isimlendirilmesini sağlamalı ameliyatın güven içerisinde başlayıp tamamlanması için sürekli iletişim içinde olmalı H ASTA GÜVENLIĞI Seher SALMAN Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü 2015.
80
Radyasyon Güvenliğinin Sağlanması
Amaç: İyonlaştırıcı radyasyon ışınlamalarına karşı kişilerin ve çevrenin radyasyon güvenliğini sağlamaktır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Radyasyon Güvenliğinin Sağlanması Prosedürü
81
Radyasyon Güvenliği Hastaları Radyasyonunu Olumsuz Etkilerinden Korumak İçin
Hastalar görüntüleme ünitesine tek tek alınmalı, Hastanın koruyucu donanım kullanması sağlanmalı, Hastanın sadece çekim yapılacak bölgesi ışınlanmalı, Radyasyon uygulamaları yapılırken görüntüleme ünitesinin kapılarının kapalı olmasına dikkat edilmeli, Hasta yakınları gerekmedikçe görüntüleme alanına alınmamalı, Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Radyasyon Güvenliğinin Sağlanması Prosedürü
83
Mavi Kod Yönetimi Amaç:
Mavi kod durumunda “2222”olarak önceden tanımlanmış olan dâhili telefon tuşlanmalıdır. Amaç: Acil müdahale gerektiren bir hastanın hızlı ve güvenli biçimde eğitimli ve deneyimli bir personel tarafından kalp ve solunum sistemine müdahale ile canlandırılmasını sağlamak için standart bir yöntem belirlemektir. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Mavi Kod Yönetim Prosedürü
84
Mavi kod çağrısı ne zaman yapılmalıdır?
Hastanın ilk önce bilinç durumu değerlendirilir. Çevre güvenlik önlemleri alındıktan sonra hastanın A-Hava yolu B-Solunum C-Dolaşım kontrolü yapılır. Hastanın boynunun ve omurgasının hareket ettirilmemesine çalışılır. Bilinç kontrolü sonrası hava yolu değerlendirilir. Havayolu açık hastanın solunumu değerlendirilmelidir. Solunum desteği gerekliliği değerlendirildikten sonra nabız kontrolü yapılmalıdır. Yukarıdakilerin herhangi birisinde (bilinç, hava yolu, solunum, nabız) sorun olan hasta için mavi kod çağrısı yapılır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Mavi Kod Yönetim Prosedürü
85
Pembe Kod çağrısı için hastanenin 3333 numaralı telefon aranır.
Pembe Kod Yönetimi Amaç: Pembe Kod çağrısı için hastanenin 3333 numaralı telefon aranır. Hastanede doğan ve yatan bebek/ çocukların güvenliğinin sağlanması ve bunun için yürütülen uygulamalara rağmen , herhangi bir şekilde bebek ya da çocukların güvenliğinden şüphe ve kaçırılmasının tespit edilmesi durumunda, acil müdahale yöntemlerini belirleyerek uygulanmasını sağlamaktır. Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Pembe Kod Yönetim Prosedürü
87
Hatayı İtiraf Ederken Sağlık Personelinin Yaşadığı Korkular:
Hastane idaresi bana ceza verir mi? Hasta dava açar, başım belaya girer mi? Güven kaybetme korkusu Mesleki kariyerinin bitmesi
88
HATALARDA YAKLAŞIM Cezalandırmama, Kınamama!
Bilgi, beceri ve yeteneği geliştirme, hatalardan ders alma fırsatı Gönüllülüğü teşvik etme, Teşhir etmeme!
89
KAYNAKÇA * Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi , Erol Y, Eray D, Dergah Ofset, Ankara, * Blendon, et al. N Eng J Med 2003; 347: * * 2000 yılı Tıp Enstitüsü Raporu * VanGeest and Cummins, An educational needs assessment for improving patient safety,National Patient Safety Foundation, White Paper Report 3, * Uzm. Süleyman DEMİREL Hasta Güvenliği 1 SAĞLIKTA KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ İstanbul * * Emel T, Hasta ve Çalışan Güvenliği pdf, * Kaushal, JAMA, * Hasta Çocuğun güvenliği. Doç.Dr. Nursan Dede Çınar Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ABD EKİM * Uzm. Hem. Şehriban Serbest Acıbadem Sağlık Grubu / Hemşirelik Eğitim ve Gelişim Müdürü, Ekim * H ASTA GÜVENLIĞI Seher SALMAN Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü * Nuray BAĞBAŞI, BEÜ Sağlık Uyg ve Arş Merkezi, Eğitim Hemşireliği, 2015
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.