Bulanık Mantık Tabanlı Uçak Modeli Tespiti

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LİMİT.
Advertisements

KARANLIKDERE PLANLAMA BİRİMİ İÇİN UYGULAMALI ANALİZLER
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
ÇAMAŞIR MAKİNESİNDE DEVİR VE YIKAMA SÜRESİ KONTROLÜ
İçerik Ön Tanımlar En Kısa Yol Problemi Yol, Cevrim(çember)
VERİ TABANI ve YÖNETİMİ
Prof. Dr. Halil İbrahim Karakaş
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
SİMÜLASYON VE BULANIK KÜME YAKLAŞIMI İLE PROJE RİSK DEĞERLEMESİ
İstatistiksel Sınıflandırma
TBF Genel Matematik I DERS – 1 : Sayı Kümeleri ve Koordinatlar
Çizge Teorisi, Dağıtık Algoritmalar ve Telsiz Duyarga Ağları
Hacimsel Moleküler Modellemede Kütle-Yay Sisteminin Kullanımı
Görsel C# ile Windows Programlama
Bilgisayar Programlama
TBF - Genel Matematik I DERS – 8 : Grafik Çizimi
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
Abdulkerim Karabiber Ozan Gül
Serhat YILMAZ Ek.6 DC Servomotor Konum Kontrolü ( Nguyen, H.T.ve diğ.,2003 )
Bölüm 4: Sayısal İntegral
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
DERS-1 SİMÜLASYON (BENZETİM) Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri 2 Ders 2 Oracle 11g Kurulumu
YAPAY SİNİR AĞLARI VE BAYES SINIFLAYICI
Bilgehan Arslan, Süreyya Gülnar
Bulanık Mantık.
SABPO METODOLOJİSİ KULLANILARAK FIPA UYUMLU ÇOK-ETMENLİ BİR OTEL REZERVASYON SİSTEMİNİN TASARIMI VE GERÇEKLEŞTİRİLMESİ Ayşegül Alaybeyoğlu, Geylani Kardaş,
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
10-14 Şubat Fonksiyonların Grafiği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Fatih TAŞ Matematik Öğretmeni HİSTOGRAM.
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
İşletmeyi neden kurarız ?
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Tam Sayılar.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Bulanık Mantık Mamdani Bulanık Netice Ve Bulanık Çıkarma
Bulanık Mantık Bulanık Mantığın Temel Kavramları
Bulanık Mantık Mamdani Bulanık Netice Ve Bulanık Çıkarma
Bulanık Mantık Bulanık Küme Özellikleri
Bulanık Mantık ve Yapay Sinir Ağlarına Giriş
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
Sayısal Analiz Sayısal İntegral 3. Hafta
ÖRNEK Tank Sıvı Seviye Bulanık Kontrolü
Bulanık Mantık Mamdani Bulanık Netice Ve Bulanık Çıkarma
ÖTÖ 451 Okul Yönetiminde Bilgisayar Uygulamaları R. Orçun Madran.
ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI: EXCEL
ANDROİD TABANLI MOBİL UYGULAMA İLE ARAÇ KARBON SALINIM HESABI İsmet Faruk YAKA* Abdülkadir KOÇER** Afşin GÜNGÖR* *Akdeniz Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
T.C. GİRESUN ÜNİVERSİTESİ MEHMET BAYRAK MESLEK YÜKSEKOKULU BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI VERİ TABANI VE YÖNETİMİ Hüseyin EŞE Veri Tabanı Örnek Çalışma Danışman.
Üretim Yönetimi 1.Bölüm.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Habibe GÜLER1, Nazan ÜZÜM1, Kurtuluş OLGUN1
Hesaplama, Grafik ve Veri Oluşturma Araçları Microsoft Excel Tanıtımı
Engin Kaya Kontrol Mühendisliği İstanbul Teknik Üniversitesi
Yapay Bağışıklık Tabanlı Bulanık Mantık ile TENS Modellenmesi
Engin Kaya Kontrol Mühendisliği İstanbul Teknik Üniversitesi
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Bulanık Kümeler ile İnşaatlarda Yeni Bir İş Güvenliği Risk Analizi Yöntemi Eray KIŞKAN.
Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik Müh.
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Bilgisayar Programlamasına ve Veri Analizine Giriş
Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
DA MOTOR SÜRÜCÜLERİ İÇİN BULANIK MANTIK DENETİMİ
FİLLER.
Sunum transkripti:

Bulanık Mantık Tabanlı Uçak Modeli Tespiti Hüseyin Fidan, Vildan Çınarlı, Muhammed Uysal, Kadriye Filiz Balbal, Ali Özdemir 1, Ayşegül Alaybeyoğlu2 1 Celal Bayar Üniversitesi, Matematik Bölümü, Manisa 2 İzmir Katip Celebi Üniversitesi, Bilgisayar Mühendisliği,İzmir İletisim adresi: aysegul.alaybeyoglu@ikc.edu.tr

1. Giriş   Son yıllarda yakıt fiyatları artmasıyla havaalanı işletmelerinin doğru kazanç yapabilmesi için doğru uçak tipinin belirlenmesi gerekmektedir. Uçak tipinin tespiti için birçok özellikler ele alınmıştır. Bunlardan bazıları uçağın uzunluğu, kanadının eğimi ve motor hacmi gibi özelliklere bakılabilir. Yolcu sayısının doğru bir şekilde tespiti, ağırlığın belirlenmesi ve uçağın ekonomik yakıt kullanımı da önem taşımaktadır.

Bunun yanında yolcunun fazla olması ile birlikte havaalanı işletmecisinin karlılığı da göz önünde bulundurulmaktadır. Bu çalışmada belirtilen özelliklerden faydalanılarak bulanık mantık modeli birlikte uçağın modeli seçimi gerçekleştirilecektir.

2. Bulanık Mantık Tabanlı Uçak Modeli Tespiti Bulanıklaştırma, Üyelik Fonksiyonlarını Tanımlama, Kural Tabanı Oluşturma ve Durulaştırma işlemleri Bulanık Mantık Tabanlı geliştirilen bütün sistemlerin temel adımlarıdır. Önerilen sistemde, yolcu kapasitesi, ağırlık ve yakıt kullanımı özellikleri bulanık mantık modeline girdi verisi olarak verilecek ve çıktı olarak da uçak tipi belirlenecektir. Sistem yapısı Şekil 1’de belirtilmiştir.

Şekil 1

Sistemde, üyelik fonksiyonlarının tanımlanabilmesi için değer aralıklarına göre seviyeler tanımlanmıştır. Yolcu kapasitesi girdi verisi için üç seviye sakin, normal, yoğun ağırlık girdi verisi için iki seviye minimum, maximum yakıt kullanımı için de üç seviye az, orta, çok

Çıktı verisi olarak da iki tip uçak bilgisi bulunmaktadır: BOEING 737-200 ve BOEING 737-300. Şekil a ,b ve c ’de sistemde kullanılan üyelik fonksiyonları verilmiştir.

Yolcu kapasitesi girdi verisi

(b)Ağırlık girdi verisi

(c)Yakıt Kullanımı girdi verisi

(d)Uçak Tipi çıktı verisi Şekil 2. Üyelik Fonksiyonları

Bu ifadelere göre bulanık kümeler ve ifadeler oluşturulmuştur. Giriş verilerinden “yolcu kapasitesi” için yapılmış bulanık kümeler sakin [115,125], normal [128,140]ve yoğun[137,149], Uçağın ağırlığı için yapılmış bulanık kümeler minimum [27.7646, 42.217], maksimum [38.940,56.700] , Uçağın yakıtı için yapılmış bulanık kümeler ise az kullanımı için [19.532, 21.000], orta için [20.600,22.100] ve çok için [21.700,23.170] kabul edilmiştir. Giriş verilerinden “yolcu kapasitesi", "uçağın ağırlığı” ve “yakıt miktarı” için üçgen üyelik fonksiyonları kullanılmıştır. Yolcu kapasitesi, ağırlık ve yakıt kullanımı kullanılarak sistemde 18 kuraldan ibaret kurallar tabanı oluşturulmuştur. Örnek olarak birkaç kural Tablo 1’de verilmiştir.

Kurulan bulanık sistem sonucunda eğer uçağın yolcu kapasitesi 145 kişi ise ‘yoğun’ bulanık kümesine uçağın ağırlığı 38.600 kg ise ‘minimum’ bulanık kümesine uçağın yakıt kullanımı ise 21.500 kg ise bu uçak tipi BOEİNG 737 300 diyebiliriz.

3. Simülasyon Sonuçları Gerçekleştirimler MATLAB paket programı kullanılarak yapılmıştır. Şekil 3’te yolcu kapasitesi 145, ağırlık 3.86e+04 ve yakıt kullanımı 2.15e+04 girdi değerleri için elde edilen sonuç ile uçak tipi 737.300 olarak belirlenmiştir. Bu girdi değerleri için çalışacak kural “If yolcu kapasitesi is yoğun and ağırlık is minimum and yakıt kullanımı is orta then uçak tipi is 737.300” şeklindedir. Şekil 4’te bu değerler için elde edilen yüzeysel sonuç grafiği verilmektedir.

Şekil 3. Örnek girdi değerleri için çıktı değerleri

Şekil 4. Örnek girdi değerleri için yüzeysel görüntü

4. Sonuç   Bu çalışmada bulanık mantık yaklaşımı kullanılarak uçak tipi belirleme sistemi geliştirilmiştir. Çalışma özelliklede havaalanı işletmecisinin karlılığını göz önünde bulundurması açısından önem taşımaktadır.