YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
SORUMLULUK EĞİTİMİ BİR KARAKTER EĞİTİMİDİR.
AİLEDE ÇOCUĞU SORUMSUZLUĞA İTEN SEBEPLER sevgi yetersizliği, aşırı sıkı, aşırı gevşek, aşırı koruyucu , otoriter, tutarsız tutum (en kötüsü).
SORUMLULUK EĞİTİMİNİN YAPI TAŞLARI ÖZGÜRLÜK: Sorumluluk, kişiye tanınan özgürlük nispetinde gelişir. Kendine güven gösterilen çocuğun özgüveni gelişir. Alışkanlıklar iradeyi de etkiler. Çocuklarımıza gereğinden fazla öğüt vermeyiniz.
SORUMLULUK EĞİTİMİNİN YAPI TAŞLARI En etkili öğüt harekettedir. Sorumluluk eğitimi irade eğitimini gerektirir. Kabul ŞARTSIZ olmalıdır.
SORUMLULUK EĞİTİMİNİN YAPI TAŞLARI Kabullenmeye ilk adım, değiştirebileceğimiz şeylerle, değiştiremeyeceğimiz şeyler arasında gerçekçi ayırımı yapabilmek olmalıdır.
seçimlerin sonuçlarına katlanma, SORUMLULUK Kurallara uyma, tercihlerin, seçimlerin sonuçlarına katlanma, kendinin ve başka insanların haklarına saygı göstermedir.
SORUMLULUK İÇİN; Çocuk veya ergene alan tanımalı, Seçenekler sunmalı, Kendi kararlarını kendi alabilmekte özgür olmalı, Sınırları ve çerçevesi yaşına uygun olarak hatırlatılmalıdır.
SORUMLULUK Çocuğa bir zorlama sonucunda yaptırılan işler (bakkala gitme, ödevini yaptırma vb.) sorumluluk duygusunun kazanılmasında hiçbir olumlu etki oluşturmamaktadır.
SORUMLULUK Çocuğa sorumluluk eğitimi verirken ona seçme hakkının tanınması büyük önem taşır. Çocuğa birkaç alternatif vererek seçme hakkı verilmelidir. Bu çocuğun yaşına ve seçimin konusuna göre belirlenmelidir.
EMPATİK İLETİŞİM İnsanın kendisini karşısındakinin yerine koyarak, onun duygu ve düşüncelerini kavrayarak ve bu kavrayışını da karşı tarafa hissettirerek kurduğu iletişimdir.
DİĞERİ ! Diğeri, iletişim kuramadığımız şablonla baktığımız kişidir. Bir sorun çıktığında önce karşınızdakini dinleyin.
ETKİLİ VE AÇIK DİNLEMENİN ÇOCUĞA VERDİĞİ MESAJLAR Senin problemini üstlenmeyeceğim ama çözüm bulmana yardım edeceğim. “Bu problemi yapıcı bir şekilde çözme yeteneğinin olduğuna inanıyor ve sana güveniyorum.”
ETKİLİ VE AÇIK DİNLEMENİN ÇOCUĞA VERDİĞİ MESAJLAR “Problemlerin var diye daha az sevilmezsin, onlar insan hayatının normal bir parçasıdır.”
OLUMLU İLETİŞİM VE SAĞLIKLI BİR SORUMLULUK EĞİTİMİ İÇİN Empati Kabul İçtenlik Dürüst olmak Yargılayıcı olmamak Denetlemeye yönelik olmamak
OLUMLU İLETİŞİM VE SAĞLIKLI BİR SORUMLULUK EĞİTİMİ İÇİN Aldırmaz-umursamaz olmamak İletişimde sen dili değil, ben dili kullanmak.
SEN DİLİ “Sen ne laf anlamaz çocuksun! Neden dikkat etmiyorsun?” vb. Sen dili mesajının odak noktası karşı taraftaki kişidir, çocuktur. Mesajı gönderen kişi o andaki olumsuz davranış hakkında neler düşündüğünü, hissettiğini belirtmez. Sen dili kişiye saldırı. Savunmaya ve yalana iter.
BEN DİLİ Ben diye başlayan, ebeveyn, öğretmen, yetişkinin kendi duygularını, konu ile ilgili hissettiklerini anlatan cümle ve sözcükleri içerir.
BEN DİLİ “Kardeşler kavga etmemelidir.” Neden? Buna karşı açıklayıcı bir ben mesajını daha iyi anlayabilirler. “Kardeşinle kavga ettiğinde çok üzülüyorum… Kızıyorum.” Kabul edilmeyen davranışın üzerindeki somut etkisini ifade etme.
BEN MESAJI Kazandırılmak istenen davranışı etkili kılar. Çocuğun ya da gencin tepki göstermesini engeller. Çocuğun ya da gencin kişisel sorumluluklarının gelişmesine sebep olur.
BEN MESAJI Kendi davranışından sorumlu olmayı öğrenir. Kendini her ortamda açık, net ifade edebilme yeteneğini kazanır.
BAŞARILI ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ İÇİN : Çocuğu ve gelişim dönemini bilmeli, Çocuğun kendine özgü (zeka, kişilik, vb.) bir birey olduğunu kabul etmeli, Aile tutumlarında dengeli, tutarlı ve kararlı olmalı, Güvenli bir çocuk yetiştirmek için önce anne-baba kendine, birbirlerine ve çocuğuna güven duymalı,
BAŞARILI ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ İÇİN : Anne-baba çocukları için iyi model, kendi içinde de dengeli birer birey olmalı, Anne-baba beklentilerini çocuğun gücü, yeteneği oranında ayarlamalı, Anne-baba çocuğa koşulsuz sevgi göstermelidir.
BAŞARILI ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ İÇİN : Çocuğa kendine yetmeyi ve kendi kendine yönetmeyi öğretin. Çocuğun seçim yapmasına izin verin. Onun adına düşünmek yerine kendi başına düşünmesini, sorununu çözmesine fırsat verin.