Ahlak Gelişimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AHLÂK GELİŞİM KURAMLARI
Advertisements

Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Suç kötü doğru yanlış yasak Bölüm 6 Ahlak Gelişimi.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
AHLAK GELİŞİMİ
AHLAK GELİŞİMİ RPDA 213 Yonca Aybay.
AHLAK GELİŞİMİ.
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
AHLAK GELİŞİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
AHLAK GELİŞİMİ Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
AHLAK GELİŞİMİ.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Yapısal Kişilik Kuramı
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Motor Gelişim.
9 Şubat 2015Ankara, Turkey1 TARİHSEL ELEŞTİRİ. Tarihsel Eleştiri Nedir? Sanatın, zaman karşısında bağımsız olarak irdelenebilme imkanını sunan bir eleştiri.
AHLAK NEDİR?.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Topografik Kişilik Kuramı
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Temel Kavramlar ve İlkeler
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
Psikososyal Gelişim Kuramı
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapısal Kişilik Kuramı
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
(Piaget, Kolberg ve Gilligan)
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Ahlaki Gelişim 2 Kohlberg.
Ahlak gelişimi Barış Uzun b Burak Aktaş b
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
OKUL ÇOCUĞUNUN BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
AHLAK GELİŞİMİ KURAMLARI
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Ahlak Gelişimi.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AHLAK GELİŞİMİ L. KOHBERG.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Ahlak Gelişimi J. Piaget
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

Ahlak Gelişimi

Ahlak; bireylerin öznel olarak geliştirdikleri iyi, kötü, doğru, yanlış biçimindeki yargılarından oluşur.

Bireyler ahlak ilkeleri doğrultusunda toplumsal ilişkilerde görece ortak bir paydada buluşup davranışlarını biçimlendirebilmektedir.

Bu yargıların temeli önce ailede atılır Bu yargıların temeli önce ailede atılır. Sonrasında ise okul, arkadaş ve farklı çevreler de ahlak yargılarının oluşturulup benimsenmesinde etkili duruma gelir.

Burada ahlak gelişimiyle ilgili olarak Piaget ve Kohlberg’in görüşlerine yer verilecektir.

Piaget, ahlak gelişimini iki dönemde incelemektedir Piaget, ahlak gelişimini iki dönemde incelemektedir. Bunlar dışa bağlı dönem ve özek dönemlerdir.

Dışa bağlı dönem 10 yaşına kadar sürmektedir Dışa bağlı dönem 10 yaşına kadar sürmektedir. Bu dönem çocukları olayları gözlenebilir somut etkilerine göre değerlendirdikleri için eylemin başındaki amacı dikkate almadan olayın etkilerini göz önünde alarak karar verir.

Bu dönem çocuklarında “ahlaki gerçekçilik” vardır Bu dönem çocuklarında “ahlaki gerçekçilik” vardır. Yani kuralların sabit ve değişmez olduğuna inanırlar, kurallara eleştirel yaklaşmazlar.

Özerk dönem ise dışa bağlı dönemden sonra gelen dönemdir Özerk dönem ise dışa bağlı dönemden sonra gelen dönemdir. Bu dönemde yargılar salt sonucuna bakarak değil, eylemin temelindeki düşünceye de bakarak verilir. Bu dönemde gelişen bilişsel yapılar bireyin empatik, esnek ve çok yönlü düşünebilmesine olanak sağlar.

7-11 yaşlarındaki çocuklar bilişsel gelişimlerine göre hem dışa bağlı hem de özerk dönemin özelliklerini sergileyebilmektedir.

Kohlberg’in Ahlak Gelişim Kuramı Kohberg, Ahlak Gelişim Kuramı’nı Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kuramı’na dayalı olarak geliştirmiştir.

Birey, bilişsel gelişimine paralel olarak daha üst düzey ahlaki yargılarda bulunmaktadır. Bireyler ahlaki düşüncenin en yüksek seviyesine bilişsel gelişimin soyut işlemler dönemine eriştiklerinde gelmektedir.

Kohlberg’in kuramının üç düzeyi bulunmaktadır: Gelenek öncesi düzey Geleneksel düzey Gelenek sonrası düzey

Gelenek öncesi düzeyde birey benmerkezci bir bakış açısına sahiptir Gelenek öncesi düzeyde birey benmerkezci bir bakış açısına sahiptir. Eylemler sonuçlarına göre değerlendirilir. Karar vermede ödül, ceza, bireysel çıkar ve otoritenin gücü etkilidir.

Geleneksel düzeyde olan birey başkalarını dikkate almaya başlar Geleneksel düzeyde olan birey başkalarını dikkate almaya başlar. Yargıda bulunurken kabul edilmiş olan sosyal kurallar ve diğer insanların beklentileri ön plana çıkmaya başlar.

Geleneksel düzeyde çocuklar diğer insanların da hakları olduğunu, insanların toplumsal bir sistem içinde yaşadıklarını, bireylerin toplumsal sorumluluklarının bulunduğunu anlayabilir.

Gelenek sonrası düzeyde ahlaki değerler standartlar ve haklar çerçevesinde tanımlanır. Bu dönemde ahlaki davranış kurallara uymaktan ve otoriteye boyun eğmekten daha karmaşık biçimde anlaşılır.

Birey kuralların farkındadır ancak kuralların akılcı olmasını ve değişen sosyal durumlara göre uymasını ister. Ahlak gelişiminin bu evresindeki bireyler çevrelerinin beklediği biçimde değil, kendi mantık ve vicdanları doğrultusunda hareket etmeye başlar.

Kaynaklar Selçuk, Z. (2014). Eğitim Psikolojisi. Nobel: Ankara. Türküm, A. S. (2013). Fiziksel Gelişim. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir.