EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİ (QUESTİONNAİRE)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şİddet Muhammet GÜLER.
Advertisements

BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Hacettepe Kişilik Envanteri
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
DEĞERLER EĞİTİMİ EMEĞE SAYGI OKUTANLAR ORTAOKULU.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
TEST – 1.
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
REHBERLİK.
Yanlışları azaltmanın yolları nelerdir?
Kişilik Testi.
DOĞDUĞUNUZ GÜN VE RENGİNİZ BAŞLA.
ETİK NEDİR?.
Değişkenlik Ölçüleri.
9.Sınıf Psikoloji 4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri
ANNE BABA TUTUMLARI.
PROGRAM TASARIMI
Calgary Depresyon Ölçeği
HANGİ AYDA DOĞDUNUZ.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
POPÜLER OPTİMİST GÜÇLÜ KLORİK
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
Alaaddin DEBGİCİ Rehberlik ve Psikolojik Danışma Uzmanı ANA-BABA TUTUMLARININ BİREYLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
SINAV KAYGISI.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Teknolojiye Bağımlı Yaşamamak İçin» adlı (Metin: Mehmet Dinç, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ Uzman Psikolojik Danışman Murat AYDOĞDU Kasım, 2013.
BAŞARI VE MOTİVASYON PSİKOLOJİK DANIŞMAN ZEYNEP HATUN ÜNAL.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
İBRAHİM KURŞUNGÖZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN TANILAMA TAKVİMİ VE SINIF.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
GÜNDEM: 1. Toplantının açılışı, oklama kağıdının imzalanması. 2. Birinci dönem çalışmalarının değerlendirilmesi. 3. Okuma – yazma öğreniminde sınıfın.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
İnsanın Sınırları sınırları zorlamak sınırları zorlamak olabilecek şeylerden en zorunu istemek: - acaba bir de tam havaya zıplarken.
İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş hayatı çalışanın yaşamında önemli bir yer tutmaktadır. Kişi zamanının önemli bir kısmını iş ortamında ve çalışma arkadaşları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
İstatİstİksel verİlerİ Düzenleme- frekans
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
PSİKOLOJİK TESTLER.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
Bireyi tanıma ve teknikleri
SOSYAL MEDYA VE ETKİLERİ. Sosyal Medya Nedir? Sosyal Medya, kullanıcılarına karşılıklı paylaşım imkanı sağlayan, kullanıcılarını kişisel veya gruplar.
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİ (QUESTİONNAİRE) Hakan KIRBAŞ Psikolojik Danışman

Eysenck kişilik envanteri (E. K Eysenck kişilik envanteri (E.K.E) 16 yaş ve üstüne uygulanan bir grup ve bireysel testidir. Zaman sınırlaması yoktur. Ölçtüğü davranış kişiliktir. 101 itemlik bir kağıt-kalem testi olan E. K.E Psikotizm (P), Dışadönüklük (E), Nörotizm (N) ve Yalan (L) olmak üzere 4 bölümden ibarettir.

Önceleri sadece Nörotizm (N) ve Dışadönüklük (E) ölçeklerine dayalı olan Maudsly Personality Inventory (MPI) daha sonra Prof. Eysenck tarafından genişletilmiş ve bu bölümlere Yalan (L) eklenerek Eysenck Personality Inventory (E.P.I) meydana gelmiştir. E.K.E. daha önce oluşturulan pek çok şahsiyet envanterinin geliştirilmiş halidir. Serinin en sonuncusu olan (E.P.I) dan farklı yeni bir ölçeğin ilave edilmiş olmasında ve diğer ölçekler üzerinde yapılan bazı çalışmalarla görülen gelişmelerin,bu ölçekte daha iyi sonuçlar vermesi beklenmektedir.

Kullanmış olduğunuz Eysenck Personality Questinnaire ‘i (EPQ) EPI ya Psikotizm (P) ölçeğinin katılmasıyla oluşturulmuş en son ve yeni bir formdur. Bir çok Avrupa ülkesindeki suçlu ve suçlu olmayan gruplara uygulanmış olan EKE yolu ile başarılı sonuçlar elde edilmiştir. Ülkemizde Haluk YAVUZER suçlu kişilik özelliklerinin belirlenmesinde EKE yararlanmıştır. Ölçeğin basit bir dille formüle edilmiş olması, testin kullanış değerini artırmıştır.

TESTİN KAPSAMI PSİKOTİZM ÖLÇEĞİ : Psikiyatrik bir terim olan Psikotizm sözcüğünün kullandığı şekliyle şu anlama gelmektedir. Her insanda bulunan ancak farklı derecelerde görülen bir şahsiyeti vasfı EKE. Psikotizm (P) ölçeğinden yüksek puan alınması halinde şöyle bir tanımlama yapılabilir. Ø         Yalnız tek başına başkalarını umursamayan ve insanlara aldırış etmeyen bir tip. Ø         Çoğunlukla başkalarının başına dert açar. Ø         Rahatsız eder ve huzursuzluk yaratır. Ø         Bazen acımasız,zalim ve hatta insanlıktan uzak davranışlarda bulunabilir. Ø         Hissizdir.başkalarını kolay kolay anlayamaz ve duyarlı olmaz. Ø         Garip ve olağan olmayan şeylere karşı bir yakınlık duyar ve tehlikeleri görmezlikten gelir. Ø         Başkalarını aptal ve budala yerine koymaktan ve sinirlendirmekten hoşlanır. Ø         Çocuklar söz konusu olduğu zaman terkedilmiş görünümü veren sorun yaratan garip hareketler de bulunan bir çocukla karşı karşıyayız demektir.

DIŞADÖNÜKLÜK ÖLÇEĞİ : Ø Sosyal bir kimse olup toplantılardan hoşlanır. Ø            Pek çok arkadaşı vardır. Ø            Etrafta konuşan adam arar. Ø            Kendi başına çalışmaktan ve okumaktan pek hoşlanmaz. Ø            Heyecan veren şeyler arar. Ø            Riski göze arar. Ø            Daima başkalarının işine burnunu sokar. Ø            Şakadan hoşlanır. Ø            Daima hazır cevaptır,değişikliği sever. Ø            İnsanlarla rahat kaynaşır. Ø            Gülmek ve neşeli olmak ister. Ø            Hareket halinde olmak ister ve bundan hoşlanır. Ø            Agresif olma eğilimindedir ve çabuk öfkeye kapılır. Genellikle hislerini her zaman kontrol altında tutamazlar.

Tipik bir içedönük ise : Ø            Sakin ve pek çok şeyden elini eteğini çekmiş gibidir. Ø            Başkalarına kıyasla kitaplardan ve okumaktan daha çok hoşlanır. Ø            Yakın dostları dışında insanlara uzak durur ve içine kapanıktır. Ø            Önceden plan yapmakla birlikte temkinli olduğundan herhangi bir girişimde bulunmadan önce ne yapacağını iyice planlar. Ø            Ani dürtülerle hareket etmeye fazla güveni yoktur. Ø            Ahlaki değerlere önem verir. Hislerini çok sık kontrol altında tutar ve pek nadir olarak saldırgan davranışta bulunur ve kolaylıkla kızarak parlamaz veya kendini kaybetmez kişi olarak tanımlanabilir.

NÖROTİZM ÖLÇEĞİ : 1- Yüksek puan tipik nörotik ise ; Ø            Kaygılı endişeli aksi ve çoğunlukla küskün bir kişi olarak tanımlayabiliriz. Ø            Uykusunda huzursuz olan bu insanlar çeşitli türde psikomatik rahatsızlıklardan şikayetçidir. Ø            Her çeşit tembihe karşı aşırı duyarlıdır. Ø            Emosyonel olarak kendileri için sarsıcı olan her olaydan sonra eski hallerine dönmekte güçlük çekerler. Ø            Aşırı derecede emisyonel reaksiyonda bulunmaları uyum yeteneklerini de engeller ve böylece reaksiyonları irasyonel ve bazen de katı olur. Ø            Olaya bir de dışadönüklüğün karıştığı hallerde kişi büsbütün duyarlı ve huysuz olur. O zaman da aşırı heyecanlanır ve agresif bile olduğu olur. Kısaca çok endişeli diyebiliriz.

YALAN ÖLÇEĞİ : Testin son ölçeği olan yalan (L) bölümüne ait itemler ise yalan derecesini ölçer. Amacı,sahte görünüm verme çabasında olan bazı denekleri ortaya çıkarmada yardımcı olmaktadır. Böyle davranma eğilimi genellikle bazı pozisyonlarda bu tür görünmenin daha olumlu sonuçlar vereceği kanaati ile hareket edilir. Yalan ölçeği deneyin kendini sosyal bakımdan iyi bir düzeye ulaştırmak veya kabul ettirmek bazı durumlarda da kendini değiştirmek çabası ile ilgilidir

EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİNİN OLUMLU YÖNLERİ 1-     Basit bir dille formüle edilmiştir. 2-     Bireysel ve grup olarak uygulanır. 3-     Zaman sınırlaması yoktur. 4-     Düşük kültüre de uygulanabilir. 5-     Puanlaması ve değerlendirilmesi sıkıcı değildir. 6-     Kullanım alanı geniştir. 7- Tekrarlanabilir.

EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİNİN OLUMSUZ YÖNLERİ 1-     Tek başına yeterli değildir. 2-     Beklentiler doğrultusunda cevap verilir. 3- Tanı açısından kullanışlı değildir. (Eksiklikler görüşme ve Cornell Index ile giderilebilir )

EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ 1-      Psikotik : 25 itemden oluşan bir test ölçeğidir. Denek puanlamada 6 puan aldığı zaman,psikotik belirtiler gösterme eğilimindedir. 2-      İçe-dışadönüklük : 21 itemden oluşan bir test ölçeğidir. Denek puanlamada 13 puan aldığı zaman dışadönük belirtiler gösterme eğilimindedir. 3-      Nörotik : 23 itemden oluşan bir test ölçeğidir denek puanlamada 10 puan aldığı zaman nörotik belirtiler gösterme eğilimindedir. 4- Yalan : 21 itemden oluşan bir test ölçeğidir. Denek puanlamada 8 puan aldığı zaman test geçersizdir

Teşekkürler