İLETİŞİM BECERİLERİ fEyZA eRKAN
Çıkar Çatışması : Yok SUNUM PLANI: İLETİŞİM Tanımı Yolları Engeller Yöntemler Son söz
İLETİŞİM Mesaj Geri Bildirim Verici Alıcı
VERİLEN MESAJ SÖZLÜ SÖZSÜZ Dil %10 Dil Ötesi % 30 Yüz ve Beden %60 Temas Mesafe Araçlar Babanın çocuğunu sevmesi-gönülsüz yapılan davet-hastanın omzunu okşamak-sırtını sıvazlamak-sevdiğine yaklaşmak-yüksekteki kürsüler Bilinçli-Bilinçdışı
YÜZ İFADESİ- GÖZLER
BEDEN DİLİ:DURUŞ- OTURUŞ
Söyledİklerİn, KARŞINDAKİNİN ANLAYABİLDİĞİ KADARDIR. Sen ne söylersen söyle Söyledİklerİn, KARŞINDAKİNİN ANLAYABİLDİĞİ KADARDIR.
İLETİŞİMİN GENETİĞİ ALGILAMA PENCERESİ Kültürel Yapı Önceki Deneyimler Önyargılar DEĞERLER Mesaj Geri Bildirim Verici Alıcı
HANGİSİ HAKLI? Karı koca kavgası-trafik kavgaları
ORTADAKİ DAİRE:HANGİSİ DAHA KÜÇÜK? Asistanlar hemşire ve hasta yanında eleştiriliyor-
SİZİN BİLMEDİĞİNİZ BİR NEDEN VARDIR Kurabiye hırsızı-ömer seyfettin-SOKRATES
NE GÖRÜYORSUNUZ ? Değerler penceresi: SAVAŞLAR-YOLSUZLUKLAR-ŞİDDET
İLETİŞİM ENGELLERİ Yargılama Tümden reddetme Aşırı genelleme Kişiselleştirme,alınganlık Mutlakacılık,rijidlik Değiştirme gayreti Aşırı fedakarlık KIZILDERİLİ atasözü,SB icraatları-hastalardan gelen nankörlük,
BENLİK DURUMLARI Ana-Baba : Koruyucu-eleştirici Çocuk : Uslu-asi Yetişkin : Akılcı-esnek
YETİŞKİN TUTUMU BEN Düşün-celerim Rollerim
İLK ADIM : DİNLEMEK DİNLEME ÇEŞİTLERİ Hiç dinlememek Dinler gibi yapmak Seçici ,savunmacı Aktif Empati
MESAJ VERİRKEN ve ALIRKEN Gözlem: Net bir ifade ile somut olarak olayı-konuyu özetlemek Duygu: Bu gözlemin neden olduğu duygular İhtiyaçlar : Duyguların temelinde yatan ihtiyaçlar,değerler,arzular vs İstek,rica: Beklenilen somut davranışlar
İŞİN ÖZÜ Diğerine Saygı Özsaygı Biz Ben
İLETİŞİM BECERİLERİ: SUNUM ÖZETİ Önce karşımızdakini dinlemek-anlamak ve empati duymak Gözlem,duygu,ihtiyaçlar,istek sırasıyla net ifade etmek Saygı-özsaygı dengesinde dürüstlük ve açıklık
ŞİİRSEL ÖZET Sevgi ve merhamette güneş gibi ol Dostluk ve kardeşlikte akarsu gibi ol Hataları örtmede gece gibi ol Alçakgönüllükte toprak gibi ol Öfkede ölü gibi ol Her ne olursan ol Olduğun gibi görün-Göründüğün gibi ol
KAYNAKLAR Stephen Covey: Etkili İnsanların 7 Alışkanlığı Marshall B.Rosenberg: Şiddetsiz İletişim Doğan Cüceloğlu: İletişim Donatımları Üstün Dökmen: Empati ve İletişim Çatışmaları