Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Uygulamalı Örneklem Seçimi
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Süt Pazar Durumu Brüksel, 19 Ocak Pazar Durumu– 19 Ocak AB Üretimleri AB-27 Tedarik/Üretim Gelişmeleri Ocak-Ekim 2011 ile Ocak-Ekim 2010 kıyaslaması.
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Uygulamalı Örneklem Seçimi
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ VI. LİSELERARASI MATEMATİK YARIŞMASI
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
ORAN ve ORANTI DOĞRU ORANTI c a x b c . b = a . x.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Tek ve İki Değişkenli Grafikler
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
Diferansiyel Denklemler
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
İÇERİK(2.HAFTA) Veri Toplama Hedef Kitlenin Belirlenmesi
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
İstatistik Bilimine Giriş
Ders İçeriği SPSS’te veri seti oluşturma ve verileri düzenleme
Istatistik.
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
Sunum transkripti:

Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi BBY 252 Araştırma Yöntemleri

SPSS’in açılması

SPSS programı

Veri giriş ekranı

Değişken giriş ekranı

Veri toplama Kayıtlardan yararlanarak Gözlem yolu ile Anket yolu ile Örneğin bebeklerin doğum bilgilerine ihtiyaç duyulan bir araştırma için hastane kayıtlarından yararlanılabilir. Gözlem yolu ile Deneklerin gözlenmesi yoluyla bilgi toplanması Örneğin trafik yoğunluğu ile ilgili bir araştırmada veriler gözlem yoluyla elde edilebilir. Anket yolu ile Deney yolu ile Deneklerin bazı etkenlere karşı tepkilerinin ölçülmesi, davranışlarının denetlenmesi Psikolojik araştırmalarda, tarımsal araştırmalarda, teknolojik araştırmalarda

Sıklık ve sıklık dağılımı Çeşitli şekillerde toplanan veriler, kullanıcıların yararına sunulmadan önce belli düzenlemelerden geçer. Örneğin, bir nüfus sayımı, sınav sonuçları, ağırlık gibi veriler ilk toplandığında pek bir şey ifade etmeyen sayı yığınlarıdır. Verilerin düzenlenmeden önceki bu biçimine ham veri adı verilir. Bu sayıları düzenlemek, özetlemek ve özelliklerini belirlemek gerekir. Bu amaçla sıklık tabloları oluşturulur.  

Sıklık ve sıklık dağılımı Sıklık (Frequency, Frekans): Her bir grubun denek sayısıdır. Gruplara ait sıklıkların toplamı toplam denek sayısını vermelidir. Göreli sıklık (sıklık yüzdesi): Her bir grubtaki denek sayısının toplam denek sayısına göre yüzdesidir. Grup denek sayısı / Toplam denek sayısı Birikimli sıklık: Grup sıklıklarının üst üste eklenmesi ile oluşan sıklıklardır. Birikimli sıklıklara ve birikimli sıklık yüzdelerine sıklık tablosunda yer verilebilir. Sıklık Tabloları: Verilerin özetlenmesi amacıyla oluşturulur. Sıklık Dağılımı: Verilerin gösterdiği dağılım, oluşturduğu çizgisel biçimdir.

Grafikler Verilerin geometrik şekiller aracılığıyla özetlenmesi, çizgisel gösterimidir. Grafiklerin en önemli özelliği göze hitap etmesidir. Sıklık tablolarının tamamlayıcısı olarak düşünülebilir. Grafikte tabloda yer almayan hiçbir yeni bilgi söz konusu değildir. İstatistikte kullanılan bazı grafik türleri histogram (dağılış dikdörtgenleri), pasta grafik (daire grafiği, daire dilimleri grafiği) ve çubuk grafiktir. Verilerin oluşturduğu dağılım biçimi, grafiklerden görülebilir.

Veri seti 200 lise öğrencisinin demografik bilgilerini ve çeşitli derslerden aldıkları puanlar

Sorular Denek sayısı ? Değişken sayısı ? Değişkenlerin adları ? Her bir değişkenin türünü (kesikli/sürekli, nicel/nitel) ? Sizce 200 lise öğrencisinin bilgilerini tutan bu veri seti örneklem midir, evren midir? Neden? 4.sorudaki yanıtınıza göre bu veri setinden yapılacak hesaplamaların parametre mi yoksa istatistik mi olacağını nedeni ile birlikte belirtiniz. Bugünkü derste yukarıda tanımlarını verdiğimiz sıklık tablosu ve grafik oluşturma uygulamaları yapacağız. O halde bugün yapacağımız işlemler betimsel istatistiğe mi, çıkarsamalı istatistiğe mi girer? Nedeni ile birlikte açıklayınız.

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma SIKLIK TABLOSU

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma Sıklık tablosunda, Frequency = Sıklık Percent = Yüzde Cumulative Percent = Birikimli yüzde Sıklık tablosunun yorumu: 200 lise öğrencisinin %46’sı (91 kişi) erkek, %55’i (109 kişi) ise kadındır. Örneklemdeki kadın sayısı erkek sayısından daha fazladır.

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma PASTA GRAFİK

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma Sıklık tablosu ve grafik üzerinde birtakım değişiklikler yapmak mümkündür. Bunun için tablo üzerine çift tıklanır ve ekranın aşağıdaki gibi değiştiği görülür.

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma Bu tablo üzerinde sağ tıkladığımızda yapabileceğimiz değişikliklere ilişkin seçenekler görünür.

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma Grafik üzerinde değişiklik yapmak için de aynı yol izlenir. Grafik üzerinde çift tıkladığımızda Chart Editor diye yeni bir pencere çıkar. Değişiklikleri bu pencere üzerinde yapmamız gerekmektedir. Grafik için yapılması gereken en önemli değişiklik pasta dilimleri üzerinde yüzdelerin görünmesini sağlamaktır.

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Sıklık tablosu ve grafik oluşturma

Çapraz tablo oluşturma Öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerine göre okul türlerinin dağılımı

Çapraz tablo oluşturma

Çapraz tablo oluşturma

Çapraz tablo oluşturma

Çapraz tablo oluşturma Tablonun yorumu: Her sosyal statü düzeyi için en çok tercih edilen okul türü devlet okulu olmakla birlikte, orta ve yüksek sosyal statü düzeylerindeki öğrencilerin özel okulları tercih etme yüzdelerinin düşük sosyal statü düzeyindeki öğrencilere göre daha yüksek oranda olduğu görülmektedir.

Çapraz tablo oluşturma

Çapraz tablo oluşturma Grafiğin sıklıklar üzerinden çizildiğine dikkat edin! Bir önceki uygulama da yüzdeler üzerinden çizdirmiştik. Aksi belirtilmedikçe grafikler yüzdeler üzerinden çizilmelidir.