Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dünya çapında 60’dan fazla ülkede kullanılan Westlaw International;
Advertisements

Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Emel ŞAHİN Gülhan ŞAM Recep OFLAZ Tuba KORKMAZ
Savaş YILDIZ
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Yasal Yönleri ile Açık Erişim İlkay Holt, Kütüphane Direktörü 50. Kütüphane Haftası, Panel: Bilimsel Bilgiye Erişimin Sorunları ve Açık Erişim Hareketi.
Bilginin Tanımlanması ve Diğer Bilgi Erişim Uygulamaları
VERİTABANLARININ ETKİN KULLANIM TEKNİKLERİ
AÇIK ERİŞİM KAYNAKLARI
Simülasyon Teknikleri
Bilgi Erişim Tasarım Modelleri
Erişim Kuralları Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
Kural ve Sorgu Örüntülerinin Düzenlenmesi ile Rete Tabanlı bir Çıkarsama Motorunun Eniyilenmesi Dr. Tuğba Özacar Öztürk Ege Üniversitesi.
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
=>SÖZCÜKTE ANLAM<=
“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
Kütüphaneciliğin Destanı Ekim 2004, Ankara Y.T. Bilgi Yönetiminin Kavramsal Tanımı ve Uygulama Alanları Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi.
Dijital Kütüphanelerde Kaynak Tanımlama Türkiye Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri Lisansüstü Tez Arşivi Örneği Tolga Çakmak, Güleda Doğan, Özlem Şenyurt.
Başkent Üniversitesi Öğrenme ve İçerik Yönetim Sistemi
Bilgi Erişim Performans Ölçüleri
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
XII. Türkiye’de İnternet Konferansı 8-10 Kasım 2007 Anlamsal HTML’e Yeni Bir Bakış: MİKROFORMATLAR Abdullah Çetin ÇAVDAR Mert DUATEPE.
Research Services Group. Copyright 2006 Thomson Corporation 2 Araştırmaların Ölçümü Her ne kadar Web of Science veritabanının ana amacı araştırmacılara.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
FRBR’ye Göre Tasarlanmış Çevrimiçi Katalog Örnekleri
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Sonsuz Maymun Teoremi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2010/bby208/
Bilgiye Erişimin önemi ve Bilgi kaynakları
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
Bilgi Erişim Sorununa Yaklaşımlar
=>SÖZCÜK TÜRLERİ<=
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu
BBY 207: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I Y.T. SPSS Ödevi Çözümü Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge YönetimiBölümü
İçerik EndNote Hakkında… EndNote Kurulumu
- 1 Mehdi Afzali Azad İslam Üniversitesi, İran Türkiye’deki Kurumsal Arşivlerin Web Analizi Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi.
İSTATİSTİKTE GÜVEN ARALIĞI VE HATALAR
“Türkiye’de Kütüphanecilik Eğitiminin Yeniden Yapılanması” Mayıs 2000, İstanbul Y.T. Türkiye’de Kütüphanecilik Eğitiminin Yeniden Yapılanması Yaşar.
=> SÖZCÜKTE ANLAM <=
Zehra TAŞKIN BBY408 Tıbbi Bilgiye Erişim
Başkent Üniversitesi Öğrenme ve İçerik Yönetim Sistemi Kullanıcı Giriş İşlemleri.
SLAYT 1 DOK 322 – Bahar 2006 DOK 422: Bilgi Ağları Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
SLIDE 1BBY208 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
Veri Tabanı Tasarım Süreci
Bilgi Erişim: Temel Kavramlar
Mesleki Bilgi Sistemi, yaşam boyu sürecek öğrenme ve gelişim yolculuğunda size rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.

“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yıltan Bitirim Doğu Akdeniz Üniversitesi
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
BBY606: Araştırma Yöntemleri
SAHA GÜVENLİK BELGELENDİRMESİ Dr. Gökhan ŞENGÜL.
Dizinlemede Tutarlılık ve Nitelik  Dizinlemede tutarlılık nedir?  Tutarlılığın ölçümü  Tutarlılığı etkileyen faktörler nelerdir? DERS İÇERİĞİ.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal
"Açık Bilim, Araştırma Verisi ve Açık Erişim" Paneli Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/tonta.html.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Temel Bilgi Teknolojileri
Çukurova Üniversitesi Kurumsal Açık Erişim Arşivi Çalışması
BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II
TEST.
Sunum transkripti:

Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ Bilgi Erişim: Sonuç Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi tonta@hacettepe.edu.tr yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/

BE Sorunları ve BE Araştırmaları BE Araştırmaları hangi yönde ilerliyor?

BE Sorunları Değerlendirme zor Durum pek değişmedi İlk değerlendirmede (1953) iki sistem 98 soru ve 15000 belge üzerinden test edilmiş Durum pek değişmedi

Sorunlar 1950’de, Bar Hillel BE’nin literatür taramasıyla karıştırıldığını öne sürmüştü Calvin Mooers da Bar Hillel’in BE’yi “soru yanıtlama” ile karıştırdığını öne sürdü Bu kavramlar bugün de karıştırılıyor

Sorunlar “Kısaca söylemek gerekirse, kullanıcıların ilgili belgelerin tümünde (ya da çoğunda) ve sadece o ilgili belgelerde geçen terimleri, sözcük kombinasyonlarını doğru tahmin etmeleri hemen hemen olanaksızdır”” Blair ve Maron, 1985

Yetersizlik Aksiyomları I Bir bilgi ihtiyacı bağlamdan bağımsız olarak ifade edilemez. Bir makineye bir soruyu uygun arama terimlerine çevirmesini öğretmek olanaksızdır. Bir belgenin ilgili olup olmaması görülen diğer belgelere bağlıdır. Bütün ilgili belgelerin bulunup bulunmadığını doğrulamak asla mümkün değildir. Makineler anlamı tanıyamaz -> entellektüel dizinleme kadar başarılı değildir, vs.

Yetersizlik Aksiyomları II Sözcük sıklığı istatistikleri ne anlamı temsil edebilir, ne de anlam yerine geçebilir. Bir bilgi erişim sisteminin bir tekrarlı süreci destekleme yeteneği insanlar tarafından sadece bir kez yapılan ilgililik değerlendirmesiyle değerlendirilemez. Ya sağlam ilgililik değerlendirmesi ya da çok etkili mekanik süreçlere sahip olabilirsiniz, ama ikisine birden asla. Yani, tutarlı bir şekilde etkin olan tamamen otomatik dizinleme ve erişim mümkün değildir. Kaynak: Swanson, 1988

Doğurganlık Aksiyomları Bilimsel disiplinlerin literatürleri birbirinden bağımsız olarak gelişme eğilimindedir – ama bu literatürler arasında kasıtlı olmayan ve henüz yeterince açıklayamadığımız mantıksal bağlar vardır Bu nedenle bu literatürler arasında atıf bağlantısı da yoktur Çevrimiçi sistemlerin yaratıcı kullanımı farklı literatürler arasındaki bu bağları keşfetmek için kullanılabilir

Nereye Gidiyoruz? Büyük ölçekli erişimde filtreleme daha çok öne çıkıyor Anlamsal seçicilik ekleme konusunda yeni yöntemler geliştiriliyor (insanlar tarafından tanımlanmış metadata eklenerek) Daha çok soru yanıtlama sistemleri Yapısal Belge Erişim sorunları (örneğin, XML kullanımı) Çapraz alan araması ve bilgi birleştirme Yeni çıkarsama yöntemleri (?) ya da mevcut makine öğrenme yöntemlerinin yeni bağlamlarda uygulanması