BORULARDA YERSEL YÜK KAYIPLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü 6.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
ÇARPIŞMALAR VE VE İMPULSİF KUVVETLER
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
1- Deprem Yer kabuğu içindeki kırılmalar nedeniyle ani olarak ortaya çıkan depremler önemli can ve mal kaybına neden olan afetlerdendir.Depremin yol açtığı.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
SACLARIN VE PROFİLLERİN ŞEKİLLENDİRİLMESİ
VANALAR Dr. A. Saatçı. Kelebek Vana Globe Valve.
SULAMA MEKANİZASYONU Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN. İşletme Noktasının Grafik Yolla Bulunması.
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Bina İçi Atık Su Tesisatı
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü 4.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4
TİCARİ ARAÇ GELİŞTİRME PROJESİ KAPSAMINDA DİNAMİK MODELİN TESTLER İLE DOĞRULANMASI Baki Orçun ORGÜL, Mustafa Latif KOYUNCU, Sertaç DİLEROĞLU, Harun GÖKÇE.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
YAKUP KAYA SABİT BAĞLANTILAR SABİT BAĞLANTILAR 1.MEKANİKSEL EKLER 1.MEKANİKSEL EKLER 2.FÜZYON EKLER 2.FÜZYON EKLER.
Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart.
Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
YANGIN SÖNDÜRME VE SU İ KMAL KAYNAKLARI (TS 9684).
MAYOZ BÖLÜNME. Mayoz bölünme bitki, insan ve hayvanlarda üreme hücrelerinin (sperm, yumurta ve polen) oluşturulmasını sağlar. Canlıların üreme organlarında.
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 5. KÜTLE, BERNOULLİ ve ENERJİ DENKLEMLERİ
BÖLÜM 10 . GENEL TEKRAR PROBLEMLERİ
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
İndeksi Niçin Kullanırız?
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bölüm 11: Çembersel Hareket. Bölüm 11: Çembersel Hareket.
TEK BOYUTTA HAREKET.
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
VANALAR Dr. A. Saatçı.
BARALAR.
ZEMİN NEMİ-HİDROLİK İLETKENLİK TAYİNİ
HİDROGRAFİ VE OŞİNOGRAFİ (DERS) 4. HAFTA Prof. Dr. Hüseyin TUR
k05a. Hidrolik Pnömatik Sistemler
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
GELECEK PİYASASI İŞLEMLERİ
Buluş nedir?.
Erozyon ve Toprak Erozyonunun Oluşumu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gözde Görüntü Oluşumu ve Göz Kusurları
İNTERNET VE BİLGİSAYAR AĞLARI
Ölçü transformatorları
PİM VE PERNO BAĞLANTILARI
ELK-301 ELEKTRİK MAKİNALARI-1
YÜZEY DRENAJ YÖNTEMLERİ
Üç-fazlı transformatorlar
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 10.hafta
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
İNTERNET VE BİLGİSAYAR AĞLARI
BELLEK.
HİDROLİK SUNUM 5 AKIM TÜRLERİ.
Çiçekli Bitkilerde Üreme 2
HIYARDA GÖRÜLEN BESİN ELEMENT NOKSANLIĞI
Tanımlar Sonlu Özdevinirlerle Eşdeğerlik
2) Çift Optik Eksenli Mineraller (ÇOE)
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOKGENLER.
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Enerji ve Hareket Belkıs Garip.
Sunum transkripti:

BORULARDA YERSEL YÜK KAYIPLARI HİDROLİK SUNUM 9 BORULARDA YERSEL YÜK KAYIPLARI

YERSEL YÜK KAYIPLARI Yük kayıpları: Sürtünme yük kayıpları (Sürekli yük kayıpları): Boru içerisinde akan sıvının boru çeperine sürtünmesi nedeniyle boru boyunca oluşan yük kayıpları Yersel yük kayıpları (Tali yük kayıpları): Dirsek, vana, çıkıntılı conta, redüksiyon gibi unsurlarda, akım hızının (yönünün veya şiddetinin veya her ikisinin) değişmesi nedeniyle oluşan yük kayıpları Redüksiyonda hızın şiddeti azalıyor V1 V2 Pitot tüpü Yersel yük kaybı EEÇ

Dirsekte hızın yönü değişiyor, yersel yük kaybı oluşur V1 V2 Dirsekte hızın yönü değişiyor, yersel yük kaybı oluşur V1 V2 Redüksiyon dirsekte hızın hem yönü hem şiddeti değişiyor, yersel yük kaybı oluşur Hız değişimine neden olan unsur kısa bile olsa, akışta oluşan karışıklık daha uzun mesafede devam edebilir, bu da yersel yük kaybını arttırır.

Yersel yük kayıplarının büyüklüğü, hıza veya hızdaki değişim miktarına ve bu hız değişiminin ani veya yavaş olmasına bağlıdır. Yersel yük kayıplarının genel eşitliği: hy=k.(V2/2g) Eşitlikte: hy: Yersel yük kaybı k : Yersel kayıp katsayısı V2/2g: Hız yükü (yersel yük kayıplarının azaltılması için hız azaltılmalı, bu da boru çapını arttırarak sağlanabilir) Yersel yük kayıpları, eşdeğer boru uzunluğu şeklinde de ifade edilebilir

YERSEL YÜK KAYBI ÇEŞİTLERİ DEPODAN BORUYA GİRİŞ YÜK KAYBI (hg) hg=kg.(V2/2g) hg: Depodan boruya giriş yük kaybı (m) kg: Yersel kayıp katsayısı V: Borudaki ortalama hız (m/s) Giriş şekli kg Yuvarlaklaştırılmış 0,04 Keskin kenarlı 0,50 Çıkıntılı (Lüleli) 1,00 V SSY kg= 0,04 Yuvarlaklaştırılmış giriş Giriş yük kaybı Sürtünme yük kaybı EEÇ V kg= 1,00 Çıkıntılı (Lüleli) giriş V SSY kg= 0,50 Keskin kenarlı giriş

Ani daralma katsayıları BORUDAN DEPOYA ÇIKIŞ YÜK KAYBI hç=kç.(V2/2g)= V2/2g hç: Borudan depoya çıkış yük kaybı (m) kç: Yersel kayıp katsayısı (Depo çok büyük ise, depoda seviye artışı olmadığı kabul edilirse: kç=1) V: Borudaki ortalama hız (m/s) DARALMA YÜK KAYBI: İkiye ayrılır Ani daralma yük kaybı hd=kd.(V22/2g) Tedrici daralma yük kaybı (ihmal edilebilir) hd=0,04.(V22/2g) V2: Daralan borudaki ortalama hız (m/s) V kç= 1,00 SSY V1 V2 D1 D2 V1 V2 D1 D2 Ani daralma katsayıları D2/D1 0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,0 kd 0,50 0,45 0,42 0,39 0,36 0,33 0,28 0,22 0,15 0,06 0,00

GENİŞLEME YÜK KAYBI Ani genişleme yük kaybı hx=(V1-V2)2/2g (kx=1) hx: Ani genişleme yük kaybı (m) V1: Dar borudaki ortalama hız (m/s) V2: Geniş borudaki ortalama hız (m/s) Tedrici genişleme yük kaybı (yayıcı, eğri yüzeyli veya koni şeklinde olabilir) hx=kx.(V1-V2)2/2g kx: Tedrici genişleme kayıp katsayısı Koni açısı (α) için kx değerleri: Şekil 6.17 V1 V2 D1 D2 V1 V2 D1 D2 α

BORU ARA PARÇALARINDAKİ YÜK KAYIPLARI Boruların birbirine bağlanmasında kullanılan parçalar Boru üzerine yerleştirilen çeşitli parçalar ha=ka.(V2/2g) ha: Bağlantı unsuru kayıp katsayısı V: Bağlantı unsurundan sonraki ortalama hız Dirsek ve kıvrımlardaki yük kayıpları: Dirseklerde akım karuışır ve bu karışıklık dirsekten sonra boru çapının 100 katı (100.D) uzunluk boyunca devam eder 90o dirsekler için: ka=0,106.(R/D)-2,5+2000.f2,5 ka: Dirsek kayıp katsayısı R: Dirsek eğrilik yarıçapı D: boru çapı f: Sürtünme faktörü

BİRBİRİNİ İZLEYEN BAĞLANTI UNSURLARI Boru hattı üzerinde arka arkaya veya birbirine çok yakın iki bağlantı unsurunun bulunması halinde toplam yersel yük kaybı, ikisinin ayrı ayrı neden olacağı yük kayıpları toplamından daha büyük olmaktadır. Çünkü ilk bağlantı unsuru akım düzenini bozmakta ve bu bozulma belli bir mesafede devam etmektedir (örneğin dirsekte 100.D mesafede). Akım henüz normale dönmeden boru hattı üzerine başka bir bağlantı unsuru konursa, bozulan akımın yaratacağı kayıp, normal akımın yaratacağı kayıptan daha fazla olmaktadır. Bu nedenle boru hatları üzerine bir bağlantı unsuru yerleştirildikten sonra diğer bağlantı unsurunun, akımın normale döndüğü noktadan sonra yerleştirilmesi gerekmektedir.