NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ YICM 102 TEMEL TASARIM BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU DESEN bir tasarım motifinin tekrarıdır. DESEN, sürekli olarak tekrarlanan örnek bir tasarım veya organizasyondur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN Desen karmaşık veya basit olabilir. Ör: Kadın giysisinin deseni ve duvar deseni. Margaret Courtney-Clarke, “Anna Mahlangu Painting her home for a ceremonial occasion,” 1985, Mabhokho, Kwandebele, South Africa. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU DÜZENLİ DESEN Bir bitki temsilciliği Düzenli, yüksek kontrast DÜZENSİZ DESEN Görsel imaj eksikliği Dokusal ilişkiler NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU Desen, tekrarlanan bir birim veya şekil ile başlar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU Altıgen balık şekilleri desenini düzenler. Üçgeni aşağı ve sağa doğru, 30 derece kendi ekseni etrafında kaydırın ve desen oluşturun. M. C. Escher. “Pattern Drawing, Hexagon repeat.” NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DOKU DOKU, bir yüzeyin parçalarının büyüklük, şekil, düzen ve oranlarının verdiği görsel bir imajdır ve dokunsal özelliği bulunmaktadır. DOKU, birinin görebileceği bir özelliktir –doku, ışık ve görme duygusu ile ilgilidir; ama aynı zamanda hissedebileceği bir özelliktir – doku, dokunma hissiyle ilgilidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DOKU NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DOKU Doku ve desen arasındaki temel ayrım şu şekildedir: yüzey dokunma hissimizi uyandırır, sadece göze hitap eden tasarımlar sunar. Her doku bir çeşit desen oluştursa da, her desen bir doku olarak düşünülmemelidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ BİÇİMİN GÖRSEL ELEMANLARI: DESEN ve DOKU NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
TEMEL TASARIM İLKELERİ KAYNAKÇA Arnheim, R., 2009. The Dynamics of Architectural Form. Berkeley: University of California Press. Ching, F., 2002. Architecture: Form, Space and Order. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996. Ching, F., 2009. Architectural Graphics. John Wiley & Sons: NY. Bowers, J., 1999. Introduction to Two-dimensional Design: Understanding Form and Function, New York: John Wiley & Sons. Gelenter, M., 1995. Sources of Architectural Form. London: Manchester University Press. Hasol, D., 2010. Mimarlık ve Yapı Sözüğü. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi (YEM) Yayınevi. Itten, J., 1975. Design and Form, John Wiley & Sons; Revised edition. Itten, J., 1970.The Elements of Color; A Treatise on the Color System of Johannes Itten. New York: Van Nostrand Reinhold Co. Lauer, David A., 2011. Design Basics, Wadsworth Publishing, Boston, USA. Rasmussen, Elier S., 1993. Experiencing Architecture. Cambridge: The MIT Press. Sözen, M. & Uğur Tanyeli, 1996. Sanat Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi. Yee, R., 2012. Architectural Drawing: A Visual Compendium of Types and Methods, 4th Edition. New York: John Wiley & Sons. Zell, M. The Architectural Drawing Course, 2009. Thames & Hudson. Zevi, Bruno, 1993. Architecture as Space. NY: DeCapo Press. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©