REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri
Rekabet Bağlamındaki Konumu Açısından Ele Andığında İşletmeler pazar lideri (leader) saldıran (challenger) pazar, takip eden (market follower) niş oyuncular (market nicher) Rekabet Stratejileri
Saldırı Stratejileri Daha çok pazar liderine karşı Rakipten müşteri koparmaya yönelik Rekabet Stratejileri
Savunma Stratejileri Savunmaya yönelik stratejiler daha çok pazar liderinin veya pazarda konumunu korumaya çalışan firmalar tarafından tercih edilen bir yaklaşımdır Daha çok mevcut konumu korumaya yönelik stratejilerdir Rekabet Stratejileri
Saldırı Stratejisinde Üç Temel Askeri Kural Rakibin gücünden daha üstün bir güçle kritik an ve kritik yerde yoğunlaşma (güç ilkesi), Rakibin zayıf olduğu yerlere odaklanarak ortaya çikan pazar fırsatlarının değerlendirilmesi, düsman üzerinde baskı kurularak kontrolün ele alınması (saldırganlık ilkesi) Rakibin hiç beklemediği an ve yerden saldırıda bulunmak (sürpriz ilkesi) Rekabet Stratejileri
Saldırıya Yönelik Stratejilerde Temel İlkeler Hedef rakibin gücünün anlaşılması Hedef rakipte zayıf noktaların belirlenmesi Saldırının mümkün olduğunca dar bir bölgeden yapılması Saldırının hızla gerçekleştirilmesi Rekabet Stratejileri
SALDIRI STRATEJİLERİ Cepheden saldırı, Kanattan saldırı Kuşatma saldırısı Bypass saldırısı Gerilla saldırısı Rekabet Stratejileri
Cepheden Saldırı Nadir gerçekleştirilen saldırılardır Kafa kafaya saldırıya geçilmesini ifade eder Saldıran ve saldırıya uğrayan firmalar benzer taktikler ve programlarla mücadele eder Yüksek maliyet söz konusudur Başarı güç üstünlüğüne ve sürekliliğine bağlıdır Saldıran işletme de kayıpla karşılaşır Güç üstünlüğü olsa bile rakibin konumunun güçlü olması başarısızlık nedeni olabilir Rekabet Stratejileri
Yöntemler Rakibin ürününden daha üstün ürünler sunmak Daha düşük fiyatlar sunmak Yeni müşteri hizmetleri sunmak Ciddi bir yeni üretim kapasitesi kurmak Yoğun reklam kampanyalar Rekabet Stratejileri
Cepheden Saldırıda Uygun Koşullar Pazarın nispeten homojen yapıda olduğu durumlar Marka değerinin düşük olduğu Müşteri sadakatinin zayıf olduğu Farklılaştırmanın düşük olduğu Saldırılacak rakibin görece olarak fazla gücünün olmadığı Saldıran firmanın ise nispeten güçlü kaynaklara sahip olduğu durumlar Rekabet Stratejileri