BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-9 SLAYT GÖSTERİSİ
ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ ANALİZLERİ: ARZ VE TALEP MODELLERİ
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-6 SLAYT GÖSTERİSİ
TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP
Kâr Maksimizasyonu.
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
1 CHAPTER.
Fayda maksimizasyonu Tercihler
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Talep Analizleri Marjinal Fayda Yaklaşımı Yrd.Doç Dr. Dilek Seymen
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Üretim Kuramı (Production Theory)
Talebin fiyat esnekliği
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
İSTİHDAM HACMİNİ VE MİLLİ GELİRİ BELİRLEYEN DEĞİŞKENLER
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
AKÖREN ALİ RIZA ERCAN MYO
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası Denge By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 3: Uluslarararası Denge.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
HÜKÜMETLERİN FİYAT KONTROLLERİ
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Mühendislik Ekonomisi
Tüketici Dengesi.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Tüketici Dengesi.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Refah Ekonomisi 1.  Bir toplumda refah artışı olarak etkinlik üzerinde anlaşılmışsa ve tam rekabet koşulları geçerli ise Pareto Etkinlik kendiliğinden.
ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ ANALİZLERİ
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ ANALİZLERİ: ARZ VE TALEP MODELLERİ
Ordinal Fayda Teorisi Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
İKİNCİ BÖLÜM: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
BÖLÜM 2 ARZ VE TALEP MODELLERİ
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
©McGraw-Hill Education, 2014
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ   Talep, satın alma gücü ile desteklenmiş satın alma isteğidir. Talep fonksiyonu aşağıda sunulmuştur : Ta = {Fa, Fc…….Fn, G } Ta : a malının talep miktarı Fa : a malının fiyatı Fc…….Fn : ilgili diğer malların fiyatları G : gelir

Talep miktarı ile bağımsız değişkenler arasındaki bağıntılar Bir malın fiyatı ile talep edilen miktarı arasında negatif bağıntı vardır. Bir malın talebi ile rakip malların fiyatları arasında pozitif bağıntı vardır. Bir malın talebi ile tamamlayıcı malların fiyatları arasında negatif bağıntı vardır. Bir malın talebi ile gelir arasında pozitif bağıntı vardır. Bir malın zevk ve alışkanlıkları mal lehine ise, talebi artar.

Diğer değişkenler sabit olduğu varsayıldığında, bir malın fiyatı ile talep edilen miktarı arasında negatif yönlü bir bağıntı vardır. Fa T 0 Ma Şekil 1. Talep Eğrisi

Tüketiciler tercihlerinin sayısal sunumu için fayda fonksiyonu kullanılmaktadır. Fayda fonksiyonu, U= U (Q1, Q2, .................Qn) şeklinde ifade edilmektedir (Young and Burton 1997). Tüketicilerin tercihleri farksızlık eğrileriyle ( U1, U2 U3 ….. ) tanımlanmaktadır (Şekil 2). Qa U1U2 U3 0 Qb Şekil 2. Farksızlık eğrileri Bir farksızlık eğrisi üzerindeki mal kombinasyonlarının faydası aynıdır. Daha yüksek olan farksızlık eğrisi (örneğin U3) daha yüksek fayda sağlayan mal kombinasyonlarını temsil etmektedir. Farksızlık eğrileri negatif eğimli, birbirlerini kesmez ve orijine dış bükeydirler.

Belirli gelir ve a malının fiyatı veri iken, sadece a malı alımı halinde satın alınan maksimum a malı miktarı 0M ( 0M= Gelir/Fa ); sadece B malı alınması halinde maksimum b malı miktarı 0C ( 0C= Gelir / Pb) kadardır. Diğer kombinasyonları gösteren Bütçe Doğrusudur (Şekil 3). Qa M 0 C Qb Şekil 3. Bütçe Doğrusu Aynı fayda düzeyini koruyabilmek için, ürünler arasındaki ikame oranı, Marjinal İkame Oranı (MİO)’dır. Aynı farksızlık eğrisi üzerinde faktörlerden birisi artırılırken, diğeri vazgeçilmektedir.  

Şekil 4. Tüketicinin Optimal Seçimi (Tüketici Dengesi) Bir sonraki aşama, tüketicinin faydasını maksimize edeceği ürün kombinasyonu (Tüketici Dengesi) bulmaktır. Tüketici dengesi (E noktası), a malından S miktarı ve B malından T miktarı kadar olacaktır (Şekil 4). Burada belirli gelir ile çeşitli mallara duyulan gereksinimler giderilmeye çalışılırken, elde edilen toplam faydayı maksimize edecek ürün bileşimleri diğerlerine tercih edilmektedir. Elde edilen fayda, psikolojik faydayı açıklamaktadır. E noktasında, Bütçe doğrusunun eğimi farksızlık eğrisinin eğimine eşittir. Qa M S E 1 U3 U1 U2 2 0 T C Qb Şekil 4. Tüketicinin Optimal Seçimi (Tüketici Dengesi)

Tüketici Dengesi (E noktası) E noktasında bütçe doğrusunun eğimi, farksızlık eğrisinin eğimine eşittir. 0M Gelir/Fa Fb (Bütçe doğrusunun eğimi) tg 2 = = = 0C Gelir/Fb Fa -Qa tg 1 MİO = (Farksızlık eğrisinin eğimi) Qb Tüketici Dengesi (E noktası) : Fb -Qa = Fa Qb