TÜRK SANAT MÜZİĞİ HAZIRLAYAN: ZENEP KOÇYİĞİT 9-D/14080 ÖĞRETMEN: ÖZGE ODABAŞI ÖZMEN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Müzikteki ilk günlerim..İlk hocam “Ali Şenozan” 1978
Advertisements

TELLİ ÇALGILAR.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
44. Ortaöğretİm Öğrencİlerİ AraştIrma Projelerİ İSTANBUL-Avrupa Bölgesİ YarIşmasI Ödül Törenİ 29 MART 2013.
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
Sesli izleyiniz yılında İzmir'de doğmuştur. Bestekarımız mûsikî çalışmalarına daha yedi yaşında iken amcası Emin Efendi'den meşk ederek başlamıştır.
DEDE EFENDİ EVİ SULTANAHMET İSTANBUL
HAZIRLAYAN : EBRU ÖZÇİFTÇİ NO: 1257 SINIF: 6-B
ATATÜRK, BÜTÜN SANAT DALLARINA ÖNEM VERDİĞİ GİBİ, MÜZİĞE DE BÜYÜK ÖNEM VERMİŞTİR YILINDA SOFYA’DA ASKERİ ATEŞE OLARAK GÖREV YAPTIĞI DÖNEMDE, ÇOK.
Çalgı Müziği.
MÜZİK KÜLTÜRÜMÜZÜN TARİHSEL GELİŞİMİ
TÜRK HALK MÜZİĞİ.
Sunum: Ahmet YORDAM Bursa-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni.
ATATÜRK VE MÜZİK Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu. 14 Ekim 1925'te İzmir Kız Öğretmen Okulu'nu ziyaretlerinde öğrencilerin.
ÜLKEMİZDEKİ MÜZİK TÜRLERİ
Atatürk’ün Türk Müziğine Verdiği Önem
MÜZİK ALETLERİ.
ANADOLU TÜRK BEYLİKLERİ H.N.Y.
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
REBETİKA : Rebetika'nın asıl taşıyıcıları özellikle alt tabakadan işsiz güçsüz insanlar ve rebetlerdir. Hapishane ve tekkeler (rebetlerin haşhaş içtikleri.
MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER İNSAN SESLERİ ÇALGI SESLERİ DOĞAL SESLER YAPAY SESLER.
ULS1040 Türk Sİyasal HayatI - I
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
7/… ANADOLU’DA TÜRK KÜLTÜRÜ Ad, Soyad, No
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
MUM IŞIĞINDA ŞARKILAR. Projenin içeriği: Türk sanat müziğinin klasikleşmiş ama yeni nesil tarafından da hala beğeni ile dinlenen eserleri, günümüz Türk.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: ORTA ÇAĞ DÖNEMİ MÜZİĞİ
DEĞERLİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ SANATÇILARIMIZA VEFA BORCUMUZ
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
TÜRK SANAT MÜZİĞİNİN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE UZANAN YOLCULUĞUNDA İÇERİĞİNDE DENİZ, MEHTAP VE SAHİLİ KONU ALAN PEK ÇOK ESER BULUNMAKTADIR. BU KONUYU İŞLEYEN.
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Klasik Batı Müziği.
KÜLTÜR VE KÜLTÜRÜN ÖĞELERİ
Bir filozof ve bilim insanı olarak çeşitli bilim dallarında büyük ustalık kazanan Farabi, Kitabü’l Musiki’ül.
EMEVİLER DÖNEMİNDE EĞLENCE HAYATI
DERS İŞLENİŞ ÖRNEĞİ 5 E MODELİ
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
Hazırlayan: Fatma Usta Günsever
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Müzik Nedir?.
CAĞDAŞ TÜRK RESMİ.
ÇALGI TOPLULUKLARI. Pop Müziği Topluluğu Pop müzik toplulukları, pop müzik eserlerini seslendirmek üzere oluşturulan topluluklardır. Pop müzik topluluklarında.
MÜZEYYEN SENAR Rugeyye Koca 11/F 2. HAYATI; Cumhuriyet tarihinin en eski sanatçısı ve en değerli sanatçısı olan Müzeyyen Senar 1918 yılında Bursa’da Dünya’ya.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
TÜRK MUSİKİSİ TARİHİNDE DÖNEMLER Son yıl içinde yapılan Türk musikisi tarihinde dönem sınıflandırılmalarından ikisi bilimsel olarak dikkati çekmektedir.
SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
HAZIRLAYANLAR:SİMAY,ELİF NAZ,ELİF ZEYNEP,YAĞMUR,YAĞMUR,ŞEVVAL.
 Geleneksel Türk müziği çalgılarını 4 grupta inceleyebiliriz. Vurmalı çalgılar: davul, def, darbuka, zil, kaşık, bendir Üflemeli çalgılar: kaval, zurna,
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
ÜLKEMİZDE GÖRÜLEN MÜZİK TÜRLERİ
NEY Ney; Klasik Türk Mûsikisi’nin ve Tasavvuf Mûsikisi’nin en önemli sazlarındandır. Ney sazının, her ne kadar geçmiş dönemlerdeki farklı uygarlıklarda.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK BESTECİLERİMİZ Hazırlayan :OMÜ Eğitim Fak.Resim –iş Öğrt. 2.Sınıf Öğrencisi Buket AKSAKAL CEMAL REŞİT REY
ÜLKEMİZDEKİ MÜZİK TÜRLERİ. ÜLKEMİZDEKİ MÜZİK _TÜRLERİ_ Anadolu’da Selçuklular döneminden başlayarak günümüze kadar Türk müziği farklı gelişme alanları.
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
GELENEKSEL TÜRK HALK MÜZİKLERİ. Türk Müziği nedir? Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları.
Tamburi Cemil Bey 1873 – 1916 yıları arasında yaşamış, Türk tanbur, yaylı tanbur, klasik kemençe, alto kemençe, viyolonsel ve lavta ustasıdır. Yaylı tanburu.
Katip Çelebi’nin Hayatı Şubat 1609'da İstanbul'da doğmuştur, 6 Ekim 1657'de İstanbul’da ölmüştür. Asıl adı Mustafa'dır. Doğu'da Hacı Halife, Batı'da.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
TÜRK MUSİKİSİ TARİHİNDE DÖNEMLER Son yıl içinde yapılan Türk musikisi tarihinde dönem sınıflandırılmalarından ikisi bilimsel olarak dikkati çekmektedir.
ADI : M.FARUK SOYADI: GÖKTAŞ SINIF : 10/D NO : 639 DERS: OFİS PROGRAMLARI KONU: OSMANLI DÖNEMI PADIŞAHLARI.
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

TÜRK SANAT MÜZİĞİ HAZIRLAYAN: ZENEP KOÇYİĞİT 9-D/14080 ÖĞRETMEN: ÖZGE ODABAŞI ÖZMEN

Türk sanat müziği (Klasik Türk müziği) nedir? Klasik Türk musikisi veya Türk sanat müziği, makamlı bir Türk müzik türü. Klasik Türk Müziği, klasik Batı müziği ve Hint müziği ile beraber dünya üzerinde süreklilik ve gelenek oluşturma bakımından mevcut üç klasik müzikten birisi olarak kabul edilir.

Tarihi Klasik Türk müziği tarihsel açıdan altı döneme ayrılabilir: oluşum dönemi, dönüşüm dönemi, klasik dönem, son klasik dönem, romantik dönem ve çağdaş dönem. 10. yüzyılda yaşamış olan Farabi’den Timurlenk’in öldüğü 1405’e kadar geçen süre, Türk müziğinin nazari (teorik) yönleriyle açıklandığı ve yazıya aktarılmaya başlandığı oluşum dönemini kapsamaktadır. Bu dönemin sonlarına doğru, çok meşhur bir üstad olan Abdülkadir Meragi, bir sonraki evrenin tohumlarını atmış, Türk müziğine yeni bir yön vermiştir. Bunu takiben, 16. yüzyılın başından Yavuz Sultan Selim’in tahta çıktığı 1512’ye değin; anlatılageldiği şekilde, Türk müziğinin ses perdeleri ve makamları üzerinde birtakım nazari değişilikler yapılmıştır. Bu dönem, Diyar-ı Rum'un ve Balkanlar’ın üzerinde Mevlevihanelerin yapıldığı, İstanbul’un fethedildiği, Bizans İmparatorluğu kalıntıları arasına Enderun saray okulunun kurulduğu, kökleştiği ve Orta Asya’dan Ali Şir Nevai, Hüseyin Baykara, Ali Kuşçu, Şadi gibi ilim adamlarının İstanbul’a cezbedildiği bir dönüşüm dönemi, keza bir nevi rönesans olarak görülmektedir.

Klasik Türk müziği; Orta Asya, Selçuklu ve özellikle Osmanlı uygarlığının bir ürünü olarak, pek çok milletin müziklerini etkilemiş, onların müziğini de kendi potasında eritmiştir. Bunun bir sonucu olarak, klasik musıki, gerek makam sayısı ve anlayışı, gerekse formlar ve usuller bakımından çok zengin bir müzik türü olmuştur. Bunun ardından, 15. yüzyılın başından IV. Murat’ın öldüğü 1640’a dek, doğuya düzenlenen seferler sayesinde, Osmanlı sarayında, Ortadoğu’dan getirilen müzik ve sanat adamlarının faaliyet gösterdiği bir dönem yaşanmıştır. Itri’den ( ) 1730'a kadarki zaman diliminde, Avrupai barok ve Rokoko etkilerin Osmanlı sarayına nüfuz ederek, zamanının doğu kültürüyle apayrı bir sentez oluşturduğu klasik dönem süregelmiştir. 1730’dan İsmail Dede Efendi’nin 1846’daki ölümüne dek uzanan dönem ise son klasik dönem olarak adlandırılmaktadır. Tanzimat Fermanı'nın ilan edildiği yıllardan (1839) II. Dünya Savaşı'nın sona erdiği 1945’e kadar süren akım da romantik dönem olarak anılmaktadır.

Günümüzde Türk Sanat Müziği Türk Sanat Müziği ile Klasik Türk Müziği birbirine yakın kavramlar olmakla birlikte; "Klasik Türk müziği", tarihi anlayış ve geleneği temsil ederken, Batı müzik terminolojisinden ödünç alınmış "sanat müziği" kavramı ise daha çok bu musıkinin Cumhuriyet döneminde aldığı modern biçimi ifade eder. 20. yüzyılın ortalarından bugüne kadar gelen dönem çağdaş dönemdir. Bu dönemin en önemli temsilcilerinden biri Münir Nurettin Selçuk'tur. Bu dönemde kar, beste, ağır ve yürük semai gibi formlar arka planda kalırken, modern müzik anlayışına uygun kısa süreli, kısa güfteli ve hareketli şarkı ve fantezi formları Türk Sanat Müziği'ne hakim duruma gelmiştir. Bu anlayışın Batı müziğini model alması sonucunda, koro ve konser gibi uygulamalar yaygınlık kazanmış; keman, piyano, klarnet gibi Batılı sazlar da saz heyetlerine girmiştir. ALINTII Bu modern anlayışı destekleyen unsurlardan birisi de, klasik musıkide en önemli aktarım ve anlayış aracı olan meşk geleneğinin sekteye uğramasıdır. Klasik sanatların hepsinde geçerli olan ve talebenin bir üstadın "elinden geçerek" musıkiyi öğrenmesi süreci büyük ölçüde sona ermiş, yerine modern anlayışla, nota üzerinden eser öğretilen koro ve dernekler geçmiştir.

Tasavvufi felsefeye, dolayısıyla aşkınlığa ve tefekküre dayanan klasik musiki anlayışı yerine eğlence odaklı bir müzik anlayışı yerleşmiştir. Buna rağmen klasik musıki geleneğini sürdüren ve yeni eserler verenler yok değildir. Hacı Arif Bey ile başladığı ileri sürülen modernleşme döneminde klasik üslubu ve anlayışı devam ettiren Fehmi Tokay, Zeki Arif Ergin ve Ahmet Avni Konak gibi bestekarlar da yer almıştır. Günümüzde de bu anlayışa bağlı genç bestekarlar eserler vermektedir. Türk Sanat Müziği kamu radyo ve televizyonları kadar gazino gibi eğlence mekanlarının da temel tercihini oluşturmuş, bu nedenle kitlelere ticari açıdan da ulaşabilmiştir. Bu evrenin önemli bestecileri arasında Sadettin Kaynak, Bimen Şen, Refik Fersan, Yesari Asım Arsoy ve Avni Anıl sayılabilir. Türk Sanat Müziği'nin bu bestecilerden başka "piyasa müziği" olarak anılan daha popüler türevinde de bazı önemli besteciler yer almıştır. Bunlara örnek olarak Yusuf Nalkesen, Şekip Ayhan Özışık ve Teoman Alpay verilebilir. Günümüz TRT repertuarında 19 bine yakın Türk musikisi eseri bulunmaktadır.

VE ÖNEMİ Türk müziğinde başlıca çalgılar şunlardır; Ud, kanun, keman, ney, tanbur, lavta, klasik kemençe, rebab, santur, kudüm, def ve zildir. İslamiyetten sonra din adamlarının etkisiyle Mehterhane, Enderun ve sazın serbest olduğu tekkelerle şuurlu din adamlarının koruması sayesinde bu çalgılar kurtulabilmiştir. Osmanlı klasik ve halk musikisinde kullanılan bütün telli/saplı çalgıların atası olan Kopuz'un ömrü 18.yy'a kadar devam edebilmiş, 10. ila 16. yy.lar arası çok revaçta olan Ud yerini l9.yy.'ın sonunda yeniden almak üzere 17.yy.dan itibaren Tanbur'a bırakmış,tarihi Türk harpi Çeng'le,Türk pan flütü Miskal 19.yy.da Santur ise 20.yy.da artık kullanılmaz olmuşlardır. Önce viola d'amore şeklinde Sinekemanı adı ile Batıdan gelen Keman,daha sonra Viyola,Viyolonsel ve Kontrbas ile,önceleri Köçekçe ve Tavşanca adı verilen saray rakslarının eşlik sazı olan Kemençe ve Lavta 20.yy.da klasik musikiye de girmiş;Kaşık'la Zilli Maşa'nın halk oyunlarında yaşamasına mukabil,Çalpara da denen Çengi Çubuğu,Köçekçe ve Tavşanca'larla birlikte tarihe karışmıştır. Musiki aletleri bilimi demek olan "Organoloji"de çalgılar,hangi Müzik söz konusu olursa olsun,bu sanatın insanla birlikte doğuşundan bu yana geçirdiği merhaleler gözönüne alınarak,vurmalı çalgılar,nefesli çalgılar ve telli çalgılar sırası içinde incelenmektedir.

TÜRK SANAT MÜZİĞİ BESTECİLERİ ABDİ EFENDİ ABDÜLKADİR MERAGİ ABDÜLKADİR NASIR DEDE ABDÜRRAHİM KÜHNİ DEDE AHMED IRSOY AHMET AVNİ KONUK ALAADDİN YAVAŞÇA ALİ NUTKİ DEDE ARİF MEHMED AĞAARİF SAMİ TOKER AVNİ ANIL BEKİR SITKI SEZGİN BİMEN ŞEN CİNUÇEN TANRIKORUR DEDE EFENDİ DELLAL-ZADE İSMAİL EFENDİ DİLHAYAT KALFA EDGAR MANAS EROL SAYAN EKREM GÜYER EMİN ONGAN FAHRİ KOPUZ FERİT SIDAL HACI ARİF BEY HAFIZ POST HALİD LEMİ ATLI HASAN FERİT ALNAR HÜSEYİN SADEDDİN AREL ITRİ İSMAİL BAHA SÜRLELSAN İSMAİL HAKKI BEY KEMANİ TATYOS EFENDİ LEYLA SAZ MEDENİ AZİZ EFENDİ MEHMET REŞAT AYSU MÜNİR NURETTİN SELÇUK NEYZEN AZİZ DEDE NUMAN AĞA OSMAN NİHAT AKIN RAHMİ BEY RAKIM ELKUTLU RAUF YEKTA REFİK FERSAN SADEDDİN KAYNAK SELAHADDİN PINAR SELAHATTİN İÇLİ SELAHATTİN İNAL SUPHİ ZİYA ÖZBEKKAN SUPHİ ZÜHDÜ EZGİ ŞEKİP AYHAN ÖZIŞIK ŞERİF İÇLİ ŞERİF MUHİDDİN TARGAN ŞEVKİ BEY TAB'İ MUSTAFA EFENDİ TANBURİ CEMİL BEY TARIK KİP YESARİ ASIM ARSOY ZAHARYA ZEKAİ DEDE

BAŞLICA TÜRK SANAT MÜZİĞİ İCRACILARI Zeki Müren Müzeyyen Senar Muazzez Ersoy Muazzez Abacı Ahmet Özhan Emel Sayın Sibel Can Bülent Ersoy Hüner Coşkuner Nesrin Sipahi Ayşe Tunalı Gönül Akkor Behiye Aksoy Belkıs Özener Edip Akbayram Hamiyet Yüceses Mediha Demirkıran Mediha Şen Sancakoğlu Melihat Gülses Münir Nurettin Selçuk