CİNSEL SUÇ MAĞDURU VE ZANLISI ÇOCUKLAR İÇİN NELER YAPILIYOR. Prof. Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Chapter Seventeen 11. HAFTA.
Advertisements

Sustainable Developement & International Perspective in School Bu proje T.C. Başbakanlık DPT AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (
Atama ve eşleme (eşleştirme) problemleri (Matching and Assignment problems)
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Building Mutual Trust Between the Labour Market and Education Panel Session.
21. Yüzyılda Tıpta Kök Hücrenin Yeri. “ I magination is more Important than knowledge ” Albert Eistein.
Hareket halindeki insanlara ulaşın.Mobil Arama Ağı Reklamları Reach customers with Mobile Search Network.
Where did you come from to Kocaeli ? Karaman, Balıkesir, Egytp,Zonguldak, Eskişehir,Ağrı, Konya, Bolu, Tokat, Gümüşhane,Hatay, Rize,Urfa,Erzurum ( 2 )
NOUN CLAUSES (İSİM CÜMLECİKLERİ).
SÜLEYMAN DEM İ REL PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL. GENERAL INTRODUCTION SCHOOL DIRECTORY, TEACHERS AND OTHER STAFF CLASSROOMS PARTS OF THE SCHOOL GALLERY.
Gizli / İsimsiz Raporlama Tanıtımı
BM-305 Mikrodenetleyiciler Güz 2015 (6. Sunu) (Yrd. Doç. Dr. Deniz Dal)
Database for APED Büşra Bilgili | Emirhan Aydoğan | Meryem Şentürk | M. Arda Aydın COMPE 341.
 C H I L D B R I D E S.   Marriages in early ages are seen all over the world.  Marriages under 18 are accepted as «child» marriages.
INFORMED CONSENT Assist.Prof.Dr. Mehmet KARATAS Dept. of History of Medicine & Ethics.
S ÜLEYMAN Ş AH ÜN İ VERS İ TES İ DERS KAYIT İŞ LEMLER İ / COURSE REGISTRATION PROCESS.
21/02/2016 A Place In My Heart Nana Mouskouri « Istanbul « (A Different Adaptation)
RELIGIOUS TRADITIONS BAGS TO DO IN YOUR CITY T.C. Ünye Kaymakamlığı ANAFARTA ORTAOKULU.
Environmental pollution Traffic Infrastructural problems Unconscious employee Urbanization and industrialization Lack of financial sources.
ULUBATLI HASAN PRIMARY SCHOOL (ULUBATLI HASAN İLKÖĞRETİM OKULU) BERGAMA, İZMİR TURKEY.
MUSIC FOR COMENIUS BROTHER HOOD NEVER ENDS BROTHERHOOD NEVER ENDS…. *We are not going to give up yet *It's time for us to make our move *We fed up with.
What is lost in translation?
AVRUPA BİRLİĞİ GUNDTVİG ÖĞRENME ORTAKLIĞI ‘ALTIN ÇOCUKLAR ALTIN EBEVEYNLER’ PROJESİ EUROPEAN UNION GRUNDTVIG LEARN PARTNERSHIP GOLDEN PARENTS FOR GOLDEN.
First Conditional Sentences. LOOK AT THE EXAMPLES If the weather is fine, we’ll play tenis If I have enough money, I’ll buy the car If it rains, we’ll.
Aesthetic Dermatology Seperatly from the nature of skin, the skin needs also vary with age. Resistance of skin to external environment decreas, skin starts.
This is beak. There are feet. There are wings. There are eyes. This is tongue.
Neil Armstrong
DISCUSSION
CHILD PORNOGRAPHY IŞIK ÜNİVERSİTESİ
FLEXIBILITY AND JOB CREATION POLICIES BARIŞ KILIÇ.
Students social life and join the social clubs. BARIŞ KILIÇ - EGE DÖVENCİ IŞIK ÜNİVERSİTESİ
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
Cambridge IGCSE® Cambridge IGCSE:
ADA BİYOCOĞRAFYASI.
Her mide kanseri hastasında HER2 bakılmalı mı?
Computerized ways to analyze language data
CHAPTER 1 uzm. Psk. Özlem ataoğlu
SHOULD EXPLANATION   *Should öğüt ya da tavsiye bildirmektedir. Bir kişiye öğütte bulunurken kullanılmaktadır. Yapılmasının iyi olmayacağını söyleyebilmek.
(1) ayakkabılarını giysene (2) hadi, giy ayakkabılarını!
Soldiers Who Died In Canakkale
RETROSPECTIVE EVALUATION OF THE TREATMENT APPROACHES OF ECTOPİC PREGNANCIES ACCORDING TO GESTATIONAL WEEK Op. Dr. Nurullah PEKER.
İmg 8 spiritüel keşifler
BİLİMSEL ÇALIŞMA BASAMAKLARI SCIENTIFIC WORKING STEPS MHD BASHAR ALREFAEI Y
20 SAYING FROM OUR COUNTRY TURKEY
German shepherd dog. These dogs are said to be intelligent before they say.
Anadolu Üniversitesi Arkeoloji Bölümü
Chapter 9 – Income statements and balance sheet
W O R D A M G E U FOR N I T 1.
Would you like a different color?
SHOULD EXPLANATION   *Should öğüt ya da tavsiye bildirmektedir. Bir kişiye öğütte bulunurken kullanılmaktadır. Yapılmasının iyi olmayacağını söyleyebilmek.
PUANLAMA ÖNERİSİ *Öğrenciler iki gruba ayrılır. Her iki gruba da baştan 1000’er puan verilir. *Birinci grup yarışırken “GAME 1“ açılır. Öğrenciler her.
If you delete this after reading... you'll spend a year of ill luck!
tomorrow soon next week / year in five minutes/ in two hours later today I'll go to the market tomorrow. Don’t worry. He will be here soon. There.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Turkish cuisine is very popular around the world. It has a very wide options for everyone. The variety of the recipes and the ingredients which are grown.
“Differentiation for making a positive Difference!!!!”
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Multipoint programlama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Before the Battle of Çanakkale. Why a Front in Çanakkale was Opened? In the summer of 1914, the war continued in Europe with all its intensity, and by.
Feminism, unlike the idea of ​​ mankind, is a trend that is prioritized to bring gender inequality to the agenda. The notion of feminism, which is not.
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
THE MYSTERIOUS ISLAND JULES VERNE. INFORMATION ABOUT THE BOOK  Name of the book: The Mysterious Island  Author: Jules Verne  Type: Adventure  Number.
PREPARED BY: 9-B STUDENTS. Sumerians, who laid the foundations of great civilizations and the world cultural heritage, emerged to the st The Sumerians.
DÜZLEMSEL MEKANİZMALARIN
GLOBAL UNDERSTANDING. FıRST COUNTRY: JAPAN JAPANESE’ S EATING HABITS Their dishes are very popular in world They usually eats healty foods Breakfast.
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
SHOULD EXPLANATION   *Should öğüt ya da tavsiye bildirmektedir. Bir kişiye öğütte bulunurken kullanılmaktadır. Yapılmasının iyi olmayacağını söyleyebilmek.
Sunum transkripti:

CİNSEL SUÇ MAĞDURU VE ZANLISI ÇOCUKLAR İÇİN NELER YAPILIYOR. Prof. Dr CİNSEL SUÇ MAĞDURU VE ZANLISI ÇOCUKLAR İÇİN NELER YAPILIYOR? Prof.Dr.Bengi SEMERCİ WHAT IS DONE FOR CHİLDREEN WHO ARE EITHER SEXUAL ABUSE VICTIMS OR SEXUAL OFFENDERS?

ÇOCUK/MAĞDUR/ZANLI – CHİLD/VİCTIM/OFFENDER Çocuğun cinsel istismarı, bir çocuğun, bir yetişkinin cinsel doyumuna yol açacak bir eylem içerisinde yer alması ya da bu duruma göz yumulması olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca iki çocuk arasındaki cinsel aktiviteler; yaş farkı 4 yaş ve üstü olduğunda, küçük çocuğun zorlama ya da ikna ile cinsel haz amacı güden aktivitelere maruz bırakılması durumunda da cinsel istismar olarak ele alınır. To sexually abuse a child is defined as, to have a child in an activity that would satisfy the sexual hunger of an adult or to condone such an act. Also sexual activities among two kids; when the age difference in between is of 4 years or more, and the younger child is forced or convinced to be a part of the activities that harbor sexual pleasure, are also defined as sexual abuse.

ÇOCUK/MAĞDUR/ZANLI – CHILD/VİCTIM/OFFENDER For children who are a victim of sexual abuse or conduct sexual abuse, there are necessary measures to be followed other than the legal process. Generally, because the attention is focused on the crime and punishment, these procedures are overlooked and sexual offenses cause much worse problems than the damage it already creates.   Cinsel istismara uğrayan çocuklar ve cinsel istismarda bulunan çocuklar için hukuki işlemler dışında yapılması gereken süreçler vardır. Genellikle olayın suç ve ceza kısmına olan odaklanma bu sürecin gözden kaçmasına ve istismar olayının çok daha büyük sorunlara yol açmasına neden olmaktadır.

ÇOCUK/MAĞDUR/ZANLI – CHİLD/VİCTIM/OFFENDER Ülkemizde raporlama süreci sonrası cinsel istismar mağdurları için yapılması gerekenler konusunda son yıllarda bazı projeler sürdürülmektedir. Üniversitelerde yapılanan Çocuk Koruma Merkezleri ve Devlet hastanelerinde oluşturulan çocuk izlem merkezleri cinsel istismar mağduru çocukların ifade alınma,fiziksel ve ruhsal değerlendirme işlemlerinin tek merkezde yapılmasını amaçlamaktadır. In our country, some projects are pursued regarding what to do for sexual abuse victims once they report the crime. Child Protection Centers established in universities and Child Observation Centers established in state hospitals aim to collect all the procedure, from taking statements, to evaluating the victim physically and psychologically, under one roof.

ÇOCUK/MAĞDUR/ZANLI – CHİLD/VİCTIM/OFFENDER Sonrasında çocuğun koruma altına alınması söz konusu olmaktadır. Cinsel istismar olabilecek en büyük travmalardan biridir. Ancak çocukların psikiyatrik ve sosyal açıdan takipleri sistemli bir şekilde yapılmamaktadır. Ayrıca bu projeler henüz yaygınlaşmamıştır ve bir çok eksik içermektedir. Rapor vermek amacı ile yapılan psikiyatrik muayene sonrasında çocuğun tedavi için izleminin sürdürülmesine ilişkin düzenleme yoktur. Aile ile kalan çocuğun tedavisi ailenin isteğine bağlıdır ve çoğu kez sürdürülmemektedir. Afterwards, the child may be taken under protective custody. Sexual abuse is one the major traumas there is. Unfortunately, psychiatric and social follow up cannot be done regularly. Also these projects are still not widely spread and lacks many important issues. After the psychiatric evaluation of the child for the report, there are no procedures regarding the healing process. The abused child's treatment, who remains with their families, depends on the family's request. In many cases, the victims don't get any treatment.

ÇOCUK/MAĞDUR/ZANLI – CHİLD/VİCTIM/OFFENDER Diğer yandan koruma altına alınan çocuklar ayrı merkezlerde toplanmakta, bu merkezlerde tedavi ve uyum süreçleri sağlıklı olarak yapılmamaktadır. Cinsel istismara uğramış çocukların izlemine ilişkin sosyal projeler bulunmamaktadır. Cinsel istismar suçu işlemiş çocuklar ise bu projelerin kapsamı dışındadır. Cinsel istismar suçu işleyen çocukların ise cezalandırılma dışında, izlenmeleri, gerektiğinde tedavi edilmeleri ve hem onlar hem de toplum için gerekli sosyal destek mekanizmaları oluşturulmalıdır. There are no social projects monitoring sexually abused children. Children who conduct sexual abuse are completely irrelevant to these projects. Other than the punishment they get, these abusing children should be monitored, treated and should get necessary social support for both their and the community's sake.

ÇOCUK/MAĞDUR/ZANLI – CHİLD/VİCTIM/OFFENDER These children who offended a crime are sent to a doctor merely to figure out whether they are suitable for the punishment. And if their situation is not an obstacle for the punishment, but the child still in need of psychiatric treatment, nothing else is offered for this person. Not enough is done regarding these sexual offenders and the projects lack a great deal regarding the evaluation, treatment, and rehabilitation of these kids. This, is the main reason why the crime is repeated again and again. Suç işleyen çocuklar sadece ceza verilmeye uygun olup olmadıkları sorusu nedeni ile doktora gönderilmekte, eğer veza almasını engellemeyecek ama tedavisi gereken bir psikiyatrik sorunu varsa bu konuda herhangi bir şey yapılmamaktadır. Cinsel suç işleyen çocukların psikiyatrik değerlendirmeleri, tedavileri ve rehabilitasyonları için yapılanlar yetersizdir. Bu durum suçun tekrarlamasına neden olan en büyük etkendir.

İLGİNİZE TEŞEKKÜRLER... THANKS FOR YOUR ATTENTION... Prof.Dr.Bengi SEMERCİ Anlaşılan bize erişkin cezası verince erişkin kıyafeti vermeleri gerekiyor!