Elealı Zenon Sofistler Septikler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman
Advertisements

DÜNYA FELSEFE GÜNÜ.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
EPİSTEMOLOJİ (BİLGİ FELSEFESİ)
MANTIK Mantığın Konusu.
BİLGİ FELSEFESİ (EPİSTEMOLOJİ)
VARLIK FELSEFESİ (ONTOLOJİ)
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
FİLOZOFLAR ALBÜMÜ SOCRATES Bilmek, hatırlamaktır.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
2. ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
REALİZİM İDEALİZM.
FELSEFE 2. ÜNİTE: EPİSTEMOLOJİ (EPİSTEMOLOJİ) BİLGİ FELSEFESİ
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
İDEALİZM NEDİR ?.

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Epistemolojiye Genel Bakış
ERDEMLİLİK.
Diyalektik Düşünme ve Eğitim
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
İslam’da Bilginin Kaynakları
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
VARLIK FELSEFESİ (ONTOLOJİ)
II.ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
BİLGİNİN DOĞRULUK ÖLÇÜTLERİ

Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
VARLIK FELSEFESİ Ünite III ONTOLOJİ.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Pozitivizm A. Comte.
KLASİK MANTIK.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
BİLGİSAYAR DERS ÖDEVİ DERS :DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI
Collingwood.
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU B) TANRININ VARLIĞINA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR C) TANRININ VARLIĞINI KABUL EDEN YAKLAŞIMLARIN İLERİ SÜRDÜKLERİ DELİLLER D) TANRININ.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
Varlığı iki başlıkta inceleyebiliriz: Varlık Felsefesinin alanları:
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFES İ 11.SINIF Ö 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFES İ 11.SINIF.
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
Sunum transkripti:

Elealı Zenon Sofistler Septikler Doğru Bilginin İmkanı Septisizm Dogmatizm Elealı Zenon Sofistler Septikler Dogmatikler «Bilginin kaynağı» konusundaki farklı görüşlerinden dolayı birbirlerinden ayrılırlar.

Elealı Zenon Değişme ve hareket duyu yanılmasıdır. Dış dünyaya ilişkin bilgilerimiz çelişkilerle doludur. Hareket, değişme ve oluşun akış bakımından imkansız olduğunu «paradoks» adını verdiği terimle savunmuştur.

Sofistler Protagoras: Gorgias: “İnsan her şeyin ölçüsüdür.” sözüyle Septisizm, Rölativizm ve Pragmatizm’e öncelik etmiştir. Gorgias: Hiçbir şey yoktur.(Nihilizm) Olsa da bilinemez. Bilinse de başkasına bildirilemez.

Septisizm Pyrrhon Timon Karneades Arkhesilaos “Hiçbir şey bilmediğimi de bilemem” diyerek, yargıda bulunmamayı (epokhe) önerirler. Yargıdan kaçınmak kişiye "sarsılmazlık(ataraxia)" kazandırır, görüşünü savunurlar. Bilimsel gelişmeler karşısında varlığını sürdürememiştir.

Sokrates İlk rasyonalist düşünürdür. Bilginin doğuştan geldiğini savunur(İnneizm). Bilgi öğrenilmez, açığa çıkartılır(Maiotik). Değer yargılarına körü körüne inanmanın yanlışlığını göstermek için ‘diyalektik yöntem’ geliştirmiştir. Atina sokaklarında, gençlere sorular sorduğu sohbetlerinde, bu yöntemi kullanırdı: İroni (İnce alay) Maiotik (Düşünce doğurtma)

‘‘GEOMETRİ BİLMEYEN AKADEMİYE GİREMEZ.’’ Platon (Eflatun) Eflatun-u İlahî İDEALAR KURAMI Nesneler (Duyular) İdealar (Kavramlar) İDEALAR Değişmez, kalıcı, doğru bilgi  Episteme NESNELER Göreli, değişken, yanlış bilgi  Doxa ‘‘GEOMETRİ BİLMEYEN AKADEMİYE GİREMEZ.’’

Aristoteles Bilginlerin öğretmeni Bilimlerin haritasını çıkaran bilgin Muallim-i evvel Bilginlerin öğretmeni Bilimlerin haritasını çıkaran bilgin Mantığı formüle eden filozof İdealar, nesnelerin içinde bulunan özlerdir. ‘Gerçek olan’ tek tek şeylerdir. Tekiller  Kavramlar  Tümel önermeler Doğuştan gelen bilgiyi reddeder. Aklı ikiye ayırır: Edilgin akıl, Etkin akıl

Farabi Aristotelesçi İslam düşünürü Muallim-i sâni Aristotelesçi İslam düşünürü İnsan zihninde doğuştan düşünceler vardır. Bu yüzden insanın en güvenilir yetisi akıldır. Bilginin ortaya çıkışında üç unsur vardır: Duyu : Dış dünyaya Akıl : Kendi iç dünyamıza Nazar : ‘Doğuştan fikirlerimiz’e ulaşırız.

René Descartes Duyularımız gerçekliğin bilgisini veremezler. Şüphe doğru bilgiye ulaşmak için araçtır(Metodik/Yöntemsel şüphe). Her konuya kuşkuyla yaklaşmak, önyargı ve alışkanlıklara tutsak olmamayı sağlar. Ben : “Düşünüyorum, öyleyse varım.” Tanrı : Zihnimdeki ‘‘Tanrı’’ kavramından Varlıklar : Tanrı’nın aldatmayacağı fikrinden Doğru bilgiye ulaşmak için: Açık seçik olmayan hiçbir şeyi kabul etmemek Problemi analiz etmek (parçalara ayırmak) Basit ve kesin olandan karmaşık olana ilerlemek Yapılan işlemleri yeniden incelemek

“Akla uygun olan gerçek, gerçek olan akla uygundur.” Friedrich Hegel Geist: Tin veya akıl anlamına gelir. Tüm var olanların özüdür. Salt akıl yoluyla gerçek ve kesin bilgiye ulaşılabilir. Çünkü aklın ve varlığın yasaları aynıdır: “Akla uygun olan gerçek, gerçek olan akla uygundur.” Diyalektik: Değişme ve çelişmeyi içeren üç aşamalı bir süreçtir: Tez X Antitez  Sentez