YÜKSEK ÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVI (YGS) LİSANS YERLEŞTİRME SINAVI (LYS) 1 Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Zamanlar- Zeitformen Geçmiş Zaman Şimdiki Zaman Gelecek Zaman
Advertisements

SPERM STRICT MORFOLOji KRİTERLERİNİN FERTİLİTE İLE KORELASYONU
Prof.Dr. Abdullah ARSLAN DEÜ Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı
ÖZEL FEZA İLKÖĞRETİM OKULU
İncir Çeşitleri Listesi Ficus carica L.
Molekül Geometrisi.
TÜRKİYE.
Sunum transkripti:

YÜKSEK ÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVI (YGS) LİSANS YERLEŞTİRME SINAVI (LYS) 1 Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü

TERCİH DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ

BULUNDUĞUMUZ DURUM! 1981

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI SINAV ÖNCESİ SINAV SÜRECİ TERCİHLER ve YERLEŞTİR ME 5

SINAV ÖNCESİ 6 Öğrenci kendini tanımalı. Öğrenci meslekleri tanımalı. Öğrenci sağlıklı alan/dal seçimi yapmalı Öğrenci sınav sistemini tanımalı. Öğrenci, çalışma stratejisini oluşturup sınavlarla bağlantısını kurmalı.

SINAV ÖNCESİ 7 1.Öğrenci kendini tanımalı. -İlgi -Değer -Yetenek

SINAV ÖNCESİ 8 2.Öğrenci meslekleri tanımalı. -Mesleklerin gerektirdiği özellikler -Bilgi Kaynakları

SINAV ÖNCESİ 9 3.Sağlıklı Alan/Dal Seçimi Herkes İçin; ALAN-DAL PUAN TÜRÜ MTAL için; ALAN-DAL SINAVSIZ GEÇİŞ

SINAV ÖNCESİ 10 4.Öğrenci sınav sistemini tanımalı -9.Sınıf-YGS ilişkisi -Anahatları ile YGS-LYS

SINAV ÖNCESİ 11 5.Öğrenci, çalışma stratejisini oluşturup sınavlarla bağlantısını kurmalı. -Sınavlara yönelik -Sürekli -Düzenli

Y KUŞAĞI

1980 ile 2000 yılları arasında doğanlara Y Kuşağı deniyor? Jenerasyon X 1961 ve 1981 arası doğumlu Jenerasyon Y (Millenials) 1970 sonları ve 21.yüzyılın ilk yılları Jenerasyon Z (Digital Natives) 2000 ve sonrası doğumlu insan kaynakları literatürüne

Aynı anda birçok işle uğraşabilirler

BU KUŞAĞIN EN BELİRLEYİCİ ÖZELLİKLERİ İnternet, neredeyse yaşamlarında hep vardı. Teknoloji ve internet kültürüyle iç içe büyüyorlar. Dolayısıyla sabırsızlar, Daha özgürler ve daha çok bireysel olarak karar alabiliyorlar. Dikkatlerini uzun süre toplayamıyorlar. Çabuk sıkılıyorlar, Bilgi kaynakları ellerinin altında ve ulaşmaları çok kolay. Gerçek yaşam becerileriyle ilgileniyorlar, ‘ ’Bunun bana ne faydası var?’’ diye soruyorlar.

NELER HOŞLARINA GİDER? Yeni şeyler öğrenmekten zevk alırlar. Teknolojiyi kullanmak isterler. Her şeyi, hemen isterler. Fikirlerini doğrudan söylerler. Ünlü olmak, bir tür kahraman olmak isterler.

Y KUŞAĞININ KARİYER-İŞ AÇISINDAN BEKLENTİLERİ Çok para kazanmakİşlerinde esnek olabilmekDeğer verildiğini hissetmekGlobal-mobil olabilmek Güvenilir ve örnek patronlar/müdürler Kariyeri ve fırsatlar konusunda açıkça konuşabilmek Özel yaşamlarına önem verebilmek

GÖZLEMLERİM

Meslek seçimi ile ilgili kararsızlık yaşanmaya devam ediyor. Daha doğrusu her adayın bir A planı var. Ancak B planı yok. Örneğin lise yaşamı boyunca Psikoloji isteyen bir öğrenci istediği başarı sırasını yakalayamayınca ne yapacağını şaşırıyor. Çünkü sadece Psikoloji üzerine odaklanmış ve ‘’ya olmazsa?’’ sorusunu kendisine hiç sormamış.

Garanti iş bulunabilecek mesleklere talep gittikçe artıyor. Anestezi Adalet Ağız ve Diş Sağlığı Çocuk Gelişimi Hukuk, Psikoloji, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tıp, Diş Hekimliği, Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Vakıf üniversiteleri ile devlet üniversiteleri arasında ayırım ortadan kalkmış durumda. Adaylar ve aileleri rahatlıkla vakıf üniversitelerini tercih ediyorlar. Burs oranlarını artıran üniversiteler daha çok tercih ediliyor.

Adaylar ve aileleri geçmiş yıllara göre üniversite seçiminde daha duyarlılar. İyi ve kaliteli eğitim alacakları, mezun olduklarında iş bulabilecekleri üniversiteleri daha çok tercih ediyorlar.

ÖSYM’nin Kılavuzu sadece internet sitesinden yayınlaması çoğu aday tarafından bilinmiyor bile. Ayrıca Kılavuzu sitede de bulamıyorlar. Adaylar; meslek ve üniversite seçiminin sınava hazırlanmaktan daha zor bir süreç olduğu konusunda hemfikirler.

Meslek Seçimi Araştırması

Araştırmanın Konusu Bir araştırmada 12. sınıfta okuyan öğrencilerin meslek seçimlerini etkileyen faktörler incelenmiştir. Meslek tercihini ele alırken meslek tercihinin yapılıp yapılmadığı, meslek seçimindeki belirleyici faktörler, mesleğin nasıl algılandığı gibi konular irdelenmiştir.

Araştırmanın Yöntemi Araştırma,tarama modelinde olup teorik arka planı oluşturmak üzere kaynak taraması yapılmıştır. Araştırma İstanbul il merkezindeki öğrencilerin 1483’ü ile anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir.

Cinsiyet Sayı% Kız82755,8 Erkek65644,2 Toplam Ankete katılanların %55,8’i kız, %44,2’si de erkek öğrencilerden oluşmuştur.

Mesleğin Belirlenmeye Hangi Dönemde Karar Verildiği Mesleğinizi belirlemeye hangi dönemde karar verdiniz? Sayı% İlköğretim sınıf1338,97 10.sınıf16110,9 11.sınıf40927,6 12.sınıf49233,2 Boş805,4 Toplam Ankete katılanların %33,2 ’s i 12. Sınıfta, % 27,6 ’s ı 11.sınıfta, %10,9 ’ u 10.sınıfta, % 14 ’ ü ilk ö ğretim d ö neminde, %8,97 ’s i ise 9.sınıfta tercih edecekleri b ö l ü m ile ilgili karar verdiğini ifade etmiştir.

Toplumda En Saygın Meslek (%1 ‘in altında kalan meslekler değerlendirme dışı bırakılmıştır.)

En Az Bilgiye Sahip Olduğu Düşünülen Meslek (%1 ‘in altında kalan meslekler değerlendirme dışı bırakılmıştır.) Araştırmaya katılanların en az bilgiye sahip olduklarını düşündüğü meslekler %6,7 ile mühendislik programları olmuştur. Mühendislik programları İçinde ise en az bilgi sahibi olduğu düşünülen meslek %4,7 ile endüstri mühendisliğidir.

Geleceğin Meslekleri (%1 ‘in altında kalan meslekler değerlendirme dışı bırakılmıştır.) Ankete katılanların %17’si Moleküler Biyoloji ve Genetik programını ;%11,9’u ise Tıp Fakültesini geleceğin mesleği olarak düşündüklerini ifade etmiştir.

MF/ TM PUAN türünde istediğiniz sıralamayı yaparsanız seçeceğiniz ilk üç meslek tercihiniz neler olur? Sayı% Hukuk17311,7 Tıp16511,1 Mimarlık1067,15 Psikoloji1026,88 Endüstri Mühendisliği865,8 Makine Mühendisliği493,3 İnşaat Mühendisliği483,24 İşletme442,97 Mühendislik Programları412,76 Bilgisayar Mühendisliği352,36 Moleküler Biyoloji ve Genetik302,02 Ekonomi261,75 Elektrik-Elektronik Mühendisliği251,69 Eczacılık231,55 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık201,35 Uluslararası ılişkiler191,28 Genetik ve Biyomühendislik171,15 İç Mimarlık161,08 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon151,01 Tercih Sıralamasında İlk Üç Meslek

HP'nin araştırmasına göre ise, Türkiye'deki ebeveynlerin yüzde 22'si çocuklarının doktor olmasını istiyor.

Tercih Danışmanı Ne Yapar?

Bir tercih danışmanının en önemli görevi; çocukların, gençlerin, yetişkinlerin kendi kariyer gelişimlerini anlamaları ve bu süreci yapılandırmaları için yardım/destek/müdahale hizmeti sunmaktır.

Tercih yaparken, adayların doğru tercih yapmak için aşağıdaki soruları bilinçli yanıtladığından emin olmalısınız.

Seçeceğiniz bölüm size ne kadar uygun? Tercih edeceğiniz alan kişilik özellikleriniz, ve beklentilerinizle ne kadar örtüşüyor? Benim için uygun meslekler neler? Devlet üniversitesi mi tercih etmeliyim yoksa vakıf üniversite mi? Aileden uzaklaşmak için yaşadığı il dışı tercih yapan öğrenciler: "Karşılaşacağınız güçlükleri biliyor musunuz? Peki ya hazır mısınız?"

Ayrıca ; "Sınava tekrar girmeli miyim?" diyen adaylar Ailenin istekleri ile kendi istekleri arasında kalan adaylar... Puanıma yazık olmasın, puanıma göre tercih yapmalıyım! Yoksa istediğim meslek için mi tercih yapmalıyım? diyen adaylar da var

Tercih danışmanlığı yaptığımız öğrenciyi tanımak önemlidir.Bu noktada İlgi ve Yeteneklerinin, Sosyo – ekonomik düzeyin tespit edilmesi, Varolan değerlerinin bilinmesi, Beklentilerinin öğrenilmesi, gereklidir.

Tercih danışmanı, bu bilgiler ışığında öğrenciyi, bölümler ve üniversiteler hakkında bilgilendirmeli, öğrencinin kafasındaki soru işaretlerini cevaplandırmalıdır. Öğrenciye farklı alternatifler gösterilmeli, istediği yerlerin avantaj ve dezavantajları izah edilmeli ama asla öğrenci zorunlu bir yönlendirmeye maruz bırakılmamalıdır.

Tercih Danışmanlığı ; vicdani sorumluluğu ağır, profesyonelce yapılması gereken ciddi bir iştir.

Adaylar tercihlerini internet üzerinden elektronik ortamda göndererek tercih bildirimde bulunacaklardır. Bu tercih bildiriminin sorumluluğu adayın kendisine aittir.

2016 Yılındaki Yenilikler & Değişiklikler

Başarı Sırası Sınırlaması 2015 yılında tıp ve hukuk alanları için getirilen başarı sırası sınırlaması, 2016 yılında mimarlık ve mühendislik alanlarına da getirildi. Tıp Fakültesi bin Hukuk Fakültesi bin Mühendislik Fakültesi bin(Orman,Ziraat,Su Ürünleri Fakülteleri hariç,Ziraat Fakültesi Gıda Mühendisliği dahil) Mimarlık Fakültesi bin

YGS’DE BARAJ YÜKSELDİ: 2016 yılında YGS’de meslek yüksekokulu ve açıköğretim önlisans programları ile özel yetenek sınavına başvuru yapmak isteyen adayların ilgili YGS puan türünde 150 puan barajını aşmış olmaları gerekmektedir.2015 yılında ilgili alanlar için puan barajı 140’tı.

TERCİH SAYISI DEĞİŞTİ 2016 yılında adaylar en fazla 24 tercih yapabilecektir.2015 yılında adaylar 30 tercih hakkına sahipti.

EK PUAN Mesleki ve teknik liselerde okuyanlara üniversiteye girişte verilen ek puan uygulaması kalktı tarihi itibariyle bir mesleğe yönelik program uygulayan ortaöğretim kurumlarından mezun olan veya öğrenim görmekte olan öğrenciler için uygulanmaya bu yıl devam edilecek.

YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Avrupa Birliği ilişkileriTM-2TM-3 Kamu YönetimiTM-2TM-3 Küresel Siyaset ve Uluslararası İlişkilerTM-2TM-3 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi TM-2TM-3 Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiTM-2TM-3 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerTM-2TM-3 Uluslararası İlişkiler TM-2TM-3 Yerel YönetimlerTM-2TM-3 BAZI PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ DEĞİŞTİ

YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi TS-1TS-2 Film Tasarım TS-1TS-2 Film Tasarım ve Yazarlık TS-1TS-2 Film Tasarım ve Yönetmenliği TS-1TS-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları TS-1TS-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları(M.T.O.K.) TS-1TS-2 Gazetecilik TS-1TS-2 Görsel İletişim TS-1TS-2 Görsel İletişim Tasarımı TS-1TS-2 Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı TS-1TS-2 Halkbilim TS-1TS-2

YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Halkla İlişkiler TS-1TS-2 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık TS-1TS-2 Halkla İlişkiler ve Tanıtım TS-1TS-2 Kurgu-Ses ve Görüntü Yönetimi TS-1TS-2 Medya ve Görsel Sanatlar TS-1TS-2 Medya ve İletişim TS-1TS-2 Medya ve İletişim Sistemleri TS-1TS-2 Radyo ve Televizyon TS-1TS-2 Radyo, Televizyon ve Sinema TS-1TS-2 Reklam Tasarım ve İletişimi TS-1TS-2 Reklamcılık TS-1TS-2

YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Reklamcılık ve Halkla İlişkiler TS-1TS-2 Sinema ve Dijital Medya TS-1TS-2 Sinema ve Televizyon TS-1TS-2 Türk Halkbilimi TS-1TS-2 Yeni Medya TS-1TS-2 Yeni Medya ve Gazetecilik TS-1TS-2

TERCİH TAKVİMİ LYS Sonuçlarının Açıklanması: 18 Temmuz 2016 Tercih Bildirim Dönemi:18 Temmuz 2016 – 29 Temmuz 2016 Yerleştirme Sonuçlarının Açıklanması: Ağustos’un 2.haftası(tahmini) Elektronik Kayıt Tarihi: 12 Ağustos Ağustos 2016 Üniversite Kayıt Tarihi:15 Ağustos Ağustos 2016 Ek Yerleştirme Tercih İşlemleri: 26 Ağustos Ağustos 2016 Ek Yerleştirme Kayıt Tarihi: 6 Eylül Eylül 2016.

TURGAY BEY

Tercih Yaparken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 55 Bu süreçte ÖĞRENCİ ve VELİ birlikte değerlendirilmeli.

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 56 Tercih yapıp yapmamaya karar verilmeli.  Sınav Başarısı  Yeniden Sınava Hazırlanma Gücü  Bunun aileye olan etkisi

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 57 Öncelik SINAV BAŞARISI değil HEDEF olmalı.

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME ODTÜ Tıp Fakültesi yok! Bölümler araştırılmalı. 58

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 59 Öğrencinin ve ailenin kalıp yargıları kırılmaya çalışılmalı.

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 60 Ailenin koşulları gözardı edilmemeli

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 61 Velinin ‘Bu sene mutlaka gitsin.’ tutumu iyi analiz edilmeli

TERCİHLER VE YERLEŞTİRME 62 Öğrencinin son tercihi bile okumak istediği yer olmalı.

Kılavuzda Yer Alan En Küçük Puan ve Başarı Sırası Sütunlarında Kullanılan Kısaltmalar

ÖSYS'de yeni açılan programlar için En küçük puan ve Yerleştirme Öncelikleri sütunlarında (----)yer almaktadır. **** 2016-ÖSYS'de puan türü değişen programların Yerleştirme Öncelikleri sütununda ise (* * * *) işareti bulunmaktadır. Kontenjanı 2015-ÖSYS Merkezî Yerleştirme ile dolmayan programlarda ise En küçük puan ve Yerleştirme Öncelikleri sütunlarında hiçbir işaret ( ) bulunmaz.

Birinci sıradaki iki basamaklı sayı mezun olunan yılın son iki rakamını, **** ikinci sıradaki tek basamaklı sayı mezun olunan okulun tür grubu kodunu, üçüncü sıradaki harf yerleştirmenin METEB içinden (İ) veya dışından (D) yapılmış olduğunu, sondaki iki basamaklı sayı ise doğum yılının son iki basamağını göstermektedir Anadolu Teknik Lisesi, Teknik Lise veya Anadolu Meslek Lisesi, Meslek Lisesi

TABLO 3: Sınavsız geçiş ve YGS puan türleriyle alan 2 yıllık programları gösteren tablodur. YGS ‘de ilgili puan türünde en az 150 puan alan adaylar tercih işlemi yapabileceklerdir. ÖSYS Tercih Kılavuzunda Yer Alan Tablo 3, Tablo 4 VE Tablo 5 NEDİR?

TABLO 4: Fakülte ve Yüksekokul programlarının yer aldığı tablodur. Bu bölümleri tercih edebilmek için ilgili YGS- LYS puan türlerinden en az 180 puan almış olmak gerekir. Bu tablodaki açık öğretim programları en az 150 puan alınması koşulu ile tercih edilebilir. TABLO 4: Fakülte ve Yüksekokul programlarının yer aldığı tablodur. Bu bölümleri tercih edebilmek için ilgili YGS- LYS puan türlerinden en az 180 puan almış olmak gerekir. Bu tablodaki açık öğretim programları en az 150 puan alınması koşulu ile tercih edilebilir.

TABLO 5: Özel Yetenek Sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan yükseköğretim programlarını gösteren tablodur. Bu tabloda yer alan yükseköğretim programlarına başvurabilmek için YGS puanlarının herhangi birinden en az 150 puan almış olmak gerekir. Özel yetenek gerektiren programların sınavları ile seçme ve yerleştirme işlemleri yükseköğretim kurumlarınca yapılır. Başvurular doğrudan programın bulunduğu yükseköğretim kurumuna yapılır.

Her adayın toplam 24 tane tercih bildirme hakkı var.Tercihlerde mükemmeliyetçi davranmamak gerekir. Sadece 5-6 tercihle listeyi oluşturmak risklidir.Mutlaka geniş aralıkta tercih yapılmalıdır.

İlk sıralarda başarı sıranın üzerinde ve en çok istenilen bölümler ( ilk 2 ya da 3 tercih ), Orta sıralarda yerleşme olasılığı yüksek olan ve başarı sırasına yakın olan bölümlere ( 5 ile 18. tercihler), Son sıralarda ise yerleşme olasılığının çok yüksek olduğu (19 ve 24.tercihler) bölümlere yer vermek uygun olacaktır. DOĞRU YAPILMIŞ BİR LİSTE İÇİN:

Adaylar,tercih edecekleri bölümü gerçekten isteyip istemediklerini sorgulamalı okumayı düşünmedikleri bölümleri kesinlikle tercih listesine almamalıdırlar. Ayrıca, puanları elverse bile, başarılı olma konusunda tereddütleri olan programı da tercihlerine yazmamalıdırlar. Çünkü, tercih listesine alınan programa yerleştirilmeleri durumunda adayın bir sonraki yıl OBP' si yani okul puanları yarı yarıya düşecektir.

Adaylar, bir yükseköğretim programına yerleştirilmişse aynı yıl yapılacak olan ek yerleştirmelere başvuru yapamazlar.

Tercih yapılırken istek sırası önemlidir.Adayların ilgi alanına göre en çok istediği bölümlerden başlayarak tercih yapması daha sağlıklı olacaktır.Açıkta kalmamak adına istenilmeyen bölümler tercih listesine alınmamalıdır.

Tercihler yapılırken ÖSYM'nin yayınladığı kılavuzdaki yükseköğretim programlarına ait değerlerin 2015 ÖSYS'ye ait olduğu ve geçen seneki öğrencilerin isteklerine, aldıkları başarı sıraları ve o zamanki puan hesaplamalarına göre ortaya çıkmış veriler olduğu unutulmamalı.

2015-ÖSYS puanları veya özel yetenek sınavı sonucu ile bir yükseköğretim programına yerleştirilen adaylar, 2016-ÖSYS puanları ile bir yükseköğretim programına yerleştirilirken OBP’ye uygulanacak katsayılar yarıya düşürülecektir.

Tercih edilen bölüm ve üniversiteye dair özel koşulları tercih kılavuzundan öğrencinin mutlaka okuması gerektiği belirtilmelidir. Bir çok aday özel şartları okumadan tercih yaptığından kayıt yaptırırken sürprizlerle karşılaşmaktadır.

Dil Konuşma Terapisi B u programa kayıt için bir hastaneden bu mesleği yürütmeyi engelleyecek derecede konuşma (aksan ve şive hariç, pelteklik, telaffuz, ortodontik bozukluk, kekemelik ve tutukluk), işitme, görme veya ruhsal engeli olmadığını belgeleyen sağlık raporu almak gerekir.

Pilotaj Bu programa başvurabilmek için T.C. vatandaşı olmak, 1 Ocak 1993 ve sonra doğmuş olmak (Yaş düzeltmesi kabul edilmeyecektir.), boy uzunluğunun en az 1,65 m., en çok 1,90 m. olması, boy uzunluğunun santimetre olarak ifade edilen değerinin son iki rakamından en çok 5 fazla veya 15 noksan kilo ağırlıkta olmak; dilinde kekemelik, pelteklik ve tutukluk bulunmaması gerekir. Bu programda uygulamaya yönelik bazı dersler ve stajlar özel ve resmi havacılık kuruluşlarının tesislerinde yapıldığından bu programı kazanan öğrencilere güvenlik soruşturması yaptırılacaktır. Güvenlik soruşturması olumsuz olan veya bu kuruluşların düzen ve disiplinine uymayan öğrenciler bu programa devam edemezler.

SINAVSIZ GEÇİŞ

Sınavsız Geçiş yerleştirme işlemleri aşağıdaki önceliklere göre merkezi sistemle yapılır: Mezuniyet yılı daha büyük (yeni mezun) adaylara öncelik verilir. Aynı yıl mezun olan adaylar arasında öncelik okul türüne göre Anadolu Teknik Lisesi, Teknik Lise veya Anadolu Meslek Lisesi, Meslek Lisesi, çok eski yıllarda enstitü adı altında mezun olunan meslek lisesi sırasında verilir. Mezuniyet yılı ve okul türü aynı olan adaylardan aynı METEB içinde olanlara öncelik verilir. Yukarıda sayılan tüm bilgileri aynı olan adaylardan doğum tarihi büyük (yaşı küçük) olana öncelik verilir.

2015 ÖSYS'de sınavsız geçiş ile bir yükseköğretim programına yerleştirilen adayların 2016 ÖSYS'de OBP'lerine uygulanacak katsayılarda herhangi bir değişiklik yapılmayacaktır.

Tablo 3'te yer alan ön lisans programlarının kontenjanları Sınavsız geçiş kontenjanı (SGK) YGS puanı ile öğrenci alan kontenjanı (YGSK)

İlgili alanda sınavsız geçiş hakkı bulunan adayların,tercihlerine göre Tablo 3'te yer alan programlara Yerleştirilmesi yapılırken önce ilgili programın sınavsız geçiş kontenjanına (SGK) yerleştirmesi yapılacaktır. Bu adaylardan SGK kontenjanına yerleşemeyenlerin, ilgili YGS puanlarının yeterli olması halinde YGS puanı ile öğrenci alan kontenjanına (YGSK) yerleştirmesi yapılacaktır. İlgili alanda sınavsız geçiş hakkı olmayan adaylar, Tablo 3'te yer alan programların sınavsız geçiş kontenjanına (SGK) yerleştirilmezler.Bu adaylar, YGS puanları ile bu programların sadece YGSK kontenjanına yerleştirilirler

Tablo 3’te;hem SGK hem de YGSK kontenjanı bulunan programlar ile sadece SGK kontenjanı bulunan programlarda boş kalan kontenjan, talep olması halinde diğer kontenjana aktarılacaktır. Sınavsız geçiş alanı olmadığı için sadece YGSK kontenjanı bulunan programlarda ise boş kalan kontenjan diğer kontenjana aktarılmayacaktır.

OKUL BİRİNCİLERİ

Ortaöğretim okullarını birincilikle bitiren adaylar, öncelikle genel kontenjandan, genel kontenjandan yerleşemedikleri durumlarda yükseköğretim programlarında okul birincileri için ek olarak ayrılacak kontenjanlardan yararlandırılacaklardır.

OKUL BİRİNCİLİĞİ KONTENJANI ÖRNEKLER ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADITABAN PUAN OKUL BİRİNCİSİNİN YERLEŞME PUANI Hacettepe Üniv.Tıp (İng) 513,768509,699 Galtasaray Üniv.Hukuk Fakültesi Boğaziçi Üniv.Elek.Elektronik Müh ODTÜİşletme

MERKEZİ YERLEŞTİRME İŞLEMİNDE EŞİT PUAN ALAN ADAYLARA NASIL BİR İŞLEM YAPILIR?

Merkezi yerleştirme işleminde bir programa kesin kayıt hakkı kazananların belirlenmesinde aynı programı tercih etmiş adaylar arasından, tercihi hangi sırada olursa olsun yerleştirmede kullanılan puanı ve varsa ek puan toplamı büyük olan adaya öncelik tanınacaktır Eğer adayların yerleştirme puanları eşitse, ilgili puanın OBP katkısı eklenmemiş ÖSYS puanı büyük olana, bu puanları da eşitse ilgili puanda ağırlığı en büyük olan testin ham puanı büyük olana öncelik verilecektir. Eşitlik sürdüğü takdirde söz konusu yükseköğretim programını daha üst tercihinde gösterene, eşitlik yine de sürdüğü takdirde doğum tarihi günümüze daha yakın (yaşı küçük) olana öncelik verilecektir

ADAYLARI ÖDEVLENDİRME Tercih edeceği bölümler ve üniversiteler hakkında bilgi sahibi olmak için meslekleri tanıma çalışmaları

ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ İNTERNET ADRESİ İŞKUR

İlgi Duyulan Mesleklerin İncelenmesi Meslek için aranan nitelikler Meslek için aranan nitelikler Eğitim süreci Eğitim süreci İş bulma olanakları İş bulma olanakları Çalışma ortamı Çalışma ortamı Kazanç durumu Kazanç durumu Mesleğin günümüzdeki geçerliliği Mesleğin günümüzdeki geçerliliği Okurken görülecek dersler

Sonuç Belgesi Örnekleri

ADAYLARIN SIK SORDUĞU SORULAR

Tercihlerimi ÖSYM’ye gönderdikten sonra değişiklik yapmak mümkün mü? Tercih işlemi için belirtilen son gün-saate kadar, internet ortamında tercih listesinde değişiklik yapılabilir.

Kılavuzda aynı isme sahip bazı bölümler, örneğin; Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon, Bankacılık ve Finans vb. hem YGS hem de MF veya TM puanlarıyla tercih edilmekte. Bunun nedeni nedir? Sözü edilen bölümlerden bazıları yüksekokula, bazıları ise fakülteye bağlıdır.Fakülteye bağlı olanlar MF ya da TM puan türlerine göre öğrenci alırken, yüksekokullara bağlı olan bölümler ise YGS puan türlerine göre öğrenci almaktadır. Yüksekokullara bağlı olan ve YGS puan türleriyle öğrenci alan bu bölümler ayrıca meslek lisesi çıkışlı öğrencilerin ek puanla yerleşebileceği bölümlerdir.

Açıköğretim Fakültesi’nde bir bölüm kazananlar ek yerleştirmeye başvurabilir mi? Açıköğretim Fakültesini kazananlar, ek yerleştirmeye başvuramazlar.

Genel lise mezunuyum. 2 yıllık bir bölüme yerleştiğimde bir sonraki yıl puanım düşer mi? 2 ya da 4 yıllık herhangi bir bölüme yerleştirildiğinizde bir sonraki yıl OBP’niz yarı yarıya düşer.

Özel Yetenek Sınavını kazandığım ve okumaya başladığım takdirde gelecek sene tekrar sınava girdiğimde puanım düşer mi? Özel Yetenek Sınavıyla da olsa bir yükseköğretim programına yerleştirildiğinizde ortaöğretim başarı puanınız yarı yarıya düşer.

Tercih listemde son sıraya yazdığım bir bölümü benden daha düşük puanlı birisi ilk sıraya yazarsa kim daha avantajlıdır? Tercih sıralaması bu anlamda önemli midir? Puanı yüksek olan bir aday son tercihine daha önce yerleştirilir. Burada önemli olan puanın yüksek olmasıdır. Bir adayın puanının diğerine göre yüksek olması demek, sıralama olarak önde olması demektir.

Tercih yaptığım halde yerleştirilmezsem seneye puanım düşer mi? Tercih yapmak puanı düşürmez. Burada önemli olan bir yükseköğretim programına yerleştirilmektir. Bir yükseköğretim programına yerleştirildiğinizde, ister kayıt yaptırın ister yaptırmayın, OBP katkınız yarı yarıya azalacaktır.

Tercihleri oluştururken puana mı yoksa başarı sırasına mı bakmak gerekiyor? Puan hesaplama katsayıları her yıl Türkiye soru çözüm ortalamalarına bağlıolarak değişmektedir. Dolayısıyla aynı sayıda soru çözen bir aday her yıl farklı bir puan alabilmektedir. Bu nedenle tercih yaparken bir önceki yıla ait taban puanlarla kıyaslama yapmak sağlıklı bir gösterge olmayabilir. ÖSYM, 2007'den itibaren yükseköğretim programlarının başarı sıralarını da Kılavuzda yayınlamaya başladı. Kendi başarı sıranızı yükseköğretim programlarının bir önceki yıla ait başarı sıraları ile karşılaştırmak en doğru yöntem olacaktır.

TERCİH ÖRNEKLERİ

TM GRUBU

PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI TM 1 478,6773,201 TM 2 479,6492,745 TM 3 478,8462,559

ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. KOÇ ÜNİ. (İNG.) PSİKOLOJİ (TAM BURSLU) 526, TM 3 4 BOĞAZİÇİÜNİ.PSİKOLOJİ509,8421, BOĞAZİÇİ ÜNİ. ÜNİ.İKTİSAT515,4751,790 TM YEDİTEPEÜNİ.HUKUK (TAM BURSLU) 513,3751,680 TM 3 20 BİLGİÜNİ.HUKUK (TAM BURSLU) 510,9871,910 TM 3 18 ODTÜPSİKOLOJİ488,6525, ODTÜ SİYASET BİLİMİ ve KAMU YÖNETİMİ 463,97913,700 TM Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek3,2012,745 2,559

PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI MF 1 504,1975,550 MF 2 499,9376,719 MF 3 492,1978,547 MF 4 498,2066,849

ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. MARMARAÜNİ.TIP535,2922,770 MF ANKARAÜNİ.TIP535,0092, DOKUZ EYLÜL ÜNİ.TIP529,4924,000 MF ULUDAĞÜNİ.TIP527,2464, HACETTEPE ÜNİ. TIP524,6475,250 MF 3 52 SAKARYAÜNİ.TIP520,8096, TRAKYAÜNİ.TIP514,1848, MUĞLAÜNİ.TIP512,3269, Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek5,5506,719 8,547 6,849

2016 YGS DEĞERLENDİRME

YGS SAYISAL BİLGİLER ÖSYS Başvuran Aday Sayısı Sınava Girmeyen Aday Sayısı Sınavsız Geçişe Başvuran Aday Sayısı Sınavı Geçerli Aday Sayısı

HERHANGİ BİR PUAN TÜRÜNDE 150 VE 180 PUAN BARAJINI GEÇEN ADAY SAYILARI Puan Barajı (2016 yılı öncesi 140 puan üzerinden hesaplanmıştır.) Puan Barajı

BARAJ ALTINDA KALAN YAKLAŞIK ADAY SAYILARI Puan Barajı(2016 yılı öncesi 140 puan üzerinden hesaplanmıştır.) Puan Barajı

YGS SORU ÇÖZÜM ORTALAMALARI (Son Sınıfta Okuyan Adaylar) Testler 2015 Türkiye Ortalaması 2016 Türkiye Ortalaması Türkçe (40 soru) 15,919,309 Sosyal Bilimler (40 soru) 10,410,450 Temel Matematik (40 soru) 5,47,935 Fen Bilimleri (40 soru) 4,65,753

BAŞARI SIRALARININ KARŞILAŞTIRILMASI

YGS – 1 PUANI İÇİN Puan Başarı Sırası , , , , , , , ,

YGS – 3 PUANI İÇİN Puan Başarı Sırası , , , , , , , ,

DEVLETVAKIFKKTC DİĞER YURT DIŞI GENEL TOPLAM Ön Lisans Tablo Lisans (Tablo-4 ve 5) Genel Toplam ÖRGÜN YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI KONTENJANI

“ Yazgıların en güzeli, bir insanın sahip olabileceği en büyük hazine, tutkuyla yaptığı bir iş için ona para ödeniyor olmasıdır” (Maslow)