Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
Advertisements

ANAYASASIYÜRÜTME Yürütme
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
DERS: VATANDAŞLIK BİLGİSİ
Elif vural b YÜRÜTME.
Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
MERKEZDEN YÖNETİM TEŞKİLATI
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
1924 ANAYASASI.
MİLLİ GÜVENLİK Hazırlayan : Kudret Uğurlu EMİNSOY.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
ANAYASA 1)Anayasa ve Devlet Kavramları
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
Kamu Görevlileri Etik Kurulu
5/A MERKEZİ YÖNETİM HARUN DOLMA.
Avrupa Birliğinin Kurumları
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASA DÜZENİ
KANUN NO: 2709 TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI (1982) Kabul Tarihi: 7 Kasım 1982.
ANAYASASI KABUL TARİHİ : 7 Kasım 1982 TÜRKİYE CUMHURİYETİ (1982)
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI -07/11/1982-
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Cumhuriyetin Temel Organları (YASAMA) PROF. DR. TURGUT GÖKSU.
Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak
Cumhuriyetin Temel Organları (YÜRÜTME)
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
MADDE 1.– Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir. MADDE 2.– Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
Kamu Yönetiminin Yapısı
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
İdari Yargı Örgütü 3. Hafta.
1/63 Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi. 2/63 Anayasa Hukuku Yürütme.
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
ZEYNEP TANRIKULU 5-A İL YÖNETİMİ YAŞADIĞIMIZ YERİN YÖNETİMİ: Ülkemiz, devletin kamu hizmetlerini her yere daha rahat götürebilmesi, toplumun ihtiyaçlarını.
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
YENİ ANAYASA OCAK 2017 OCAK 2017 TARİHLİ ANAYASA MADDELERİNDEN KISALTILARAK ALINTI YAPILAN , GENEL BİLGİLENDİRME AMAÇLI, ÖZET BİR ÇALIŞMADIR.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
MERKEZ TEŞKİLATI /BAŞKENT
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
YÜRÜTME.
YASAMA FONKSİYONU Maddi Bakımdan Y.F.: Genel, sürekli, objektif ve kişisel olmayan işlemler yapmak, kural koymak Şekli Bakımdan Y.F.: yasama organı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

Kamu Yönetiminin Yapısı

Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden yönetim kuruluşları» olmak üzere iki ana grupta toplanır. Merkezi yönetime «genel yönetim» de denilir ve bu yapı, ülkedeki temel ve genel hizmetleri yürüten kurumlardan meydana gelir. Başbakanlık ve bakanlıklar ile bunlara bağlı kuruluşların merkez ve taşra teşkilatlarından oluşan ve başında Cumhurbaşkanı’nın bulunduğu yapıdır (AY 8. Md). Başkent ve taşra örgütü olarak iki bölümden oluşur.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanı: Türkiye’de yürütme organı, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu’ndan meydana gelir (AY 8. md). Dolayısıyla yürütme yetkisi, söz konusu iki organ tarafından kullanılmaktadır. Buna düalist (ikici) yürütme denmektedir. Başkanlık sistemi uygulanan ülkelerde monist (tekçi) yürütme bulunur.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Seçimi TBMM yerine, 2007 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile doğrudan halk tarafından seçilmesi esası getirilmiştir. Buna göre; «40 yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış TBMM üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliliğine sahip Türk vatandaşları» aday olabilirler. Aday gösterilmede 20 milletvekilinin yazılı teklifi gereklidir. Ayrıca yapılan en son genel seçimde, geçerli oylarının birlikte toplamı %10u geçen partilerde ortak aday gösterebilirler.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Seçimi Seçim, görev süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise, boşalmayı takip eden altmış gün içinde tamamlanır. Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı takip eden ikinci Pazar günü ikinci oylama yapılır. Bu oylamaya ilk oylamada en çok oy alan iki aday katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu alan aday seçilir.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Seçimi Cumhurbaşkanı’nın görev süresi 5 yıldır. Bir kimse en fazla iki defa bu görevi yapabilir. Seçilenin, partisi ile ilişiği kesilir ve TBMM üyeliği sona erer. Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar, görev süresi dolan Cumhurbaşkanı görevine devam eder.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev, Sorumluluk ve Yetkileri Devletin başı olan Cumhurbaşkanı, Türkiye Cumhuriyeti’ni ve Türk Milleti’nin birliğini temsil eder; Anayasa’nın uygulanmasını, devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetir. Cumhurbaşkanının resen imzaladığı kararlar ve emirler aleyhine Anayasa Mahkemesi dahil, yargı mercilerine başvurulamaz. Cumhurbaşkanı’nın olmadığı durumlarda, yerine TBMM Başkanı vekalet eder.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev, Sorumluluk ve Yetkileri Cumhurbaşkanı, yürütmenin sorumsuz kanadını, hükumet ise, sorumlu kanadını meydana getirmektedir. Bu nedenle Anayasa ve yasalarda tek başına yapabileceği belirtilen işler dışındaki bütün kararları, Başbakan ve bakanlarca imzalanır. Bu kararlardan ilgili bakan ve Başbakan sorumludur. Cumhurbaşkanı, ancak vatana ihanet ile suçlanabilmektedir. Bu suçlama da TBMM üye tam sayısının en az 1/3ünün teklifi ve 3/4ünün vereceği kararla mümkün olabilmektedir.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (YASAMA) Gerekli gördüğü takdirde, yasama yılının ilk günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde açılış konuşmasını yapmak, Türkiye Büyük Millet Meclisini gerektiğinde toplantıya çağırmak, Kanunları yayımlamak, Kanunları tekrar görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri göndermek

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (YASAMA) Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü takdirde halkoyuna sunmak, Kanunların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün, tümünün veya belirli hükümlerinin Anayasaya şekil veya esas bakımından aykırı oldukları gerekçesi ile Anayasa Mahkemesinde iptal davası açmak, Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin yenilenmesine karar vermek (AY 116 md)

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (YÜRÜTME) Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek, Başbakanın teklifi üzerine bakanları atamak ve görevlerine son vermek, Gerekli gördüğü hallerde Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek veya Bakanlar Kurulunu başkanlığı altında toplantıya çağırmak, Yabancı devletlere Türk Devletinin temsilcilerini göndermek, Türkiye Cumhuriyetine gönderilecek yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek,

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (YÜRÜTME) Milletlerarası antlaşmaları onaylamak ve yayımlamak, Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek, Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek, Genelkurmay Başkanını atamak, Millî Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırmak, Millî Güvenlik Kuruluna Başkanlık etmek, Üniversite rektörlerini seçmek Yükseköğretim Kurulu üyelerini seçmek,

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (YÜRÜTME) Başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu kararıyla sıkıyönetim veya olağanüstü hal ilân etmek ve kanun hükmünde kararname çıkarmak, Kararnameleri imzalamak, Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kişilerin cezalarını hafifletmek veya kaldırmak, Devlet Denetleme Kurulunun üyelerini ve Başkanını atamak, Devlet Denetleme Kuruluna inceleme, araştırma ve denetleme yaptırtmak,

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (YARGI) Anayasa Mahkemesi üyelerini, Danıştay üyelerinin dörtte birini, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekilini, Askerî Yargıtay üyelerini, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi üyelerini, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu üyelerini seçmek. Cumhurbaşkanı, ayrıca Anayasada ve kanunlarda verilen seçme ve atama görevleri ile diğer görevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Bakanlar Kurulu: Yürütme organının, siyasi yönden sorumluluk taşıyan kanadıdır. Başbakan ve bakanlardan oluşan kolektif bir yapıdır. BK’na Başbakan başkanlık eder, CB gerekli gördüğü hallerde BK’na başkanlık edebilir. BK çalışmasını düzenleyen iç tüzük benzeri bir düzenleme olmadığından, çalışmalarda izlenecek yol ve yöntemler hükumetlere göre değişmektedir. BK kararları oy birliği ile alınır.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Bakanlar Kurulu: Bakanlar Kurulu, Başbakan ve bakanlardan kurulur. Başbakan, Cumhurbaşkanınca, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri arasından atanır. Bakanlar, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri veya milletvekili seçilme yeterliğine sahip olanlar arasından Başbakanca seçilir ve Cumhurbaşkanınca atanır; gerektiğinde Başbakanın önerisi üzerine Cumhurbaşkanınca görevlerine son verilir.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Bakanlar Kurulu (Göreve Başlama ve Güvenoyu): Bakanlar Kurulunun listesi tam olarak Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulur. Türkiye Büyük Millet Meclisi tatilde ise toplantıya çağrılır. Bakanlar Kurulunun programı, kuruluşundan en geç bir hafta içinde Başbakan veya bir bakan tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisinde okunur ve güvenoyuna başvurulur. Güvenoyu için görüşmeler, programın okunmasından iki tam gün geçtikten sonra başlar ve görüşmelerin bitiminden bir tam gün geçtikten sonra oylama yapılır.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Bakanlar Kurulu’nun Görev ve Yetkileri: TBMM’ye sunulacak olan kanun tasarılarına son şeklini vermek Anayasa, kanunlar, kalkınma planları ve hükumet programı çerçevesinde, kamu yönetiminin işleyişini üst düzeyde yönlendirmek ve gözetmek, Ekonomi, güvenlik, ticaret, dış politika, istihdam, eğitim, sağlık, tarım, çevre, alt yapı, konut vb. konularda kamu politikaları oluşturmak ve bunları yürütmek Üst düzey kamu görevlilerini atamak CB başkanlığında, OHAL ve Sıkıyönetim ilanına karar vermek TBMM'den yetki alarak KHK çıkarmak Kanunun uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere tüzükler çıkarmak (Ancak tüzükler Danıştay denetimine tabi).

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Geçici Bakanlar Kurulu: 116 ncı madde gereğince seçimlerin yenilenmesine karar verildiğinde Bakanlar Kurulu çekilir ve Cumhurbaşkanı geçici Bakanlar Kurulunu kurmak üzere bir Başbakan atar. Geçici Bakanlar Kuruluna, Adalet, İçişleri ve Ulaştırma bakanları Türkiye Büyük Millet Meclisindeki veya Meclis dışındaki bağımsızlardan olmak üzere, siyasî parti gruplarından, oranlarına göre üye alınır. Siyasî parti gruplarından alınacak üye sayısını Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tespit ederek Başbakana bildirir. Teklif edilen bakanlığı kabul etmeyen veya sonradan çekilen partililer yerine, Türkiye Büyük Millet Meclisi içinden veya dışarıdan bağımsızlar atanır. Geçici Bakanlar Kurulu, yenilenme kararının Resmî Gazetede ilânından itibaren beş gün içinde kurulur. Geçici Bakanlar Kurulu için güvenoyuna başvurulmaz. Geçici Bakanlar Kurulu seçim süresince ve yeni Meclis toplanıncaya kadar vazife görür. (AY md 114)

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Başbakan: TBMM üyeleri arasından CB tarafından atanır. Bakanlar Kurulu’nun başkanı olarak bakanlıklar arasında işbirliğini sağlar ve hükumetin genel siyasetinin yürütülmesini gözetir. BK bu siyasetin yürütülmesinden birlikte sorumludur. Başbakan, bakanların görevlerinin Anayasa ve kanunlara uygun olarak yerine getirilmesini gözetmek ve düzeltici önlemleri almakla yükümlüdür. Ancak Başbakanla bakanlar arasında hiyerarşik bir ast-üst ilişkisi yoktur. Bakanlar başbakanla uyum içinde çalışma yükümlülüğündedir.

Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Başbakan: Başbakan BK’nın siyasi lideridir, güçlü ve hakim bir pozisyondadır. Başbakanlık bir açıdan süper hizmet bakanlığıdır. Çeşitli nedenlerle bakanlıklara bağlanamayan bazı kurumlar, müsteşarlık, genel müdürlük veya başkanlık olarak Başbakanlığa bağlanmıştır. Bunlar bağlı, ilgili ve ilişkili statüdedir. Ancak yönetim sorumluluğu ve yasama organı ile ilişkileri bakımından Başbakan Yardımcıları arasında dağıtılabilirler. Başbakan’ın Yüce Divana sevki halinde hükümet istifa etmiş sayılır.