PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 4: Fonksiyonlar
Advertisements

PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 1: C# ile Programlamaya Giriş
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 2: Algoritma ve Akış Şemaları
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 11: Birden Çok Form ile Çalışma ve Menü Oluşturma Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 8: Fonksiyonlar Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
CSS ile Konumlandırma Öğr. Gör. Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
TC Windows Editörü DevC++. KURULUM PROGRAMIN KURULACAĞI YER BURADA BELİRLENİYOR.
BSE 207 Mantık Devreleri Sayı sistemleri Sakarya Üniversitesi.
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
9. HAFTA 25 Nisan2016. Fonksiyon M-Dosyaları Fonksiyon dosyaları ilk satırda “function” kelimesi bulunan “.m” uzantısı bulunan dosyalardır. MATLAB içinde.
PHP Nedir? ● Bir web sayfası oluşturabilmeniz için: ● HTML kullanmalısınız. ● Sayfadaki etkileşimi artırmak için ● JavaScript/VBScript ● Görselliği bütün.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Örnek Sorular Bilgisayar Programlama BIL 107. Soru 1: Ekran çıktısında 66 yazması için boşlukları doldurunuz ______ i = 'A'; printf(____, i__); CEVAP:
Bölüm 5 Döngü Komutları while Komutu while Komutu Diğer Operatörler (Bileşik atama, artırma ve azaltma operatörleri ) Diğer Operatörler (Bileşik atama,
Doç. Dr. Cemil Öz SAÜ Bilgisayar Mühendisliği Dr. Cemil Öz.
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
Excel 2007.
FONKSİYONLAR.
Algoritma ve Programlamaya Giriş
BM-103 Programlamaya Giriş Güz 2016 (3. Sunu)
Veri Tabanı Yönetimi Dersi 7. Laboratuvarı
BM-103 Programlamaya Giriş Güz 2016 (8. Sunu)
EETE233 Mikrodenetleyiciler ArduIno ile Programlama
METOTLAR.
TAM SAYILAR.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 8: Fonksiyonlar
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
MODEL YETERSİZLİKLERİNİ DÜZELTMEK İÇİN DÖNÜŞÜMLER VE AĞIRLIKLANDIRMA
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
C Programlama Yrd.Doç.Dr. Ziynet PAMUK BMM211-H05
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 5: Döngüler
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 6: Sınıflar
Pascal’da Kullanılan Standart Prosedür ve Fonksiyonlardan Bazıları
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
3.hafta METODLAR.
Bölüm 7 İfadeler ve atamalar.
BİLGİSAYAR programlama II
BİLGİSAYAR programlama II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MİKROİŞLEMCİLER VE MİKROBİLGİSAYARLAR
Bölüm 4: Kontrol Yapıları I (Seçim Yapma)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Fonksiyonlar ve Alt Programlar
6. DÖNGÜ (TEKRARLAMA) DEYİMLERİ
Bilgisayar Bilimi Fonksiyon Yazma.
Değerler ve Değişkenler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nesneye Dayalı Programlama 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BLM-111 PROGRAMLAMA DİLLERİ I Ders-10 Diziler
Pascal’da Kullanılan Standart Prosedür ve Fonksiyonlardan Bazıları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
BLP 4210 PLATFORM BAĞIMSIZ PROGRAMLAMA
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği

Faktöriyel Hesabı Akış Çizelgesi Başla sayi fakt = 1 i = 2 i <= sayi i++ fakt = fakt * i fakt Bitir i <= sayi Başla sayi fakt = 1 i = 2 fakt = fakt * i i = i + 1 fakt Bitir E H Daha önceki kullandığımızdan biraz farklı olan bu şekildeki döngü gösterimi de mümkündür

Permütasyon & Kombinasyon Eleman sayısı n olan bir kümenin içinden r kadar eleman seçerek yapılabilecek permütasyonların hesabı: Kombinasyonun permütasyondan farkı, sıralamanın önemli olmamasıdır. Kombinasyonu P(n,r) permütasyonların toplamını seçilen elemanların kendi aralarındaki sıralanma sayılarına bölerek bulabiliriz:

Permütasyon Hesabı Akış Çizelgesi Başla n, r f1 = 1 f2 = 1 i = 2 i <= n i++ f1 = f1 * i f1/f2 Bitir i = 2 i <= n - r i++ f2 = f2 * i

Kombinasyon Hesabı Akış Çizelgesi Başla n, r f1 = 1, f2 = 1 f3 = 1 i = 2 i <= n i++ f1 = f1 * i f1/(f2*f3) Bitir i = 2 i <= n - r i++ f2 = f2 * i i = 2 i <= r i++ f3 = f3 * i

Fonksiyon Bir program içinde sıkça kullanılan bir işlem bloğunu fonksiyon olarak tanımlamak ve ihtiyaç duyulduğunda bu fonksiyonu çağırmak daha pratik ve okununca anlaşılması daha kolay olan bir yöntemdir. Fonksiyonlar bir ya da daha çok argüman (parametre) alarak, bu argümanlara göre işlemi yapar, ve geriye bir sonuç döndürürler. Permütasyon için 2 defa, kombinasyon için 3 defa faktöriyel hesabı döngüsünü tekrar etmek yerine faktöriyel fonksiyonu yaratılabilir.

Fonksiyon ile Permütasyon Hesabı Yandaki akış çizelgesindeki fonksiyon ile çözüm çok daha basit ve anlaşılır görünmektedir. Program kodunda aynı döngünün tekrar tekrar yazılması her ne kadar programın çalışma hızını etkilemese de, kodun gereksiz yere uzun olmasına ve kodu okuyan için daha karmaşık görünmesine neden olacaktır. Başla n, r f1/f2 Bitir f2 = fakt(n-r) f1 = fakt(n)

Permütasyon Programı static long fakt(int sayi) { long f = 1; for (int i = 2; i <= sayi; i++) f = f * i; return f; } static void Main() { byte n, r; Console.Write("n değerini giriniz : "); n = Convert.ToByte(Console.ReadLine()); Console.Write("r değerini giriniz : "); r = Convert.ToByte(Console.ReadLine()); Console.WriteLine("permütasyon = " + fakt(n) / fakt(n - r)); } Main fonksiyonu içinde tanımlanan n ve r değişkenleri byte olarak tanımlanmış olsa da n - r hesabı int veri tipinde sonuç üretir (C dilinde böyle bir durum olmaz). Bu nedenle fonksiyonun parametresi int olarak belirtilmiştir. Fonksiyonun parametresi byte olsaydı, buradaki n - r için tip dönüşümü yapılmalıydı: fakt((byte)(n - r)). Aksi halde cannot convert from 'int' to 'byte' hatası verir. Döndüreceği değerin veri tipi Alacağı değerin (parametrenin) veri tipi

Permütasyonu Hızlı Hesaplamak Permütasyon hesabı yaparken, faktöriyel fonksiyonunu 2 defa çağırmak yerine, faktöriyel için kurulan for döngüsünü 1 yerine (n-r)+1 değerinden başlatan yeni bir fonksiyon yazmak daha uygundur. Başla n, r per = 1 i = n-r+1 i <= n i++ per = per * i per Bitir

Ödev 1 fakt fonksiyonunu değiştirerek per fonksiyonu oluşturunuz. Bu iki fonksiyonu kullanarak kombinasyon hesabı yapan programı yazınız. Programda ikinci girilen sayının ilk sayıdan küçük olması kontrol edilsin hata varsa tekrar girilmesi sağlansın (r < n olmalı).

Parametre olarak aldığı sayının asal olup olmadığını bulan fonksiyon static bool asal(int sayi) { for (int i = 2; i <= sayi / 2; i++) if (sayi % i == 0) return false; return true; } static void Main() { Console.Write("Sayıyı giriniz : "); int n = Int32.Parse(Console.ReadLine()); if (asal(n)) Console.Write("Sayı asaldır"); else Console.Write("Sayı asal değildir"); } Int32.Parse ile Convert.ToInt32 aynıdır. NOT: if(asal(n)) yerine if(asal(n) == true) yazılabilirdi. Eğer bu şekilde yazılırsa, asal fonksiyonu true değer döndürdüğünde (true == true) kontrolü yaparak fazladan bir karşılaştırma yapmış olurduk.

Prosedür (Yordam) Fonksiyonun değer döndürmeyen türüdür. Değer döndürmediği için prosedür isminden önce void yazılır ve prosedür içinde return ifadesi kullanılamaz. Genellikle matematiksel hesaplama işlemlerinde değil, programın mantıksal olarak bloklara ayrılmasında kullanılır. Tüm programlarda yer alan static void Main() programın başlangıç prosedürüdür (Bir proje içinde birden fazla bulunamaz).

Toplama yapan Prosedür ve Fonksiyon static void ToplamGoster(int a, int b) { Console.WriteLine(a + b); } static int Topla(int a, int b) { return a + b; } static void Main() { ToplamGoster(45, 67); Console.WriteLine(Topla(45, 67)); } Değer döndüremediğimiz için sonucu burada ekrana göstermek zorundayız Toplam sonucunu döndürüyoruz, burada ekrana göstermeye gerek yok Topla fonksiyonundan gelen 112 değerini burada ekrana gösteriyoruz

Dört İşlem Prosedürü static void DortIslem(int a, char c, int b) { if (c == '+') Console.WriteLine("{0} + {1} = {2}", a, b, a + b); if (c == '-') Console.WriteLine("{0} - {1} = {2}", a, b, a - b); if (c == '*') Console.WriteLine("{0} * {1} = {2}", a, b, a * b); if (c == '/') Console.WriteLine("{0} / {1} = {2}", a, b, a / b); } static void Main() { DortIslem(4, '*', 3); } NOT: Bazı dillerde fonksiyon tanımı «function», prosedür tanımı ise «procedure» yada «subroutine» gibi isimler ile yapılır. C ve türevi olan C++, Java, C# gibi dillerde böyle bir tanım olmadığı için genellikle prosedüre de fonksiyon denir.

Parametresiz Prosedürler Prosedürler parametre verilmeden de çağrılabilir. Önceki örnekte DortIslem prosedürü a, b ve c parametreleri ile çağrılmıştır. Bu değerler global değişken olarak tanımlanabilir, ve DortIslem() şeklinde parametresiz çağrım yapılabilirdi. Programın başlangıç noktası olan Main prosedürü hem parametre ile hem de parametresiz kullanılabilir: static void Main(string[] args) static void Main()

Parametre alan Main ile dört işlem static void Main(string[] args) { double sayi1 = Convert.ToDouble(args[0]); double sayi2 = Convert.ToDouble(args[2]); if (args[1] == "+") Console.WriteLine(sayi1 + sayi2); if (args[1] == "-") Console.WriteLine(sayi1 - sayi2); if (args[1] == "*") Console.WriteLine(sayi1 * sayi2); if (args[1] == "/") Console.WriteLine(sayi1 / sayi2); } Program derlendikten sonra elde edilen dosyanın adı “hesapla.exe” ise; komut isteminden hesapla 2,5 * 5,3 şeklinde çalıştırıldığında; args[0] = "2,5", args[1] = "*" ve args[2] = "5,3" olacak ve işlemin sonucu ekranda gösterilecektir. args string dizisi komut istemi (siyah ekran) üzerinden verilen argümanları alır

Parametre alan Main ile permütasyon static long fakt(int sayi) { long f = 1; for (int i = 2; i <= sayi; i++) f = f * i; return f; } static void Main(string[] args) { byte n = Convert.ToByte(args[0]); byte r = Convert.ToByte(args[1]); Console.WriteLine(fakt(n) / fakt(n - r)); } Program derlendikten sonra elde edilen dosyanın adı “permutasyon.exe” ise; komut isteminden permutasyon 10 5 şeklinde çalıştırıldığında; args[0] = "10" ve args[1] = "5" olacaktır. C#’ta fakt fonksiyonu Main fonksiyonundan sonra da yazılabilirdi. Fakat C dilinde bunu yapabilmek için fakt fonksiyonunun tanımını main fonksiyonundan önce vermelisiniz (bak: son slayt)

Lokal ve Global Değişkenler Fonksiyon içinde tanımlanan bir değişken lokal değişkendir ve sadece o fonksiyon içinde kullanılabilir. Fonksiyon dışında (sınıf içinde) tanımlanan değişken ise global değişkendir ve o sınıfa ait tüm fonksiyonlarda kullanılabilir. Eğer değişken fonksiyonun içindeki bir kod bloğunda (örneğin for döngüsünün içinde) tanımlanmış ise, o değişken sadece o kod bloğunda ve varsa alt kod bloklarında geçerlidir.

Global ve Lokal olarak aynı değişken ismini kullanma durumu class A { int i = 0; void F() { i = 1; int i; i = 2; } Eğer aynı isimde bir değişken hem sınıf içinde hem de fonksiyon içinde yar alıyorsa fonksiyonun içinde lokal olan değişken kullanılır (C++ dilinde global olana erişmek için değişken adından önce :: kullanılabilir). Bu kod üzerinde hem lokal hem de global olarak ‘i’ adında bir değişken tanımlandığı için F() prosedürü içinde lokal olan i değişkene değer atanabilir. Fonksiyondaki ilk satır hata verir. Çünkü lokal olan değişken ikinci satırda tanımlanmıştır. İkinci satırı silerseniz hata vermez (global olan değişkeni görür)

Örnek: Aşağıdaki programın üreteceği ekran çıktısını yazınız static float fonk(float a, float b){ while (b > a) { a = a*2; Console.WriteLine("{0:F2}", b/a); } return a; } static void Main(){ float a=3, b=3, c=fonk(a/b, a*b); Console.Write("{0:F2} {1:F2} {2:F2}", a, b, c); } 4,50 2,25 1,13 0,56 3,00 3,00 16,00 for ( ; b > a; a *= 2) { 9,00 4,50 2,25 1,13 Write içinde format belirteci olarak verdiğimiz F2, ondalık hanesini 2 basamağa yuvarlamak için kullanılır. Örn: 5/3 değeri F2 ile 1.67, F1 ile 1.7, F0 ile 2 olarak ekranda gösterilir.

Yapısal Programlama & Nesneye Yönelik Programlama (NYP) PASCAL ve C gibi yapısal programlama dilleri yaygınlaşmadan önce (60’lı yıllar) kullanılan BASIC gibi programlama dillerinde prosedür ve fonksiyon kullanılmadığı için, prosedür yerine blok yapılması gereken yerin başına bir etiket tanımlanıp o etikete GOTO komutu ile gidilerek program bloklara ayrılmaya çalışılırdı. BASIC programlama diline de 80’li yıllarda yapısal programlamaya özgü fonksiyon ve prosedür tanımlanabilmesi özelliği eklenmiştir (QBASIC). 90’lı yıllarda QBASIC daha da geliştirilerek görsel programlama amaçlı Visual Basic ortaya çıkmıştır. 2000’li yıllarda da Nesneye Yönelik Yaklaşımın da dahil edilmesi ile VB.NET ortaya çıkmıştır (NYP yaklaşımında var olan Sınıf tanımlamayı haftaya göreceğiz).

Ödevler 2.Bir sayının karekökünü bulan ve değer olarak döndüren fonksiyonu yazınız. 3.OBEB ve OKEK işlemlerini fonksiyonları kullanarak yapınız. 4.Parametre olarak aldığı sayının yazı ile yazılışını döndüren fonksiyonu yazınız. Örn: 694 değerini parametre olarak alacak “AltıYüzDoksanDört” string’ini döndürecek.

Ödevler 5.Parametre olarak aldığı 2 sayının “dost sayılar” olup olmadığını bulan fonksiyonu yazınız. A ve B tam sayılardır: – A’nın tam bölenlerinin toplamı B’ye eşitse – B’nin tam bölenlerinin toplamı A’ya eşitse – Bu iki sayı dost sayıdır – Örn: 220 ve 284 sayıları dost sayıdır

Ödevler 6.M.Ö yılları arasında yapıldığı tahmin edilen dünyanın 7 harikasından biri olan Keops Piramdi’nin en az 2.3 milyon taş bloktan oluştuğu tahmin edilmektedir. A.Piramidin tabanında kare biçiminde yerleştirilmiş N*N adet, ikinci katında (N-1)*(N-1), üçüncü katında (N-2)*(N-2),..., N. katında (son kat) 1 taş blok olduğu kabul edilirse, piramitin kaç taş bloktan oluştuğunu ve kaç katlı olduğunu bulan programı yazınız (2.3 milyondan büyük olacak şekilde en az kaç kat olmalıdır). B.Piramidin tam 24 yılda bittiğini ve işçilerin günde 10 saat çalıştıklarını düşünelim. İşçilerin bir saatte ortalama kaç blok yerleştirdiklerini bulan SaatBasinaBlok fonksiyonu yazınız (1 yıl = 365 gün + 6 saat kabul edilecek).