Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK
Okul Öncesi Dönem Fiziksel Özellikler Son derece aktif. Çocukların koşabilecekleri, tırmanabilecekleri, atlayabilecekleri yerler. Denetim sizde olmalı. Sık sık ara verme ihtiyacı hissederler. Kısa süreli etkinlikler planlayın, hareketli&yavaş. Dinlendirme
Okul Öncesi Dönem Fiziksel Özellikler Büyük kaslar gelişimiştir. Ayakkabı bağı bağlama, düğme iliklemede başarısız olabilirler. Parmak becerisi yerine el becerilerine ağırlık verin. Büyük fırça, kalem gibi Bedenleri esnek ama beyni koruyan kemikler yumuşak. Kızlar gelişimin pratik becerilerinde motor beceriler gibi daha beceriklidir. Karşılaştırma yapmayın. % 90 sağ el, zorlamamak gerekir.
Okul Öncesi Dönem Sosyal Özellikler Sosyal ilikilerde daha esnektirler, sınıftaki diğer çocuklarla oynamak isterler. Cinsiyete göre arkadaşlık daha az gelişmiştir. Oyun grupları küçüktür, sık sık değişebilir. Sık kavga çıkabilir ama çabuk unutulur. Dramatik oyunlar çok sevilir. Cinsiyet rolü farkındalığı yeni yeni başlamıştır.
Okul Öncesi Dönem Duygusal Özellikler Duygularını açıkça ve özgürce ifade etme eğilimi vardır. Öfke patlamaları olabilir. Arkadaşlar arasında kıskançlık olabilir, çünkü öğretmen onayı çok önemlidir.
Okul Öncesi Dönem Bilişsel Özellikler Dil konusunda beceriklidirler, konuşmayı severler. Dil kullanımında kendi kurallarına bağlıdırlar (Elbisesi). Etkileşim, ilgi, fırsat, takdir etme, yakınlık çok önemlidir.
Okul Dönemi (1-3. sınıflar) Fiziksel Özellikler Aktifler, enerji boşaltma ihtiyacı, kalem yeme, tırnak yeme, saç kıvırma, huzursuzluk Büyük kas denetimi inceye üstündür. Bedenlerini mükemmel denetleyebilirler, becerilerine önemli derecede güven. Okul bahçesinde tehlikeli hareketler.
Okul Dönemi (1-3. sınıflar) Sosyal Özellikler Arkadaş seçiminde seçiçidirler, “düşman” bulma eğilimi. Küçük gruplarda düzenli oyunlar, kurallara bağlılık, takım ruhu. Sık kavga. Sözel saldırganlık, erkeklerde yumruklaşma, boğuşma, itişme.
Okul Dönemi (1-3. sınıflar) Duygusal Özellikler Eleştiriye duyarlı, başarısızlığa düşük seviyede uyum. Öğretmeni memnun etme Başkalarının duygularına duyarlı olma
Okul Dönemi (1-3. sınıflar) Bilişsel Özellikler Öğrenmeye son derece istekli Yazmaktan çok konuşma İspiyoncu=kurallar bağlılık
Okul Dönemi (4-6. sınıflar) Fiziksel Özellikler Büyüme patlaması. Cinsellik hakkında ilgi ve merak. İnce motor koordinasyonu iyidir, kalem çevirme, sanat, el işi ve müzik etkinlikleri
Okul Dönemi (4-6. sınıflar) Sosyal Özellikler Akran grubu güçlenir, davranış standartlar ve başarıda yetişkin kabulu. Kişilerarası düşüncenin gelişimi
Okul Dönemi (4-6. sınıflar) Duygusal Özellikler Grup kuralı ve yetişkin kuralları çatışması Davranış bozuklukları.
Okul Dönemi (4-6. sınıflar) Bilişsel Özellikler Özel yetenek ve akademik başarıda cinsiyet farklılaşması Bilişsel stil farklılıkları
Okul Dönemi (7-9. sınıflar) Fiziksel Özellikler Kızlar dönemin başında gelişimlerini tamamlar, erkeklerde 9. sınıf sonuna kadar devam eder. Ergen sakarlığı, görünüşe ilgi duyma Yeme ve uyuma bozuklukları
Okul Dönemi (7-9. sınıflar) sosyal Özellikler Akran grubu davranış kurallarının ana kaynağı. Başkaları ne düşünüyor.
Okul Dönemi (7-9. sınıflar) Duygusal Özellikler Fırtına ve stres dönemi Vandalizm, suç oranları
Okul Dönemi (7-9. sınıflar) Bilişsel Özellikler Somut işlemlerden soyuta geçiş Sınırlamadan işbirliği ahlakına geçiş. Politik düşünme, liberal
Okul Dönemi ( sınıflar) Fiziksel Özellikler Herkes ergenliğe erişir Cinsellik konusunda zihin bulanıklığı
Okul Dönemi ( sınıflar) Sosyal Özellikler Anaba ve akran grubu statü ve planlarını değiştirebilir. Kızlar arkadaşlıkla ilgili erkeklere nazaran daha büyük sorunlar yaşar.
Okul Dönemi ( sınıflar) Duygusal Özellikler Kızlar daha fazla duygusal rahatsızlıklar yaşıyor olabilir. Ergen benmerkezciliği Depresyon Ağır depresyon intihar
Okul Dönemi ( sınıflar) Bilişsel Özellikler Soyut düşünce gelişir ama bu yeteneği kullanma önemli