Doğal Sayılarda Çarpma ve Bölme İşlemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BÖLÜNEBİLME KURALLARI
Advertisements

BÖLÜNEBİLME 1,2 ve 3 ile Bölünebilme 4,5 ve 6 ile Bölünebilme
DOĞAL SAYILARDA BÖLME İŞLEMİ
DOĞAL SAYILAR.
TAM SAYILAR.
DOĞAL SAYILAR.
Ders: Matematik Konu: Toplama İşlemi
40×6= = 245 BÖLÜNEN. BİR BÖLME İŞLEMİNDE BÖLEN 6 BÖLÜM 40 KALAN 5 OLDUĞUNA GÖRE BÖLÜNEN KAÇTIR?
BÖLME İŞLEMİ= (Bölünen, bölen, bölüm, kalan )
DOĞAL SAYILARDA DÖRT İŞLEM ÖĞRETİMİ
KESİRLER.
KESİRLER.
Hazırlayan Mahmut AĞLAN
1’in içinde 4 yok.O zaman 16 içinde 4 kaç kere var?
TAM SAYILARLA İŞLEMLER
ÇARPANLAR VE KATLAR Bölme Kalanlı Bölme Kalansız bölme Bölünebilme
Bölme.
ÜSLÜ SAYILAR ileri.
İki Basamaklı Doğal Sayılarla Çarpma İşlemi
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
DOĞAL SAYILAR.
Bölme
ONDALIK KESİRLERLE TOPLAMA İŞLEMİ
TAM SAYILARLA BOŞLUK DOLDURMA
KESİRLER ONDALIK KESİRLERİN TANIMI ONDALIK KESİR ÖRNEKLERİ
KESİRLER.
Çarpma İşleminin Özellikleri
Elif ÇAĞLAYAN Humayla ÖNDER Gamze Nur AYDIN Gülfer YÜKSEKDAĞ
MATEMATİK.
TAM SAYILARI SAYI DOĞRUSUNDA GÖSTERME TAM SAYILARDA DÖRT İŞLEM
ONDALIK KESİRLERDE 4 İŞLEM
Bölme İşlemi.
ÜSLÜ SAYILAR.
İÇİNDEKİLER SY SAYFA 31 SAYFA 32 SAYFA 34 SAYFA 35 SAYFA 5 SAYFA 36
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF
HAZIRLAYAN:İMRAN AKDAĞ NO:
“ ”sayı dizesinde kuralı bozan sayı hangisidir?
ÜSLÜ SAYILAR.
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
Ondalık kesirler matematİk.
DOĞAL SAYILARDA İŞLEMLER Doğal Sayılarda Toplama ve Çıkarma İşlemi
ZİHİNDEN ÇARPMA VE BÖLME
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
Annem doğum günüm için 18 kurabiye yaptı.Bana kurabiyeleri 3 erli olarak tabaklara yerleştirmemi söyledi.Dolaptan kaç tabak almalıyım? 18.
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
DOĞAL SAYILARDA YUVARLAMA
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
beraber yapalım Değişme özelliği Problemler gibi şeyler var.
TAM SAYILARLA ÇARPMA VE BÖLME İŞLEMLERİ
Doğal Sayılarda Toplama ve Çıkarma İşlemi
MATEMATİK DERSİ 3. SINIF BÖLME
MATEMATİK. ÇİFT SAYILAR ÇİFT SAYI: İki ile kalansız bölünebilen sayılara çift sayılar denir. Diğer bir ifade ile birler basamağı 0,2,4,6,8 olan sayılar.
DOĞAL SAYILARDA BÜYÜKLÜK KÜÇÜKLÜK
İŞLEM KAVRAMI.
KESİRLERDE TOPLAMA İŞLEMİ
BÖLME İŞLEMİ.
ÜSLÜ SAYILAR.
DOĞAL SAYILAR Sıfırdan başlayarak 0,1,2,3… şeklinde sonsuza kadar devam eden sayılardır.
ÇARPANLAR ve KATLAR.
TAM SAYILAR.
HAZIRLAYAN:ELİF CEYLAN.   Tam sayılarda toplama işlemi yapılırken, verilen tam sayıların aynı veya farklı işaretli oluşlarına göre işlem yapılır. Aynı.
Tamsayılar.
TAM SAYILAR.
ÜSLÜ SAYILAR Orijinal sunu 70 sayfadır.Örnek Sunu için belli bölümleri kesilmiştir.
TAM SAYILAR.
İŞLEM KAVRAMI.
7. SINIF MATEMATİK İRFAN KAYAŞ.
doğal sayısındaki rakamların sayı değerleri toplamı kaçtır?
DOĞAL SAYILAR Sıfırdan başlayarak 0,1,2,3… şeklinde sonsuza kadar devam eden sayılardır.
Sunum transkripti:

Doğal Sayılarda Çarpma ve Bölme İşlemi Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan-Dedeoğlu Matematik Eğitimi ndedeoglu@sakarya.edu.tr

Doğal Sayılarda Çarpma İşlemi Öğretimi 2. sınıftan itibaren toplamaya dayalı olarak öğretim a x b = b+b+b+…+b = c a tane çarpan çarpılan çarpım Toplananları aynı olan toplama işlemi çarpmaya dönüşür. Temel: ritmik sayma, toplama Aynı sayıdaki nesnelerin gruplar halinde sunulduğu problemler: sıralar, yumurta kutuları, parmaklar, günler, aylar…) Göstergeler: “tane, defa, kere…” Temel çarpmalar: iki tek basamaklı sayının çarpımı Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Çarpma İşlemi Gösterimleri Parmaklar Şekil ve materyaller Gruplanmış sayılar: 13 = 1 onluk + 3 birlik x 2 = 2 birlik = 2 onluk + 6 birlik Basamak tablosu Kısa çarpma: 12 x 4 18 Y O B 1 3 x 2 4 5 + 6 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

İşlem Kolaylıkları ve Zihinden İşlem Değişme özelliği 7 x 3 = 3 x 7 Birleşme özelliği 2 x 9 x 5 = (2 x 5) x 9= 10 x 9 = 90 0’ın etkisi 45 x 756 x 0 = 0 1’in etkisi 52 x 1 = 52 10, 100 ile çarpma 9 ile çarpma 4 x 9 = 4 x (10-1) = 40-4 = 36 (Dağılma özelliği) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Aşamalar Çarpım = ? 5 x 3 = ? Çarpan / çarpılan = ? 12 x  = 24 Elde getirmeyen çarpma: 12 x 3 36 Elde getiren çarpma: 12 x 17 84 + 12 204 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Materyaller Onluk taban blokları Birim küpler Abaküsler Sayma çubukları (Renkli kalemler, pipetler…) () Legolar Hesap makinesi … Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Aşamalar a x b ab x c ab x cd Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Zorluklar 0 ile çarpma Herhangi bir basamakta 0 bulunması Toplamaya dayalı örnekler sunulmalı Herhangi bir basamakta 0 bulunması Basamak kaydırma Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Çarpmanın Sağlaması Çarpım çarpanlardan birine bölünür Çarpan ve çarpılanın yerleri değiştirilir 9 atarak sağlama Çarpan ve çarpılanın 9’a bölümünden kalanları bulunur (K1 ve K2) Kalanlar çarpımının (K1 x K2) 9’a bölümünden kalanı bulunur (K3) Çarpımın 9’a bölümünden kalanı bulunur (K4) K3 = K4 ise çarpım doğrudur. K1 K4 K3 K2 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler: Parmaklarla Çarpma-I Rakamların 9 ile çarpımı Parmaklar 1 den 10’a kadar numaralanır Hangi sayı 9 ile çarpılıyorsa, o sayıya denk gelen parmak bükülür Açık olanlar ayrı ayrı sayılarak yan yana yazılır http://www.jlsigrist.com/site2/indexr.html Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler: Parmaklarla Çarpma-II 5 ve 5 ten büyük iki sayının çarpımı Her el sayılardan birini temsil eder Sayıya tamamlamak için 5 ten başlayarak ne kadar kalıyorsa o kadar parmağı bükerek kapatırız Kapalı parmakların toplamı onlukları temsil eder (kırmızı) Her elin açık parmak sayısını çarpar, birlikleri buluruz (mavi) Onluk ve birlikleri toplarız. 8 x 8 = ? 3 + 3 = 6  60 2 x 2 = 4  4 60 + 4 = 64 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler... Japon tekniği Video: 24 x 26 = ? http://www.ortakantin.com/video/japon-usulu-carpma-yontemi-eminim-ilk-defa-goruyorsun Onlar x Onlar Onlar x Birler Birler x Birler Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Dik dörtgensel hesap 26 x 42 52 + 104 1092 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Şekiller ve Problemler… Kaç tane vazo var? Vazolara 3’er tane gül konacak. Kaç gül gerekiyor? Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Kaç tane yumurta var? Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Çarpım Tablosu Çarpım tablosu bir araçtır 0 ın etkisi 1 in etkisi Değişme özelliği … Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Daha fazla bilgi için: Videolar http://video.google.com Anahtar kelimeler: technique multiplication math trick Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Doğal Sayılarda Bölme İşlemi Öğretimi 2. sınıfta sezgisel, 3. sınıftan itibaren yazılı işlem a b bölen bölünen c bölüm Geriye sayma işlemi  çıkarma işlemine dayalı Bir sayının içinde bir başka sayı kaç kere bulunuyor? Amaç: Paylaştırma: 10 kalemi 5 çocuğa paylaştıralım. Her bir çocuğa kaç kalem düşer? Gruplama: 10 kalemi çocuklara 5’er dağıtalım. Kaç çocuk kalem alabilir? Temel: geriye ritmik sayma, çıkarma, çarpma Nesnelerin bütün olarak verildiği ve eşit sayıda dağıtılabileceği durumları içeren problemler Göstergeler…? Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Bölme İşlemi Gösterimleri Parmaklar Şekil ve materyaller 42 kalemi 3 kişiye dağıtalım. Önce onluklar mı, birlikler mi dağıtılıyor? Gruplanmış sayılar: 26 : 2 = ? 2 onluk + 6 birlik 2 birlik - 2 onluk 1 onluk + 3 birlik 0 - 6 birlik Basamak tablosu Kısa bölme Y O B 8 4 5 7 - 6 1 4 5 7 8 - 6 1 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Basitten zora… Bölüm = ? 9 : 3 = ? Bölünen / bölen = ? 12 :  = 4 Kalansız bölme: 25 : 5 = 5 Kalanlı bölme: 25 : 4 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Basamaklar abcd : efg abc : de ab : c Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

İşlem Özellikleri Küçük problemler oluşturarak veya sayısal örnekler vererek, genelleme yoluyla öğretim yapılabilir. Olmayan özelliklere ters örnek verilir Değişme: 8 : 4 = 4 : 8 ? Birleşme: (8 : 4) : 2 = 8 : (4 : 2) ? Dağılma: 8 : (4 + 2) ? (4 + 2) : 8 ? 1’in etkisi: a : 1 = a a : a = 1 (a N+) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

İşlem Özellikleri 0’ın etkisi (a N+) Bir problem üzerinden öğretim: 6’lık bir çikolata kutusu var… Çikolataları 3 kişiye paylaştıralım. Her bir kişiye kaç çikolata düşer ? Fakat kutunun boş olduğu fark ediliyor. 0 : 3 = 0 Kimseye çikolata düşmez. 0 : a = 0 Kutu boş ise ve paylaştıracak kimse yoksa, her kişiye kaç çikolata düştüğünü sorabilir miyiz? Bölme işlemi yapılamaz (0 : 0 belirsiz) 6 çikolata var fakat çikolataları kimseye paylaştırmayalım. Her bir kişiye kaç çikolata düşeceğini sorabilir miyiz? Bölme işlemi yapılamaz (a : 0 tanımsız) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Zorluklar/Dikkat Edilmesi Gerekenler Bölüme sıfır atama 336 : 3 = ? 315 : 3 = ? 306 : 3 = ? 360 : 3 = ? Modeller ve Basamak tablosu yardımı ile Bölümün tahmini (çarpma işlemine dayalı): Yuvarlak hesap yöntemi (büyük sayılarla işlem) Kalanlı bölme Kalan daima bölenden küçük Bölmenin yürütülmesi: 0 ilave etme  virgül atma Bölmenin Sağlaması a = b x c + kalan Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Bölümün Basamak Sayısının Bulunması 5804 : 22 işleminde bölüm kaç basamaklıdır? Bölüm yerine sırasıyla en küçük 2 basamaklı (10), 3 basamaklı (100), 4 basamaklı (1000) konularak araştırılır: 22 x 10 = 220 < 5804 (bölünen) 22 x 100 = 2200 < 5804 22 x 1000 = 22000 > 5804  Bölüm 3 basamaklıdır. Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler Çarpmanın toplama üzerine dağılma özelliğine dayalı: 2146 : 17 = ? 2146 17 -1700 100 446 -340 20 106 -102 6 4 + 126 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu