Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MAKİNE ELEMANLARI Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN. Mukavemet cismin dış etkilere gösterdiği dayanımdır. Dış etkiler cisme kuvvet ve moment olarak etki eder.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
ÇARPIŞMALAR VE VE İMPULSİF KUVVETLER
Mastarlar.
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
Kaynak işlemi sırasında ;
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.
SACLARIN VE PROFİLLERİN ŞEKİLLENDİRİLMESİ
SULAMA MEKANİZASYONU Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN. İşletme Noktasının Grafik Yolla Bulunması.
AKSLAR VE MİLLER.
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
PAS PAYI ELEMANLARI Son yıllarda, “paspayı” olarak adlandırılan, donatı örtü tabakasının kalınlığının bazı ülkelerde (örneğin Almanya’da) 4-5 cm’ye kadar.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
- BASİT MAKİNELER -  .
Aktarma Organları. Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma,
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Örnek 1 Kullanıcının girdiği bir sayının karesini hesaplayan bir program yazınız.
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ İnşaat Mühendisliği Bölümü Yapı Anabilim Dalı Ofis: M-8 Bina; 8203 Oda
Jominy (Uçtan Su Verme) Deneyi
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü
TEMELLER.
Bölüm 4 EĞİLME ELEMANLARI (KİRİŞLER) Eğilme Gerilmesi Kayma Gerilmesi
İÇ VE DIŞ KUVVETLER, GERİLME, ÇUBUK SİSTEMLER
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
ATALET MOMENTİ 4.1. Tanımı ve Çeşitleri
Değirmendere Hacı Halit Erkut Anadolu Lisesi
Konfeksiyon Yardımcı Malzemeleri
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
YAPI STATİĞİ II Düğüm Noktaları Hareketli Sistemlerde Açı Yöntemi
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
Kırınım, Girişim ve Müzik
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 3.hafta
KESİTLER VE KESİT GÖRÜNÜŞLER
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ KUVVET SİSTEMİ BİLEŞKELERİ
KUVVET, MOMENT ve DENGE 2.1. Kuvvet
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Örnek-1 Bir milin A ve B uçlarındaki yataklara gelen radyal kuvvetler aşağıda verilmiştir. Mil üzerindeki eksenel kuvvet 3640N dur. A ve B noktalarındaki.
Ölçü transformatorları
PİM VE PERNO BAĞLANTILARI
MAKİNE ELEMANLARI DERS SLAYTLARI
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Düzlem Yüzeyler ve Prizmalar
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 10.hafta
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
EÜT 252 ÜRETİM YÖNTEMLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME.
Metallere Plastik Şekil Verme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İMALAT İŞLEMLERİ II Doç.Dr. Mustafa Kemal BİLİCİ Eposta:
KUVVET VE SÜRTÜNME KUVVETİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÇATI MAKASINA GELEN YÜKLER
Sunum transkripti:

Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN MAKİNE ELEMANLARI Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN

CİVATA BAĞLANTILARI

CIVATA Cıvata sökülebilen bağlantı elemanıdır. Bağlama elemanları içerisinde en yaygın kullanılan makine elemandır. Bu nedenle de en fazla çeşidi bulunan makine elemanı olduğu da söylenebilir.

Cıvata: Üzerinde vida dişi bulunan silindirik bir gövde ve bu gövdeye bağlı cıvatayı tutup çevirmeye yarayan bir baş ve cıvatanın bağladığı parçaya temas ettiği bir oturma yüzeyinden oluşur.

Cıvata çizimi

Cıvata çizimi Elle Cıvata çizimi

Elle Cıvata çizimi

Cıvata bağlama görevini vida dişinin tamamen aynı özelliklerdeki bir başka vida dişi ile bir birini kavraması sonucu gerçekleştirir. Bu nedenle cıvata gövdesine açılan erkek vida ( silindirik dış yüzeye açılmış vida) ile somun veya makine gövdesi üzerindeki bir dişi vida ( silindirik iç yüzeye açılmış vida) bir birine kavratılarak ( vidalanarak) bağlama gerçekleşir.

Cıvatanın sağa doğru döndürülmesi ile sağlanan bağlama işlemi sola doğru döndürülerek çözülebilir. Kolayca çözülebilen ve çözüldüğünde bağladığı parçalara ve kendine zarar vermeyen bir bağlantı olduğu için cıvatalı bağlantılar sökülebilen bağlantı olarak adlandırılır.

Vida dişi silindirik bir yüzey üzerine açılmış helis izlerdir Vida dişi silindirik bir yüzey üzerine açılmış helis izlerdir. Helis iz, bir üçgen ince tabakanın silindirik yüzey üzerine sarılması ile oluşur. Her bir çevre dolandığında eksenel ilerlemesine adım (p) (hatve) denir. Bu vidanın helis açısı () ile gösterilir. Helis açısı cıvatalara uygulanan vidalarda 5 den daha küçüktür. Çoğunlukla 3,5  değerlerindedir

Vidalar helis izin kesit profiline göre adlandırılırlar. 1-Üçgen vidalar a)Withworth vidalar ( İngiliz ölçü sisteminde) 55 tepe açılı b)Metrik vidalar ( metrik ölçü sisteminde ) 60 tepe açılı 2-Yuvarlak vidalar 3-Trapez (yamuk) vidalar 4-Testere dişli vidalar.

Cıvatalarda ve çeşitli makine parçalarında uygulanan vida dişleri

Cıvatalarda uygulanan vida dişleri

Bağlama elemanlarında üçgen vidalar kullanılır. Trapez ve testere dişli vidalar hareket vidalarıdır. Yuvarlak vidalar genellikle düşük mukavemetli malzemelerde ( cam, ahşap, deri ) uygulanır. Kirliliğin yüksek olduğu yerlerde sıkışmayan vida olarak kullanılır.

Cıvatalar ayrıca baş şekillerine göre Altıköşe başlı civatalar Yuvarlak başlı ( gömme) civatalar Kare başlı civatalar Çekiç başlı civatalar Havşalı başsız civatalar Mercek başlı civatalar Silindirik başlı civatalar Yassı yuvarlak başlı civatalar

Alyan başlı civatalar için “inbus” deyimide kullanılmaktadır.

Havşalı başlı civatalar Mercek başlı civatalar Silindirik başlı civatalar Yassı yuvarlak başlı civatalar Bu üç cıvata baş şekli ayrıca altı köşe gömme düz tornavida ve yıldız (Philips) tornavida beşgen veya daha fazla kenarlı gömme başlı olarak yapılmaktadır.

Somunlar ise Altı köşe Yarım yüksek altı köşe (kontra) Taçlı Fiberli Silindirik Kare ve Özel şekilli olarak yapılmaktadır.

M10 X 55 DIN 931 – 8.8 So Cıvataların standart gösterimi D x L x (b)TSE no-malzeme D-Dişüstü çapı, L-Uzunluk, (b)-diş açılmış uzunluk. M10 X 55 DIN 931 – 8.8 So

M10 vida tipini belli eder. M işareti metrik vidayı belirtir yanındaki ölçü ise (mm) olarak vida diş üstü ölçüsüdür. Withworth vidalarda belirtici bir harf kullanılmaz ancak ölçü üzerine ( “) işareti ile diş üstü çapının (inch) ölçüsü belirtilir. Örneğin ( ¼”, ½”). İkinci ölçü ise cıvatanın boyunu verir.

Cıvata boyu 5 mm adımla büyür. İlgili cıvata standart numarası verilir. Burada Alman DIN standardı verilmiştir. TSE olarak 1029/14 gibi ilgili standart belirtilir.

Cıvata kalite (malzeme) sayısıdır. Cıvata başı üzerinde kabartma yazı ile yazılıdır. Kalite sayısının birincisi cıvata malzemesinin kopma gerilmesini (Rm) verir. Bu sayı 100 ile çarpıldığında (N/mm2 ) olarak yaklaşık kopma mukavemeti elde edilir. İki sayı birbiri ile çapılıp 10 katı alındığında ise malzemenin akma mukavemeti (Re) elde edilir. Örnekteki sayılar içi hesap yapılacak olursa Rm= 8 * 100 = 800 N/mm2 Re= 8 * 8 * 10 = 640 N/mm2

Fu- Cıvataya etki eden çevirme momentinin yarattığı teğet kuvvet Fön- Cıvataya etki eden teğet kuvvetin yarattığı eksenel kuvvet.Öngerilme kuvveti  - Vida helis açısı Fn- Vida dişi yüzeyine etki eden normal kuvvet.  - Cıvata ve somun malzemeleri arasındaki sürtünme katsayısına karşılık gelen sürtünme açısı.

sürtünme açısı: () Sürtünme katsayısına eşit tg değerini veren açıdır. Örneğin sürtünme katsayısı =0,18 olsun bu değeri veren açının tg değeri 0,18 olmalıdır. Bu durumda Arctg  =0,18   = 10,20 bu değer sürtünme açısıdır.

Cıvataları sıkmak için gerekli moment (Ms) iki kısımdan oluşur Cıvataları sıkmak için gerekli moment (Ms) iki kısımdan oluşur. Birincisi cıvata ekseninde eksenel (Fa) kuvvetini oluşturmak ve cıvata dişleri arasındaki sürtünme kuvvetini yenmek için ( M1) momenti ve ikincisi cıvata başı ile bağlanan parçalar arasında sıkma sırasında oluşan sürtünme kuvvetini yenmek için gerekli moment (M2)

M1 – Cıvatayı dönmeye zorlayan moment Bir cıvatayı döndürmek üzere moment uyguladığımızda cıvata ile somun yüzeylerin birbirine temas ettiği yerde bir teğet kuvvet oluşur. Bu teğet kuvvet (Fu) vidayı döndüren kuvvettir. Vidanın dönmesiyle helis yolda ( vida dişinde) bir eğik düzlemde oluşan yükselme gibi eksenel bir itme kuvveti (Fön) oluşur. Fu= Fön * tan  M1 = Fu d2/2 = Fön * d2/2 * tan ( ± )

Helis yüzeyine dik olan (Fn) kuvveti ise cıvata ile somun malzemeleri arasında bir sürtünme kuvveti (FR) oluşturur. FR =  * Fön Fu = Fön * tan ( ± ) (cıvata sıkılırken (+) sökülürken (-) işaretli olur)

M2= Fön *  * rm Somun oturma yüzeytinin (Sürtünme yüzeyinin) ortalama yarı çapı (do/2= rm).

Ms=0,2 * Fön * d Toplam sıkma veya sökme momenti Ms= M1+M2 Ms = Fön * d2/2 * tan ( ± ) + Fön *  * rm Ms = Fön [ d2/2 * tan ( ± ) +  *rm ] Ko= [tan ( ± ) + ] (sabit değerler) Ms=Ko * Fön * d Ko=  ; ve  ye bağlı olarak değişen bir katsayı. Standart cıvatalar için Ko=0,18-0,22 alınabilir. Sıkma için ortalama moment Ms=0,2 * Fön * d

Öngerilme ile (Fön) sıkılan cıvata bir miktar uzar Öngerilme ile (Fön) sıkılan cıvata bir miktar uzar. Bu uzama malzemenin ( Re) (AK) akma sınırını geçerse plastik deformasyon oluşur . Bu istenmeyen bir durumdur. Ön gerilme kuvveti Fön < 0,75 * (π d32/4) * AK Fön=(3…4) Fişl. (Sızdırmazlık istenen dururmlarda)

Otoblokaj şartı (<’) olmalıdır Cıvatalar eksenel bir yük etkisi altında kalırlar. Bu eksenel yükün oluşturduğu çevresel kuvvet cıvatayı dönmeye zorlar ve bu şekilde cıvata bağlantısı gevşer. Yüzeyler arasındaki sürtünme açısı (’) ile helis açısı () arasıdaki ilişkiye bağlı olarak vidanın kendiliğinden gevşeyip gevşemeyeceği belli olur. Eğer sürtünme açısı helis açısından büyükse vida eksenel kuvvet etkisi altında gevşemez buna otoblokaj denir . Otoblokaj şartı (<’) olmalıdır

Cıvatalarda öngerilmeli bağlantılar 1- Basınçlı kaplarda 2- Tam değişken zorlanmaya uğrayan biyel kolu, sarsak kolu v.b. Yerlerde dikkatte alınır.

Cıvatalarda öngerilmeli bağlantılar

Cıvatalarda öngerilmeli bağlantılarda Fön ile sıkılan parçalar kısalırlar. Bası etkisiyle boyca kısalma olur. Cıvata ise uzar. İşletme yükü bindiğinde cıvatayı daha da uzatmaya çalışırken kısalan parçaların yükü bir miktar azaldığı için biraz uzama gösterirler. Bu noktada hala parça üzerinde bası kuvveti kalmalı ve parçalarda kısalma az olsa devam etmelidir.

Cıvatalarda iki türlü bağlantı vardır. 1-Eksenel yüklenen cıvatalar. Bunlar boşluklu cıvata bağlantısı olarak adlandırılır. Cıvataya gelen yük enine yönde olmasına rağmen cıvatanın yükü karşılarken eksenel yüklendiği haldir. Cıvatanın yarattığı ön gerilme ile oluşan sürtünme kuvvetinin taşındığı eksenel yüklü cıvatalar Cıvata ekseni doğrultusunda etki eden eksenel yükleri taşıyan cıvatalar. Ön gerilmesiz bağlanan cıvatalar. Kanca ve askı cıvatası 2- Enine yüklenen cıvatalar. Boşluksuz cıvata bağlantısı olarak ta adlandırılır. Genellikle eksenel yükün yarattığı makaslama kesme kuvvetini karşılamak üzere bir kesme burcu kullanılır. Cıvataların kesme kuvveti etkisinde kalması istenmez.

Eksenel yüklenen cıvatalar Eksenel yüklenen cıvatalar. A) Burada cıvata eksene dik yöndeki Kuvveti taşımak üzere kendi ekseni doğrultusunda bir ön gerilme kuvveti ile gerilmiştir. Ön gerilme kuvveti parçaları birbirine bastırarak sürtünme yaratmakta ve işletme yükü bu yolla taşınmaktadır.

Cıvata boşluklu olarak yuvasına oturtulmuştur Cıvata boşluklu olarak yuvasına oturtulmuştur. Cıvata üzerinde statik olarak ön gerilme kuvveti etki etmektedir. İşletme kuvvetinin değişkenliği cıvatayı etkilememektedir.

Eksenel yüklenen cıvatalar. B) Burada, örneğin bir basınçlı kabın kapağında olduğu gibi kapta oluşan basınç kuvveti cıvataları kendi eksenleri doğrultusunda çekmeye zorlamaktadır. Cıvataya gelen yük doğrudan basınç kuvvetidir.

Basınç kuvvetindeki değişim cıvata gövdesine doğrudan etkimektedir Basınç kuvvetindeki değişim cıvata gövdesine doğrudan etkimektedir. Bu kuvvetteki değişim cıvataya yansımaktadır. Cıvata hem ön gerilme kuvvetini hem de basınç kuvvetini karşılamaktadır.

Ön gerilmesiz bağlantılarda Ön gerilmesiz bağlantılarda. Kanca , askı demiri ve benzeri Bağlantılarda uygulanır. Cıvata sadece yükün etkisinde eksenel çekmeye zorlanır. Cıvata çekirdek kesitinin( Gerilme kesit alanı) bu yükü taşıdığı dikkate alınarak çekirdek çapı hesaplanabilir. Burada d3 – Civata çekirdek çapı

Enine yüklenen cıvatalar Enine yüklenen cıvatalar. Boşluksuz cıvata bağlantısı olarak ta adlandırılır. Parçalar üzerine etki eden çeki kuvvetleri iki parçanın temas yüzeyinde karşılıklı kuvvetler yaratır. Bu kuvvetler karşılıklı olarak kesme kuvveti etkisi yaratırlar. Cıvataların kesme kuvveti etkisinde kalması istenmez. Genellikle eksenel yükün yarattığı makaslama kesme kuvvetini karşılamak üzere bir kesme burcu kullanılır. Kesme burcu kaliteli çelikten yapılmış bir boru şeklindedir. Cıvata bu burcun deliğinden geçer ve somunu fazlaca sıkılmaz. Somun burada sadece civatayı burcun içerisinde tutma görevini yapar.

Sürtünme ile kuvvet iletiminde hesap yöntemi Forya Forya-Flanş benzeri bağlantılar

Bu tür bağlantılarda kuvvet sürtünme ile iletilir. Sürtünmeyi sağlayan civataların ön gerilme kuvvetleridir.

Fön – Ön gerilme kuvveti Enine yük altındaki cıvatalarda boşluklu bağlantılar. Burada yükü sürtünme taşıyacağı için yeterli sürtünme kuvveti oluşturmak üzere civbatalara ön gerilme verilir. Burada Fön – Ön gerilme kuvveti SR – Sürtünmeli yüzeylerde kayma emniyet sayısı ( 1,2 .. 1,5)  - sürtünme katsayısı i – kesit sayısı n – cıvata sayısı

Acıv -Cıvata gerilme kesit alanı Cıvata gerilme kesit alanına çizelgelerden bakılarak cıvata çapı bulunur. Çizelgeye ulaşılamadığı koşullarda çap yaklaşık hesapla bulunabilir.

Sızdırmazlık isteyen kapak cıvatalarında Genel olarak uzamaya zorlanan cıvatalarda Sızdırmazlık isteyen kapak cıvatalarında Kapak üzerindeki cıvata sayısı için D kapak çapı, i-cıvata sayısı, p- kap içindeki basınç

Cıvataya enine gelen yükler altında boşluksuz cıvata montajı

Enine zorlanan, kesme yükünü karşılayan cıvata bağlantısı, boşluksuz yapılan cıvata bağlantısında yük cıvata gövdesini kesmeye Zorlar. Bu durumda gövde ve dişler zarar görür. Bu şekilde kullanılan cıvata ile sökülebilir bağlantı yapılamaz. Bu cıvatalar zarar gördüğü için yeniden kullanılması olanaksızdır. Bu nedenle kesme burcu kullanılması önerilir.

Cıvatada Müsaade edilen kesme gerilmesi Statik yük altında Burada A – kesmeye zorlanan kesit alan. ( cıvata kesiti veya kesme burcunun kesiti) i - cıvata sıra sayısı n – sıradaki cıvata sayısı

Dinamik yük altında eksenel yük durumunda  = 3 …5 Talaş kaldırarak, tornada veya kılavuz ve pafta kullanarak üretilmiş cıvatalar  = 2,5 ...4 Haddeleme ile üretilmiş cıvatalar