Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SINAV KAYGISI MENDERES ANADOLU LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA PSİKOLOJİK DANIŞMAve REHBERLİK SERVİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SINAV KAYGISI MENDERES ANADOLU LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA PSİKOLOJİK DANIŞMAve REHBERLİK SERVİSİ."— Sunum transkripti:

1 SINAV KAYGISI MENDERES ANADOLU LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA PSİKOLOJİK DANIŞMAve REHBERLİK SERVİSİ

2 KAYGI NEDİR? Kaynağı ya da sonuçları belli olmayan, şiddeti ve süresi kişiden kişiye farklılaşan, bir huzursuzluk halidir. Kaynağı ya da sonuçları belli olmayan, şiddeti ve süresi kişiden kişiye farklılaşan, bir huzursuzluk halidir.

3 DEĞERLİ ANNE-BABA Sınav kaygısı bir sınav öncesinde, sınav sırasında veya sonrasında duyulan endişe ve rahatsızlık duygusu olup fiziksel tepkiler, olumsuz düşünce ve duygularla kendini gösterir. Sınav kaygısı bir sınav öncesinde, sınav sırasında veya sonrasında duyulan endişe ve rahatsızlık duygusu olup fiziksel tepkiler, olumsuz düşünce ve duygularla kendini gösterir. Öğrencinin var olan potansiyelini tam olarak kullanamamasına yol açarak başarıyı olumsuz etkiler. Öğrencinin var olan potansiyelini tam olarak kullanamamasına yol açarak başarıyı olumsuz etkiler.

4 Oysa çocuğunuzdaki kaygı; Onun motive olması için gerekli bir duygudur. Onu öğrenmeye teşvik edebilir. Ancak çocuğunuzda; Yüksek düzeyde ve aşırı kaygı gözlemliyorsanız eğer bu onun sınav performansını düşürücü olabilir.

5 EĞER ÇOCUĞUNUZDA Kalp atışlarında yükselme, Düzensiz soluk alıp verme, Vücut ısısında yükselme, ellerde titreme, terleme, baş dönmesi, mide bulantısı, Halsizlik, Mide ve barsak hareketlerinde düzensizlik, vb. fizyolojik belirtileri sınava hazırlık sürecinde, deneme sınavlarında ya da sınavla ilgili her türlü eylemde gözlemliyorsanız,

6 Ve onda; Genel huzursuzluk, Öfke,kızgınlık,Korku,Ümitsizlik, Başarısızlıktan utanma, Yalnızlık, duygularını paylaşmama, Değişken ruhsal tepkiler, Özgüven düşüklüğü, gibi duygular gözlemliyorsanız,

7 Çocuğunuzun neden bunları hissettiğini araştırmaya koyulmanın zamanı gelmiş demektir.

8 Öncelikle onun sınav hakkındaki düşüncelerini anlamaya çalışın.

9 EĞER ÇOCUĞUNUZ Sınava dair, Başaramayacağım, Başaramayacağım, Herkes benden daha iyi yapıyor, herkes daha başarılı, Herkes benden daha iyi yapıyor, herkes daha başarılı, Her şey kötü gidecek, bildiklerimi sınavda unutacağım, Her şey kötü gidecek, bildiklerimi sınavda unutacağım, Hiçbir şeyi yetiştiremeyeceğim, Hiçbir şeyi yetiştiremeyeceğim, Hazırlanamayacağım” gibi cümlelerin eşlik ettiği olumsuz düşüncelere sahipse, Hazırlanamayacağım” gibi cümlelerin eşlik ettiği olumsuz düşüncelere sahipse,

10 Ya da sınava farklı anlamlar yüklediğini gösteren; İyi bir okula giremezsem her şey biter, İyi bir okula giremezsem her şey biter, Annemin babamın yüzüne bakamam, Annemin babamın yüzüne bakamam, Kazanamazsam herkes ne der, alay ederler, Kazanamazsam herkes ne der, alay ederler, Kazanırsam herkes bana değer verir, Kazanırsam herkes bana değer verir, gibi düşüncelere sahipse,

11 Onun sınava hazırlanmasında en etkin koşulları hazırlamanın ötesinde Onun sınava hazırlanmasında en etkin koşulları hazırlamanın ötesinde onu rahatlatmak, onu rahatlatmak, Onun her koşulda yanında olduğunuzu hissettirmek Onun her koşulda yanında olduğunuzu hissettirmek öncelikli işiniz olmalıdır. YAPMANIZ GEREKEN

12 ÇÜNKÜ SINAV KAYGISININ BAŞLICA SEBEBLERİ Eksik güven duygusunun etkisi altındaki başarısız olma korkusu, Aile ve çevrenin çocuktan beklentilerinin yüksek olması en temel sebepler arasında sıralanabilir.Ayrıca: Sınava farklı anlamlar yükleme, Verimli çalışma metotlarının bilinmemesinden kaynaklanan hazır olmama hissi, Yapabilecekleri konusunda gerçekçi olamama ve yapabileceğinin üstünde ya da altında beklentiye girme, Sınavda zamanı iyi kullanma tekniklerini bilmeme

13 Ve yaşanan bu yoğun kaygı; Onun düşüncelerini toparlayamamasına, Kendini yeterince ifade edememesine, Öğrendiklerini kısa sürede unutmasına, Unutkanlık, Öğrendiği bilgiyi başka bir alana transfer ederek kullanamamasına, Dikkat eksikliğine, Dikkat eksikliğine, Konsantre olamamasına, neden olacaktır.

14 EĞER SİZDE AŞAĞIDAKİ DÜŞÜNCELERE SAHİP İSENİZ; Bu kadar emek verdik, bir de başaramazsa ne yaparız, Sınava şunun şurasında ne kaldı, ancak halen her şey ortada, tamamlayamadığı çok şey var, Başkalarının çocukları zehir gibi, her şeyi tamamlamışlar, Ya o gün hastalanırsa, Bu okula giremezse ne olur, hayatı kayar, İstenilen okul olmazsa diğerlerini kazanmasının ne önemi var, İyi bir okul kazanırsa geleceği kesin kurtulur, hatta tek yol budur,

15 EĞER SİZDE AŞAĞIDAKİ DÜŞÜNCELERE SAHİP İSENİZ; Kazanamazsa her şey biter, Güzel bir hayatın garantisi iyi bir okuldan geçer, İyi bir hayat için sınav kazanmak tek şansı, başka şansı yok, Benim çocuğumda başkalarının çocukları gibi bu sınavda başarılı olmalı,

16 O HALDE KENDİNİZE DÖNÜP SORMALISINIZ Böyle düşünmek bize ne kazandırıyor? Bu düşünceleriniz çocuğunuzun başarısını artırıyor mu? Bu düşünceler çocuğunuzun kaygısını azaltıyor mu? Böyle düşünerek çocuğunuza yardımcı olduğunuzu düşünüyor musunuz?

17 Acaba aşağıdaki davranışlarınız ile Çocuğunuzun farkında olmadan kaygısını tetikliyor musunuz? Onu başkalarıyla karşılaştırmanızın, başkalarının başarılarını sürekli örnek vermenizin, Onun başarabileceğine olan inancınızı “Falanca okulu mutlaka kazanmalısın” gibi cümlelerle ifade etmenizin, Aşırı güvenip ondan, onun daha önce yapabildiklerini gözden geçirmeden en iyisini beklemenizin, Aşırı güvenip ondan, onun daha önce yapabildiklerini gözden geçirmeden en iyisini beklemenizin, Sürekli gerekeni yapmaması halinde başarısızlık senaryolarını ön plana çıkarmanızın, Hayat başarısının sadece bu sınava bağlı olduğunu ifade etmenizin, payı olabilir mi sizce?. payı olabilir mi sizce?. ODTÜ Mimarlığı kazanmalısın.

18 PEKİ YA ÇÖZÜM? Neleri yapmamız doğru, neler yanlış? Hangi davranışlara ve sözlere evet, hangilerine hayır?

19 Çocuğunuza karşı kurduğunuz “Ben kazanmanı istiyorum ya da kazanmalısın” gibi ifadeler çocuğunuza isteğini sormaz, onun fikrini önemsemez. Ancak ona emreder, oysa onun gerçekten motive olmasını istiyorsanız eğer, onu hiçbir şeye zorunlu kılmayan, olayı yasalaştırmadan sınavı dost haline getiren ifadelere yer verin. ”Bu sınav son şansın değil elbet, hayatta başarabileceğin daha pek çok şey var, ama bu senin için iyi bir adım olabilir, bunu düşün istersen” vb. Kazanmak Zorundasın Sınavı

20 Kazanamazsan hepimiz rezil oluruz, kimsenin yüzüne bakamayız vb.

21 Sana verdiğimiz kadar emek verilenlerin hepsi iyi yerlere girdiler, bakalım sen ne yapacaksın? Başkalarına bak da biraz örnek al….. Yapabileceğinin en iyisini Yapabileceğini düşünüyoruz Sınavı yeterince önemsediğinin farkındayız Herkesin yapabileceği farklıdır Başkaları ile aynı başarıyı gösteremeyebilirsin. Onlarda senin başarılı olduğun bir konuda başarılı olamayabilirler

22 Bu okulu-bu bölümü kazanırsan iyi bir üniversitede okumuş olursun, iyi bir meslek sahibi olmak ancak bu sınavı kazanmakla mümkün.

23 Kesin kazanırsın, Bu cümle “sen hiçbir şey yapamazsın” kadar tehlikeli olabilir. Çocuk kendisi üzerinde sizin bu güveninizin çok yoğun baskısını hissedebilir. İfadelerimizdeki kesinlik daima olayları kanunlaştırıp olması gerekenmiş gibi sunar. Oysa çocuk bunun bir zorunluluk olduğunu hissetmediğinde daha rahat eder.

24 Önce sınavı kazan, sonra ne istersen yaparsın, sınavı kazanana kadar hiçbir şey yapmayacaksın. Düzenli tekrar yaparsan, düzenli çalışırsan, verimli çalışma metotlarını öğrenirsen eğer, sadece çalışarak vakit geçirmen gerekmiyor, eminim gezmeye eğlenmeye yeterince vaktin kalacak.

25 Böyle çalışırsan, bu şekilde davranırsan hiçbir yere giremezsin Bu sözler çocuğunuzu motive etmez, aksine olaydan uzaklaştırır. “Zaten kimse başaracağıma inanmıyor” düşüncesi ile onu sürecin dışına taşıyabilir. Ya da size olan kızgınlığı nedeni ile sırf sizi üzmek için sınavı kazanma isteğinden vazgeçebilir.

26 Bu sınav tüm hayat için en önemli şeydir. Başarılı olmanın tek yoludur. Kazanamazsan her şeyin sonu gelir. Bu sınav hayatta başarılı olmanın tek yolu değildir. Hayatın sonu değildir. Hayatında başka bir sürü sınav olacaktır. Ancak bu sınavı kazanıp iyi bir öğrenim için ilk adımı atmış olacaksın sadece… Bu iyi bir fırsat. Ancak bu fırsat kaçsa bile ileride pek çok kez fırsatın olacaktır.

27 Herkes kendi başına bir birey ve farklı yeteneklere sahiptir. Sizin çocuğunuzun sınav başarısı başkaları kadar yüksek olmayabilir. Ama belki başkalarının yapamayacağı bazı şeyleri de sizin çocuğunuz yapabiliyordur. “Kazanamazsan her şey biter” diyorsanız eğer onu çıkmaza sürüklüyorsunuz, seçeneklerini azaltıp dikkatini dağıtıyorsunuz, çünkü üzülüyor.

28 ÇOCUKLARINIZIN SESİNE KULAK VERİN BAKIN SİZDEN NELER İSTİYORLAR Gülen yüzünüz Güveniniz ve desteğiniz, Kötü notu ve başarısızlığın arada herkesin başına gelebileceğini ve bunun kimsenin başarısının sürekli göstergesi olmadığını bilmenizi, bunu ona söylemeniz, Hoşgörünüz,

29 Yapabilecekleri konusunda gerçekçi olmanız, ondan yapabileceğinin üstünde beklentilere girmemeniz, (Zira bu tutum ona sınav başarısı getirmeyeceği gibi onda aşırı kaygıya yenik derin bir mutsuzluk yaratır). (Zira bu tutum ona sınav başarısı getirmeyeceği gibi onda aşırı kaygıya yenik derin bir mutsuzluk yaratır). Huzurlu bir ortam, Herkes gibi hata yapabilme hakkının olduğunu söylemeniz ve hissettirmeniz, Moral vermeniz, arada da olsa çok üstüne gitmemeniz, Başkalarıyla karşılaştırmamanız,

30 PEKİ NE YAPMALISINIZ Onu dinlemeyi tercih edin, kendinizi onun yerine koyun, unutmayın onun işi hiç kolay değil. Gerginlik yaratmayın, Sevginizin her şartta ve koşulda var olduğunu ve bitmeyeceğini ona hissettirin, Sen dili yerine ben dili kullanın, Onunla vakit geçirin, sadece ona ayırdığınız zamanlarınız mutlaka olsun, aynı anda aynı evde bulunmak ona vakit ayırmak değildir.

31 PEKİ NE YAPMALISINIZ Olumsuz davranışları konusunda uyarı yapacağınız zaman, önce olumlu davranışlarını ön plana çıkartarak onu onaylayıp, takdir edin. Daha sonra eleştirinizi öneri cümlesi olarak dile getirin “………. Şekilde davranırsan senin için daha faydalı olabilir … gibi” Yargılamak, suçlamak, cezalandırmak yerine onu anlamaya çalışıp, onun yanında olduğunuzu hissettirip, önerilerinizi yapın. Sınav hakkında yorum yaparak ya da konuyu açarak onun motivasyonunu düşürmeyin,

32 “Kesin kazanırsın” “senin kazanacağından eminiz” gibi cümleler ile ona aşırı güveninizi ifade edip sizin güveninizi sarsmaktan korkmasına ve kaygılanmasına yol açmayın, Ona kendisini nasıl hissettiğini, kendisini nasıl değerlendirdiğini sorun, ancak bu konularda yorum yapmaktan kaçının, hatta sadece dinleyin ki sizinle rahat konuşabileceği güvenini kazansın.. Sınavın sonucu ne olursa olsun onun sizin için çok değerli olduğunu sınavın sonucunun bu değeri değiştirmeyeceğini ifade edin, PEKİ NE YAPMALISINIZ

33 Kendi telaşınızı ve kaygınızı ona yansıtmayın Onunla ilgili planlarınızı sınav sonucuna göre planlayıp bunu ona ifade etmeyin Sınav yaklaştıkça değişen hiçbir şey yokmuş gibi normal yaşantınıza devam edin, hatta son gün bile… Çocuğunuzun sizden beklediği her zaman anne baba olarak onu sevmeniz, sadece sınav kazanırsa değil……. PEKİ NE YAPMALISINIZ

34 Tüm bunların yanısıra stresle başetmede kullanılan yaygın yöntemlerden de destek alabilirsiniz: Sosyal Etkinlikleri Geliştirme: Rutinler dışında farklı bir etkinliği denemek, yeni bir şeyler öğrenmeye çalışmak, zihni dinlendirmeye yardımcı olabilir. Farklı bir öğün, farklı bir saç kesimi, eski bir arkadaşı aramak, konsere, sinemaya, tiyatroya gitmek, dergi ya da roman okumak gibi etkinlikler rutinlerin oluşturduğu stresten uzaklaşmak için yararlı olabilir. Fiziksel Aktivite: Doğru egzersiz birçok amaca birden hizmet edebilir. Bireyin becerilerini, kas gücünü artırabilir, kilo vermeye ve almamaya yardımcı olabilir, kalbin beden dokularına kolaylıkla oksijen almasını kolaylaştırarak bedenin genel fizyolojik koşullarını iyileştirebilir. Egzersiz, bedenin stresle oluşan hormonlardan arınmasına yardımcı olur dolayısıyla stres karşısında ani tepki vermeyi engelleyebilir. Kişinin Kendisiyle Olumlu Diyalog Kurması :Stresli bir durumla başa çıkmaya çalışırken kişinin kendisine olumsuz şeyler yerine, olumlu ve mantıklı şeyler söylemesinin yararlı etkisi olur. Olaylar karşısında gösterilen olumsuz tutumlar, kişinin kendine söylediği olumsuz sözler, o olay sırasında hissedilen gerginliği artırmaktadır.

35 Hobiler: İlgimizi ve enerjimizi yoğunlaştıracağımız bir alan bulmak, stresin etkilerini oldukça azaltacaktır. Müzik Dinlemek: Stresten kurtulmak için müziği kullanmanın 5 yolu vardır:  Ruh halinizi değiştirmek için  Odaklanmak için  Enerji kazanmak için  Gevşeyip rahatlamak için  Uyumak için.


"SINAV KAYGISI MENDERES ANADOLU LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA PSİKOLOJİK DANIŞMAve REHBERLİK SERVİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları