Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

REHBERLİK ÇALIŞMALARI. Geçtiğimiz ağustosta toplanan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu (BTYK), üniversiteye geçiş sisteminin değiştirilmesine ilişkin.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "REHBERLİK ÇALIŞMALARI. Geçtiğimiz ağustosta toplanan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu (BTYK), üniversiteye geçiş sisteminin değiştirilmesine ilişkin."— Sunum transkripti:

1 REHBERLİK ÇALIŞMALARI

2

3 Geçtiğimiz ağustosta toplanan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu (BTYK), üniversiteye geçiş sisteminin değiştirilmesine ilişkin bir karar almış, yeni sistem için TÜBİTAK, MEB, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), ÖSYM, Talim Terbiye Kurulu (TTK) ve üniversiteler ortak çalışma başlatmıştı.TÜBİTAKMEBÖSYM Merkezi sınav la öğrenci alınacak ve öğrenciler son sınıfta sınava girecekler eğitim-öğretim yılı sonuna kadar yeni sistem kamuoyuyla paylaşılmış olacak, 2016(-2017)’de üniversiteye giriş sınavı tamamen değişmiş olacak. Planlanan modele göre, öğrenciler 11. sınıfta, kişisel ilgi ve tercihlerine göre Türkçe/Sosyal, Türkçe/Matematik, Matematik/Fen ve Dil alanlarından birini seçecek. 12. sınıfta öğrencilerin alanlarına göre aldıkları her temel dersin 1’er yazılısı MEB tarafından merkezi olarak yapılacak. 25/03/2014eğitim Yada; Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, üniversiteye girişte hayata geçirilmesi planlanan yeni sistemi anlattı. Tıpkı ana dili ingilizce olmayanların bilgisini ölçmek için yapılan TOEFL sınavı gibi öğrenciler her ay bir kez istediği gün sınava girerek, aldığı en yüksek puanla istediği bölüme yerleşebilecek. 20/07/2014

4 YarışmaYarışma da dahil Yani örneğin Türkçe/Matematik alanını seçen öğrenciler, Türkçe, Matematik, Tarih ve Coğrafya derslerinden; Fen/Matematik alanını seçen öğrenciler ise Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji derslerinden sınava girecek. Bu sınavların not ortalaması ile öğrencinin kişisel becerileri hesaba katılarak, öğrencinin ‘üniversiteye geçiş puanı’ hesaplanacak. ‘Kişisel beceriler’, spor, kültür, sanat gibi aktivitelerin yanı sıra bilgi yarışması gibi etkinlikleri de kapsayacak.Biyolojisporbilgi yarışması

5 Fakülte bazında sınav Bakanlık, üniversiteleri gelişmişliklerine göre kategorilere ayıracak. Öğrenciler elde ettikleri üniversiteye geçiş puanı ile istediği üniversiteye başvurma hakkı elde edecek. Kapısında yığılma olan üniversiteler ise, ‘elit kategori’ olarak belirlenecek ve bu üniversitelere kabulde öğrencilerin üniversiteye geçiş puanlarının yanı sıra üniversitelerin kendi yapacağı sınav da etkili olacak. Sınavlar, üniversite ya da fakülte bazında yapılabilecek. Örneğin Galatasaray Üniversitesi, tüm fakülteleri için tek sınav yaparak, her fakülte için kendi belirlediği puanlara göre öğrenci alabilecek. Aynı şekilde her fakültesi öğrenci alımında farklı kriterler belirleyerek, sınavını da kendi yapabilecek. Bu durumda örneğin, “Biz fakülte olarak öğrencinin lisede girdiği merkezi Türkçe ve matematik sınavlarından aldığı notları dikkate alacağız” diyebilecek.Galatasaray

6 Açık uçlu ve elektronik sınav ÖSYM ve YÖK, merkezi sınavların elektronik ortamda ve açık uçlu yapılması yönünde de çalışma başlattı. Dershanelerin kapatılması ile birlikte test sisteminin de sona erdirilmesi planlanıyor. Üzerinde çalışılan ‘açık uçlu’ soru modeline göre, paragraf yorumlama, boşluk doldurma, cümle tamamlama, bulmaca çözme gibi soruların yanı sıra çoktan seçmeli sorulara da yer verilecek. Matematik sınavında ise, açık uçlu soruların çözümlemeli sonuçlarına bakılacak. Cevap kağıdında işlem ya da açıklama istenecek, sadece yanıtın yazılmasına puan verilmeyecek. Sınavların tablet bilgisayarlar üzerinden elektronik ortamda yapılması da gündeme gelebilecek.YÖK

7

8 YGS (Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı) AMACI 1-İkinci Aşama Sınavına (LYS) girecek adayları seçmek ve YGS puan türü ile yerleşilebilecek belirli l isans programlarına yerleştirmede kullanılacak puanları üretmek. 2-Açıköğretim programlarına, Meslek Yüksek Okulu Önlisans programlarına,özel yetenek sınavlarına (Sınavsız geçiş dışında) yerleştirmede kullanılacak puanları üretmek. 3-Sınav tek oturumda uygulanacak ve sınav süresi 160 dakika olacak YGS 23 MART 2014 PAZAR GÜNÜ UYGULANACAK. TESTLERSORU SAYISI TÜRKÇE 40 TEMEL MATEMATİK ,33 Matematik 7-8 Geometri 40 GEOMETRİ SOSYAL BİLİMLER TARİH17 40 COĞRAFYA14 FELSEFE9 FEN BİLİMLERİ FİZİK14 40 KİMYA13 BİYOLOJİ13 TOPLAM SORU160

9 YGS’DE KAÇ PUAN TÜRÜ HESAPLANACAK Bu sistemde hem YGS hem de LYS puanları aralığında puanlara dönüştürülecek. YGS sonucunda adayların 6 tür YGS puanları hesaplanacak. YGS PUAN TÜRLERİ VE TESTLERİN PUAN OLUŞUMUNDA YÜZDE AĞIRLIKLARI YGS PUAN TÜRLERİTÜRKÇE% TEMEL MATEMATİK% SOSYAL BİLİMLER% FEN BİLİMLERİ% YGS1 MAT-FEN-TÜRKÇE AĞIRLIKLI 20 1, , , ,220 YGS2 FEN-MAT- TÜRKÇE AĞIRLIKLI 20 1, , , ,115 YGS3 TÜRKÇE-SOSYAL-MAT AĞIRLIKLI 40 3, , , ,970 YGS4 SOSYAL-TÜRKÇE-MAT AĞIRLIKLI 30 2, , , ,970 YGS5 TÜRKÇE-MAT-SOSYAL AĞIRLIKLI 37 3, , , ,970 YGS6 MAT-TÜRKÇE-FEN AĞIRLIKLI33 3, , , ,950

10 Meslek Lisesi Öğrencilerinin Kendi Alanlarının Devamı Niteliğindeki Lisans Programlarına Yerleştirmede H em YGS H em LYS P uanları D ikkate A lınacak; Hangi P uan Y üksekse O P uan K ullanılacaktır. YGS PUAN TÜRLERİ YGS1 MAT-FEN-TÜRKÇE AĞIRLIKLI Aktüerya,Bilgi Teknolojileri,Bilgisayar Öğretmenliği,Gemi Makineleri,Güverte Makine Mekatronik Öğretmenliği,Yapı Ressamlığı gibi progra m lara girişte Önlisans ve Açıköğretim Programlarına SAY-1 puan türüyle öğrenci alan programlara yerleştirmede YGS2 FEN-MAT- TÜRKÇE AĞIRLIKLI Döküm Öğretmenliği,Ebelik,Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hemşirelik, Kimya Öğretmenliği,Metal Öğretmenliği,Tekstil Öğretmenliği gibi programlara girişte Önlisans ve Açıköğretim Programlarına SAY-1 puan türüyle öğrenci alan programlara yerleştirmede YGS3 TÜRKÇE-SOSYAL-MAT AĞIRLIKLI Önlisans ve Açıköğretim Programlarına SÖZ 1 puan türüyle öğrenci alan programlara yerleştirmede YGS4 SOSYAL-TÜRKÇE-MAT AĞIRLIKLI Önlisans ve Açıköğretim Programlarına SÖZ 1 puan türüyle öğrenci alan programlara yerleştirmede YGS5 TÜRKÇE-MAT-SOSYAL AĞIRLIKLI Önlisans ve Açıköğretim Programlarına EA-1 puan türüyle öğrenci alan programlara yerleştirmede YGS6 MAT-TÜRKÇE-FEN AĞIRLIKLIÖnlisans ve Açıköğretim Programlarına EA-1 puan türüyle öğrenci alan programlara yerleştirmede

11 YGS NASIL UYGULANACAK? PAZAR GÜNÜ SAAT 10:00 DA UYGULANACAK 2-SINAV TEK OTURUMDA YAPILACAK VE 160 DAKİKA SÜRECEK. 3-ADAYLAR SINAV BİNALARINDA 09:00 DA HAZIR BULUNACAK. 4-SINAV BAŞLADIKTAN SONRA ADAYLAR İLK 120 DAKİKA VE SON 15 DAKİKA İÇERİSİNDE SINAV SALONUNU TERK EDEMEYECEKLERDİR. 5-SINAV SIRASINDA ADAYLARIN, KISA BİR SÜRE İÇİN BİLE OLSA (TUVALETE GİTMEK DAHİL) SINAV SALONUNDAN ÇIKMALARI YASAKTIR. 6-ADAYLAR SINAVA GİRERKEN YANLARINDA; A-2016 YGS SINAVA GİRİŞ VE KİMLİK BELGESİ B-FOTOĞRAFLI VE ONAYLI ÖZEL KİMLİK BELGESİ C-YUKARIDA SÖZÜ EDİLENLER DIŞINDA (KALEM, SİLGİ, CEP TELEFONU, TAKI, MENDİL, ŞEKER VB.) ADAYLAR YANLARINDA HİÇ BİRŞEY GETİRMEYECEKLERDİR.

12 YGS Puanlarının Hesaplanabilmesi İçin Hangi Testlerden En Az Kaç Ham Puan Almak Gerekir? TÜRKÇETEMEL MATEMATİK SOSYAL BİLFEN BİLİMLERİ YGS-14 Testin en az ikisinin ham puanı ≥0,5 YGS-24 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 YGS-34 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 YGS-44 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 YGS-54 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 YGS-64 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5

13 Yüksekögretim Programlarına Başvurabilmek İçin En Az Kaç Puan Almak Gerekir? Yükseköğretim Programının Türüİlgili Puan Türleri Puan Koşulu Meslek Yüksekokulu ön lisans programlarını tercih edebilmek için (Sınavsız Geçişten boş kalan kontenjanlar dâhil) İlgili YGS Puan Türünde En az 140 puan Açık öğretim ön lisans programlarını tercih edebilmek için İlgili YGS Puan Türünde En az 140 puan Açık öğretim lisans programlarını tercih edebilmek için (İngilizce Öğretmenliği hariç) İlgili YGS Puan Türünde En az 140 puan Özel yetenek gerektiren lisans programlarına ön kayıt yaptırabilmek için (Eğitim prog. hariç) veya 180 puan (*) YGS Puan TüründeEn az 140 puan Yerleştirmede meslek lisesi çıkışlı adaylara ek puan verilen lisans programları ile Teknoloji, Sanat ve Tasarım, Turizm Fakülteleri lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarını tercih edebilmek için İlgili YGS/LYS Puan Türünde En az 180 puan Yerleştirmede meslek lisesi çıkışlı adaylara ek puan verilen programlar dışındaki lisans programlarını tercih edebilmek için İlgili LYS Puan Türünde En az 180 puan

14 (*) Liseler, meslek liseleri, öğretmen liseleri, güzel sanatlar liseleri ile güzel sanatlar ve spor liselerinin Müzik, Resim, Uygulamalı Resim, Sanat, Sanat (Müzik), Sanat (Resim) ve Spor alanlarından mezun olan adaylardan ve millî sporculardan, mezun oldukları alanlardaki eğitim programlarına başvuracakların YGS puan türlerinin en az birinden 140 ve üzeri puan almaları gerekir. Bu alanların dışındaki alanlardan mezun olan adayların eğitim programlarına başvurabilmeleri için ise YGS puan türlerinin en az birinden 180 ve üzeri puan almaları gerekir.

15 LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) 1-YGS’ de barajı geçebilecek puanı alan adaylar,hedefledikleri puan türüne göre istedikleri LYS’lere katılabilecek. 2-İsteyen adaylar bütün LYS’lere de girebilecek. 3-LYS’ ler Haziran ayında yapılacak LYS 1 ( Matematik-Geometri Sınavı)2014 LYS 1 ( Matematik-Geometri Sınavı) 14 Haziran 2015 * 2014 LYS 2 ( Fen Bilimleri ( Fizik, Kimya, Biyoloji) Sınavı ) 20 Haziran 2015 * 2012 LYS 3 ( Edebiyat-Coğrafya ( Türk Dili ve Edebiyatı - Coğrafya 1 ) 21 Haziran 2015 * 2012 LYS 4 ( Sosyal Bilimler ( Tarih - Coğrafya 2 - Felsefe Grubu Sınavı) 13 Haziran 2015 * 2014 LYS 5 ( Yabancı Dil Sınavı ) 14 Haziran 2015

16 LYS’YE BAŞVURULAR NİSAN AYINDA YAPILACAKTIR. LYS’LERDE HER TEST İÇİN AYRI BİR SORU KİTAPÇIĞI KULLANILACAKTIR. BİR TEST İÇİN TANINAN SÜRE BİTTİĞİNDE İLGİLİ TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI TOPLANIRKEN VE DİĞER TESTE AİT SORUKİTAPÇIKLARI DAĞITILIRKEN ARA VERİLMEYECEKTİR. SINAVA GİRİŞ, SINAVIN GEÇERLİ OLMASI İLE İLGİLİ KURALLAR AYNI YGS DEKİ KURALLAR GİBİ OLACAKTIR.

17 ALYS Puanlarının Hesaplanabilmesi İçin Hangi Testlerden En Az Kaç Ham Puan Almak Gerekir? MatematikGeometriFizikKimyaBiyoloji MF-1 5 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 MF-2 5 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 MF-3 5 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 MF-4 5 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 MatematikGeometri T ü rk Dili ve Edebiyatı Coğrafya-1 TM-14 Testin en az ikisinin ham puanı ≥0,5 TM-24 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 TM-34 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 T ü rk Dili ve Edebiyatı Coğrafya-1TarihCoğrafya-2Felsefe Grubu TS-15 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 TS-25 Testin en az ikisinin ham puanı ≥ 0,5 Yabancı Dil DİL-1Dil Ham Puanı ≥ 0,5 DİL-2Dil Ham Puanı ≥ 0,5 DİL-3Dil Ham Puanı ≥ 0,5

18 LYS SINAV TÜRLERİ LYS-1 MATEMATİK SINAVI 80 SORU-120 DAKİKA MATEMATİK 50 SORU75 DAKİKA Matematik ve Geometri testleri için ayrı soru kitapçıkları kullanılacak ancak iki test için ortak cevap kağıdı olacak. GEOMETRİ 22 SORU45 DAKİKA ANALİTİK GEOMETRİ 8 SORU BİR TEST İÇİN TANINAN SÜRE BİTTİĞİNDE İLGİLİ TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI TOPLANIRKEN VE DİĞER TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI DAĞITILIRKEN ARA VERİLMEYECEKTİR.

19 LYS SINAV TÜRLERİ LYS-2 FEN BİLİMLERİ SINAVI 90 SORU-135 DAKİKA FİZİK 30 SORU 45 DAKİKA Fizik, Kimya ve Biyoloji testleri için ayrı soru kitapçıkları kullanılacak, cevap kağıdı ortak olacak. KİMYA 30 SORU45 DAKİKA BİYOLOJİ 30 SORU 45 DAKİKA BİR TEST İÇİN TANINAN SÜRE BİTTİĞİNDE İLGİLİ TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI TOPLANIRKEN VE DİĞER TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI DAĞITILIRKEN ARA VERİLMEYECEKTİR.

20 LYS SINAV TÜRLERİ LYS-3 EDEBİYAT-COĞRAFYA SINAVI 80 SORU-120 DAKİKA TÜRK DİLİ VE EDEB. 56 SORU 85 DAKİKA Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 testleri için ayrı soru kitapçıkları kullanılacak, cevap kağıdı ortak olacak. COĞRAFYA -124 SORU 35 DAKİKA BİR TEST İÇİN TANINAN SÜRE BİTTİĞİNDE İLGİLİ TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI TOPLANIRKEN VE DİĞER TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI DAĞITILIRKEN ARA VERİLMEYECEKTİR.

21 LYS SINAV TÜRLERİ LYS-4 SOSYAL BİLİMLER SINAVI 90 SORU-135 DAKİKA TARİH 44 SORU 65 DAKİKA Tarih,Coğrafya-2 ve Felsefe Grubu testleri için 3 ayrı soru kitapçığı kullanılacak, cevap kağıdı ortak olacak. COĞRAFYA-216 SORU25 DAKİKA FELSEFE GRUBU30 SORU 45 DAKİKA PSİKOLOJİ 10 SORU SOSYOLOJİ 10 SORU MANTIK10 SORU BİR TEST İÇİN TANINAN SÜRE BİTTİĞİNDE İLGİLİ TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI TOPLANIRKEN VE DİĞER TESTE AİT SORU KİTAPÇIKLARI DAĞITILIRKEN ARA VERİLMEYECEKTİR.

22 LYS SINAV TÜRLERİ LYS-5 YABANCI DİL SINAVI 80 SORU-120 DAKİKA YABANCI DİL SINAVI. 80 SO R U 120 DAKİKA ALMANCA-FRANSIZCA- İNGİLİZCE TESTLERİ TEK SORU KİTAPÇIĞI VE TEK CEVAP KAĞIDI İLE UYGULANACAKTIR.

23 PUAN TÜRÜDERS ADISORU SAYISI LYS-1 / MAT MATEMATİK 50 GEOMETRİ 22 ANALİTİK GEO 8 LYS-2 / FEN FİZİK 30 KİMYA 30 BİYOLOJİ 30 LYS-3 / ED-COĞ T. DİLİ VE EDEBİYATI 56 COĞRAFYA 1 24 LYS-4 / SOS TARİH 44 COĞRAFYA 2 16 Psikoloji 10 Sosyoloji 10 Mantık 10 LYS-5 / DİL YABANCI DİL 80

24  YGS  LYS-1  LYS-2 FEN BİLİMLERİ ALANI

25  YGS  LYS-1  LYS-3 TÜRKÇE - MATEMATİK ALANI

26  YGS  LYS-3  LYS-4 SOSYAL BİLİMLER ALANI

27  YGS  LYS-5 YABANCI DİL ALANI

28 2014 de lisans programlarına yerleşirken, alanlar arasında katsayı eşitlenmiştir. Tüm programlar için uygulanacak katsayı 0.12 olarak belirlenmiştir. Aday ilgili sınavlara girdiği takdirde katsayı sorunu yaşamadan istediği her bölümü tercih edebilecektir.

29  Matematik - Fen PUAN TÜRLERİ MF PUANLARIN OLUŞUMUNDA TESTLERİN YÜZDELİK ORANLARI PUAN TÜRÜ YGSLYS-1LYS-2 Taban Puan TÜRKÇE ( % ) TEMEL MAT. ( % ) SOSYA L ( % ) FEN ( % ) MAT ( % ) GEO ( % ) FİZİK ( % ) KİMYA ( % ) BİYO. ( % ) MF ,1251,5500,5750,8602,2241,7251,3800,6500,725 MF ,1251,0500,5751,4001,2300,8951,8501,3251,680 MF ,1251,0550,7501,1551,0120,6521,8081,5652,175 MF ,1251,3750,6750,9701,6841,4251,8251,0250,725

30  Matematik - Fen PUAN TÜRLERİ MF PUANLARIN OLUŞUMUNDA TESTLERİN YÜZDELİK ORANLARI PUAN TÜRÜ YGSLYS-1LYS-2 Taban Puan TÜRKÇE ( % ) TEMEL MAT. ( % ) SOSYA L ( % ) FEN ( % ) MAT ( % ) GEO ( % ) FİZİK ( % ) KİMYA ( % ) BİYO. ( % ) MF , , , , , , , , ,725 MF , , , , , , , , ,680 MF , , , , , , , , ,175 MF , , , , , , , , ,725

31 MF -1 PUAN TÜRÜ Matematik Ağırlıklı Temel Bilim Programları; Aktüerya, Endüstriyrel Tasarım, Matematik Programları, Astronomi ve Uzay Bilimleri, İstatistik, Matematik Mühendisliği gibi programlara girişte kullanılacak puan MF -2 PUAN TÜRÜ Fen Ağırlıklı Temel Bilim Programlarından; Biyoloji, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Fen Programları, Fizik Öğretmenliği, Kimya, Kimya Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği, Peyzaj Mimarlığı, Seramik Mühendisliği, Su Ürünleri, Tarım İşletmeciliği, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme, Zooteknik, Tarımsal Biyoloji ve Biyoloji Öğretmenliği gibi programlara girişte kullanılacak puan MF -3 PUAN TÜRÜ Sağlık Bilimler Programlarından; Beslenme ve Diyetetik, Biyokimya; Biyosistem Mühendisliği, Diş Hekimliği, Ebelik, Eczacılık, Hemşirelik, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Gerentoloji (Ant Eğç), Odyoloji, Tıp, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Ergoterapi (İ.U), Genetik ve Biyoinformatik, Veterinerlik Gibi programlarda girişte kullanılacak puan türü MF -4 PUAN TÜRÜ Mühendislik ve Teknik programlardan Tekstil Mühendisliği, Elektrik-Elektronik, Mimarlık, Bilgisayar Müh, Deniz Ulş.İş.Müh, Sayısal Programlar,İ nşaat Mühendisliği, Harita Mühendisliği, Jeoloji, Jeofizik, Jeodezi ve Fotogrametri, Makine Mühendisliği, Maden Mühendisliği, Mekatronik Mühendisliği, Otomotiv Mühendisliği gibi programlara girişte kullanılacaktır.

32  Türkçe - Matematik TM PUANLARIN OLUŞUMUNDA TESTLERİN YÜZDELİK ORANLARI PUAN TÜRÜ YGSLYS-1LYS-3 TÜRKÇE ( % ) TEMEL MAT. ( % ) SOSYAL ( % ) FEN ( % ) MAT ( % ) GEO ( % ) TÜRK. EDB ( % ) COĞ-1 ( % ) TM , , , , , , , ,435 TM , , , , , , , ,727 TM , , , , , , , ,975

33 TM PUAN TÜRLERİ VE GİRİLEBİLECEK OKULLAR TM-1 PUAN TÜRÜ İktisat, İşletme,Maliye, Muhasebe, Bankacılık ve Sigortacılık, Ekonometri, Ekonomi, İşletme Enformatiği, Pazarlama gibi programlara girişte kullanılacaktır. TM-2 PUAN TÜRÜ Hukuk, Kamu Yönetimi,Uluslar arası İlişkiler, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı, Sınıf Öğretmenliği gibi programlara girişte kullanılacaktır. TM-3 PUAN TÜRÜ Psikoloji, Sosyoloji, Felsefe,Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sanat ve Sosyal Bilimler Programları, Çocuk Gelişimi gibi programlara girişte kullanılacaktır.

34  Türkçe - Sosyal TS PUANLARIN OLUŞUMUNDA TESTLERİN YÜZDELİK ORANLARI PUAN TÜRÜ YGSLYS-3LYS-4 TÜRKÇE ( % ) TEMEL MAT. ( % ) SOSYAL ( % ) FEN ( % ) TÜRK. EDB ( % ) COĞ-1 ( % ) TARİH ( % ) COĞ-2 ( % ) FELS. GRUBU ( % ) TS , , , , , , , , ,124 TS , , , , , , , , ,425

35 TS PUAN TÜRLERİ VE GİRİLEBİLECEK OKULLAR TS-1 PUAN TÜRÜ Arkeoloji ve Sanat Tarihi, Halkla İlişkiler, Coğrafya Öğretmenliği, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Reklamcılık, İletişim, Medya ve İletişim, Basın Yayın, Gazetecilik, Radyo Sinema ve Televizyon, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği gibi programlara girişte kullanılacaktır. TS-2 PUAN TÜRÜ Türk Dili ve Edebiyatı, Türkçe Öğretmenliği, Tarih, Tarih Öğretmenliği, Sanat Tarihi, Sanat Yönetimi, Rekreasyon Yönetimi, Hititoloji, Sümeroloji, gibi programlara girişte kullanılacaktır.

36  Yabancı Dil DİL PUANLARIN OLUŞUMUNDA TESTLERİN YÜZDELİK ORANLARI DİL PUAN TÜRLERİ ve GİRİLEBİLECEK OKULLAR PUAN TÜRÜ YGS Y.DİL TÜRKÇE ( % ) TEMEL MAT. ( % ) SOSYAL ( % ) FEN ( % ) Y.DİL ( % ) DİL , , , , ,250 DİL- 1 PUAN TÜRÜ İngilizce-Almanca,Fransızca Eğitimi yapan Programlar DİL , , , , ,500 DİL- 2 PUAN TÜRÜ BATI DİLLERİ;İSPANYOL DİLİ,İTALYAN DİLİ,LATİN DİLİ, BALKAN DİLLERİ.VB… DİL , , , , ,000 DİL-3 PUAN TÜRÜ DOĞU DİLLERİ; RUS DİLİ,JAPON DİLİ, ÇİNDİLİ, ARAPÇA VB……

37 OBP 2014-ÖSYS'ye başvuran her aday için, adayın diploma notu/puanı 0.6 ile çarpılarak bir Ortaöğretim Başarı Puanı (OBP) hesaplanacaktır. Kısaca 85x 0.6=52

38

39 TANITIMI YAPILACAK MESLEKLER 1- Astronomi ve Uzay BilimleriMF-1 2- Beslenme ve DiyetetikMF-3 3- Biyokimya MF-3 4- Biyoteknoloji MF-3 5- Diş HekimliğiMF-3 6- EczacılıkMF-3 7- ErgoterepiMF-3 8- Fizyoterapi ve Rehabilitasyon MF-3 9- Genetik ve Biyoinformatik MF Gerentoloji MF Moleküler Biyoloji ve GenetikMF OdyolojiMF-3

40 13-Tıp MF Veterinerlik MF Bilgisayar Mühendisliği MF Bilişim Sistemleri Müh. MF Biyomedikal Mühendisliği MF Biyomühendislik MF Biyosistem Mühendisliği MF Çevre Mühendisliği MF Deniz Ulaştırma İşletme Müh. MF Elektrik Elektronik Müh. MF Elektrik Müh. MF Elektronik Müh. MF Endüstri Müh. MF Enerji Sistemleri Müh. MF Gemi İnşaatı ve Gemi Mak MF-4

41 28- Geomatik Müh - Harita Müh. MF Gıda Mühendisliği MF Güverte MF Havacılık ve Uzay Müh. MF İç Mimarlık MF İnşaat Mühendisliği MF Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı MF Kimya – Biyoloji Mühendisliği MF Maden Mühendisliği MF Makine Mühendisliği MF Mekatronik Mühendisliği MF Metalurji ve Malzeme Müh. MF Mimarlık MF Nükleer Enerji Mühendisliği MF Petrol ve Doğalgaz Mühendisliği MF-4

42 43- Peyzaj Mimarlığı MF PilotajMF Uçak MühendisliğiMF Hukuk FakültesiTM Kamu YönetimiTM Siyaset Bilimi ve UluslararasıTM PsikolojiTM-3

43 Tıp Diş Hekimliği Mimarlık Havacılık ve Uzay Mühendisliği Pilotaj, Pilot Eğitimi, ( Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Hava Ulaştırma Fakültesi ) Elektronik Mühendisliği Moleküler Biyoloji Genetik Bilgisayar Mühendisliği Elektronik Mühendisliği Makine Mühendisliği – Mekatronik Müh İnşaat Mühendisliği Eczacılık Odyoloji… Hukuk

44 Tıp Fakülteleri Doktorlar 6 yıllık tıp eğitiminden sonra pratisyen hekim olarak mezun olurlar. Bazı tıp fakültelerinde zorunlu hazırlık eğitimi mevcuttur, bu eğitimle tıp fakültesinin süresi 7 yıla çıkmaktadır. Fakülteden mezun olan pratisyen hekimlerin devlete hizmet yükümlülükleri bulunmaktadır, bunun için devlet tarafından aile sağlığı merkezlerine, devlet hastanelerinin acil servislerine ve 112 acil servislerinde pratisyen hekim olarak çalışmak üzere atanırlar. Pratisyen hekimler devlet hizmet yükümlülüğünü tamamladıktan sonra ancak diplomalarını alabilmektedirler.

45 Ayrıca doktorlar Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) denen ve her yıl Nisan ve Eylül aylarında iki kez yapılan bir sınava girdikten sonra uzmanlık dallarından birini seçerek, 3-6 sene arasında bir asistanlık eğitiminden sonra uzman doktor olarak çalışabilir. Pratisyen hekimken devlet hizmet yükümlülüğünü tamamlamayan doktorlar uzmanlık eğitimi sonrası da tamamlayabilirler. Uzman doktorlar devlet hastanelerinde, üniversite hastanelerinde ve eğitim araştırma hastanelerinde çalışabilirler. Alanları; Koruyucu Hekimlik Uzmanlık Dalları: Halk Sağlığı ve İşci Sağlığı ve Güvenliği Okul Hekimliği Askeri Sağlık Hizmetleri Hekimliği Spor Hekimliği - Hava ve Uzay Hekimliği Deniz Hekimliği - Hijyen ve Koruyucu Hekimlik – Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji Aile Hekimliği II- İyileştirici Hekimlik

46 (Klinik) Uzmanlık Alanları: İç Hastalıkları, Göğüs Hastalıkları ve Tüberküloz, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, Deri ve Zührevi Hastalıklar, Nöroloji (Sinir Sistemi Hastalıklar), Genel Cerrahi, Çocuk Cerrahisi, Ortopedi ve Travmatoloji (İskelet Sistemi Hastalıkları), Anestezi Kadın Hastalıkları ve Doğum, Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları, Göz Hastalıkları, Üroloji Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon,Radyoloji, - Göğüs Cerrahisi, Kalp ve Damar Cerrahisi, Beyin ve Sinir Cerrahisi, Plastik Cerrahi

47 Laboratuvar Uzmanlık Alanları: Biyokimya ve Klinik Biyokimya, Patolojik Anatomi, Tıbbi Farmakoloji, Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji. Akademik Uzmanlık Dalları: Adli Tıp, Anatomi, Fizyoloji, Fizyopatoloji, Alternatif Tıp ve Fitoterapi

48 Tıp fakültesi öğrencileri arasında yapılan bir çalışmada Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) ‘nda en çok tercih edilen uzmanlık dalları ve bunun gerekçeleri ortaya kondu. Yapılan araştırmaya göre öğrencilerin %43,6’sı dahili bir branş isterken, %37.2’si cerrahi bir branş istediğini belirtti. Tıpta Uzmanlık Sınavı’nda branş seçimini belirleyen en önemli faktörün; beceri ve yeteneklere uygun olması ile sağlayacağı manevi doyumun daha önemli olduğu öğrencilerce ifade edildi. Her üç kişiden 1’i ise kazancının yüksek olmasının önemine vurgu yaptı. Üniversite hastanelerinin daha fazla tercih edildiği dikkati çekerken, bunun da başlıca sebebinin eğitim ve eğitmen niteliği olduğu görüldü. KBB, Göz, Dahiliye, Dermatoloji ve Kardiyoloji en çok tercih edilen ilk 5 uzmanlık dalı olarak sıralandı.

49 DEVLET İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Harçlı DEVLET İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Bursa - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Antalya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Adana - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Kayseri - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Kocaeli - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Konya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gülhane Askeri Tıp Akademisi Askeri Tıp Fakültesi Ankara Erkek Normal MF-3 Harçlı

50 DEVLET Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Eskişehir - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Mersin - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Edirne - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Isparta - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Trabzon - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Erzurum - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Sivas - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Samsun - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - İngilizce MF-3 Harçlı

51 DEVLET Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi Manisa - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Aydın - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Mustafa Kemal Üniversitesi Tayfur Ata Sökmen Tıp Fakültesi Hatay - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Denizli - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Konya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Malatya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Diyarbakır - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Afyon Kocatepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Afyonkarahisar - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Elazığ - Normal MF-3 Harçlı

52 DEVLET İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Kırıkkale - Normal MF-3 Harçlı DEVLET İstanbul Medeniyet Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesi Bolu - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi Zonguldak - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi Düzce - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Van - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi Çanakkale - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Şanlıurfa - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tıp Fakültesi Tokat - Normal MF-3 Harçlı

53 DEVLET Namık Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi Tekirdağ - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Balıkesir Üniversitesi Tıp Fakültesi Balıkesir - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Tıp Fakültesi Rize - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Sakarya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi Kahramanmaraş - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Bozok Üniversitesi Tıp Fakültesi Yozgat - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi Muğla - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Adıyaman Üniversitesi Tıp Fakültesi Adıyaman - Normal MF-3 Harçlı

54 DEVLET Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Hacettepe Üniversitesi Kastamonu Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 Harçlı DEVLET İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Malatya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Erzurum - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Samsun - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Dumlupınar Üniversitesi Tıp Fakültesi Kütahya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Ordu Üniversitesi Tıp Fakültesi Ordu - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Giresun Üniversitesi Tıp Fakültesi Giresun - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Erzincan Üniversitesi Tıp Fakültesi Erzincan - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Hitit Üniversitesi Tıp Fakültesi Çorum - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesi Kars - Normal MF-3 Harçlı

55 DEVLET Karabük Üniversitesi Tıp Fakültesi Karabük - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gülhane Askeri Tıp Akademisi Askeri Tıp Fakültesi Ankara Kız Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Akdeniz Üniversitesi Alanya Tıp Fakültesi Antalya - Normal MF-3 Harçlı DEVLET Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Denizli KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi Manisa KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesi Bolu KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Kayseri KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Aydın KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Gaziantep KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı DEVLET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Erzurum KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı

56 DEVLET Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul KKTC Vatandaşları Normal MF-3 Harçlı ,000 KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Kktc-lefkoşa - Normal MF-3 Paralı KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Kktc-lefkoşa - Normal MF-3 Paralı KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Kktc-lefkoşa - Normal MF-3 Tam Burslu KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Kktc-lefkoşa - Normal MF-3 Tam Burslu KKTC Akdeniz Karpaz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Kktc-lefkoşa TC Vatandaşları Normal MF-3 Tam Burslu KKTC Akdeniz Karpaz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Kktc-lefkoşa TC Vatandaşları Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Turgut Ozal Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Paralı VAKIF Fatih Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF İstanbul Medipol Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Konya - Normal MF-3 Paralı VAKIF Maltepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF İzmir Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Paralı

57 VAKIF Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Yeditepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Acıbadem Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Maltepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Yeni Yüzyıl Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Zirve Üniversitesi Emine-bahaeddin Nakıboğlu Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 Paralı VAKIF İstanbul Bilim Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Paralı VAKIF Ufuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Paralı VAKIF Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Paralı VAKIF İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı

58 VAKIF Bahçeşehir Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı VAKIF Koç Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Tobb Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Paralı VAKIF Zirve Üniversitesi Emine-bahaeddin Nakıboğlu Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF Koç Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Yeditepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Zirve Üniversitesi Emine-bahaeddin Nakıboğlu Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Turgut Ozal Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Fatih Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Tobb Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Tam Burslu

59 VAKIF Yeditepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Tobb Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF Zirve Üniversitesi Emine-bahaeddin Nakıboğlu Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF İstanbul Medipol Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF İstanbul Medipol Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Konya - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF İstanbul Bilim Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Maltepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF İzmir Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 Tam Burslu

60 VAKIF Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi İzmir - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Acıbadem Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Maltepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Yeni Yüzyıl Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Ufuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Bahçeşehir Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Bahçeşehir Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF İstanbul Bilim Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF İstanbul Bilim Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Konya - Normal MF-3 %50 Burslu

61 VAKIF Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Konya - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF İstanbul Medipol Üniversitesi Uluslararası Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Okan Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF Sanko Üniversitesi Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 Tam Burslu VAKIF Turgut Ozal Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Okan Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %50 Burslu VAKIF Sanko Üniversitesi Tıp Fakültesi Gaziantep - Normal MF-3 Paralı VAKIF Fatih Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 %25 Burslu VAKIF Okan Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul - Normal MF-3 Paralı

62 Bu Yıl Alanya’ya Tıp Fakültesi Açıldı. Puanı: ve ve Rehberlik Panosunda 2014 yılına ait Kısa Yol puan hesaplamaları var…www.sorubank.com

63 Diş hekimi; insan sağlığı ile ilgili olarak dişlerin, diş etlerinin, ağız boşluğu, çene ve komşu dokularının sağlığının korunması, diş ve çene düzensizliklerinin teşhis, tedavi ve rehabilite edilmesiyle ilgili her türlü mesleki faaliyeti icra etmeye yetkili kişidir.

64 GÖREVLER Hastanın şikayetlerini dinleyip, ağız ve dişleri muayene eder, Gerekirse röntgen filmi çeker, inceler ve hastalığı teşhis eder, Tedavisi mümkün olan dişlerin çürük kısmını temizler, dolgu yaparak tedavi yapar ve dişin yüksekliğini kontrol eder, Tedavisi mümkün olmayan dişleri uyuşturarak ağızdan uzaklaştırır, Reçete yazar, Eksik dişlerin yerini yenileri ile tamamlar, Ağız ve diş eti hastalıklarını tedavi eder, Ağız içi ve dışı, diş, dişeti ve çeneleri ilgilendiren cerrahi işlemleri yapar, Diş ve çenelerin gerek kendi aralarında ve gerekse birbirleriyle ilişkilerindeki uyumsuzluk ve bozuklukları giderir, Ağız ve diş hastalıklarını önlemek için koruyucu tedaviler yapar, İnsanlara, ağız sağlığı, temizliği ve ağız bakımı konularında bilgi verir, tavsiyelerde bulunur.

65 KULLANILAN ALET VE MALZEMELER Diş Hekimi Koltuğu, Diş Ünitesi, Yüksek ve Düşük Devirli Turlar, Diş Hekimliği Röntgen Cihazları, Diş Temizleme Aletleri, Diş ve Dişeti Hastalıklarının Teşhis ve Tedavilerinde Kullanılan Çeşitli El Aletleri ve Tıbbi Cihazları, Diş ve Dişeti Cerrahisinde Kullanılan Çeşitli Aletler, Ölçü Maddeleri, Dolgu Maddeleri, Sterilizasyon Cihazları, Anestezi Alet ve İlaçları, Acil Tıbbi Müdahale Alet ve İlaçları.

66 MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Diş Hekimi olmak isteyenlerin; Normalin üstünde genel yeteneğe sahip, Fizik, kimya özellikle biyoloji konularına ilgili ve bu alanda başarılı, El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilme yeteneğine sahip, Ellerini ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen, Üç boyutlu görebilme becerisine sahip, Renk algısı ve iletişim kurma becerisi olan, Yaratıcı, Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen, İnsanlarla uğraşmaktan sıkılmayan, insanları anlayabilen, Hoşgörülü, sabırlı, dikkatli ve sorumluluk sahibi, Estetik anlayışı yüksek kimseler olmaları gerekir. El-parmak becerisi meslekte başarıyı artırıcı etmendir. Diş hekimliği mesleği bedenen efor gerektirmekte olup, çeşitli meslek hastalıklarına yakalanma riski de oldukça yüksektir.

67 ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Diş hekimleri hastanelerde, dispanserlerde veya özel muayenehanelerde görev yaparlar. Çalışma ortamı çok temiz ve biraz ilaç kokuludur. Bazı hastaların ağızları rahatsız edici derecede kokabilir. Diş hekimleri sürekli fiziksel (ayakta) olarak çalışırlar. Çalışırken hastalar ve hasta sahipleri ile sürekli etkileşim halindedirler.

68 MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı "Diş Hekimliği" fakültelerinde verilmektedir. Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Diş Hekimliği Fakültesi, Başkent Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi, Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas) Diş Hekimliği Fakültesi, Çukurova Üniversitesi (Adana) Diş Hekimliği Fakültesi, Dicle Üniversitesi (Diyarbakır) Diş Hekimliği Fakültesi, Ege Üniversitesi (İzmir) Diş Hekimliği Fakültesi, Erciyes Üniversitesi (Kayseri) Diş Hekimliği Fakültesi, Gazi Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,

69 Hacettepe Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi, İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Marmara Üniversitesi (İstanbul) Diş Hekimliği Fakültesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Diş Hekimliği Fakültesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Kırıkkale Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Kocaeli Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Selçuk Üniversitesi (Konya) Diş Hekimliği Fakültesi, Süleyman Demirel Üniversitesi (İsparta) Diş Hekimliği Fakültesi, Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) Diş Hekimliği Fakültesi.

70 ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER Fen bilimleri dersleri MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI Mesleğin eğitimine girebilmek için; Lise veya dengi okul mezunu olmak, Yükseköğretim Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavına (LYS) girerek "MF3" puan türünden yeterli puanı almak, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Diş Hekimliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir

71 EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ Diş hekimliği eğitimi temel bilimler eğitimi ile birlikte 5 yıllık bir süreyi kapsar. Yabancı dil hazırlık sınıfı bulunan fakültelerde eğitim süresi 6 yıldır. Beş yıllık eğitim boyunca öğrenciler hem teorik, hem de pratik açıdan yetiştirilir. Diş hekimliğinde beceri kazanmak önemli olduğundan, eğitimde uygulamaya ağırlık verilmektedir. Eğitim genel olarak iki bölüme ayrılabilir: I. Öğrencilerin kliniğe hazırlanması için ilk üç yıl temel bilimler, meslek bilimleri, klinik öncesi eğitim ve bunların uygulamaları yapılmaktadır. Temel Diş hekimliği eğitiminde, öğrencilere temel fen bilimleri dersleri ile hekimlik nosyonunu almaları için temel tıp dersleri verilmektedir. Bu derslerin yanı sıra el becerilerini geliştirecek ve ağız-diş morfolojisini uygulayarak öğrenecekleri dersleri de alırlar. Eğitimin son üç yılında ise mesleki ağırlıklı teorik dersler ve pratik uygulamalar ağırlık kazanmaktadır. II. Klinik çalışmasına 4. sınıftan itibaren başlanmakta ve 5. Sınıfta ilk uygulamalar entegre staj şeklinde sürdürülmektedir.

72 Eğitim süresince aşağıda yer alan dersler okutulmaktadır: 1. Yıl: Türkçe, Biyokimya, Biyoistatistik, Organik Kimya, Fizik, Tıbbi Biyoloji, Yabancı Dil, Protez Pratik, Protez Teorik, Davranış Bilimleri, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya Güzel Sanatlar). 2. Yıl: Anatomi, Histoloji, Fizyoloji, Mikrobiyoloji, Biyofizik, Tedavi Teorik, Tedavi Pratik, Protez Pratik, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya Güzel Sanatlar). 3. Yıl: Tedavi Pratik, Protez Pratik, Tam Protez, Hareketli Bölümlü Protez, Farmakoloji, Endodonti, Endodonti Pratik, Sabit Protez, Maddeler Bilgisi, Ağız Hastalıkları Tedavisi, Genel Patoloji, Periodontoloji, Dental Anestezi, Ortodonti, Radyoloji, Oral Diagnoz, Tedavi Teorik. 4. Yıl: Sabit Protez, Endodonti, Dahiliye, Hareketli Bölümlü Protez, Pedodonti, Oral Diagnoz, Dental Anestezi, Ortodonti Teorik, Ortodonti Pratik, Periodontoloji, Genel Cerrahi, Ağız Hastalıkları, Tam Protez, Ağız Hastalıkları Cerrahisi, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya Güzel Sanatlar). 4. Sınıf Stajları: Fakülte kurulunun belirleyeceği esaslara göre Cerrahi, Protez, Tedavi, Periodontoloji, Ortodonti, Pedodonti, Oral Diagnoz ve Radyoloji Bilim dalında en az 4 hafta yapılır. 5. Yıl: Üst Çene Protezi, Ağız Hastalıkları Cerrahisi, Pedodonti, Diş Hekimliği Tarihi, Çene-yüz Cerrahisi, Psikiyatri, Halk Sağlığı, Dermatoloji, Göz Hastalıkları, Kulak-Burun-Boğaz, Nöroloji, Adli Tıp, Genel Seminer.

73 ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI Diş hekimleri, kendi başlarına icra edilen bir mesleğin mensuplarıdırlar. Bağımsız çalışmak isteyen kişiler için ideal bir meslektir. Diş Hekimlerinden; Serbest çalışmak isteyenler; Muayenehanelerde, Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında, Kamu Kurum ve Kuruluşlarında çalışmak isteyenler; Sağlık Bakanlığı'na bağlı kurum ve kuruluşlarda, Diş Hekimliği Fakültelerinde, Diğer Kamu kurum ve kuruluşlarında, Para Medikal Alanlarda çalışmak isteyenler ise Ağız ve diş sağlığı bakım ürünleri üreten, pazarlayan ticari kuruluşlarda, diş hekimliği alet, cihaz ve malzeme üreten pazarlayan ticari kuruluşlarda çalışabilirler. Ülkemizde halen diş hekimliği hizmetlerinin %70'e yakın kısmı serbest çalışanlar tarafından, %30'u ise kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar tarafından karşılanmaktadır.

74 EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ EĞİTİM SÜRESİNCE Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun öğrenci kredilerinden faydalanabilir. Türk Diş Hekimleri Birliği ve Odalarının ilgili mevzuatı ile belirlenmiş koşullara uygun diş hekimliği fakültesi öğrencilerine burs verilmektedir. Ayrıca, öğrenciler yeterli başarı gösterdikleri ve bazı şartları taşıdıklarında çeşitli kamu ve özel kurum ve kuruluşların karşılıklı veya karşılıksız burslarından yararlanma olanağına sahiptirler. Diş hekimliği eğitiminin diğer meslek eğitimlerinden en önemli farkı pratik eğitimde kullanılan araç-gereç ve malzemelerin bir kısmının öğrenci tarafından sağlanmasıdır. Diğer fakülte öğrencilerine kıyasla çok daha fazla masraf gerektiren bir eğitimdir.

75 MESLEKTE İLERLEME Meslekte kullanılan araç-gereç ve malzemede sürekli gelişmeler sağlanmaktadır. Buna bağlı olarak bazı kolaylıklar ve kalite yükselmesi görülmektedir. Ağız ve diş sağlığında, tedavi yöntemlerinde, protez yöntemlerinde çeşitli teknik ve bilimsel gelişmeler sürekli gerçekleşmekte, bu sebeple mesleki görevler de artmaktadır. Ülkemizde halen yaygınlaşmamış olan koruyucu hekimliğin, diş hekimliği öncülüğünde gelişeceği muhtemeldir. Protez alanında teknik, tedavi alanında ise bilimsel gelişmeler olabilir. Mesleğin insan yaşamındaki yeri sürekli artmaktadır. Diş hekimliği fakültesinden mezun olan öğrencilere lisans diploması verilir. Sınavı kazanmak şartı ile uzmanlık eğitimi yapabilirler. Diş hekimleri ileri mesleki eğitimlerini iki şekilde yapabilirler:

76 1. Uzmanlık: Diş Hekimliği alanında "Ortodonti ve Ağız- Diş-Çene Hastalıkları Cerrahisi olmak üzere iki dalda uzmanlık bulunmaktadır. 2. Doktora: Diş Hekimliği anabilim ve bilim dallarının tümünde doktora yapma olanağı vardır. Fakültede araştırma görevlisi olarak çalışıp doktora yapabilirler. Yardımcı Doçent, Doçent, Profesör unvanlarına yükselebilirler. Diş hekimliği Anabilim Dallarının bazılarında Uzman, tümünde ise Bilim Doktoru, Yardımcı Doçent, Doçent ve Profesör gibi unvanlar alarak akademik kariyer yapılabilir. Temel Tıp Anabilim ve Bilim Dallarından bazılarında Bilim Doktoru, Yardımcı Doçent, Doçent ve Profesör gibi unvanlar alarak akademik kariyer yapılabilir.

77 Yılında 3550 Kişi ÖSYM’ce Fakültelere yerleştirildi Üniversite AdıKont.En Küçük PuanıEn Büyük Puanı Yeditepe Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (İngilizce) (Tam Burslu) 491, ,29351 Şifa Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF-3 471, ,51681 Bezm-i Alem VakıfDiş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF , ,37381 Hacettepe Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,89455 İstanbul Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,52072 İstanbul Medipol Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF , ,52589 Başkent Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF , ,62141

78 Marmara Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,48977 Ege Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF-3 451, ,69312 Biruni Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF- 450, ,73272 Ankara Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,34829 Gazi Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,01093 Başkent Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%50 Burslu)MF-31449,72196 İstanbul Aydın Üni.Diş Hek Fak (Tam Burslu)MF , ,23322 Akdeniz Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,71401

79 Eskişehir Osmangazi Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,35063 Kocaeli Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,13700 Yeni Yüzyıl Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF 448, ,62862 İzmir Katip Çelebi Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (İngilizce)MF- 447, ,15182 Çukurova Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,38545 Okan Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF- 447, ,33438 İstanbul Aydın Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%75 Burslu)MF- 447, ,26068 Selçuk Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,73700 Erciyes Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,25545

80 Adnan Menderes Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,61395 Abant İzzet BaysalDiş Hekimliği FakültesiMF , ,49191 Gaziantep Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,16854 Başkent Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%25 Burslu)MF , ,93279 Necmettin Er. Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,95032 Ondokuz Mayıs Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,93505 Bezm-i Alem VakıfDiş Hekimliği Fakültesi (%50 Burslu)MF-3 444, ,01667 Süley. Dem. Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,66949 İnönü Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,03177 İstanbul Aydın Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%50 Burslu)MF-3443,96752

81 K.T.ÜDiş Hekimliği FakültesiMF , ,27408 Kırıkkale Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,06104 Ordu Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,63203 Mustafa Kemal Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,38856 Bülent Ecevit Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,44420 Dicle Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,23222 Cumhuriyet Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,04535 Gaziosmanpaşa Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,88609 Atatürk Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,11553 R.T.E Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,51421

82 İstanbul Medipol Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%50 Burslu)MF- 440, ,32488 Yüzüncü Yıl Üni.Diş Hekimliği FakültesiMF , ,79754 Şifa Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%50 Burslu)MF-3 438, ,45074 Yakın Doğu ÜniDiş Hekimliği Fakültesi (Tam Burslu)MF-3 438, ,30413 Bezm-i Alem VakıfDiş Hekimliği Fakültesi (%25 Burslu)MF-431, ,67445 Başkent Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF , ,70383 Okan Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%50 Burslu)MF-3 422, ,11955 Akdeniz Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (KKTC Uyruklu)MF-3422,16008 Eskişehir Osmangazi Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (KKTC Uyruklu)MF- 415, ,34361 Şifa Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF , ,91473

83 İstanbul Aydın Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%25 Burslu)MF-413,21043 Bezm-i Alem VakıfDiş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF-3 411, ,06511 İstanbul Medipol Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%25 Burslu)MF- 405, ,34749 Ondokuz Mayıs Üni.Diş Hekimliği (KKTC Uyruklu)MF-3 405, ,88972 Biruni Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (%25 Burslu)MF-3 389, ,14459 Yeditepe Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (İngilizce) (Ücretli)MF-3 389, ,68821 İstanbul Aydın Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF-3 373, ,79022 Okan Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF , ,73752 Yeni Yüzyıl Üni.Diş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF , ,16853 Yakın Doğu ÜniDiş Hekimliği Fakültesi (Ücretli)MF , ,02450

84 TANIM: Havacılık-uzay/uçak mühendisi, havada seyreden her çeşit aracın tasarlanması ve yapım projelerinin hazırlanması, üretilmesi, geliştirilmesi, bakım-onarımı ve işletilmesi konularında çalışan kişidir.

85 GÖREVLER: Yapımı düşünülen hava taşıtının taslağını, ön projelerini hazırlar, Uçak yapımı için gerekli üretim yöntemleri arasından hangisinin daha ekonomik olacağına karar verir. Bu konuda gerekli modelleri hazırlayarak deneylerini yapar, Üretimin planlanmasını; girdilerin zamanında, istenilen kalite ve niteliklerde üretimini sağlar, Fabrikada ve yer istasyonlarında teknisyenlerin çalışmalarını denetler, Özürlü veya yanlış yapılmış parça veya malzemenin özrünün giderilmesi ve parçanın gerekiyorsa dışlanarak yeniden yapılması için çalışır, Yapım sonrası uçuş tecrübelerini planlar, bunlara bizzat katılarak yapılan hava taşıtının gerçekte işleyişini gözler, Araç kullanan kuruluşlarda işletme ve bakım mühendisliği görevlerini de yürütür.

86 KULLANILAN ALET VE MALZEMELER Teknik malzemeler, Ölçüm aletleri, Bilgisayar, Teknik çizimler için gerekli cetveller, Hesap makinesi, Anahtar takımları, Test alet ve cihazları. MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Havacılık-uzay/uçak mühendisi olmak isteyenlerin; Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen, Matematik-fizik konularına ilgi duyan ve bu alanda başarılı, Yaratıcı, tasarım gücü yüksek, İnsanlarla iyi ilişki kurabilen, Sabırlı, dikkatli ve sorumluluk sahibi kimseler olmaları gerekir. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Meslek elemanları kısmen kapalı yerde, kısmen açık havada çalışır. Çalışma ortamı kirli, yağlı, gürültülü olabilir. Yönetici kademelerinde bulundukları zaman büro ortamında çalışırlar.

87 Üniversite Adı Programın Adı Pua n Türü Kont. En Küçük Puanı En Büyük Puanı ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği (İngilizce) MF , ,06348 İTÜUzay Mühendisliği (İngilizce) MF , ,09315 THK Üni. Uzay Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) MF , ,75932 ODTÜ KKTC Havacılık ve Uzay Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) MF , ,80756 Ondokuz Mayıs Üni.Uçak ve Uzay Mühendisliği MF , ,20920 Gaziantep Üni.Uçak ve Uzay Mühendisliği MF , ,61799 ODTÜ KKTC Havacılık ve Uzay Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) MF , ,02139 THK Üni. Uzay Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) MF , ,35544 ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği (İngilizce) (KKTC Uyruklu) MF- 4 1

88 GÖREVLER Yapımı düşünülen hava taşıtının taslağını, ön projelerini hazırlar, Uçak yapımı için gerekli üretim yöntemleri arasından hangisinin daha ekonomik olacağına karar verir. Bu konuda gerekli modelleri hazırlayarak deneylerini yapar, Üretimin planlanmasını; girdilerin zamanında, istenilen kalite ve niteliklerde üretimini sağlar, Fabrikada ve yer istasyonlarında teknisyenlerin çalışmalarını denetler, Özürlü veya yanlış yapılmış parça veya malzemenin özrünün giderilmesi ve parçanın gerekiyorsa dışlanarak yeniden yapılması için çalışır, Yapım sonrası uçuş tecrübelerini planlar, bunlara bizzat katılarak yapılan hava taşıtının gerçekte işleyişini gözler, Araç kullanan kuruluşlarda işletme ve bakım mühendisliği görevlerini de yürütür.

89 MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Havacılık-uzay/uçak mühendisi olmak isteyenlerin; Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen, Matematik-fizik konularına ilgi duyan ve bu alanda başarılı, Yaratıcı, tasarım gücü yüksek, İnsanlarla iyi ilişki kurabilen, Sabırlı, dikkatli ve sorumluluk sahibi kimseler olmaları gerekir. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Meslek elemanları kısmen kapalı yerde, kısmen açık havada çalışır. Çalışma ortamı kirli, yağlı, gürültülü olabilir. Yönetici kademelerinde bulundukları zaman büro ortamında çalışırlar. MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER Havacılık-uzay/uçak mühendisliği eğitimi ülkemizde iki yerde verilmektedir. Bunlar: Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ- Ankara),Üniversitelerin Mühendislik Fakültesi, Havacılık ve Uzay Mühendisliği bölümü, İstanbul Teknik Üniversitesi, Üniversitelerin Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Uçak Mühendisliği bölümüdür. ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER Fizik, Matematik.

90 MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI Mesleğin eğitimine girebilmek için, Lise veya dengi okul mezunu olmak, Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) başarılı olması gerekir. "Havacılık ve Uzay Mühendisliği" veya "Uçak Mühendisliği" lisans programları için yeterli (MF-4) puanı almak gerekir Eğitim süresi 4 yıldır. Hazırlık sınıfı ile bu süre 5 yıla çıkmaktadır. İstanbul Teknik Üniversitesi Uçak Mühendisliği Bölümü ile O.D.T.Ü Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümünde; mühendislik eğitimi verilerek, havacılık ile ilgili her konuda çalışabilecek, yeterli kapasitede tasarım, araştırma, geliştirme, planlama, endüstriyel ilişkiler ve bakım hizmetlerini yerine getirebilecek elemanlar yetiştirilir.

91 ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI Havacılık-uzay/uçak mühendisi; Türk Hava Yollarında, T.C Silahlı Kuvvetlerinde (Kara ve Hava Kuvvetleri Ana Bakım Üslerinde), Türk Uçak Sanayi A.Ş., Makine Kimya Endüstrisi Kurumunda, TAI'de (Türkiye Uzay ve Havacılık Sanayi), Özel hava yollarında çalışabilirler. BENZER MESLEKLER Havacılık Tasarım Mühendisi, Elektronik Mühendisi, Üretim Mühendisi, Makine Mühendisi

92 MİMARLIK TANIM Her çeşit yapının, kullanıcıların ihtiyaçlarına ve olanaklarına göre tasarımını yapan ve yapımını denetleyen kişidir. GÖREVLER

93 Mimarlık, insanın içinde yaşamını sürdüreceği yapıların estetik ve kullanışlılık ilkelerini göz önüne alarak tasarlama sanatıdır. Mimar bu amacı gerçekleştirmek için; Yapılacak binanın şehir imar planına uygun olup olmadığını inceler, Planlama kavramlarını binaya ve çizimleri tüm planlamaya dönüştürebilmek için gerekli endüstri, organizasyon, tüzük ve usuller doğrultusunda çalışır.

94 Yapıyı kullanacak kişilerin isteklerini, görüşlerini ve mali olanaklarını öğrenir, Bir proje tasarısı için araştırma metotlarını kullanarak özet bilgi hazırlar, Bina tasarımı ile ilgili yapısal tasarım, inşaata ait ve mühendislik ile ilgili problemleri çözümler, Binanın planını çizer, Yapıldığı zaman nasıl bir şekil alacağını gösteren maketler hazırlar, Yapılacak binanın statik, sıhhi tesisat ve elektrikle ilgili işlemlerini inşaat, makine ve elektrik mühendisleri ile oluşturur ve yürütülmesini denetler, Şantiyede kullanılacak olan ayrıntılı planı çizer, Binanın plana uygun yapılıp yapılmadığını denetler, Binalarda değişiklik veya onarım için plan yapar.

95 MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Mimar olmak isteyenlerin; Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme, El ve gözü eşgüdümle kullanabilme yeteneklerine sahip, Görsel sanatlara ilgili, Yaratıcı, estetik görüş sahibi, Başkalarını etkileyebilen,Yeniliklere ve eleştiriye açık,Dikkatli ve titiz, Masraf kalemleri ve bina mevzuatı kısıtlamaları içerisinde binayı kullananların ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde tasarım becerisine sahip, Mimari tasarımın kalitesini etkilemesi açısından güzel sanatlar bilgisine sahip, Binaların içlerini iklim koşullarına karşı koruyabilme ve konforunu sağlayabilmek üzere binaların fiziksel sorunları, teknolojiler ve işlevleri konusunda yeterli bilgiye sahip, Mimarlık mesleğini, mimarın toplum içerisindeki rolünü anlayabilmeleri ve toplumsal faktörleri dikkate alan özet bilgiler hazırlayabilme becerisine sahip kimseler olmaları gerekir.

96 ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI Meslek elemanları büyük çoğunlukla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liselerinde ve meslek eğitim merkezlerinde İnşaat Teknolojisi alanının Mimari Yapı Teknik Ressamlığı, Statik Yapı Teknik Ressamlığı, Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı, PVC Doğrama İmalat ve Montacılığı, Betonarme Demir Kalıpçılık ve Çatıcılık, Yapı Yüzey kaplamacılığı, Yapı Dekorasyonculuğu, Yapı Yalıtımcılığı, Yapı Duvarcılığı, Restrasyon, İç Mekan Teknik Ressamlığı, Y Yapı Zemin ve Beton Laboratuvarcılığı, Çelik Yapı Teknik Ressamlığı Dallarının alan ortak ve dal derslerini vererek öğretmenlik yapabilirler. Mimarlar, inşaat firmalarında, işletmelerin mühendislik mimarlık bürolarında çalışabilirler. Ayrıca, Bayındırlık Bakanlığı, İmar ve İskân Bakanlığı, İller Bankası, Belediyeler gibi kamu kuruluşları yanında özel şirketlerde de çalışabilir ve büro açabilirler. Mimarlık alanında bilgisayar kullanımı ve teknolojik gelişmeler, çizim, fiyat belirleme ve hesaplama işlemlerini kolaylaştırsa da bu alanda yabancı dil bilen, bilgisayar kullanabilen elemanlara ihtiyaç vardır

97 TANIMI Elektrik enerjisi üretme, iletme, dağıtma sistemleri ile her türlü elektronik alet ve iletişim sistemlerinin projelerinin yapılması, geliştirilmesi, kullanılması ve denetimi konularında çalışan kişidir

98 GÖREVLER Elektrik enerjisinin; hidrolik, nükleer ve diğer kaynaklara dayalı üretimini yapar, Üretim noktasından tüketim noktasına kadar iletim hattının plan, proje ve uygulamasını yapar, Elektrik enerjisi üreten ve tüketen tesislerin proje, montaj ve işletmesini yapar, Haberleşme, endüstriyel, kontrol ve tıbbi elektronik cihaz ve ekipmanların tasarım, imalat, işletme ve bakımını yapar, Sayısal (mikroişlemci tabanlı) ve bilgisayar tabanlı sistemlerin tasarım, imalat, işletme ve bakımını yapar, Elektronik techizat sistemleri için bakım, işletme standartları, bültenler, teknik talimatlar, resimli şemalar hazırlar, Bu işler için gerekli işgücü ve maliyeti hesaplar, Danışmanlık eğitim-öğretim, yönetim ve teknik satış işlemleri yapar

99 MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Elektrik ve elektronik mühendisi olmak isteyenlerin; Analitik düşünme yeteneğine sahip, Fen alanına özellikle fizik konularına ilgili, Planlama, tasarım gücü kuvvetli, Mekanik yeteneği olan, Sorumluluk duygusu gelişmiş, risk alabilen, Kurallara uyan, Yönergeleri izleyebilen, Yaratıcı, Ekip çalışmasına yatkın, İleriyi görebilme ve koşulları değerlendirme yeteneğine sahip, Başkalarını yönetebilen ve işbirliği halinde çalışabilen, yeniliklere açık kimseler olmaları gerekir

100 ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Elektrik elektronik mühendislerinin çalışma alanları çok geniş olduğundan, çok farklı ortamlarda çalışabilirler. Genellikle; Elektrik santralleri, şantiyeler ve laboratuvarlarda, Proje yapımında büro ortamında, Enerji dağıtımı konusunda açık havada, Tıbbi elektronik konularında ise hastahane ortamında çalışırlar. Şantiye ortamı gürültülü, büro ortamı ise genelde sakindir. Çalışma koşulları genellikle tam gün olup, zaman zaman seyahat etmeleri gerekir. Şantiye ortamındaki çalışmalarda hafta sonu çalışmaları da gerekebilir. İş yapılırken bazen yalnız, bazen ise diğer çalışan ve kişilerle (diğer mühendisler, tekniker, teknisyen, teknik ressam, müteahhit vb) iletişim de bulunurlar.


"REHBERLİK ÇALIŞMALARI. Geçtiğimiz ağustosta toplanan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu (BTYK), üniversiteye geçiş sisteminin değiştirilmesine ilişkin." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları