Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ. T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ İslam mahremiyete, yani kişiler arası bedensel sınırların.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ. T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ İslam mahremiyete, yani kişiler arası bedensel sınırların."— Sunum transkripti:

1 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

2 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ İslam mahremiyete, yani kişiler arası bedensel sınırların muhafaza edilmesine büyük önem verir... Ev içindeki mahremiyet konusunda dahi bir takım prensipler koyan dinimiz, Müslüman’ın aile hayatını tam bir emniyet altına alarak hissi ve ahlaki dejenerasyonların önüne geçmeyi hedefler. Bu sebeple hem ferdin hem de sosyal hayatın korunması adına, mahremiyete ait pek çok hükümler koymuştur. MAHREMİYET NEDİR? Mahremiyet kelimesi insan vücudu için kullanıldığında cinsel dokunulmazlık anlamına gelir. Bu durumda mahremiyet, insan vücudundan bakılması, dokunulması ve hakkında konuşulması haram olan bölgeleriyle ilgili dokunulmazlık halidir İslam’dan önceki cahiliye döneminde insanlar her an istedikleri eve veya odaya izinsiz girebiliyor, gerek aile fertlerinin gerekse başkalarının mahremini görebiliyorlardı.

3 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ Medineli Müslüman bir hanım günün birinde Rasulullah’ın (s.a.v) yanına gelerek, “Ey Allah’ın Rasulü! Günün her hangi bir saatinde biri kapımdan odama dalabiliyor, görünmek istemediğim bir halde beni görebiliyor. Artık bir ikaz yapsanız da, kimse kimsenin evine, odasına izinsiz girmese, istemediğim bir görüntü içinde iken görmese...” dedi. Aynı günlerde Hazreti Ömer de (r.a) Rasulullah Efendimiz’in (s.a.v) yanına gelerek, “Ey Allah’ın Rasulü! Beni çağırması için evime gönderdiğiniz çocuk izin istemeden yattığım odaya girdi. Ne kadar toparlansam da beni üzerim açık halde gördü. Keşke Rabbimiz bir yasak koysa da evimize, odamıza izinsiz kimse girmese” dedi. İşte bu ve buna benzer isteklerin çoğaldığı sıralarda Nur Suresi’ndeki aile hayatını koruma kuralları koyan ayetler indi: يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا لاَ تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى اَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

4 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ Ey iman edenler! Kendi evinizden başka evlere, geldiğinizi fark ettirip ev halkına selam vermedikçe girmeyin. Bu sizin için daha iyidir. Herhalde (bunu) düşünüp anlarsınız. Bu mealdeki diğer ayet ve hadislerle artık cahiliye devri yanlış uygulamaları yasaklanıyor, müslümanın özel hayatı korumaya alınıyor, eve ve odaya girme kuralları konuyordu. Rasulullah -sallallâhu aleyhi ve sellem- bir hadislerinde buna şöyle işarette bulunmuştur; إنَّمَا اسْتِئْذَانُ مِنَ النَّظَرِ “İzin istemek göz (ün evin ayıplarını görmemesi) içindir. ”( Buhârî, İsti'zân, 11) Hadisi şerife göre mahremiyeti ihlâl, sâdece bir yere girmekle değil aynı zamanda bakmakla ve o yeri araştırıp incelemekle de gerçekleşir. Dolayısıyla kişi herhangi bir yere girmek üzere izin almak istediğinde Hz. Peygamber’in âdeti üzere, kapının biraz gerisinde, yan dönmüş vaziyette durulmalıdır. ( Ebû Dâvûd, Edeb, 127)

5 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ Yüce Rabbimiz, aynı evin içinde yaşayan insanların, birbirlerinin mahremiyetine saygılı davranmalarının gerekliliği üzerinde de durmuş ve şöyle buyurmuştur: يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ اَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَوةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَوةِ الْعِشَاءِ ثَلاَثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلاَ عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمُ اْلاَيَاتِ وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

6 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ Ey mü'minler! ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinden henüz ergenlik çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin (sıcak memleketler de öğlen uykusu için) soyunduğunuz vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin istesinler. Bunlar, mahrem halde bulunacağınız üç vakittir. Bu vakitlerin dışında ne sizin için ne de onlar için bir mahzur yoktur. Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. İşte ALLAH (c.c.) ayetleri size böyle açıklar. ALLAH, (her şeyi) bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.” وَاِذَا بَلَغَ اْلاَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ اَيَاتِهِ وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ Çocuklar ergenlik çağına girdiklerinde, kendilerinden öncekiler izin istedikleri gibi onlar da izin istesinler. İşte ALLAH, size ayetlerini böyle açıklar. ALLAH (c.c.) alimdir, hakimdir."

7 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ Ergenlik çağından itibaren, evde bulunan her ferdin diğerlerinin odalarına ve anne-babanın odasına girerken her zaman izin istemesi gerektiğinde görüş birliği vardır. Bir kimse Peygamber Efendimiz 'e gelerek: فقَالَ: أسْتَأذِنُ عَلى أُمِّي؟ "Annemin yanına girerken izin isteyeyim mi?" نَعَمْ "Evet iste." إنِّي مَعَهَا في الْبَيْتِ "Ama ben evde onunla beraber kalıyorum." : اسْتَأذِنْ عَلَيْهَا Annenin yanına girerken izin iste!"

8 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ فقَالَ: إنِّي خَادِمُهَا؟ "Ama ben ona hizmet ediyorum." فقَالَ رسولُ اللّهِ : اسْتَأذِنْ عَلَيْهَا، أتُحِبُّ أنْ تَرَاهَا عُرْيَانَةً؟ Anneden izin iste! Anneni çıplak görmen hoşuna gider mi?“ Hayır!“ فَاسْتَأذِنْ عَلَيْهَا Öyleyse ondan izin iste!“ Aile içinde mahremiyetle ilgili hükümlere özen göstermek inancımızın bir gereğidir. Ayet-i Kerimelerde odalara hangi saatlerde nasıl girileceği ile ilgili hükümlerin ayrıntılı olarak ifade dilmesi mahremiyet anlayışının öneminin büyüklüğünü ortaya koymaktadır.

9 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ Mahremiyet eğitimi çocuklara en kolay olarak 4-7 yaş arasında kazandırılır. Her anne babanın çocuklarının mahremiyet eğitimi hakkında şu hususlara dikkat etmesi gerekmektedir: ODALARA GİRERKEN İZİN İSTENMELİ Aile bireylerin birbirlerinin odalarına girerken, kapıyı çalarak ve izin alarak girmeleri çok önemlidir. Özellikle anne babanın bu tutumları, çocuklar üzerinde hem kendilerine değer verildiğinin hem de özel odalara girerken izin istenmesi gerektiğinin öğretilmesi açısından önemli. TUVALET VE BANYO ADABI ÖĞRETİLMELİ Çocuklara mahremiyet terbiyesinin kazandırılması için 4 yaşından itibaren anne babası ile birlikte tamamen çıplak olarak banyoda bulunmamalıdır. Çocuk kendi bedeniyle anne ve babasının bedeni arasında sınırlar olduğunu bilmelidir. Banyoda çocuğun avret yerlerini örtmesi, tuvaletteyken kapısını kapalı tutması, banyo veya tuvalete girerken kapıyı mutlaka çalması gerektiği anlatılmalıdır EV İÇİNDEKİ KILIK KIYAFETE DİKKAT ETMELİ Anne ve babalar ve ailenin diğer fertleri, caiz olsa bile ev içi giyiminde aşırıya kaçmamalıdırlar. Anne ve babanın evin içerisindeki tutum ve davranışlarının bir kısmı mahremiyet eğitimi içerisine girer. Ama diğer bir kısmı ise adap dediğimiz kısmın içerisine girer.

10 T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ ÇOCUKLARIN ELBİSELERİ HERKESİN İÇERİSİNDE DEĞİŞTİRİLMEMELİ Çocuğun 4 yaşından itibaren avret bölgelerinin başkaları tarafından görülmesinin doğru olmadığını adım adım öğrenmesi gerekir. Bu bağlamda çocukların elbiseleri herkesin içerisinde değil kimsenin görmediği bir ortamda değiştirilmelidir. ANNE BABALAR DAVRANIŞLARINA DİKKAT ETMELİ


"T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ. T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ İslam mahremiyete, yani kişiler arası bedensel sınırların." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları