Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

9 Şubat 2016 İzmit Rehberlik ve Araştırma Merkezi PDR Hizmetleri Bölümü 2016 Çocuklarda Özbakım ve Sorumluluk TUVALET EĞİTİMİ & ENUREZİS Taylan Arman TURA.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "9 Şubat 2016 İzmit Rehberlik ve Araştırma Merkezi PDR Hizmetleri Bölümü 2016 Çocuklarda Özbakım ve Sorumluluk TUVALET EĞİTİMİ & ENUREZİS Taylan Arman TURA."— Sunum transkripti:

1 9 Şubat 2016 İzmit Rehberlik ve Araştırma Merkezi PDR Hizmetleri Bölümü 2016 Çocuklarda Özbakım ve Sorumluluk TUVALET EĞİTİMİ & ENUREZİS Taylan Arman TURA

2  Özbakım becerileri (tuvalet eğitimi, temizlik ve yeme alışkanlığı v.b) doğuştan getirilmeyen öğrenilerek kazanılan davranışlardır.  Bu davranışların öğretilmesinde aileye ve eğitimcilere önemli sorumluluklar düşmektedir.  Özellikle erken çocukluk döneminde çocuklara bu alışkanlıkları kazandırmak çok önemli aksi takdirde çocuklar ileriki yaşlarında sosyal yaşantılarında çok büyük problemlerle karşılaşabilmekte ve duygusal-sosyal sorunlar yaşayabilmekteler. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Çocuklarda Özbakım ve Sorumluluk

3 Tuvalet Eğitiminde Temel ölçütler  Çocuğun 24 ayını doldurmuş olması  Basit yönergeleri-komutları anlayıp yerine getirmesi  3-4 saat altının kuru kalması  İsteklerini basit sözcüklerle ifade edebilmesi  Tuvalet eğitimine ebeveyninde hazır olması Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 TUVALET EĞİTİMİ

4  Çocuk hasta ise – tıbbi bir problemi varsa, önemli bir yaşam olayı sözkonusuysa, ebeveyn kendisini gergin ve sinirli hissediyorsa, eğitime özel zaman harcamayacaksa tuvalet eğitimi ertelenmelidir  Ölçütlerin karşılandığından anne baba tarafından bir planlama yapılmalıdır. (eğitime ne zaman ve nasıl başlanacağı, gerekli malzemelerin neler olduğu, çocuğa ne tür açıklamalar yapılacağı, sabırlı olma vb…) Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 TUVALET EĞİTİMİ

5 Baskı içermeyen, zorlamanın yer almadığı bir eğitim için soğukkanlı ve sabırlı olmak şarttır. Eğitim sürecinde ortaya çıkabilecek başarısızlıklarda  Çocuk ayıplanmamalı  Çocuk Cezalandırılmamalı  Çocuğa kızılmamalıdır. Fiziksel gelişim açısından küçük başarısızlıklar oldukça doğal karşılanmalıdır. İlk aşamada çocuk;  Desteklenmeli  Cesaretlendirilmeli  Övülmelidir.. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 TUVALET EĞİTİMİ

6 Ebeveynin eğitim sürecinde sarfedeceği sözcükler önemlidir.  Başarısızlık  Suçlama  Kıyaslama  Israr vb. kaçınılmalıdır. Tuvalet eğitiminde aşamalılık önemlidir.  Banyo, tuvaletin tanınması-vakit geçirme  Klozet-oturak kullanımı  Giyinik vaziyette önceleri oturtulması  Sifon çekme  Rahat çıkarılıp giyilebilecek giysiler  Resimli kitaplar, oyuncaklar, öyküler vb. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 TUVALET EĞİTİMİ

7  Çocuğun belli bir süre bezsiz kalması  Uyku öncesi tuvalete götürülmesi Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 TUVALET EĞİTİMİ

8 ÖZBAKIM BECERİLERİ İLE İLGİLİ AİLE KATILIMI (4-5 YAŞ) Haftalık ev işlerinden birini üstlenip istenildiğinde yapıyorum. Etkinlik Önerileri  Çocuğun kolayca yapabileceği iş seçin.(Örneğin: süpürmek, toz almak, kitapları düzenlemek, oyun odasını toplamak)  O hafta hangi iki işi yapacağını çocuğa seçtirin.  Yükümlülüğünü yerine getirince çocuğa pekiştireç verin- övün. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

9  Kendi giysilerimin düğmelerini çözebiliyorum.  Kendi giysilerimin düğmelerini ilikleyebiliyorum.  Fermuarın alt kısmını birbirine geçirebiliyorum ellerimi ve yüzümü yıkıyorum.  Masada kendime ait olan yeri toplayabiliyorum.  Yiyecekler için doğru araç gereçleri kullanabiliyorum. Hatırlatılmadan, gerektiğinde burnumu silebiliyorum.  Elbise veya pantolonumdaki, ayakkabımdaki tokaları çözüp bağlayabiliyorum. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

10 Taylan Arman TURA 9 Şubat Yaşında Çocukların Sahip Olması Gereken Özbakım Becerileri Giyim konusunda, Fazla yardım görmeden elbiselerini kendi kendine giyebilme. Çıt çıt, kemer, ayakkabı tokalarını açıp kapayabilme. Giysilerinin önünü ve arkasını ayırt edebilme, Fermuarını çekebilme, Elini yüzünü yıkayabilme. Dişlerini fırçalayabilme Burnunu mendille silebilme Tuvalete kendi gitme, (Ancak annesine veya başka büyüğe haber verir, orada birisi olsun ister.) Yemeğini dökmeden kendisi yiyebilme, suyunu kendisi koyabilme. Kamış kullanarak içecekleri içebilme, Eşyalarını toplayıp ufak tefek işlerde büyüklerine yardım edebilme gibi öz bakım becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.

11 YAŞLARA UYGUN VERİLEBİLECEK SORUMLULUKLAR İki ve Üç Yaş  Yardımla giyinmek ve soyunmak (Düğmeleme, ayakkabı bağlama hariç olabilir).  Ne giymek istediği gibi bazı durumlarla ilgili seçme imkanı vererek, karar verme yeteneğinin gelişmesi.  Oyuncaklarını oyun sonrasında toplamak ve yerlerine koymak, Gazete, dergileri düzeltmek, katlamak gerekli yerlere koymak, Tuzluk, peçete, ekmek, çatal kaşık gibi kırılmayacak, risk taşımayan sofra malzemelerini masaya taşımak, istenen biçimde olmasa bile yerleştirmek,  Hamurla yapılan kurabiye gibi şeylere şekil verme gibi yapmaktan keyif alacağı, öğrenip gelişebileceği çeşitli işlerde yardım. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

12 DÖRT YAŞ  2-3 yaş çocukların yerine getirebileceği sorumluluklara ek olarak kendine ait eşyaları yerlerine kaldırmak, düzenlemek,  Oyun yeri anne babanın görmeyeceği bir alanda ise nerede olacağını söylemek, haber vermek.  Toz almak gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak,  Basit bazı yiyecekleri hazırlanmasında soyma, karıştırma gibi yardımlarda bulunmak.  Bulaşık makinesinin boşaltılmasına ve doldurulmasına yardım etmek, · Market alışverişlerinde alt raflardaki paketlerin alınmasına yardımcı olmak, Alışveriş paketlerinin boşaltılması ve dolaplara yerleştirilmesine yardımcı olmak. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

13 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 BEŞ YAŞ  Masada her şey yerli yerinde olacak biçimde sofrayı hazırlamak,  Yatağını, dolaplarını düzeltmek ve odasını temizlemek,  Kendi başına basit bir kahvaltıyı hazırlamak yapabilmek,  Önerileri de dikkate alarak giyecek seçimini yapmak ve kendi başına giyinmek,  Kirli kıyafetlerini sepete atmak,  Çiçekleri sulamak,  Gelen telefona gerektiği biçimde yanıt vermek,  Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek,  Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama).

14 Sorumluluk kazandırmada anne babaya düşen görevler  Çocuğunuz sizinle işbirliği yapsa da yapmasa da koşulsuz sevgi ve onay gösterin.  Çocuğunuz her ne yaparsa yapsın ona değer verdiğinizi ve kabul ettiğinizi bilmesini sağlayın.  Çocuğunuzun size bağımlı olduğunu düşünüyorsanız koruyucu tutumunuzu değiştirin.  Sürekli sorumsuz davranan çocuklar anne babaları tarafından sorumlu davranmalarına izin verilmeyen çocuklardır.  Çocuğunuzun kendi davranışlarının sorumluluğunu almasına ve iyi gitmeyen davranışlarını değiştirmesine fırsat verin. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

15 Sorumluluk kazandırmada anne babaya düşen görevler  Çocuğunuzun yaşına uygun sorumluluklar listesi hazırlayın. Sorumluluğunu üstlenmek istediği işleri bu listeden seçmesine fırsat verin ve onun doğru kararlar verebileceğine olan güveninizi koruyun.  Bu listeden seçim yapması konusunda onu zorlarsanız ya da yapacağı işleri siz seçerseniz sorumluluk duygusunu geliştirmeniz zorlaşır.  Ev ile ilgili sorumlulukları çocuklarınız arasında paylaştırırken adil olun. Bunun en iyi yolu işlerin sırayla yapılmasıdır.  Çocuğun kırıp dökmesinin ve yaşadığı olumsuz deneyimlerin öğrenmenin gerekli şartı olduğunu unutmayın. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

16 Çocuğunuzun yaptığı yanlış seçimlerin (hayatını tehlikeye atmadıkça) sonuçlarını yaşamasına izin verin ki onlardan bazı dersler çıkarabilsin. · Çocuğunuza yardım edeyim derken, onun sorumluluğunun gelişmesini engelleyebileceğinizi unutmayın. Eğer işin nasıl yapılabileceğini bilmiyorsa ona işin nasıl yapılacağını gösterin. · Çocuğunuza uygun model oluşturun. Çünkü sorumluluk kazandırmak istediğiniz halde sizin sorumluluklarınızı yerine getirmemeniz onu olumsuz etkileyecektir. İşe yaramayan davranış, inanç ve tutumlarınızı değiştirmeye istekli olun. · Çocuğunuz sorumluluklarını yerine getirmediği zaman ne gibi ceza veya yaptırımlarla karşılaşabileceğini söylemek yerine işini bitirdiğinde onu manevi yönden destekleyerek(aferin, çok güzel oldu, teşekkür ederim gibi) güven duygusunun ve sorumluluk bilincinin gelişmesini sağlayın.( Bluestein,2000) · Çocuğunuzdan hiçbir zaman sizin kadar sorumlu olmasını beklemeyin. Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016

17 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 EN Ü REZİS(ALTINI ISLATMA) Çocukların dört yaşına girdikleri halde istekleri dışında, idrarlarını farkında olmadan dışarı atma haline altını ıslatma (enürezis) denir. Çocuklar genellikle 2-3 yaşlarına kadar altlarını ıslatırlar. Gündüz kontrol daha erken sağlanırken (2-2.5 yaş) gece biraz daha geçtir. Burada çocuk istemediği halde, kendini tutamamakta ve idrar boşalması olmaktadır. Çocuk belli bir yaşa kadar mesane kasları yeterli şekilde olgunlaşmadığı için idrarını tutamaz ve kendiliğinden boşalır. Fakat bu özür mesane kaslarının istemli kontrolünün başladığı dönemden sonra idrarın kontrol edilemeyişini açıklar.

18 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Altını ıslatma olayının duygusal ve bedensel bozukluklar ile ilgili nedenleri vardır: a) Genetik faktörler: Altını ıslatan çocukların anne babalarında da geçmişte bu problemin görülmesi çocuklarında da görülmesi sıklığını arttırır. b) Fizyolojik faktörler: Merkezi sinir sisteminde olgunlaşmanın gecikmesi sonucu uykuda idrar kesesi kasılmalarının baskılanamaması, Mesane dolum duyusunun algılanmasında yetersizlik, Mesane fonksiyon bozuklukları, Mesane kapasitesinin küçük olması, İdrar yollarında enfeksiyon, Çok derin uyku yaratacak yorgunluk, Uykudan önce fazla sulu ve tuzlu yemek yeme ve sıvı tüketimi, Ayakların ve bel kısmının aşırı üşümesi, Omurganın düzensiz büyümesi, Bazı böbrek hastalıklarının varlığı.

19 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 c) Psiko-sosyal faktörler: Yeni bir kardeşin doğması Okula başlama, okul değiştirme, okul korkusu Sevilen birinin kaybı gibi stres faktörlerine karşı hayatın eski dönemlerine dönme isteği Erken ve baskılı tuvalet eğitimi (aşırı titizlik ve sabırsız davranma) Gün içinde korku yaşanması Ruhsal zorlama, aşırı baskı ve üzüntü yaşanması Anne-babanın ayrılması, aile ilişkilerinde bozukluklar Ailenin aşırı koruyucu ve hoşgörülü tutumu ile çocukta bebeksi kalma eğilimi İlgi çekme ve öç alma isteği

20 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Enürezis Türleri: Enürezis Nokturna (EN): Gece (erkeklerde sık) Yattıktan biraz sonra ya da kalkmaya yakın altını ıslatma Enürezis Diürna (ED): Gündüz (kızlarda daha sık) 1/3 ü sıkışma inkontinansı. Çok utangaç oldukları ya da oyuna daldıkları için altını ıslatma Enürezis Kontinuum (EK): Gece ve gündüz kronik bir seyir izler. Ara sıra altını ıslatma : Hastalık sırasında, yeni bir kardeşin dünyaya gelmesi sonucunda, sert disiplin uygulandığında, korkutulduğunda, gece üstü açık kaldığında, zorlama sonucu bel ağrısı nedeniyle altını ıslatma

21 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Mesane kontrolü: gündüz, 2-3 yaşgece, 3-4 yaş Enürezis tanısı için: 5 yaşından büyük olması Tekrarlayıcı idrar kaçırmanın olması (çamaşır ya da yatağa) 3 aydır ve haftada en az 2 kez olması İşlevselliğin etkilenmesi Başka bir tıbbi bir hastalıktan bağımsız olması

22 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Primer Enürezis (birincil): 1 yıldan uzun süre kuru kalmamış, sorun bebeklikten itibaren var tüm enüretiklerin %80-90’ı genetik yatkınlık, biyolojik ve gelişimsel Sekonder Enürezis (ikincil): en az 1 yıllık kuru dönem sonrası başlar en sık 5-8 yaşlar psikolojik etmenler sık

23 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Sıklık 5 yaş : % yaş: %4 14 yaş: %1-2 Erkek çocuklarda kız çocuklardan daha fazla görülür. Ergenlik döneminde cinsiyet yönünden eşitlenir. Ankara'daki Çocuk Ruh Sağlığı bölümlerine başvurularda enürezis oranı %18-21 Bozukluk düşük sosyoekonomik gruplarda, eğitim düzeyinin düşük olduğu aileler ve kurumlarda yaşama gibi psikososyal stres altındaki ve sosyal yönden olumsuz durumdaki çocuklarda daha sıktır.

24 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Probleme Karşı Olumsuz Tutumların Etkisi İle Çocukta: Parmak emme, tırnak yeme Telaffuz bozukluğu Kıskançlık, korkaklık ve pasiflik İçe kapanıklık ve yalnız yaşama Sorumluluktan kaçma Kendine güvensizlik Öfke ve ağlama nöbetleri Saldırganlık Hırsızlık ve yalancılık Dikkat dağınıklığı Yaşına uygun davranışlar göstermeme oluşabilir.

25 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Tuvalet eğitimine çocuğun sfinkterleri üzerindeki denetimini kazanmaya başladığı 1.5 yaş civarında başlanması daha uygun olur. Bu dönemde çocuk tuvalete uygun aralıklarla götürülür ve tuvaletini uygun yere yapması desteklenir. Çocuk tuvaletini söylemeye başlar başlamaz artık geceleri de bezsiz yatırılabilir. Tuvalet eğitimine 2.5 yaşından sonra başlanması da EN için zemin hazırlayabilir. Uzun süre bez kullanılması çocuğun sfinkter denetimini öğrenmesini geciktirebilir.

26 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Değerlendirme ve tedavi Eğer enürezis fonksiyonel ise, çocuğa ve ebeveynlere bu durumun çocuklarda sık görüldüğü ve utanılmaması gerektiği şeklinde bir açıklama verilmelidir. Ebeveynlere cezalandırmanın ve kabullenmemenin uygunsuz ve etkisiz olduğu açıklanmalıdır. Ebeveynlere probleme dikkatlerini yoğunlaştırmamaları ve başarısızlığı dikkate almadan başarıyı ödüllendirmeleri bildirilmelidir.

27 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Görüşme sırasında çocuğun yakınmasını utanmadan ve suçlanmadan söyleyebilmesi için fırsat yaratılmalıdır. “Ben burada genellikle uykusu ile ilgili sorunları olan çocukları görüyorum; örneğin bazı çocukların uykusu o kadar derin ki, gece su içmek ya da tuvalete gitmek için bile kolay kolay uyanamıyorlar” gibi bir yaklaşım çocuğu rahatlatabilir. Hekim idrar kaçırmanın istemsiz bir davranış olarak değerlendirileceğini çocuğa aktarmalıdır. Çocuğun sorununu sahiplenmesi ve tedavide etkin rol alması sağlanmalıdır.

28 Taylan Arman TURA 9 Şubat yaşından önce tedaviye başlamak nadirdir. Bu yaşlardan küçük enüretik çocuğu olan ebeveynlere problemlerine çözüm bulmak için danışmanlık yapılır. Fakat 6 yaşından büyük olanlara daha aktif yardıma ihtiyaç duyarlar.

29 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 TEDAVİ TEKNİKLERİ 1. Motivasyon Teknikleri Kayıt tutma ve ödüllendirme: Enürezis tedavisinde takvim tutma ve ödüllendirme teknikleri de hem çocuğun motivasyonunu artırıcı hem de sorumluluk verici yöntemlerdir. Çocuk ıslak veya kuru geceleri bir takvim üzerinde işaretler. Yazma bilmeyenler güneş, yağmur resmi ile, bilenler yazı ile belirtebilirler. Bu işaretler kesinlikle çocuğun kendisi tarafından konulmalıdır. Haftalık kontrollerde kuru günler çoksa ödüllendirilir (çocukla onun istediği bir oyun oynayarak vs.). Duygusal içerikli ödüller (aferin denmesi, kucaklama, başını okşama, başarısını abartma vs.), somut ödüller de (oyuncak, yiyecek vs.) daha etkilidir.

30 Taylan Arman TURA 9 Şubat 2016 Sıvı kısıtlanması ve gece uyandırma: Akşam yemeğinden sonra sıvı alınmasının (çay, kola, karpuz vs.) kısıtlanması uykudaki idrar miktarını azaltabilir. Sıvı kısıtlaması konusunda sorumluluk çocuğa verilmeli, konunun yeni bir inatlaşma odağı haline gelmesi engellenmelidir. Çocuk yatarken mutlaka tuvalete gitmeli ve yattığında tuvalet için kalkma konusunda kendini koşullandırmalıdır. Çocuklar uyuduktan saat sonra uyandırılıp tuvalete gitmesi sağlanırsa sıvı kısıtlamasının başarısı artar. Çocuğun gece tam olarak uyandırılması gerekir. Yarı uyur tarzda idrarının yaptırılması, uykuda idrarını yapmasını pekiştirir.

31 Taylan Arman TURA 9 Şubat Mesane Jimnastiği Mesane Eğitim Eksersizleri: İşeme sıklığı ve atılan idrar miktarı birkaç gün izlenerek bir bazal elde edilir. Bunun için çocuğun, küçük bir plastik kaba idrarını yapması ve ailesinin bunu iki üç gün süreyle ölçmesi ve sıklığını kayıt etmesi istenir. İdrar yapma sıklığı günde 5 ile 7 defadan fazlaysa ve idrar volümü her yaş için 30 cc den daha az ise bunu artırmaya çalışılır. Her gün belli zamanda, genellikle sabahları veya okuldan sonra, çocuğun fazla miktarda sıvı içmesi (500 cc kadar) ve idrar yapmayı mümkün olduğu kadar ertelemesi istenir. Atılan volüm haftada birkaç defa ölçülür. Amaç, yeteri kadar idrarı tutabilen bir mesane kapasitesine ulaşmaktır. Bu yöntem tek başına veya sfinkter eğitim eksersizleri ile birlikte %30 ile %35 çocukta başarılıdır. Sfinkter Eğitim Eksersizleri: Çocuktan gündüz idrarını yaparken birçok defa aniden kesmesi ve tekrar yapması istenir. Bu teknik sfinkter kaslarının tonusunü artırabileceği gibi çocuğun idrar yapma kontrolünün farkında olmasını da sağlar. Bu yöntemi daha çok 9 yaşından büyük çocukların uygulayabildikleri anlaşılmıştır.

32 Taylan Arman TURA 9 Şubat Koşullandırma (Alarm cihazı) Koşullandırma eğitiminde çocuğun az miktarda idrar yapmasıyla bile etkin duruma geçen alarmlar yer alır. Çocuk idrarını yapmaya başladığında zil çalar. Çocuk uyanır, anahtarı kapatır ve mesanesini boşaltmak için kalkar. Alarm cihazı, tedavi bırakıldıktan sonra da %56 ile en yüksek oranda kalıcılığı (rekürrens olamayan) olan tedavi seçeneği olarak değerlendirilmiştir. Tedavinin tamamlanması için en az 2 ay gereklidir. 4. İlaç Tedavisi Genellikle ilaç tedavisine; davranış terapilerini bir ay süreyle uygun şekilde uygulamış fakat sonuç alınmamış vakalarda başlanır. İlaçların en çok altı ay süre ile kullanılması önerilmektedir. Bir çok çocuğun ilaçlar ile başlangıçta hızlı düzeldiği ve üçte birinde tam iyilik olduğu belirtilmektedir. İlaçlar, çocuk kuru kalmayı çok istiyorsa ya da tatile veya bir yakınının yanına gidecekse kullanılmalıdır. EN tedavisinde en sık kullanılan ve en etkili olduğu bildirilen iki ilaç: İmipramin ve Desmopresin Unutulmaması gereken nokta, tek başına ilacın, enürezisi tedavi etmeyeceğidir. İlaç bırakıldığında genellikle bozukluk tekrarlar ve kullanım sırasında ilaca tolerans da ortaya çıkabilir.

33 Fizyolojik altını ıslatma sorunu olan çocukların tedavisinde şu ilkelere uyulmalıdır:  Gece kalkıp tuvalete gitme bir hedef olarak kesinleştirilmelidir.  Tuvalete ulaşmak kolaylaştırılmalıdır.  Çocuğun kuru kalma sorumluluğunu üstüne almasına yardım edilmelidir.  Yatmadan önceki 2 saat boyunca fazla sıvı alımından kaçınılmalı ve kafein içeren içecekler kesinlikle verilmemelidir.  Yatağa girmeden tuvalete gidilmelidir.  Gece kuru kalması için bez bağlanmamalıdır.

34 Fizyolojik altını ıslatma sorunu olan çocukların tedavisinde şu ilkelere uyulmalıdır:  Sabah temizliğine çocuğun katılımı sağlanmalıdır.  Çocukların benlik saygıları desteklenmelidir.  Çocukla alay edilmemeli ve çevredekiler de bu konuda uyarılmalıdır.  Çocuk okula gidiyorsa öğretmeniyle bu konu hakkında konuşulmalıdır.  Çocukların hangi günler kuru kaldıkları bir kart üzerine işlenmelidir.  Çocuklar en az ayda bir kez kontrol edilmelidir.

35 Enurezis çoğunlukla zaman içerisinde kendi kendini sınırlayan bir bozukluktur. Kendiliğinden düzelme 7-12 yaştan sonra sık görülür. 7 yaştan sonra kendiliğinden düzelme oranı %10-15 olarak bildirilmiştir. Nadiren 18 yaşa dek devam edebilir. 18 yaşta görülme sıklığı %1 dir. Enurezisin 10 yaşından sonra davranım bozukluğu, anksiyete bozukluğu gelişimi açısından risk faktörü olduğu düşünülecek olursa; erken dönemlerde tedavi edilmesinin gerekliliği ve önemi daha iyi anlaşılabilir.

36 ÖNERİLER  Ceza ve dayağı bırakarak kesin bir tutumla çocuğun günde üç dört kez belirli aralarla tuvalete oturması sağlanmalıdır.  Daha çok ebeveyn-çocuk arasındaki inatlaşma ile giden ilişki üzerinde durularak ve başarılı olduğunda ödüllendirilerek tuvalet alışkanlığı sağlanmaya çalışılmalıdır.  Ailedeki sorunların ya da gerginliklerin giderilmesi belirtilerde azalmaya neden olmaktadır.  Çocuk bu sorunları nedeniyle eleştirilmemeli, başkalarının yanında bu konuda konuşulmamalıdır.  Aileler çocuğun sorumluluk almasını özendirerek onu cesaretlendirmelidir.


"9 Şubat 2016 İzmit Rehberlik ve Araştırma Merkezi PDR Hizmetleri Bölümü 2016 Çocuklarda Özbakım ve Sorumluluk TUVALET EĞİTİMİ & ENUREZİS Taylan Arman TURA." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları