Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOCUKLA İLETİŞİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOCUKLA İLETİŞİM."— Sunum transkripti:

1 ÇOCUKLA İLETİŞİM

2

3 İLETİŞİM

4 İletişim iki kişi arasındaki mesaj alış verişidir.
Çocuklarla iyi ilişkiler kurmak için etkili bir iletişim gerekir. Çocuklarımızı önemsediğimizi ve bizim için değerli olduklarını hissettirmemiz gerekir.

5 İLETİŞİM TÜRLERİ Sözlü İletişim Sözsüz İletişim

6 İletişim sadece konuşmak değildir. İletişim, aynı zamanda ;
     Ne söyleyeceğimizi bilmek,      Bunu ne zaman söylemenin daha uygun olacağına,      Nerede  söylemenin doğru olduğuna karar vermek,      En iyi nasıl  söyleneceği hususunda fikir yürütmektir.

7 Çocuklar sürekli kendilerine bir şey emredilmesinden hoşlanmazlar
Çocuklar sürekli kendilerine bir şey emredilmesinden hoşlanmazlar. “ Ellerini yıka, elbiseni as” gibi. Bunun sonucunda ebeveyninle zıtlaşıp yapmama yoluna gidebilirler.

8 Yönlendirmek için hatırlatıcı kısa kelimeler kullanılmalı, konu ile ilgili bilgi vermeli, durumu anlatmalı, çok fazla soru sorarak onları sıkmamalıdır.

9 Hatırlatıcı kısa kelimelere örnek verecek olursak.

10

11 Yapmalarını sağlamak için durumu anlatabiliriz.

12

13 Çocuklarımızın bizlere duyduklarını (korku,öfke,düş kırıklığı) söylediklerinden bizler ne tepki vereceğimizi bilemiyoruz.

14 Kimi anne baba her şeyin kontrolünde olmasını ister.
Çocuğun olumsuz korku ve öfkelerinden bir an önce kurtulup kendisine gelmesini bekler. Çocuk gök gürültüsünden korkar anne “tamam tamam geçti,bunda korkulacak ne var” diyerek bu durumdan hemen kurtulmasını bekler

15 Etkili dinleme İyi bir iletişim için dinleme çok önemlidir. Çocuklarınızla aynı fikirde olmasanız bile onları anladığınızı, dinlediğinizi göstermelisiniz. Çocuklar dinlenmediklerini hemen fark ederler. Dinlememektense ona karşıt görüşte olmayı bile tercih ederler.

16 Uzun süre dinlenmeyen çocuklar savunmaya geçer, içlerine kapanır.
Çalma, saldırganlık, kendine zarar verme gibi sorunlar çıkar. Çocuk size “lütfen beni dinle, duygusal bir kırgınlık yaşıyorum, dikkatini bana ver” mesajını iletmektedir. O halde çocukların sözlerine özenle kulak vermeliyiz.

17 Örneğin yarı dinleme yerine…
Çocuk burada babasının dinlemediğini fark etti ve çok sinirlendi   Tüm dikkatinizi vererek dinleyin.

18 Burada da babanın ufak jest ve mimikleri çocuğa dinlediğini hissettirdi.

19 Çocuk konuşurken özellikle duraklamalarda, bir söz, baş sallama, öne eğilme, gülümseme, kaş çatma ile dinlediğinizi belli edersiniz. Çocuk dinlediğini anlayınca duygularını daha rahat dile getirecek kendine ve size güven duyacaktır.

20 Kendisine değer verildiğini ve sevildiğini hissedecektir
Kendisine değer verildiğini ve sevildiğini hissedecektir. Özellikle bazı çocuklar ek yüreklendirme beklerler. “Bu konuda daha fazla bir şey söylemek ister misin? İlginç devam etmek ister misin?”

21 Bu dinleme çeşitlerinin yanında en etkin olanlardan biride çözümleyici dinlemedir. Çözümleyici dinleme ile çocuğun söylediklerini kavrayıp sözleri daha açarak duygularını tekrar çocuğa iletmedir.

22 Örneğin çocuklar resim yaparken “ben ağaç yapamıyorum sen yap” gibi şeyler söylerler. “Zor  olduğunu düşünüyorsun ama ben yapacağına eminim” diye bir cevap verirsek çocuğun kendi duygusunu ona söylemiş oluruz. Bu açık bir yanıttır ve çocuğu konuşmaya devam etmesi için yönlendirir

23 Çözümleyici dinleme ve açık yanıt çocuğun lafını aynen tekrarlamak değildir. Bazı aileler böyle düşünmektedir. Hâlbuki duygularını reddetmek yerine duygularını isimlendirmektir.

24

25

26 Açıklama ve mantık yerine…
   Çocuklar elde edemeyecekleri bir şey istedikleri zaman, yetişkinler çoğunlukla, çocukların isteklerine ulaşamamalarına mantıklı açıklamalar getirerek karşılık verirler.

27 Çocuğa isteklerini bir hayal dünyasında sunun
Bazen, sadece bir şeyi ne kadar çok istediğini anlayan birinin olması gerçeği kabullenmeyi kolaylaştırır.

28 Kimin problemi olduğunu saptayın!
           Kimin problemi olduğunu saptayın! Çözümleyici dinleme ve alternatif bulma özellikle çocuğun problemi olduğu durumlarda yardımcıdır. Peki ya problemi olan sizseniz. Eğer problem sizdeyse başka seçeneklere başvurulmalıdır.

29 “SEN” Mesajı Yerine “BEN” Mesajı!
   Sen mesajı iletişimi engeller. Genellikle kızgınlık ifadesi için kullanılır.    Çocuklarınızla konuşurken “sen”li mesajlar çocuğa suçlama ve eleştiri taşır. Bu çocuğun kabahatli olması demektir. “Ben”li mesajlar sadece çocuğun davranışının size ne ifade ettiğini anlatır. Sizin duygularınızı yansıtır.

30 SEN DİLİ BEN DİLİ. Kişiliğe yöneliktir. Davranışa yöneliktir
SEN DİLİ BEN DİLİ *Kişiliğe yöneliktir. * Davranışa yöneliktir *Çocuğa kendi ile ilgili * Çocuğa karşısındaki bir şeyler söyler. yetişkinle ilgili bir şeyler söyler *Benlik saygısını zedeler. *Benlik saygısını olumlu *Öfke ve nefret duyguları etkiler. Oluşturur. *Yardım isteği doğurur. *Çekingen ya da saldırgan *Atılgan insanlar yaratır. İnsanlar yaratır.

31 Bunun yerine… Kendi duygularınızdan söz edin.
“ben”li mesajlar, gönderenin ne hissettiğini belirtir. “ben”li mesajlarda sesin tonu çok önemlidir. Bunlar yargılayıcı olmayan bir tavır taşır. Örneğin; “oyuncaklarını toplamaman beni rahatsız ediyor.” derken bağırırsak çocuğa olumsuz bir mesaj vermiş oluruz.

32 Biz burada çocuklarımıza hiçbir zaman kızmamamız gerektiğini söylemiyoruz. Zorluk kızgınlığın kendinde değil, onun kontrol edilmesindedir. Çocukla anne-baba arasında karşılıklı saygı varsa ender kızgınlıklar havayı temizleyecek ve iletişimin gelişmesine yardımcı olacak ama anne-baba ve çocuklar sık sık çatışıyorsa kızgınlıklar daha zararlı olacaktır.

33 “Ben”li mesaj üretmek!! Aslında sizi kızdıran çocukların davranışları mı yoksa davranışların sonuçları mı? Tabiî ki kızdıran size doğurduğu sonuçlardır.

34 Örneğin mutfakta yemek hazırlıyorsunuz
Örneğin mutfakta yemek hazırlıyorsunuz. Çocuğunuz içeride gürültü yapıyor, oyun oynuyor. Bu sizi rahatsız etmiyor. Birazdan telefon çalıyor. Şimdi çocukların sesleri sizi rahatsız ediyor çünkü karşıdakinin sesini duyamıyorsunuz. Onun için davranışların doğurduğu sonuçlara değinin: “o kadar gürültü arasında, karşı tarafı duymakta güçlük çektim.”

35 “ben”li mesajların 3 öğesi vardır.
davranış duygu sonuç Çocuklarınızla konuşurken çünkü kelimesine vurgu yapın, bastırın ki çocuk sizin duygularınız sonuçla ilgisi olduğunu fark etsin.

36 ÇOCUK ANNE BABA BEN DİLİ K O D L A M Ç Ö Z Ü M L E ÇOK RAHATSIZ OLDUM
BEN İLETİ KODU ANNEM BABAM RAHATSIZ OLMUŞ RAHATSIZ

37 TERBİYESİZLİK EDİYORSUN
SEN DİLİ K O D L A M Ç Ö Z Ü M L E ANNE BABA ÇOCUK TERBİYESİZLİK EDİYORSUN SEN İLETİ KODU BENİM KÖTÜ OLDUĞUMU DÜŞÜNÜYOR RAHATSIZ

38 ÇOCUKLARIMIZLA DAHA SAĞLIKLI İLETİŞİM KURABİLMENİN ANAHTARLARI

39 Çocuğunuza sık sık söz hakkı verin
Kendini ve Duygularını “Ne Düşünüyorsun, Nasıl Hissediyorsun?” gibi sözlerle anlamaya çalışın. Onun fikirlerine değer verdiğinizi hissettirin. Onun olumlu davranışlarını kesinlikte takdir edin. O konuşurken onun yüzüne bakın ve ciddiye aldığınızı hissettirin. Onun için zaman ayırın. Yaşına uygun görevler verin ve daha sonra başarısını takdir edin.

40 Onunla değişik konularda sohbet etme ortamı oluşturun.
Aşırı eleştirici ve yargılayıcı olmaktan çekinin. Hatalı davranışlarını konuşarak uyarın ve ona doğru olanı anlatın. Başkalarının yanında onu kesinlikle küçük düşürmeyin. Onu başkaları ile kıyaslamayın. Kabiliyetlerini farkedin ve teşvik edin Topluluk içerisinde söz almasını teşvik edin Ona sık sık sevdiğinizi söyleyin.

41

42

43 KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM
Mecit DÜĞÜN Psikolojik Danışman


"ÇOCUKLA İLETİŞİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları