Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Öğretmen-Öğrenci Etkileşimi. Olumlu etkileşim ortamının oluşturulabilmesi için öğretmen; Öğrencinin kişiliğini yargılamadan, olduğu gibi onu kabul etmeli.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Öğretmen-Öğrenci Etkileşimi. Olumlu etkileşim ortamının oluşturulabilmesi için öğretmen; Öğrencinin kişiliğini yargılamadan, olduğu gibi onu kabul etmeli."— Sunum transkripti:

1 Öğretmen-Öğrenci Etkileşimi

2 Olumlu etkileşim ortamının oluşturulabilmesi için öğretmen; Öğrencinin kişiliğini yargılamadan, olduğu gibi onu kabul etmeli ve saygı duymalıdır. Doğal ve kendi olması yolunda onu yüreklendirmelidir. Kendini öğrencisinin yerine koyarak onun duygularını anlamaya çalışmalıdır. Öğrencisini, yanlış bir şey yaparken değil de kurallara uygun davranırken yakalamaya özen göstermelidir. Arzu edilen davranışları sergilediğinde, öğrencisinin bu davranışlarını pekiştirmelidir.

3 Sınıfta Sağlıklı Etkileşim Ortamı Nasıl Oluşturulur? Sınıftaki ortam, öğrencilere kendi aralarında ve öğretmenleri ile tartışma olanağı sunuyorsa, öğrenmeyi zenginleştirmek ve derinleştirmek için öğrenciler arasında diyalog oluşuyorsa, sınıfta sağlıklı bir etkileşimin varlığından söz edilebilir. Bunun için öğretmen, sınıftaki her öğrencinin kendisini kolaylıkla ifade edebileceği bir ortamın koşullarını hazırlayabilmelidir.

4 I.Öğretmen Yaklaşımı Öğretmen: "Ahmet, yine neden ödevini yapmadın" (öfkeyle) Ahmet: (gözleri yerde) "Bilmiyorum." Öğretmen: (bağırarak) "Bu hafta üçüncü kez bu konuda seninle konuşmak zorunda kalıyorum. Çok tembelsin. Bu konuyu anne ve babanla görüşmek zorundayım. Ahmet: (üzgün, suratını asmış ve öfkeli) "Buyurun konuşun, ne yapmak istiyorsanız onu yapın. Umurumda bile değil!

5 II.Öğretmen Yaklaşımı Öğretmen: (endişeli, anlayışlı, ilgili bir sesle) "Ahmet, ev ödevinin tamamlanmamış olması konusunda biraz kaygılanmaya başladım. Yoksa bilmem gereken bir sorun mu var?" (eli Ahmet'in omzundadır) Ahmet: (Öğretmene bakar ve hiçbir şey söylemez fakat göz temasını sürdürür) Öğretmen: Seni seviyorum. Gerçekten bu sene başarılı olmanı istiyorum. Eğer yardımım olabilirse seve seve hazırım. Ahmet: "Öğretmenim son işlenen konuyu çok iyi anlayamadım. Aslında bu kitabı ne zaman okumaya kalkışsam sözcükleri anlamada hep güçlük çekiyorum."

6 II.Öğretmen Yaklaşımı Öğretmen: "Belki bu soruna birlikte bir çözüm getirmenin bir yolu vardır. Bu kitap üzerinde çalışırken bir takım güçlükler yaşadığını anne-babana aktardın mı?" Ahmet: "Hayır" Öğretmen: "Bir araya gelip hep birlikte gayret gösterebilir ve sana yardım etmenin bir yolunu bulabiliriz belki de." (güven vererek, rahatlatarak)

7 I. Öğretmen yaklaşımında DUŞ KIRIKLIĞI ve KIZGINLIK egemendir. Yaşanmakta olan bu duygular, öğretmenin öğrencisiyle geliştirebileceği her türlü yapıcı etkileşime engel olur. 2. Öğretmen yaklaşımı ise, soruna çözüm getirmeye dönüktür. Burada öğretmen, öğrencisini desteklediğini anlaması için tüm gayretini sarf eder. O, UZLAŞMA üzerinde yoğunlaşarak çocuğa ulaşmaya çalışır.

8 Disiplin Disiplin, "sınıf içinde öğrencinin öğrenmesinin etkin olabilmesi için gerekli düzendir." Bu düzeni oluştururken sınıf içi ilkeler, öğrencilerle birlikte tartışarak belirlenir. Çünkü bu ilkeler belli bir amaca hizmet ettikleri taktirde öğrencilerin onlara uyma olasılığı artacaktır. Öğretmen, kurallara uyanları överken, onların bu övgüyü hak etme nedenlerini de açıkça belirtmelidir.

9 Disiplin Ancak bu övgü, öğrencinin sergilediği olumlu davranış ya da başarıyla sınırlı tutulmalıdır. Örneğin: "Hatice, bugün hem ödevini hem de sınıf çalışmanı tamamladın. Hepsi çok özenli ve dikkatli bir biçimde yapılmış. Kutlarım." "Hasan, sessiz ve sakin oturuyorsun. Derse başlamaya hazırsın. Kalemini, silgini çıkartmışsın ve kitabında doğru sayfayı açmışsın. Ne kadar güzel." Öğrenciler, fark edilmekten hoşlanırlar. Olumlu davranışlarla öğretmenin ilgisini çekemeyen çocuk, bunun aksini deneyerek olumsuz davranışlarıyla odak noktası olmaya çalışabilir.

10 Disiplin Yüksek sesle uyarı şeklindeki öğretmen ilgisi, kimi çocuklarda düzen bozucu, olumsuz davranışları pekiştirebilir. Örneğin, sessizce, hatta fısıldayarak yapılan bir uyarı, etkili olmasının yanı sıra öğrenciyi sınıf arkadaşlarının ilgi merkezi haline getirmez. Sınıf içi yönetimde başarılı olan öğretmen, çocuğun olumlu davranışlarını yakalamaya çalışır.

11 Sınıfta Katılımın Sağlanması Çeşitli nedenlerden dolayı başarısız olan öğrencinin desteğe ve cesaretlendirilmeye ihtiyacı vardır. Öğretmen, öğrencilerin ihtiyaçlarının neler olduğunu anlayabildiği zaman, başarısız öğrencilere karşı olumlu bir tutum geliştirebilir ve bu çocukları destekleyebilir. Okulda başarısız olan çocuklar, genellikle yeteneklerini kapasitelerinin altında kullanmaya programlanmışlardır.

12 Sınıfta Katılımın Sağlanması Başarısız öğrencinin gerçek potansiyelini göstermesi için, Başarısız öğrencinin sadece bir konuda ödev hazırlaması ve bunu en iyi şekilde yapabilmesi için yoğunlaşması sağlanabilir. Özel ilgileri hakkında konuşmasına fırsat verilebilir. İlgilendiği bir konuda proje hazırlaması istenebilir. Öncelikli olarak sınıfa bir arkadaşıyla birlikte bir şeyler sunması, ortak ilgileri konusunda konuşması istenebilir.

13 Sınıfta Katılımın Sağlanması Dersin belirli bir konusunun, sunumunun paylaşılması önerilebilir. Sınıfla birlikte gidilecek geziyi düzenlemesi istenebilir. Burada önemli olan, öncelikle öğrencinin sorununun kabul edilmesi, ardından da değişim için gerekli ortamın hazırlanmasıdır. Öğrencinin sınıf ortamına katılımında öğretmenin en önemli işlevi, başarısız çocuğa "başarı deneyimini” yaşatarak güvenini güçlendirmektir. Bu güvene bağlı olarak motivasyonu artacak olan öğrenci, öğrenmenin zevkli yanlarını keşfetme fırsatını elde edecek, böylelikle başarıdan tad almaya başlayacaktır.

14 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Öğrencileri Hoş bir Biçimde Karşılayın Örnekler: A. Öğrencileri kapıda sözlü bir selamlama veya el sıkışma ile karşılayın. B. Her gün birkaç öğrenciye "Burada olmandan çok memnunum" deyin. C. Her gün elinizi birkaç öğrencinin omuzlarına koyup "bugün nasılsın?" gibi söyleyerek karşılayın.

15 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Kişisel Sorular Yöneltin Farklı öğrencilere onları kişisel olarak daha iyi tanımanızı sağlayacak sorular sormaya başlayın. Örnekler: "Evde beslediğin evcil hayvan var mı?" Eğer yanıt evetse, ne tür hayvan olduğunu sorun; eğer evcil hayvanı yoksa, "Evde bir hayvan besleme olanağın olsaydı, nasıl bir hayvanının olmasını isterdin?" diye sorun. "En çok sevdiğin renk hangisi?” vb.

16 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Kişisel Sorular Yöneltin Daha sonradan bu yanıtları bir deftere yazın; böylece yeri geldiğinde bunlara atıfta bulunarak şu yorumları yapabilirsiniz: "Köpeğin Kuki nasıl?" "Bakıyorum bugün en sevdiğin rengi giymişsin" "Sen ve arkadaşın Ayşe, son zamanda neler yaparak vakit geçiriyorsunuz?" "Bu aralar güzel bir basket maçına gittin mi?"

17 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Eleştirel Yorumları Başka Bir İfade Biçimiyle Dile Getirin Tembel bir öğrencisin.İstediğin takdirde çaba gösterebilen, iyi bir çalışma sergileyen bir öğrencisin, bu yüzden senden böyle davranmanı bekliyorum. Yalancının tekisin.Dürüst bir çocuksun; bana doğruyu söylemeni umuyorum. Tek yaptığın şey yakınıp durmak.Şikayetlerle ancak belirli zamanlarda ilgileniyorum. Görüşmek için bir gün belirlememizi ister miydin?

18 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Eleştirel Yorumları Başka Bir İfade Biçimiyle Dile Getirin Son derece açık bir biçimde kötü ve gaddar birisin. Bir daha seni birilerine vururken görürsem bunu yaptığına pişman olacaksın. Vurmak yasak. Bu konudan konuşmak üzere dersten sonra saat 15:00'de görüşelim. Bu davranışın, bu tavrın artık kokuşmuş. Aslında böyle bir tavırla Hiçbir zaman başarı elde edemeyeceksin. Görünüşe göre şu anda keyfin bir hayli kaçık. Olumlu yönde hareket etmek her zaman kolay olmaz. Fakat olumlu tavrın bana bir hayli yardımı olacak.

19 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Yetenekleri Vurgulayın "Güler, iyi bir organizasyon anlayışına sahipsin. İç Savaş üzerine yazdığın kompozisyonda düşüncelerini örgütleyişin hoşuma gitti." "Hasan, görünüşe göre yetenekli olduğun alanlardan biri de matematik. Geçen haftaki büyük sınavdan B aldın. Her geçen gün ilerleme kaydediyorsun."

20 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Yetenekleri Vurgulayın "Ali, müzik öğretmeninden öğrendiğim kadarıyla onun en iyi müzik öğrencilerinden birisin. Doğuştan bir müzik yeteneğin olduğunu düşünüyor.” "Güzel bir konuşmaydı, Ayşe. Yeterince kısa ve özlüydü. Yapılması gereken vurguyu yaptın. İş konuşma yapmaya gelince doğal bir yeteneksin galiba. Not: Olumlu pekiştirmenin, ayrı bir yerde özel olarak yapılması gerektiğini lütfen aklınızdan çıkarmayın. Özel olarak yapılan yorumlar, bildirilen görüşler içtenlikle kabul görür.

21 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: İleride Başarı Elde Edilebileceğini Söyleyin "Ayşenaz, bu organizasyon yeteneği ile çok yol kat edeceksin. İleride başarılı bir yönetici olursan hiç şaşırmam." "Coşkun, matematikte gelişme göstermeye devam ediyorsun. Biliyormusun, matematik öğretmeni bile olabilirsin!" "Tuğrul, müzik yeteneğini kullanarak ileride bir gün başarılı bir müzisyen olabileceğine eminim.”

22 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Bir Görüşme Zamanı Belirleyin Öğrenci bir şeyden şikayetçi olduğu ya da bir konuyu tartışmak istediği takdirde, herkesten ayrı, yalnız olduğunuz bir yerde özel olarak konuşabileceğiniz bir görüşme zamanı belirleyin. Görüşme sırasında, öğrenciden kendi görüş açısını açıklamasını isteyin. Çocuğun olayları algılayışını iyice açıklığa kavuşturun, kendinizi onun yerine koyarak onun duygularını anlamaya ve olup bitenlere onun gözünden bakmaya çalışın ve karanızı bildirin. Görüşmenin 5 dakikadan daha kısa sürmesine özen gösterin.

23 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Bir Görüşme Zamanı Belirleyin Öğrenci: "Öğretmenim, bana haksızlık etmişsiniz. Kaynak kitaplar listesine ders kitabımı da yazdığım için neden 5 puanımı kırdınız?" Öğretmen: "Osman, bu bir şikayete benziyor. Şikayetinde ciddi bir biçimde ilgilenmek isterim; bu nedenle bu konuda konuşabileceğimiz bir görüşme zamanı kararlaştıralım. 12:45 ya da 15:00'te boş zamanım var, görüşebiliriz. Hangisi sana daha çok uyuyor?" Öğrenci: "Görüşme randevusu falan istemiyorum. Ben şimdi bilmek istiyorum!"

24 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Bir Görüşme Zamanı Belirleyin Öğretmen (gülümseyerek): " Anladığım kadarıyla bu konuyu şu anda tartışmak istiyorsun, fakat belli bir geçerliliği olan tüm şikayetlerle randevulaşarak ilgileniyorum. 12: 45 uyuyor mu, yoksa saat 15:00 daha mı iyi? Öğrenci: "Sanırım 12:45 uyar." Öğretmen: "Geldiğine sevindim Osman. Şikayetin hakkında konuşmayı, karşılıklı oturup konuşabileceğimiz bir zamana ertelemeyi kabul etmeni takdir ettim. Anlat bakalım, sorun nedir.”

25 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Bir Görüşme Zamanı Belirleyin Öğrenci: "Ders kitabımı hazırladığım raporda yararlandığım üç kaynaktan biri olarak kullandığım için 5 puanımı kırmışsınız. Bu haksızlık, çünkü böyle bir şey yapamayacağımızı söylememiştiniz." Öğretmen: "Seni yeterince anlamış mıyım bakalım. Ders kitabını kaynak kitap olarak kullanmandan ötürü puanını kırdığım için üzüldün, ve bunun haksızlık olduğunu düşünüyorsun, çünkü böyle bir şeye izin verilmediğini söylediğimi işitmedin. Buraya kadar doğru mu?” Öğrenci: "Evet, sorun bu ve 5 puanımı geri istiyorum.”

26 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Bir Görüşme Zamanı Belirleyin Öğretmen: "Gördüğüm kadarıyla bu 5 puan senin için çok önemli. Ve evet haklısın, hiçbir uyarıda bulunmadan puan kırmam haksızlık olurdu. Fakat, ne yazık ki Osman gerçekten de sınıfa bunu söyledim. Beni duymamış olmana üzüldüm. Bunu vurgulayarak (önceden böyle bir uyarıda bulunduğum için Osman, puanını geri veremeyeceğim." Öğrenci: "Ama, bu haksızlık!" Öğretmen: "Evet, sence pek adil davranmıyorum, anlıyorum. Fakat yine de, karşılıklı oturup da bu konuda benimle konuşma yönünde gösterdiğin istekliliği takdir ettiğimi söylerken, gerçekten içten olduğumu ve bunu inanarak söylediğimi bilmeni isterim. Teşekkür ederim." (Eğer ortam uygunsa, öğretmen öğrenciyle el sıkışır ve destekleyici bir biçimde hafifçe öğrencinin sırtını sıvazlar.)

27 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Bir Görüşme Zamanı Belirleyin Bir Görüşme Düzenleme Stratejisi" oldukça önemli birtakım avantajları taşır: Güç çatışmalarına/mücadelelerine engel olur. Bir sakinleşme dönemine geçilmesini sağlar. Öğretmenin ve öğrencinin utanç duygusuna kapılmasın önler. Nasıl bir tepki vermesi gerektiği konusunda öğretmene yeterince zaman tanır. Öğrencilere, sorunlarının, zihinlerini meşgul eden meselenin, ciddi bir biçimde ele alınacağı iletisini verir. Yalnızca, kendi görüşlerini büyük bir ciddiyetle savunan öğrenciler görüşmeye gelme zahmetine gireceğinden, pek ciddi olmayan, önemsiz şikayetlerin sayısını azaltır.

28 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Meslektaşlarınızla Çeşitli Yaratıcı Fikirler Üretmeye Çalışın (Beyin fırtınası yapın) Geçmişte öğrencilerin işbirliğini kazanmanıza yardımcı olmuş bulunan yeni, yapıcı yaklaşımlar, tavırlar bulmaya çalışın. Mümkünse, bu alıştırmayı diğer öğretmenlerle birlikte yapın ve fikirlerinizi bir araya getirin.

29 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Birtakım Kurallar Koyun ve Bunların Sonuçlarını, Yaptırımlarını Belirleyin Daha önce belirlemiş olduğunuz uygunsuz davranışlar listesini yeniden gözden geçirin. Davranışları rehber olarak kullanarak, aşağıdakilere benzeyen, anlaşılması kolay ve kısa olan on kural belirleyin. Kurallarınıza ek olarak, süratle uygulayabileceğiniz 5 yaptırımdan oluşan bir liste hazırlayın. Kurallarınızı belirledikten ve yaptırımlarınızı derecelendirerek sıraladıktan sonra, bir izleme çizelgesi oluşturmaya hazırsınız demektir. Bu çizelgenin amacı kurallara bağlı kalınıp kalınmadığını izlemek, kontrol etmektir.

30 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Birtakım Kurallar Koyun ve Bunların Sonuçlarını, Yaptırımlarını Belirleyin Herhangi bir öğrenci bir kuralı çiğnediği takdirde, A kutusuna bir X işareti konur, fakat öğrenci hiçbir hakkını yitirmez, (karşılıksız fırsatlar herkes birtakım hatalar yaptığı için verilir). Beş ayrıcalığı D, E, F, G, ve H kutularına yerleştirin. ABC Teneffüs D Etkinliğe ara verme E Fazladan ödev F Eve telefon etme G Görüşme H

31 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Birtakım Kurallar Koyun ve Bunların Sonuçlarını, Yaptırımlarını Belirleyin Aşama I: Çizelgeyi doldurun ve her öğrenci için bir kopyasını yapın. Aşama 2: Hazırladığınız çizelgeleri öğrencilere dağıtın ve kuralları birlikte gözden geçirin. Aşama 3: Öğrencilere bir kuralı çiğnedikleri takdirde, çizelgelerindeki A kutusuna bir X işareti konacağını açıklayın. Aşama 4: Başka kuralların da dışına çıkılırsa, çizelgelerine X'lerin ekleneceğini belirtin.

32 OLUMLU SINIF ORTAMININ HAZIRLANMASINDA ETKİLİ OLAN ÖĞRETMEN STRATEJİLERİ Strateji: Birtakım Kurallar Koyun ve Bunların Sonuçlarını, Yaptırımlarını Belirleyin Aşama 5: Herkesin birtakım hataları olduğundan, A, B ve C harflerinin "karşılıksız özel fırsatlar" olduğunu açıklayın. Aşama 6: D, E, F, G, ve H kutularına X konmuşsa, o zaman bu kutularda yazılı olan yaptırımların uygulanacağını belirtin. Aşama 7: Günün sonunda, bazı kuralları çiğnemiş olan öğrencilerin anne- babalarının görmeleri ve imzalamaları için çizelgelerini eve götürmeleri gerekeceğini söyleyin. Aşama 8: Ertesi sabah çizelgelerini geri getirdiklerinde, kendilerine yenilerinin verileceğini açıklayın.

33 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Cana yakın, Dostça bir Tavırla Uyarana bir Göz Teması Kurun Hatalı, uygunsuz davranış sergileyen çocukla göz göze iletişim kurun, gülümseyin ve hafifçe başınızı sallayın. Gülümseyerek tehditkar olmayan bu tavrınızı sürdürün. Bunun öğretiminizi bölmesine izin vermeyin.

34 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Ona Bedenen Yaklaşarak Aranızdaki Mesafeyi En Aza İndirin Kurallara aykırı davranan, size karşı gelen öğrenciye doğru yürüyüp onun yanında dururken, bir yandan da öğretimi sürdürün, derse devam edin. Göz göze iletişim kurmanız gerekmez. Fakat gülümseyin ve öğretime devam edin. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu, siz onların yanından uzaklaşır ve çevrelerindeki alanı boş bırakırken, aykırı davranışına son verecektir.

35 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Omzuna Dokunun Öğrenciyle aranızdaki mesafeyi en az indirirken, gülümsemeye ve öğretmeye devam ederek, elinizi onun omzuna koyun. Gülümseme ve dokunuş öğrenciye, ona ilgi duyduğunuz ve cana yakın, dostça bir tavırla kuraldışı davranışına bir son vermesini istediğinize ilişkin sözel olmayan güçlü bir mesaj iletir. Kendilerine dokunulmasına ters tepki veren öğrencilere karşı dikkatli olun. Öğrenci kendini geri çeker ve "Beni rahat bırak, ben bir şey yapmadım ki!" gibi bir şey söylerse, yalnızca fısıldayarak "bunu daha sonra konuşuruz" deyin ve öğrencinin yanından ayrılın.

36 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Fısıldama Tekniği Öğrenciye yeterince yakınlasın ve fısıldayarak şuna benzer bir şeyler söyleyin, "Hakkı, rica etsem ağzındaki sakızı çıkartabilir misin?" Bir yanıt verilmesini beklemeyin. Hemen ardından "teşekkür ederim" diyerek, göz göze kurduğunuz iletişime bir son verip öğrencinin yanından uzaklaşarak yanıtın evet olduğunu varsayın.

37 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Fısıldama Tekniği Fısıldama Tekniği öğrenciye şu mesajları iletir: Korkmadığınızı, Öğrenciyle ilgilendiğinizi, Kimseyi utandırmak, küçük düşürmek istemediğinizi, Öğrencinin kendisini değil, davranışı kabul etmediğinizi, Bir tartışmaya girmek istemediğinizi, Öğrencinin kendi isteğiyle uyum sağlayacağına inandığınızı...

38 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Gülümseyin ve İstediğinizi Dile Getirin Ya fısıldayarak ya da öğrenciyle özel olarak görüşerek, ondan davranışını değiştirip değiştiremeyeceğini bir düşünmesini rica edin. Teşekkür edin, ve öğrencinin yanından uzaklasın. Rahmi, rica etsem parmaklarını sıranın üzerinde tıngırdatmayı kesebilir misin? Teşekkürler." "Nilay, lütfen başındaki o siperli şapkayı çıkartabilir misin? Teşekkür ederim"

39 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Düşünmek için Zaman Tanıyın Bir öğrenci sizden çok büyük bir olasılıkla reddedeceğiniz bir şey rica ettiğinde, (hemen olumsuz yanıt vermek yerine) şu şekilde yanıtlayın: "Bir düşüneyim. Sonucu sana sonra bildiririm. Bu strateji bir hayli önemli iki avantaj sağlar: Öğretime ara vermeniz gerekmez. Tartışmalardan ve güç çatışmalardan uzak durmuş olursunuz.

40 ÖĞRENCİLERİN HATALI DAVRANIŞLARINA YÖNELİK STRATEJİLER Strateji: Öğrencinin Yerini Değiştirin Sınıfın ön taraflarında fakat diğer sıralarla aynı hizada olan bir sırayı bilerek boş tutun. Bir öğrenci hatalı bir davranışta bulunduğunda (kurallara aykırı davrandığında), fısıldayarak ona şöyle deyin, "Ali, rica etsem burada oturabilir misin? Sağol." Yanından uzaklasın ve derse devam edin.


"Öğretmen-Öğrenci Etkileşimi. Olumlu etkileşim ortamının oluşturulabilmesi için öğretmen; Öğrencinin kişiliğini yargılamadan, olduğu gibi onu kabul etmeli." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları