Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum."— Sunum transkripti:

1

2 n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum Sayısı: 3 Oturum n Oturum Süresi:40-45 dakika

3

4 n Gün içinde ne kadar çok karar verdiğinizi düşündünüz mü hiç?! Sabah okula gitmek için yataktan kalkmak ya da kalkmamak, ne giyeceğinize karar vermek, gün içinde ne yiyeceğinize karar vermek, ders çalışmak ya da çalışmamak, akşam televizyon izlemek ya da müzik dinlemek...

5 n Yaşadığımız her an kararlar vermek zorunda kalırız. Bazı kararları vermek çok kolaydır. Ancak bazı kararları vermekte zorlanırız. Ancak unutulmaması gereken temel düşünce şudur: en kötü karar kararsızlıktır.

6 Karar Verme Nedir?

7 n Karar verme öğrenilebilen bir beceridir. n Bir bireyin birkaç seçenek arasından bir tanesini tercih edeceği bir seçme eylemidir.

8 n Karar verme; bir iş ya da sorun hakkında düşünülerek verilen kesin bir yargıya varmaktır..

9 n Yani; Karar verme, önümüzdeki problemleri oluşuna bırakmak değil onları kontrol altına almaktır.

10 Karar verme davranışının gerçekleşmesi için 3 koşul Karar verme davranışının gerçekleşmesi için 3 koşul: a) karar verme gereksinimini ortaya çıkaran sorununun birey tarafından hissedilmesi; b) güçlüğü giderecek birden fazla seçeneğin bulunması c) bireyin seçeneklerden birine yönelme özgürlüğüne sahip olmasıdır.

11 Karar Vermenin ÖNEMİ Hayatımızın bir sürü döneminde bir yol ayrımına geliyoruz ve en az iki yoldan birini seçmek zorunda kalıyoruz. n Hayatımızın bir sürü döneminde bir yol ayrımına geliyoruz ve en az iki yoldan birini seçmek zorunda kalıyoruz. Peki bu kararları niye alırız?

12 Karar niye alınır? n Bu sorunun cevabı; “sorunları çözmek,belirsizliği ortadan kaldırmaktır.” n Bu kararların çoğu basitken, çoğu da alınması zor kararlardır. Bir şekilde hayatımıza aldığımız kararlara yön veririz n Bu kararların çoğu basitken, çoğu da alınması zor kararlardır. Bir şekilde hayatımıza aldığımız kararlara yön veririz.

13 Karar vermenin hayatımızın akışını etkilediği ve belirlediği kabul edilebilir bir gerçektir. Bu nedenle hayatımızın akışını belirlemede karar vermenin oldukça önemli bir yeri vardır.

14 Sizin için hayatınızdaki önemli kararlar nedir? Bu kararların hayatınızı nasıl etkilediğini düşünüyorsunuz?

15

16 ÖRNEK OLAY n Onur ile Ela 6 aydır güzel bir ilişki yaşıyorlardı. Ama son zamanlarda Onur derslerinin çok yoğun olması ve sınıfta kalma ihtimalinin olması nedeniyle Elaya bunu ilgisizliğiyle yansıtmakta fakat Elayı da kaybetmek istememektedir. Onur Ela ile olan ilişkisine okul bitene kadar(5 ay) ara vermeyi düşünmektedir ama Ela’nın buna ne tepki vereceğini bilmediği için de kararsızlık yaşamaktadır.

17 n SİZ ELA’NIN YERİNDE OLSAYDINIZ BÖYLE BİR DURUMLA KARŞILAŞSAYDINIZ KARARINIZ NE OLURDU? n ONUR’UN YERİNDE OLSAYDINIZ BÖYLE BİR DURUMDA SİZ NE KARAR VERİRDİNİZ?

18 Her birey karar verirken farklı yollar izlemektedir. Örneğin bazı bireyler karar verirken mantıklı yol izlemeyi tercih ederken bazıları da sezgisel, kaderci yollara başvurabilmektedir. n Genel olarak bunu 4 başlıkta toplarsak şöyle bir tablo karşımıza çıkıyor:

19 KARAR VERME BİÇİMLERİ

20

21

22 n Sağlıklı bir karar verme bazı aşamalarla gelişen bir süreçtir. n Bu süreç şu şekilde gelişmektedir:

23 Tüm başarılı karar verme yöntemleri genellikle aynı süreci izler: 1. Sorunu ve hedefleri net bir şekilde belirlemek. 2. Mümkün olduğunca çok çözüm alternatifi üretmek. 3. Her alternatifin olası sonuçlarıyla ilgili mümkün olduğunca çok bilgi toplamak. 4. Her alternatifin olumlu ve olumsuz yanlarını değerlendirdikten sonra en uygun olanını seçmek Tüm başarılı karar verme yöntemleri genellikle aynı süreci izler: 1. Sorunu ve hedefleri net bir şekilde belirlemek. 2. Mümkün olduğunca çok çözüm alternatifi üretmek. 3. Her alternatifin olası sonuçlarıyla ilgili mümkün olduğunca çok bilgi toplamak. 4. Her alternatifin olumlu ve olumsuz yanlarını değerlendirdikten sonra en uygun olanını seçmek.

24 Karar Verme Süreci; 1.Sorunu Tanımlamak: “ Sorunun ne olduğu biliyorsanız yarı yarıya çözülmüş demektir.” En Önemli adım!..

25 Sorunun ne olduğunu tam olarak belirleyebilmek için kendinize şu soruları sorabilirsiniz : Bir sorun olduğunu size düşündürten nedir? Ne oluyor? Ne zaman oluyor? Nasıl oluyor? Neden oluyor? Kiminle oluyor?

26 2. Bilgi toplama: Karar vermeden önce karar vereceğiniz konu hakkında detaylı bilgiler edinmeye yönelebilirsiniz.

27 Bilgi Toplarken; n Zamanı etkili bir şekilde kullanmak n Tavsiyelere başvurmak n Bütün kaynaklara ulaşmaya çalışmak sürecin daha iyi gelişmesini sağlayabilir.

28 3. Alternatiflerden En Uygununu Seçebilmek: Ne kadar çok alternatif olursa o kadar çok ihtimali de değerlendirmek gerekecektir. Ne kadar çok alternatif olursa o kadar çok ihtimali de değerlendirmek gerekecektir. Bu alternatifleri değerlendirirken de; Bu alternatifleri değerlendirirken de; --Yargılayıcı yaklaşmayın --Her alternatifin avantaj ve dezavantajını düşünün --Pratik olun

29 4.Kararınızı Yaşantınıza Uygulayın: n Artık harekete geçme zamanı!.. Sadece karar vermiş olmakla yetinmeyin. Sadece karar vermiş olmakla yetinmeyin. n İyi bir karar uygulamaya konulmadığı sürece hiçbir şeydir.

30 KARAR VERME FORMU Açıklama: Karar vermenizi gerektiren bir durumu yazınız. Söz konusu seçenekleri düşünün ve belirtiniz. Her seçeneğin riskli/olumsuz yönlerini ve yararlı/olumlu yönlerini saptamaya çalışınız. Buna göre her bir seçeneğin sonucu ne olabilir yazınız. Sonuçta neye kadar verdiğinizi gerekçesi ile birlikte belirtiniz. Kararınızı bir arkadaşınızla ve öğretmeninizle paylaşınız. Onlardan aldığınız tepkilere göre yeniden gözden geçirin ve gerekiyorsa son karar durumunu yeni bir forma geçiriniz. n Karar verilecek durum: n Seçenek1……………………………………………………………………… n Riskleri/olumsuz yönleri Yararlı/olumlu yönleri ………………………………… …………………………………………….. n Seçenek2……………………………………………………………………… n Riskleri/olumsuz yönleri Yararlı/olumlu yönleri ………………………………… …………………………………………….. n SONUÇLAR: n Seçenek1…………………………………………………………………… n Seçenek2…………………………………………………………………… n KARARIM (ve gerekçesi):……………………………………………………………………

31

32 KARARSIZLIKLA BAŞ ETME n Kararsızlık; yanlış bir karar vermekten daha zararlı ya da yorucu olabilir.. Kararsızlık anında yaşadığımız belirsizlik, çözümü geciktirmeye, seçimi bizim değil koşulların belirlemesine neden olabilir.

33 Kararsızlıkla Baş Edebilmek İçin Öneriler: n Sorumluluk almaktan çekinmeyin. Karar verme ve hatalardan öğrenme yeteneğinize güvenin n Karar verme ve hatalardan öğrenme yeteneğinize güvenin. n Kendiniz için gerçekçi olmayan beklentiler belirlemeyin.

34 n Çok gerekmediği sürece, ani kararlar vermeyin!.. Kendinizi kandırmayın: sadece daha çabuk ve rahat ulaşacağınız bir sonuç için daha az uygun bir seçim yapmayın. n Kendinizi kandırmayın: sadece daha çabuk ve rahat ulaşacağınız bir sonuç için daha az uygun bir seçim yapmayın. Gereksiz yere harekete g eçmeyin bazen de hiç bir şey yapmamak ve beklemek en iyi çözümdür. Gereksiz yere harekete g eçmeyin bazen de hiç bir şey yapmamak ve beklemek en iyi çözümdür.

35 UNUTMAYIN Kİ; Hiç kimse kendi hayatınıza sizden daha iyi kararlar veremez !.. Hayat nasıl sizin hayatınızsa kararlarınız da sizin kararlarınızdır :) Yaşamınızın sorumluluğunu ele alın...

36


"n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları