Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015."— Sunum transkripti:

1 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015

2 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İSTİSMAR VE İHMAL

3 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuk istismarı, 0-18 yaş grubundaki çocuğun; Sağlığını, Fiziksel ve Psiko-sosyal gelişimini olumsuz etkileyen, bir yetişkin, toplum ya da devlet tarafından bilerek veya bilmeyerek gerçekleştirilen her türlü kötü muameledir.

4 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Ekonomik istismar  Cinsel istismar  Fiziksel istismar  Duygusal istismar  İhmal

5 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuğun gelişimini engelleyici, haklarını ihlal edici işlerde ya da düşük ücretli iş gücü olarak çalışması veya çalıştırılmasıdır. Devlet İstatistik Enstitüsü’nün verilerine göre 6-14 yaş grubunda ekonomik işlerde yaklaşık 1 milyon çocuk çalıştırılmaktadır.

6 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuklar yaygın olarak;  Mendil, çiçek satma, cam silme  Gündelik ve mevsimlik geçici işlerde  Ev işlerinde  Sanayi işletmelerinde  İnşaatlarda  Pazarcılık  Suç örgütlerinde  Tarım sektöründe ekonomik olarak istismar edilmektedirler.

7 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuğun, bir yetişkin tarafından cinsel doyum amacıyla kullanılması çocuğa yönelik cinsel istismar olarak kabul edilir. Teşhircilik Röntgencilik Laf atma Sarkıntılık Irza geçme Irza ve namusa saldırı Ensest Cinsel sömürü amaçlı kullanım Çocuk pornografisi Çocuk fuhuşu

8 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocukların babalarından ayrı yaşamaları, Annenin özellikle gece çalışmak zorunda kalması, Baba, üvey baba ya da bakıcının çocuğun sorumluluğunu alması, Annenin çocukları korumakta aciz kalması ya da annenin istismarcı baba tarafından sürekli baskı altında tutulması, Çocuğun anne ya da babadan yeterince sevgi almamış olması, Anne ya da babanın geçmişinde yaşanmış istismar öyküsünün bulunması,

9 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Yanlış / Doğru Y- Çocuklar cinsel istismarı hayal güçlerinin genişliği nedeniyle uydururlar. D- Çocuklar bu konuda genellikle yalan söylemezler, ilk kural çocuğa inanmak olmalıdır.

10 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Yanlış / Doğru Y -Çocuklar olan biteni çabuk unuturlar. D-Cinsel istismar çocuğun ruhsal ve fiziksel sağlığı açısından ciddi derecede zarar vericidir.

11 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Yanlış / Doğru Y- Şirin ve alımlı kız çocukları, evden kaçan çocuklar, ihmal edilmiş çocuklar potansiyel kurbandır. D-Kurbanlar her sosyo-ekonomik ve her sosyo-kültürel gruptan gelebilir.

12 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Yanlış / Doğru Y-Parklar, umumi tuvaletler, ıssız sokaklar, karanlık yerler, boş inşaat sahaları tehlikeli bölgelerdir. D-Olayın olduğu yer genellikle ev, okul gibi çocuğun içinde bulunduğu yakın çevresidir.

13 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Yanlış / Doğru Y-İstismarcılar genellikle yaşlı ve yabancı erkeklerle, sokaktaki perişan kılıklı kişilerdir. D-İstismarcılar genellikle yaşları arasındaki, kurban tarafından tanınan evli ve çocuklu erkeklerdir.

14 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda gözlenen fiziksel sorunlar; Fiziksel ve sosyal gelişimde gerilik Uyku düzeninde bozulma, Gece işemeleri, parmak emme Hiçbir teşhis konulamayan karın ağrıları, baş ağrıları veya benzeri bedensel şikayetler

15 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda gözlenen fiziksel sorunlar; Fiziksel ve sosyal gelişimde gerilik Uyku düzeninde bozulma, Gece işemeleri, parmak emme Hiçbir teşhis konulamayan karın ağrıları, baş ağrıları veya benzeri bedensel şikayetler

16 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda yaşanan ruhsal sorunlar; Tekrarlayıcı, rahatsız edici düşünceler, Uykuya dalma güçlüğü, Olayla ilgili kabuslar, Öfke patlamaları ve saldırganlık, Konsantrasyon güçlüğü, Suçluluk ve utanç duyma, İçe kapanma, depresif belirtiler, Aileden uzaklaşma, evden kaçma,

17 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda yaşanan ruhsal sorunlar; Olayı anımsatan nesnelere karşı yoğun psikolojik sıkıntı, Olayı anımsatan kişiler, görüntüler ve yerlerden kaçınma, Korku reaksiyonu, Yaşına uygun olmayan cinsel davranışlar, Cinsel davranışlarda artma, Okuldan kaçma, okul ve disiplin problemleri, başarıda düşüş.

18 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Bunu yapan anne olamaz! 6 yaşındaki çocuğun vücudunda sigara söndürdüler. Anne ve sevgilisi gözaltında Muğla'nın Milas ilçesinde 6 yaşındaki kıza işkence yaptıkları iddia edilen anne ile annenin birlikte yaşadığı kişi gözaltına alındı.

19 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuğun kaza dışı sebeple bir yetişkin tarafından yaralanması ve örselenmesidir. Bir tokattan başlayarak çeşitli aletlerin kullanılmasına kadar devam edebilir. En yaygın rastlanılan ve belirlenmesi en kolay olan istismar tipidir.

20 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Yumuşak doku hasarları  Yanıklar  Kaynar su ile haşlanmalar  Kemik, eklem, beyin ve göz hasarları  İç organlara ait hasarlar  Zehirlenmeler  Gelişme gerilikleri

21 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 5 yaş grubu ikizler üzerinde yapılan araştırmada, annesi, babası tarafından dövülen çocukların zeka düzeyinin, huzurlu bir aile ortamı olan yaşıtlarından düşük olduğu belirlenmiştir. Bilim adamları, aile içi şiddetin çocukta stresi artırdığını, bunun da beyin gelişimini olumsuz etkilediğini düşünüyor.

22 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

23 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

24 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Anne ya da babanın ekonomik olarak sorunlar yaşaması  Sosyal anlamda yetersizlik  Dayak ve dövme kültürünün baskın olması  Eğitim seviyesindeki düşüklük (bazı hallerde tam tersi )  Annenin ya da babanın istismar öyküsünün bulunması  Çocuğa değer verilmemesi.

25 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuğun duygusal ihtiyaçlarını karşılayan kişiler tarafından çocuğa sürekli olarak, tekrarlayıcı ve uygunsuz bir biçimde karşılık verme ve tepki göstermedir. Çocuğun kişiliğini zedeleyici, duygusal gelişimini engelleyici eylemlerdir.

26 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Aktif duygusal istismar: Çocuğa yönelik uygulanan aşağılama, küçük görme gibi davranışlar Pasif duygusal istismar: Görmezden gelme, aldırmama gibi çocuğun duygusal ihtiyaçlarına karşılık vermeyen davranışlar

27 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Sözel saldırı (küçük düşürme, bağırma, tehdit etme, suçlama, aşağılama gibi)  Beklenmedik tepkiler gösterme  Çocuğa karşı sürekli olumsuz tutum içinde olma  Çift mesaj içeren iletişimde bulunma  Psikolojik ya da duygusal istismar yerine sözel istismar tanımının kullanılması

28 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Çocuğun onaylanma, fark edilme, anlaşılma gibi temel duygusal ihtiyaçlarına cevap vermeyecek tarzda aldırmaz, donuk, hiç yokmuş gibi ya da sınır koymayan tutum ve davranışlar  Bir referans noktası olarak erişkini kullanan çocuğun gündelik hayat içindeki davranış ve beklentilerine hem sözel hem de aktif cevabı yeterli miktarda ya da hiç vermeyen ebeveyn davranışı  Aktif istismar davranışı kadar zararlı olabilmektedir.

29 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Pasif kişilik özellikleri  Kendine güven eksikliği  Antisosyal davranışlar  Fiziksel ve zihinsel gelişimi olumsuz yönde etkileme  Öğrenme güçlüğü  Dikkat dağınıklığı  Çocuğun kişiliğini ve başarısını olumsuz yönde etkileme  İzlerin yaşam boyu kendini gösterebilmesi

30 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Neredeyse her defasında fiziksel istismar ile birlikte uygulanır.  Çocuk ve ergenlerin en sık yaşadığı istismar şeklidir.  Fiziksel ve cinsel istismarın tersine uzun dönemde sonuçlarını gösterir ve psikolojik işlevselliği diğer istismar tiplerine göre daha fazla etkileme özelliği vardır.  İçe dönük (depresyon vs) ve dışa dönük (davranım bozuklukları ve saldırgan davranışlar vs) davranış sorunları, sosyal bozulma, düşük benlik algısı, intihar girişimi, psikiyatrik tanı ve hastane yatışlarında fiziksel istismara göre daha güçlü bir belirleyicidir.

31 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Çok sıkı ve katı otorite  Aşırı koruyuculuk  Sosyal ilişkiler geliştirmede kısıtlayıcı tutumlar  Aşırı ve uygunsuz eleştiri  Yaşa uygun yükümlülükler vermeme  Aşırı ilgi ya da ilgisizlik

32 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuğun, yaşının ve gelişim düzeyinin gerektirdiği ihtiyaçlarının atlanması, karşılanmaması, geciktirilmesi.

33 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Uzun cümleleri anlamama Standart geliştirememe (tutarsızlık) Sosyalleşme, konuşma problemleri, stereotipik hareketler Donukluk/sevgi dilenme Doyumu erteleyememe Okula devam etmek istememe Kirli, bakımsız, hava koşullarına uygun giyinmeme Aile hakkındaki soruların yanıtını bilmeme Zararlı maddelere maruz kalma, Zehirlenme, kazaya uğrama, İçedönük, iletişim kurma güçlüğü Gelişim geriliği, öğrenme güçlüğü Terkedilme ve evden kovulma

34 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Çocuklarına karşı ilgisiz, sevgi ve şefkatten yoksun ya da onları açık bir şekilde reddeden anne ve babaların yaklaşık %32’sinin çocukları suça yönelirken, İlgili, normal bir ailede bu oranın % 17 ye gerilediği görülmüştür.

35 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Bunun nedenleri arasında Bu tür olayları kime ve nasıl bildireceklerini bilememe, Bildirmenin yararlı olacağına inanmama, Sonuçlarından çekinme; Çok ağır olmayan durumlarda da dayağın ailede çocuğu terbiye etmek için kullanılabilecek uygun bir yöntem olduğuna inanma, Aile içi durumlara karışmak istememe gibi bir çok etmen sayılabilir.

36 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ istismar olayını geciktirmeden haber vermekle; Çocuğa inandığınızı ispatlarsınız. Sadece onu değil, diğer çocukları ve ailesini de korumuş olursunuz. İstismarın son bulmasını sağlamış ve olayın tekrarlanmasına engel olmuş olursunuz. Tıbbi bulguların zaman geçmeden tespitine olanak sağlayarak, hukuki prosedürün başlamasına yardımcı olursunuz. Uzun dönemde çocuğa gerekli desteğin ve danışmanlığın sağlanmasında yardım etmiş olursunuz. Her ne kadar suçlu olsa da istismarcıya da yardım görmesi için olanak sağlamış olursunuz.

37 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

38 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Madde (1) İşlenmekte olan bir suçu yetkili makamlara bildirmeyen kişi, bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Madde (1) Kamu adına soruşturma ve kovuşturmayı gerektiren bir suçun işlendiğini göreviyle bağlantılı olarak öğrenip de yetkili makamlara bildirimde bulunmayı ihmal eden veya bu hususta gecikme gösteren kamu görevlisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

39 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Durumdan haberdar olan herkes,  Çocuğun anne-babası,  Kanuni temsilcisi,  Öğretmeni,  Muayene eden doktor,  Komşular,  Akrabalar,  Cumhuriyet Savcısı,  Çocuğun kendisi

40 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Aile Mahkemeleri: Aile Hukukunu ilgilendiren sorunlarla birlikte dava açıldığı takdirde koruma ve diğer tedbir kararlarını almakla görevli mahkemelerdir.  Çocuk Mahkemeleri : Aile hukukunu ilgilendiren davalar ve durumlar dışında koruma tedbirlerine karar verir. Bildirim mahkeme ve Savcılık dışında,  Herhangi bir polis birimine de yapılabilir.  Korunmaya muhtaç bir çocuğun varlığı halinde SHÇEK bildirimde bulunabilirler.

41 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

42 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Çocukla yaşına uygun bir dille konuşarak iyi iletişim kurun. Sözel öğretmen-öğrenci ilişkisi çocuğun bilişsel yeteneklerini geliştirir.  Olaylara çocuğun gözüyle bakıp, kendinizi onun yerine koyabilmeye çalışın. Size çok kabul edilemez görünen bir durum, çocuğun gözünde tamamen farklı olabilir.

43 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Çocuğa yaşına uygun, kabul edilebilir, kesin ve tutarlı sınırlar çizin, belli kurallar koyun. Bunların aşılmasını istemediğinizi kesin bir dille ifade edin.  Çocuk sınırları aştığında ya da kurallara uymadığında sonuçları ile yüzleştirin.

44 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Çocuğa konuşma ve davranışlarınızla örnek olun. "Lütfen, teşekkür ederim" gibi kelimelerin kullanılmasını özendirin. Sabır, nezaket, saygı gibi kavramları anlatarak değil davranışlarınızla öğretin.  Çocuğun birden fazla istenmeyen davranışı varsa hepsini bir anda ele almayın, teker teker ilgilenin. Bu davranışın neden sorun yarattığını açıkça anlatın, değiştirdiğinde onu iyi davranışından dolayı kutlayın.

45 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  Çocuğun olumlu davranışlarını onayladığınızı beden dilinizle de gösterin. Bazen bir küçük gülümseme, sırt sıvazlama ya da bir baş hareketi uzun bir konuşmadan daha etkilidir.  Çocuklara sorunlara çözümler üretme, sorunlarla başa çıkma konusunda destek olun, ancak onların yerine kararlar vermeyin. Bırakın kendi kararlarını verip, davranışlarını kendileri belirlesinler; bu özgüvenleri için çok gerekli bir yaklaşımdır.

46 BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ TEŞEKKÜRLER


"BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları