Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Meslek seçimi, yaşamımızda aldığımız önemli kararlardan biridir. Günümüzün büyük bir bölümünün iş ortamında.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Meslek seçimi, yaşamımızda aldığımız önemli kararlardan biridir. Günümüzün büyük bir bölümünün iş ortamında."— Sunum transkripti:

1

2 Meslek seçimi, yaşamımızda aldığımız önemli kararlardan biridir. Günümüzün büyük bir bölümünün iş ortamında ve işe yönelik faaliyetlerle geçtiğini düşünürsek, meslek seçiminin ne kadar önemli bir karar olduğunu daha iyi anlayabiliriz. Meslek seçimi sadece ne iş yapılacağı ile değil aynı zamanda nasıl bir yaşam sürüleceği ile de ilgilidir. Bireyin seçtiği meslek gelecekteki yaşam standardını, tarzını ve sosyal yaşantılarını belirleyici bir rol oynamaktadır.

3 Mesleğe adım attıktan sonraki yaşam, genellikle, seçilen meslek çevresinde gelişir. İleriki dönemlerde meslek ya da iş değiştirme şansımız olsa da, ülkemiz koşulları, bireysel kabullenmişlik ya da riski göze alamama gibi nedenlerle bu iş değiştirme alternatifini kullanan kişi sayısı oldukça azdır. Bu nedenle meslek seçimi ile ilgili vereceğimiz karar bir anlamda geleceğimizle ilgili vereceğimiz önemli bir karardır. Yaşamın ilk dönemlerinden başlayarak aile, okul ve çevre ile yapılacak çalışmalarla bireyin kendisine en uygun mesleği seçmesine yardımcı olunmalıdır. Doğru kararlar mutlu ve istendik bir yaşam demektir.

4 ► Yaşamımızı sürdürebilmek için gerekli geliri kazanmak için, Mesleğimizden elde ettiğimiz gelir bizim nerede oturacağımız, nasıl giyineceğimiz, nasıl bir sağlık hizmeti alacağımız gibi birçok alanda yaşamımızı etkiler. ► Kişisel gelişimimiz için, Mesleğimiz, ilgilerimiz ve değerlerimiz doğrultusunda yeteneklerimizi kullanarak kendimizi geliştirmemizi ve özgüven sahibi olmamızı sağlar. ► Bireysel kimliğe sahip olmak için, Mesleğimiz ben kimim ve ne iş yapıyorum sorularına cevap bularak bireysel bir kimlik oluşturmamızı sağlar.

5 ► Toplumda statü elde etmek için, Mesleğimiz bizim toplumdaki konumumuzu ve toplumsal saygınlığımızı belirler. ► Sosyal ilişkilerde bulunmak için, Mesleğimiz kimlerle arkadaşlık edeceğimizi, kiminle evleneceğimizi, hangi sosyal etkinliklerde bulunacağımızı, çocuklarımıza nasıl bir eğitim ortamı sağlayacağımızı belirler. ► Mutlu ve başarılı bir yaşam sürmek için, Sevdiğimiz bir meslekte çalışmak beraberinde başarı, mutluluk ve mesleki doyumu da getireceğinden mesleğimiz, monoton bir yaşam yerine dinamik bir yaşam sürmemizi sağlar

6 AİLELERİN ROLÜ MESLEKİ GELİŞİM SÜRECİNDE VE BİR MESLEĞE YÖNELMEDE NEDEN ÖNEMLİDİR? NEDEN ÖNEMLİDİR?

7 Mesleki gelişim çok erken yaşlarda başlayan uzun bir süreçtir.Bu süreçte ana babaların çocuklarına yol göstermeleri ve kararlarında destek olmaları çok önemlidir. Bu yüzden aileler yeni çıkan meslekleri, yenilikleri ve değişimleri takip etmeli ve bunları çocuklarıyla paylaşıp konuşmalıdır. Çocuğu ortaöğretim kurumlarına yerleşirken; lisede ve üniversitede bölüm seçerken hoşlandıkları, yapabildikleri bölümleri seçmelerinde onlara destek olmalıdır. Aileler bu süreçte etkili olurken çocuğu ile konuşarak paylaşarak katılmalıdır.

8 Çocuğu ile ilgili beklentileri gerçekçi olmasına dikkat etmelidir. Bu konuda rehber öğretmenlerden yardım almalıdır.Çocuğunun zeka düzeyi, dikkat süresi, ilgisi, öğrenme stili vb özelliklerini tanıyarak gerçekçi hedefler koymalıdır. Çocuğunuzun hayatını etkileyecek kararları çocuğunuzla birlikte vermelisiniz. Çocuğumuz üzerinde kendi istek ve amaçlarımızı gerçekleştirmeye çalışmayalım. Çocuğunuzun ihtiyaçlarını fark ederek, ilgi duyduğu alanlardaki yeteneklerinin gelişmesini destekleyin.

9 ANNE- BABALAR ÇOCUKLARINI DAHA İYİ TANIMAK İÇİN NELER YAPAMALIDIR.

10 Çocuğunuzla birlikte zaman geçirin. Geçireceğiniz zaman hem onun ihtiyaçlarına, isteklerine cevap versin hem de çocuğunuz yeteneklerini geliştirme imkanı bulsun. Birlikte zaman geçirmek ailelerin aynı ortamda saatlerce oturması değil birlikte etkinlikler yapmasıdır. Seçilen aktiviteler çocuğunuzun seveceği etkinler olmasına dikkat edilirse geçirilen zaman çocuğunuz için eğlenceli hale dönüşür.

11 Çocuğunuzla farklı ortamlarda zaman geçirin. ev, oyun alanı, okul, sinema, alışveriş vb…çocuğunuzun değişik etkinlikler yapmasını sağlayın. Böylece nelerden hoşlandığını, neyi daha rahat yapabildiğini ve hangi becerilere sahip olduğunu gözleyebilirsiniz.

12 Çocuğunuzun serbest zamanlarında neler yapmaktan, Nerelere gitmekten ve kimlerle vakit geçirmekten hoşlandığını gözleyin. Onu serbest zaman etkinliklerine yönlendirirken bu etkinliklerin hem yaşına, uygun olmasına hem de bir takım becerilerini geliştirmesine yardımcı olmasına dikkat edin. Yaşına ve özelliklerine uygun olarak neleri yapıp neleri yapamayacağı konusunda bilgi edinin. İstemediği ya da yapamadığı etkinlikler için zorlamayın.

13 Çocuklar günlerinin büyük bir bölümünü okullarda geçirmektedirler. Anne baba olarak sizler de çocuğunuzun hayatının bu bölümü hakkında bilgi sahibi olmalısınız. Okuldaki ders başarısı, öğretmenleri ve arkadaşları ile ilişkileri, hoşlandığı ve hoşlanmadığı dersler, katıldığı sosyal etkinlikler hakkında bilgi edinin.

14 Öğretmenler çocuk ve gençle neredeyse ailesi kadar çok zaman geçiren, onu farklı yönleri ile tanıyan, kişilik gelişiminde rolü olan ve model alınan bireylerdir. Bu nedenle öğrenci- öğretmen ve aile iletişimi çok önemlidir.

15 Çocuğunuzu ilk gününden itibaren izlemek, onun özelliklerini, ihtiyaçlarını, duygularını, düşüncelerini tanımak gerekir. Mesleki gelişim sürecinde de özellikle okul öncesi dönemlerden başlayarak psikolojik özelliklerinin yanı sıra onun hoşlandığı/ hoşlanmadığı, yapabildiği/ yapamadığı, kolayca öğrenebildiği/öğrenemediği alanları izlemelisiniz. Çocuğunuzu dinlerken, izlerken ve onunla sohbet ederken her bireyin birbirinden farklı olduğunu ve çocuğunuzun içinde bulunduğu gelişim döneminin özelliklerini de unutmamalısınız.

16 Ana babalar bazen “çocuklarının iyiliği ve mutluluğu için” kendi hayallerini çocuklarının gerçekleştirmesini isteyebilirler. Sık sık duyduğumuz “ben …. olamadım, çocuğum olsun” düşüncesi bu düşünceleri paylaşmayan ya da yeterli potansiyeli olmayan bir çocuk için mutsuzluk kaynağı olabilir. Bu nedenle çocuklarınızın geleceğe ilişkin planlarını dikkate alın, yapamayacakları ve hiç ilgilenmedikleri konularda onları zorlamayın. Örneğin; matematik ve fen derslerinde başarılı olamayan bir çocuğun mühendis veya doktor olması konusunda zorlanmaması gerektiği gibi.

17 ► bilinçli olmaları, ► çocuklarının ihtiyaçlarını, ► ilgi duydukları alanları, ► yeteneklerini bilmeleri ► ilk ve ortaöğretim yıllarında ilgi ve değerlerin sıklıkla değişebileceğini anlamaları gerekir.

18 MBS’Yİ NASIL KULLANABİLİRİM?

19

20 Mesleki Bilgi Sistemi, yaşam boyu sürecek öğrenme ve gelişim yolculuğunda size rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.

21 Bu sistemin amacı, kendinizi tanıma, yapmaktan hoşlandığınız şeyleri, yeteneklerinizi fark etme, meslek seçimi, iş değiştirme gibi konularda sizlere destek olmaktır.

22 Meslek seçimi, yaşamımızda aldığımız önemli kararlardan biridir. Meslek seçimi sadece ne iş yapılacağı ile değil aynı zamanda nasıl bir yaşam sürüleceği ile de ilgilidir.

23 Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesinde 3 adet ölçek vardır. Bu online ölçeklerle kendinizi test edebilir, test sonuçlarını online olarak PDF formatında bilgisayarınıza kayıt edebilirsiniz. Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesinde meslek tanıtımları vardır. Mesleklerle ilgili bilgi alabilir, meslek videolarını izleyebilirsiniz.

24 İLGİLERİM ÖLÇEĞİ “Neleri yapmaktan mutlu oluyorum ?” sorusunun cevabı ilgilerimizi gösterir. Mesleğimizin gerektirdiği özelliklerle ilgilerimiz benzeştiği ölçüde, meslek hayatımızda daha verimli ve mutlu oluruz.

25 İLGİLERİM ÖLÇEĞİ Örneğin, öğretmen insanlarla iletişim kurmaktan ve onlara bir şeyler öğretmekten mutlu olan biridir. Muhasebeci, belgeleri düzenlemekten, hesap yapmaktan, ayrıntılarla uğraşmaktan hoşlanır. Ülkedeki adalet sistemine ilgisi olan bir kişi ise hakim, savcı veya avukat olabilir. Örneğin, öğretmen insanlarla iletişim kurmaktan ve onlara bir şeyler öğretmekten mutlu olan biridir. Muhasebeci, belgeleri düzenlemekten, hesap yapmaktan, ayrıntılarla uğraşmaktan hoşlanır. Ülkedeki adalet sistemine ilgisi olan bir kişi ise hakim, savcı veya avukat olabilir.

26 YETENEKLERİM ÖLÇEĞİ Yeteneklerimiz, anlamakta ve yapmakta başarılı olduğumuz alanları temsil eder.

27 YETENEKLERİM ÖLÇEĞİ Her birimizin farklı yetenekleri vardır. Bazılarımız spora yetenekliyken, bazılarımız sayısal konularda daha yeteneklidir. Kimimiz sanatta, kimimizse yabancı dil öğrenme konusunda daha yeteneklidir. Sahip olduğumuz yetenekler, yöneleceğimiz meslekle eşleştiği zaman mesleğimizde hem daha başarılı, hem daha mutlu oluruz. Her birimizin farklı yetenekleri vardır. Bazılarımız spora yetenekliyken, bazılarımız sayısal konularda daha yeteneklidir. Kimimiz sanatta, kimimizse yabancı dil öğrenme konusunda daha yeteneklidir. Sahip olduğumuz yetenekler, yöneleceğimiz meslekle eşleştiği zaman mesleğimizde hem daha başarılı, hem daha mutlu oluruz.

28 MESLEKİ DEĞERLERİM ÖLÇEĞİ Seçtiğimiz meslek, sadece ilgi ve yeteneklerimizle örtüştüğü kadar önem verdiğimiz değerlerimizle de tutarlı olmalıdır. Bazıları için iş hayatında parasal kazanç, toplumda saygın bir konuma sahip olmak daha önemliyken, bazıları için de aile hayatına zaman ayırmak önceliklidir. Seçtiğimiz meslek, sadece ilgi ve yeteneklerimizle örtüştüğü kadar önem verdiğimiz değerlerimizle de tutarlı olmalıdır. Bazıları için iş hayatında parasal kazanç, toplumda saygın bir konuma sahip olmak daha önemliyken, bazıları için de aile hayatına zaman ayırmak önceliklidir.

29 MESLEKİ DEĞERLERİM ÖLÇEĞİ Meslek seçimi yaparken, seçeceğimiz mesleğin değerlerimizi destekleyecek özelliklere sahip olması, işimizi yaparken daha fazla verim almamızı ve mutlu olmamızı sağlar. Meslek seçimi yaparken, seçeceğimiz mesleğin değerlerimizi destekleyecek özelliklere sahip olması, işimizi yaparken daha fazla verim almamızı ve mutlu olmamızı sağlar.

30 NASIL ÜYE OLABİLİRİM Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesi üyelik sistemi ile çalışmaktadır. Kullanıcı Adı - Ad Soyad – Doğum Tarihi, TC Kimlik No – E Mail Adresi bilgileri gerekmektedir. Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesi Ad Soyad - TC Kimlik ve doğum Tarihi bilgilerinizin doğruluğunu kontrol edebildiğinden dolayı bu bilgileri doğru olarak girmeniz önemlidir.

31 NASIL ÜYE OLABİLİRİM Sisteme sadece bir kez üye olabilirsiniz. Bir kişinin birden fazla kullanıcı adı ile Ulusal Mesleki Bilgi sistemi web sitesine üye olması mümkün değildir. Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesi Ad Soyadı - TC Kimlik ve doğum Tarihi Bilgilerinizin doğruluğunu kontrol edebildiğinden dolayı bu bilgileri doğru olarak girmeniz önemlidir.

32 HANGİ SORULARIMIZA CEVAP BULABİLİRİZ Meslek Seçimi Neden Bu Kadar Önemlidir ? Neden bir işte çalışırız ? Meslek seçiminde göz önünde bulundurulması gereken faktörler nelerdir ? Meslek seçme süreci nasıl olur ? Meslek seçimimizi nasıl planlarız ?

33 HANGİ SORULARIMIZA CEVAP BULABİLİRİZ Mesleki İlgilerim, Yeteneklerim, Değerlerim nelerdir ? Kendimi tanıyor muyum ? Site de Mesleki İlgilerimi, Yeteneklerimi, Değerlerimi öğrenip Rehber Öğretmenimle değerlendirebilir miyim ? Mesleklerin İş olanakları nelerdir ? Meslek videoları görebilir miyim ?

34

35

36

37

38 TEŞEKKÜR EDERİZ


"Meslek seçimi, yaşamımızda aldığımız önemli kararlardan biridir. Günümüzün büyük bir bölümünün iş ortamında." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları