Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Prof.Dr. Orhan Torkul Arş.Gör. Fatih ÇALLI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Prof.Dr. Orhan Torkul Arş.Gör. Fatih ÇALLI."— Sunum transkripti:

1 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Prof.Dr. Orhan Torkul Arş.Gör. Fatih ÇALLI

2 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İÇERİK İnsanları yetkilendirmek Bilişimin Sağlanması Gerekli donanımın sağlanması Yönetim İşini Desteklemek Yöneticiler Ne Yapar? Yöneticiler ne tip bilişime ihtiyaç duyarlar? Yönetim gerçekten bir prosesmidir?

3 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İsrafı önleme Verimsiz zaman kullanımını önleme Gereksiz kağıtları önleme Yeniden Kullanma Çalışması Gereksiz iş adımlarını ve gecikmeleri eleme Prosedür ve Sistemlerdeki gereksiz varyasyonları eleme Ters etki (counterproductive) (amaca zararı dokunan) dürtüsünü eleme

4 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması En iyi pratiğe ulaşmak için İş yapılanması Kayıt saklamanın getirdiği ağır yükü minimize etme,veri idaresi ve genel ofis işleri İş akışlarının uygunluğunu destekleme İşin yapılması gerektiğinde nerede ve ne zaman olursa olsun oluşmasına izin verme

5 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İşi otomatikleştirmek Müşteri arayüzü otomatikleştirilmesi Dizayn işinin otomatikleştirilmesi İmalatı otomatikleştirme Fonksiyon ve organizasyonların bütünleşmesi Tedarikçileri ve müşterileri EDI aracılığıyla birleştirme Organizasyonel planlama proseslerinin desteklenmesi Ürün Dizaynında işbirliği Bilgisayar–bütünleşik imalat(CIM)

6 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İnsanları yetkilendirmek Bütün genel yönetim kursları insanları yetkilendirmenin yollarını tartışır. Yetkilendirme, insanlara işlerini doğru bilişim, doğru aletler, doğru eğitim ve ihtiyaçları olduğu otorite ile yapmaları kabiliyetini verme anlamına gelir.

7 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Bilişimin Sağlanması İnsanların görevlerini yerine getirmeleri için bilişimin sağlanması, bir çok bilişim sisteminin amacıdır ve bunu çeşitli yollarla yapmaktadırlar. MIS gibi bilişim sistemleri verimlilik hakkında geri besleme, tutarlılık ve iş hızı ile ilgili bilişim sağlarlar.

8 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Gerekli donanımın sağlanması Doğru bilişimin sağlanması için insanların yetkilendirilmesi demek onlara gerekli donanımın sağlanması demektir.

9 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Yönetim İşini Desteklemek Yönetime iş prosesi olarak bakmak yönetim işini desteklemek için fırsat bulma açısından iyi bir başlangıç noktası olacaktır.

10 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Yöneticiler Ne Yapar? Yöneticiler çeşitli sorumluluklara sahiptir. İlk-hat (işlevsel) yöneticileri yapılan işin teknik detaylarıyla ilgilenirler. Yüksek kademe yöneticileri bütün organizasyonun verimli bir şekilde çalışmasını sağlarlar. Tepe yöneticileri ise ileriye dönük planlar yapıp işletmenin uzun vadedeki planlarını yaparlar. Şekil 6.3te bu konu ile ilgili bu tip rolleri destekleyen bilişim sistem tipleri görülmektedir.

11 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

12 Yöneticiler ne tip bilişime ihtiyaç duyarlar? Tablo 6.1 yönetime gereken bilginin genel kaynaklarını ve onların sınıflandırılmış halini göstermektedir. Resmi bilişim genellikle bilgisayar tabanlı sistemlerden,gayri resmi bilişim ise genellikle yöneticilerin kişilerle olan iletişiminden, dolaşırken, çeşitli toplantılardan ve dedikodu yoluyla yöneticilere ulaşır.

13 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

14 Yönetim gerçekten bir prosesmidir? Uzun zamandır süre gelen tartışmalar yönetim işinin doğasına ve yönetimin bilişim ihtiyacına odaklanmıştır. Ama yönetim spesifik çıktılar için spesifik kaynaklar kullanan tekrarlanabilen metotlarla başlangıç ve bitişi olan proses olarak tanımlanmamıştır.

15 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Şekil 6.4 Veri Proseslerinin Hemşireler İle Giderilmesi İyi bir veri prosesi metodunun sağlanması, hemşirelerin vakitlerini kağıt işleri ile değil de hastalarla geçirmelerine yardımcı olur.

16 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İsrafı önleme TQM uzmanları birçok iş prosesinde %20-30 arası emeğin israf edildiğini hesaplamışlardır.Çoğu israfın (gereksiz kullanımın) insanların değer (value) taşımayan işleri yaptığı zaman ortaya çıktığı görülmüştür.

17 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Verimsiz zaman kullanımını önleme Bilişim sistemleri insanların iş yaparken harcadıkları verimsiz zamanı düşürebilir. Örnek olarak bilişim sistemleri ürün toplama, zaman ve harcamaları raporlama gibi bölümlerde tasarruf yapabilir. Gereksiz kağıtları önleme Veri işlemenin gelişmesini sağlamada başka bir yolda gereksiz kağıt işlerini önlemektir. Şekil 6.5te bu konu ile ilgili örnek görülmektedir.

18 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Şekil 6.5 Connecticut ve Onun Kağıt Denizi 1990 yılında Connecticut Hayat Yardımlaşma Sigortası futbol sahası büyüklüğündeki bir depoyu kağıt dosyaları depolamak için kullandı. Kağıtla dolu kamyonetler saat başı ofis ve depo arasında gidip geldi. Sigorta poliçesindeki basit bir değişiklik ise bir hafta sürerdi.

19 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Yeniden Kullanma Çalışması Ne zaman kullanılmış belgeleri yeniden işleyip kullanılır hale getirme konuşuluyorsa daha iyi bir işleme için Yeniden Kullanma Çalışması gerekir. Bu kelime işlemciler için genel bir avantajdır. Daha önce var olan bir dokümanı tekrar yazmak gibi bir işe gerek kalmaz.

20 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Gereksiz iş adımlarını ve gecikmeleri eleme Yeni bir bilişim sistemi kurmadan önce organizasyonun ne yapmaya çalıştığı ne nasıl yapmaya çalıştığının bir daha düşünülmesi tavsiye edilir. İş akışını bilgisayarlaştırmamak bilgisayarlaşmış sistemlere has kazançlardan yoksun bir iş akışı elde edilmesine neden olur.

21 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Prosedür ve Sistemlerdeki gereksiz varyasyonları eleme Birçok şirkette ayrı departmanlar benzer tekrarlanan prosesler için farklı sistemler kullanırlar. Lokal bir bakış açısından bu sistemler yeterli görülebilir ama aynı işi farklı yollarla yapma evrensel anlayışta verimsiz olarak tanımlanır. Sistemlerin yeni teknoloji ile değiştirilmesi gerektiğinde sistemin gereksinimleri iyice araştırılmalıdır.

22 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Karşı üretim (counterproductive) dürtüsünü eleme Yanlış bir işe zaman ve efor harcamak israftır.

23 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması En iyi pratiğe ulaşmak için İş yapılanması TQM’nin ana fikirlerinden birine göre iş prosesleri en iyi pratiği yerine getirmelidir. En iyi pratiği bulma çalışmalarında birçok önde gelen firmalar iş proseslerinde bench-marking çalışmaları yapmıştır

24 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Kayıt saklamanın getirdiği ağır yükü minimize etme, veri idaresi ve genel ofis işleri Ana veri proses görevlerine bakış Yakalama, dönüştürme, depolama, tekrar düzenleme, işleme, görüntüleme Veri oluştuğunda otomatik yakalama Veriyi diğer görevlerin ürünü (byproduct) olarak yakalama Müşteri ağaçları oluşturma, envanter verilerini toplama Genel ofis görevlerini yapılandırma

25 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

26 Veri Prosesi Aktiviteleri Yönerge Yönerge Adresleri Problemiyle İlgili Açıklamalar yada Örnekler

27 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İş akışlarının uygunluğunu destekleme İş proseslerini dizayn etmede ana tercihlerden biri, proseslerle birlikte görevlerin büyüklüğü ve bu görevlerin işi yapan insanlar arasında dağıtılmasıdır.

28 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İşin yapılması gerektiğinde nerede ve ne zaman olursa olsun oluşmasına izin verme Geleneksel iş ofis veya fabrikalarda iş saatlerinde oluşur. Günümüzde ise yeni bir trend olarak iş nerede ve ne zaman yapılması gerekirse o zaman yapılmaktadır. Birçok müşteri servisi 7 gün 24 saat hizmet vermektedir.

29 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İşi müşteriye transfer etme Eğer iş prosesleri farklı şekilde yapılandırılmamışsa şirketler geleneksel olarak müşterilerin yapılmasını umduğu işleri yaparlar. Mesela siparişleri geleneksel yöntemlerde girme müşteriden sipariş almayı gerektirir. Siparişi bilgisayar sistemine girme ve siparişi yollama müşteriye faturalandırılır. Ama bazen müşteri siparişi çoktan bilgisayara girmiştir. Siparişi yeniden girme gecikmelere neden olabilir ve müşteriye ek bir değer sağlamaz ve bazen hatalara sebebiyet verir. Bilişim sistemi teknolojisi kullanarak prosesleri değiştirenler, müşteri bilişim sistemleri kullanarak müşteri takibi sipariş takibi gibi işleri daha kolaylıkla yapmaktadırlar.

30 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Uzaktan iş (remote work) ve iletişim (telecommuting) Uzaktan iş ofis veya iş alanından farklı yerlerde yapılır. Bazı işler verimli bir şekilde yönetici ve işçilerle karşılaşmadan yapılabilir. Şekil 6.6 da bu konu ile ilgili örnek görülmektedir. Telemedicine, medical imaj taşınması

31 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Şekil 6.6 Teletıp Bu doktor farklı şehirlerden alınmış x-ışınını rengini okumaktadır.

32 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Zaman değişimi (time shifting) Zaman değişimi başkası tarafından programlanmamış bir şeyi en uygun zamanda yapmak demektir. VCR izni, televizyon izleyicilerine izledikleri programı kaydedip istedikleri bir zaman seyretmelerine olanak tanır, bu zaman değişimine günlük bir örnektir.

33 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Şekil 6.7 Bir Ofis Ev Evde kişisel bilgisayara, faks cihazına, modeme, fotokopi makinesine ve lazer yazıcıya sahip olmak pek çok kişiye her gün işe gidip gelmeden üretken bir şekilde çalışmalarına izin verir.

34 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İşi otomatikleştirmek İş prosesinin doğasını değiştirmenin başka bir yolu da işin önemli bir bölümünün otomatikleştirilmesidir. Otomatikleştirmek çoğu insanda korku oluşturur. Bu korkuların sebebi yanlış anlaşılmalardır. Ama otomatikleştirmeyle birlikte işlerinden olan insanların başka iş bulamama korkusu bu yönetimi uygularken dikkat edilmesi gereken bir husustur.

35 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Müşteri arayüzü otomatikleştirilmesi Firmalar, müşterilerle birçok ara yüze sahiptir. Reklam, direk satış metotları, ürün dağıtım metotları ve satış sonrası servisler bu ara yüzlerden bazılarıdır.

36 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Dizayn işinin otomatikleştirilmesi İnteraktif sistemler; binaların tasarlanmasında, makinelerde, elektrik devrelerinde, tüketici ürünleri, ve kimyasal/biyolojik yapılarda gerekli sistemler haline gelmişlerdir. Bir tasarım işinde kullanılan prosese bilgisayar destekli tasarım (CAD) adı verilir. Tablo 6.3te bu konu ile ilgili örnek görülmektedir. Şekil 6.8de CAD’in yetenekleri görülmektedir.

37 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Bir kelime işlemciye karşı CAD sistemi

38 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Şekil 6.8 İki Boyuttan Foto Gerçekliğe ve Sanal Gerçeğe Mimarinin temel bilgisayar programı olan CAD, iki boyutlu kat planlarının idaresine izin verir. Başarılı bir CAD sistemi, ışık kaynağını, gölgelendirmeyi, rengi ve buna ek olarak yapay insan yada robotları içeren foto gerçekçi gösterim üretir.

39 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması İmalatı otomatikleştirme Endüstri çağının gelmesi ile birlikte başlayan mekanizasyon günümüzde yüksek derecede otomatikleştirilmiş fabrikalara dönüşmüştür. Robotlar ve otomasyon Otomasyon otomatikleştirilmiş fabrikalarla, otomatikleştirilmiş fabrikalarda robotlarla çalışırlar.Robot;programlanabilir çok fonksiyonlu manipulatörlerdir.

40 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

41 Fonksiyon ve organizasyonların bütünleşmesi İş proseslerini satış, finans ve üretim olarak ayırırken uzmanlaşmış bilgi ve odaklanmış çaba gerekir. Bununla birlikte bu ayırma iç odaklanmaya liderlik yapıp aktiviteleri bütün organizasyona yaymak için çaba gerektirir. Daha bütünleşik organizasyon bir alandan başka alana daha çabuk karşılık veren olaylar demektir.

42 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Tedarikçileri ve müşterileri EDI (Elektronik veri iletimi) aracılığıyla birleştirme 1990larda tedarikçileri ve müşterileri birleştirme konusunda kuvvetli bir trend görülmüştür. Daha birleşik olduklarında tedarikçiler müşteri isteklerine daha kolay cevap verebilmektedirler. Elektronik veri değiş tokuşu (EDI) iş verilerinin elektronik iletimidir. Şekil 6.11 de bu konu ile ilgili örnek görülmektedir.

43 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

44 Organizasyonel planlama proseslerinin desteklenmesi Organizasyonel planlama prosesleri departmanlar ve firma arasındaki koordinasyonun sürmesi için gereklidir. Bu prosesler olmazsa firmanın değişik bölümleri kendi bireysel planlarının diğer gruptaki planlara tutarlı olup olmadığını anlayamaz. Şekil 6.12de bu konu hakkında bir örnek görülmektedir

45 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

46 Tablo 6.4 satış planlarının üretim kabiliyetleri ile bağlantısını anlatan bir tablo görülmektedir.

47 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Ürün Dizaynında işbirliği Yeni ürünlerin gelişimi, önemli faydalar sağlayan fonksiyonlar arasındaki işbirliğidir. Geçmişte yeni ürün gelişimi ardışık proseslerin, pazarlama- mühendislik-üretim departmanlarının ardışık halde kullanılması ile oluyordu. Departmanlar arasındaki bu ilişki ara yüz olarak görülüp her departman kendi işini yapıp diğer departmanlara sonuçları geçiyordu. Bu yaklaşım eşsiz bir katılımı vurgulamaktadır ama ciddi eksiklikleri bulunmaktadır. Genellikle pazarlama ihtiyaç olarak tanımlanır ama karşılamak zordur, mühendislik dizayn üretir ama üretimi zordur üretim ürün üretir ama piyasanın istediği değildir. Şekil 6.13de bu konu ile ilgili örnekler görülebilir.

48 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması

49 Bilgisayar–bütünleşik imalat (CIM) CIM günümüzde en geniş alana yayılmış endüstri tipidir. CIM bilgisayarların ve iletişim tekniklerinin dizayn, imalat, planlama ve diğer iş fonksiyonlarında kullanılmasıdır. Şekil 6.14te CIMin bileşenleri görülmektedir.

50 Dahili operasyonların Verimliliği ve etkilerinin arttırılması Şekil 6.14ten CIMin kompleks bir çevreleme olduğu görülmektedir. Planlama ve uzun vadeli işbirliğini bütün organizasyon için uygular.


"YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Prof.Dr. Orhan Torkul Arş.Gör. Fatih ÇALLI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları