Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EBRU İNCE REHBER ÖĞRETMEN VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EBRU İNCE REHBER ÖĞRETMEN VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN."— Sunum transkripti:

1 EBRU İNCE REHBER ÖĞRETMEN VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN

2 ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ Siz de Çocuktunuz… Sizde Ergendiniz … SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ

3 ERGENLİK NEDİR? Ergenlik dönemi, biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan bir gelişme ve olgunlaşmanın yer aldığı çocukluktan erişkinliğe geçiş dönemidir.

4 ERGENLİK DÖNEMLERİ Bunlar; Başlangıç dönemi (kızlarda 11-15, erkeklerde 11,5-17) Orta dönem (kızlarda 15-18,erkeklerde 17-19) Son dönemdir (kızlarda 18-20, erkeklerde 19-21).

5 ANNE -BABALARA ÖNERİLER ERGENLİK DÖNEMİ

6 ZİHİNSEL GELİŞİM Bu dönemde çocuk tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek ister. Özellikle mantık üzerinde yoğunlaşır. Artık yavaş yavaş mantık oyunlarına ısınır ve mantıksal sonuçlar çıkarmaya başlar. Olaylara çok yönlü bakmaya başlarlar. Öte yandan resim, müzik, şiir, dans gibi duygu ve düşüncelerin sembollerle aktarıldığı etkinliklere ilgi artar.

7 Ergenlik döneminde zihinsel gelişimin dikkat çeken bir başka özelliği de ben merkezliliktir. Düşünce çakışması olarak ortaya çıkar. “ben her şeyle başa çıkabilirim, bana bir şey olmaz, yetişkinler beni anlamıyor’’ ifadelerini ergene kullandırır.

8 Ergen fizyolojik değişmeye bağlı olarak kendisine yönelik olduğundan, kendi zihni faaliyetleri ile başkalarının ne düşündüğünü ayıramamaktadır. Diğer insanların da kendisi gibi ergenin davranış ve görüntüsü ile meşgul olduklarını düşünmektedir.

9 Bu doğrultuda, ergenin başkalarının da kendi davranış ve görünüşü ile ilgili olduklarını düşünmesi, ergenlik çağının ben merkezliliğini oluşturur. Ergen kendi beğenisi ile başkalarının beğenisini ayıramamaktadır. Bu nedenle de büyüklerin neden davranış ve giyim tarzına beğenmediklerini anlayamamaktadır. Aynı ben merkezlilik karşı cinse yöneltilen davranışlarda da görülür. Ayna karşısında iki saat saçını tarayan genç büyük bir olasılıkla karşı cinste yaratacağı büyük tepkiyi hayal etmektedir. Duygularının çok özel olduğuna ve ölümsüzlüğüne olan inanç ergenin kişisel efsanesi olarak nitelendirilebilir.

10 Ergenlik ben merkezliliği ki aşamalı bir geçiş ile ortadan kalkar: 1)Zihinsel düzeyde kendi düşünceleri ile başkalarının düşüncelerini ayırt ederek. 2) Duygusal düzeyde başkalarının duygularını kendi duyguları ile birleştirerek gerçekleşir.

11 AİLEYE ÖNERİLER Aile bu dönemde çocuklar her konuda konuşmalı, ona fikir danışmalıdır. Böylece çocuğun mantıklı çıkarım yapma yönü gelişir. Karşılıklı fikir alış-verişi ile çocuğun bilgi düzeyi artar. Ayrıca kendisini ifade ettikçe iletişimi zihinsel açıdan gelişir ve olumlu bir yön kazanır. Ergen ben-merkezliliği ile ilgili olarak aile ergene makul ve anlayışlı davranmalıdır.

12 BEDENSEL GELİŞİM Bu dönemde kemikler hızla büyür. Kemiklerin büyümesi zaman zaman kısa sürede gelişir, zaman zaman bu gelişim duraksar. Büyük ve küçük kaslar boyut yönünden büyür. Ayrıca çocuğun kaslarla koordinasyon ve beceri düzeyi de artar. Çocuk genelde bu yaşlarda çeşitli spor alanlarına yönelir. Bu dönem bedensel yönden çocukların çok enerjik olduğu ve enerjilerini aktarmaları gereken bir dönemdir. Buna ek olarak kilo artışları da görülebilir. Bunun aksine çocuk, boy uzaması ile daha zayıf da görünebilir.

13 AİLEYE ÖNERİLER Aile çocuğun spor, dans gibi bedensel aktivitelere zaman ayırmasına müdahale etmemeli aksine onu desteklemelidir. Ergenlik çağında en önemli değişikliklerden biri, kilo ve boy değişimidir. Aile çocuğun bu konularda fazla üstüne gitmemelidir. Çünkü bu değişiklikler bir dönem sonra yerine oturacaktır ve kişilerin kendine özgü bireysel görünümünü oluşturacaktır.

14 SOSYAL-DUYGUSAL GELİŞİM Bu dönemde çocuğun kendini algılayışı değişmeye başlar. Kimlik arayışı içine girer. Arkadaşları onun için çok önemli bir modeldir, karşı cinsle iletişimi artar. Duygusal bir dönemdedir, özellikle fiziksel görünümü konusunda çok hassastır.

15 AİLEYE ÖNERİLER Bu dönemde çocuklar kimlik karmaşası içinde olduğu için aile ona her açıdan örnek olmaya, onunla konuşmaya ve ona rehber olmaya çalışmalıdır. Örneğin; çocuk o dönemde popüler olan müzik gruplarına vb. özenmekte ve onlar gibi giyinmek istemektedir. Aile buna karşı çıkmamalı, ama çocuk çok sıra dışı ve toplumun yadırgayacağı şekilde bir görünümde ise aile bu konuda onunla konuşmalı, bu şekilde giyinmenin onun açısından ne tür olumsuzluklara sebep olacağını uygun dille anlatmalıdır. Çocuğun fiziksel görünümünde olan değişiklikler hakkında ona rehberlik etmelidir.

16 AHLAK GELİŞİMİ Çocuklarda bu dönemde geleneksel ahlaki değerlerin ön plandadır. Kimlik bocalamasının sürmesi nedeniyle hem uyulması gereken kuralları görüp hem de isyankar olabilme davranışı görülebilir. Topluma uyum sağlama ve grup mantığına göre “Herkes yaparsa ben neden yapmayayım!” mantığıyla uyum sağlayabilirler. Sevdikleri, kendisine yardım ve ilgi gösteren, dış görünüşünü, bazı özelliklerini beğendikleri büyüklerini ahlaki bakımdan model alırlar.

17 AİLEYE ÖNERİLER Aile çocuğa gelenek, görenek, değer yargıları, ahlaki konular açısından örnek olmalı, toplumun değerlerinden, tabularından, genel ahlaki kurallarından bahsetmeli, çocuğa “Olması gereken” olarak anlattığı davranışların aksini kendisi göstermemelidir. Çocuğa örnek olmada çocuğun aileden en yakın gördüğü kişi de önemli bir yer tutar.

18 MESLEKİ GELİŞİM Orta çocukluk ya da ön ergenlik dönemi arasında olup ilköğretimin ikinci kademesine denk gelmektedir. Bu dönemdeki çocuklar artık ergenlik dönemine girmiş hem fizyolojik hem de bedensel bazı dönemde ki mesleki davranışları kazanmış olur. Bu dönemde meslek gelişiminde Deneme Dönemi denmektedir.

19 AİLEYE ÖNERİLER  Çocuğunuzun ilgi duyduğu alanları belirleye bilmek için hangi tür faaliyetleri yapmaktan hoşlandığını hangi tür faaliyetleri yapmaktan hoşlanmadığı konusunda onunla konuşabilir, çevresindeki kişilerden aldığı bu konudaki geribildirimleri ve kendi kişisel gözlemlerinizi onunla paylaşabilirsiniz.  Kendi gözlemlerinizi de dikkate alarak çocuğunuzun evde ve okulda başarı ile yaptığı işler hakkında onunla konuşabilirsiniz.  Çocuğunuzun yetenek ve ilgilerine uygun bir meslek seçe- bilmesi kadar meslekler hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı olabiliriz.

20 ÇOCUĞUNUZLA ARKADAŞ OLMAK İSTER MİSİNİZ?

21 AĞZINIZI HAYIRA ALIŞTIRMAYIN

22 ONU DİNLEYİN

23 HERŞEYE KARIŞMAYIN. ÇOCUKLARA FAZLA MÜDAHALE ONLARIN İSYANKARLIĞINI BESLER.

24 -GÜVEN ÇOK ÖNEMLİ. -ÇOCUĞUNUZ SİZE GÜVENİYORSA, SİZE DANIŞACAKTIR.

25 Çocuklarımıza Sorumluluk verelim HAYATTA SEVDİĞİN ŞEYLERİN SORUMLULUĞUNU ALMAZSAN ONLARI KAYBEDERSİN.

26 ONA SEÇME ÖZGÜRLÜĞÜ TANIYIN. İrade eğitimi verelim İrade = Seçmek + Davranmak

27 BAZI İSTEKLERİNİZİ ÇOCUKLARA NASIL YAPTIRABİLİRSİNİZ?

28 1.GERİBİLDİRİM VERELİM. 2.GEREKLİ OLDUĞUNDA NADİREN ÖDÜL KULLANALIM. 3.CEZAYI BIRAKIN MÜEYYİDE UYGULAYIN. 4.ÇOK SIK ELEŞTİRMEYİN.

29 ÇOCUKLARIN İYİ DAVRANDIĞI ZAMANLARI YAKALAYABİLİRSİNİZ OLUMSUZU YAPMASINI SÖYLEMEK YERİNE, OLUMLUYU YAPTIĞINDA, OLUMLU DAVRANIŞI VURGULAMAK DAHA İYİDİR.

30 SEVGİNİZİ İFADE ETMEYİ ERTELEMEYİN

31 İNATLAŞMAYIN

32 İKNA ETMEYE ÇALIŞMAK İTİŞMENİN KİBAR VERSİYONUDUR ÖNCE DİNLEYİNİZ. SONRA İKNA EDİNİZ.

33 ERGENLE İLETİŞİMDE YAPILMAMASI GEREKENLER

34 İLETİŞİM ENGELLERİ VE SONUÇLARI ; 1.EMRETMEK, YÖNETMEK KORKU YA DA DİRENÇ YARATABİLİR. SÖYLENENİN TERSİNİ DENEMEYE DAVET EDEBİLİR. İSYANKAR DAVRANIŞA YA DA MİSİLLEMEYE YOL AÇABİLİR

35 2.UYARMAK,TEHDİT ETMEK(GÖZDAĞI VERMEK) KORKU YA DA BOYUN EĞME YARATABİLİR. SÖZ KONUSU SONUÇLARIN GERÇEKTEN MEYDANA GELİP GELMEYECEĞİNİ DENEMEYE DAVET EDER. GÜCENME, KIZGINLIK VE İSYANKARLIĞA NEDEN OLUR.

36 3.AHLAK DERSİ, VAAZ VERME ZORUNLULUK YA DA SUÇLULUK DUYGULARI YARATIR. ÇOCUK DURUMUNU DAHA ŞİDDETLE SAVUNABİLİR. ÇOCUĞUN SORUMLULUK DUYGUSUNA GÜVENİLMEDİĞİ İZLENİMİ VERİLEBİLİR.

37 4.ÖĞÜT VERMEK,ÇÖZÜM GETİRMEK, FİKİR VERMEK ÇOCUĞUN KENDİ SORUNLARINI ÇÖZMEKTEN ACİZ OLDUĞUNU İMA EDER. BAĞIMLILIK YA DA DİRENME YARATABİLİR. ÇOCUĞUN SORUNUNU ELE ALIP DEĞİŞİK ÇÖZÜMLER DENEMESİNE ENGEL OLUR.

38 5.MANTIK YOLUYLA İNANDIRMA, TARTIŞMA SAVUNUCU TUTUMLARI VE KARŞI KOYMAYI KIŞKIRTIR. ÇOĞUNLUKLA ÇOCUK AİLE İLE İLETİŞİMİ KESER VE ONLARI ARTIK DİNLEMEZ. ÇOCUK KENDİNİ YETERSİZ VE BECERİKSİZ HİSSEDEBİLİR.

39 6.YARGILAMA, ELEŞTİRME, SUÇLAMA YETERSİZLİK HİSSETTİRİR. ÇOCUK AZARLANMAMAK VEYA ELEŞTİRİLMEMEK İÇİN İLETİŞİMİ KESER. GENELLİKLE ÇOCUK ELEŞTİRİ VE YARGILARI GERÇEK OLARAK ALGILAR.(Ben kötüyüm) ya da karşılık verir. (Siz de daha mükemmel değilsiniz

40 7.ÖVME, GÖRÜŞÜNE KATILMA,TEŞHİS KOYMA AİLENİN BEKLENTİLERİNİN ÇOK YÜKSEK OLDUĞUNU İMA EDER. ÇOCUĞUN KENDİNİ ALGILAYIŞI İLE ÖVGÜ ARASINDA UYUM YOKSA ÇOCUKTA KAYGI YARATABİLİR. SÖYLENENİN, İÇTENLİKTEN YOKSUN, DAVRANIŞI YAPTIRABİLMEK İÇİN OLDUĞU ALGILANABİLİR

41 8. AD TAKMA, GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRME ÇOCUĞUN KENDİNİ ALGILAYIŞINDA ÇOK OLUMSUZ ETKİ YAPAR VE KENDİNİ DEĞERSİZ HİSSEDEBİLİR. SEVİLMEDİĞİ KANISINA VARIR. KARŞILIK VERMEYE İSTEYEBİLİR.

42 9. TAHLİL ETME, TANI KOYMA ÇOCUK YANLIŞ ANLAŞILMA KORKUSUYLA İLETİŞİMİ KESEBİLİR. ÇOCUK KENDİNİ KORUMASIZ, TEDİRGİN VE KISTIRILMIŞ HİSSEDEBİLİR.

43 11.İNCELEME, ARAŞTIRMA, SORUŞTURMA KORKU ENDİŞE YARATIR. YARI DOĞRU CEVAPLAR VERMEYE, KAÇMAYA YÖNELİRLER.

44 12.KONUYU DEĞİŞTİRME, İŞİ ALAYA VURMA, ŞAKACI DAVRANMA ÇOCUĞA YAŞAMIN GÜÇLÜKLERİYLE SAVAŞMAK YERİNE ONLARDAN KAÇMAK GEREKTİĞİ MESAJINI İMA EDEBİLİR. ÇOCUĞA SORUNLARIN ÖNEMSİZ, SAÇMA VE GEÇERSİZ OLDUĞU DUYGUSUNU VEREBİLİR.

45 13. KIYASLAMAK ÇOCUK KENDİNİ BAŞARISIZ, DEĞERSİZ HİSSEDEBİLİR

46 İLETİŞİM ENGELLERİNİN KULLANILDIĞI ÖRNEKLER: *HEP BÖYLE GEÇ KALIYORSUN. *BİR DAHA ÖDEVLERİNİ YAPMADAN OKULA GİDERSEN SANA BİLGİSAYAR YOK. *ALDIRMA BİRAZ NEŞELEN, BU YAŞTA OLUR BUNLAR, ZAMANLA GEÇER. *BÜYÜYÜNCE ANLAYACAKSIN. * SENİDE GÖRECEĞİZ ANNE OLUNCA

47 Dinlemek bir beceridir, Dinlediğiniz için, Teşekkürler


"EBRU İNCE REHBER ÖĞRETMEN VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları