Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:Prof. Dr. Orhan TORKUL Dersin Yardımcıları:Arş. Gör. İhsan Hakan SELVİ Arş. Gör. Mehmet TAŞ 4. Hafta.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:Prof. Dr. Orhan TORKUL Dersin Yardımcıları:Arş. Gör. İhsan Hakan SELVİ Arş. Gör. Mehmet TAŞ 4. Hafta."— Sunum transkripti:

1 ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:Prof. Dr. Orhan TORKUL Dersin Yardımcıları:Arş. Gör. İhsan Hakan SELVİ Arş. Gör. Mehmet TAŞ 4. Hafta Ders Notu

2 Öğrenme Çıktıları  Dijital şirket, e-işletme kavramlarının tanımlanması  İnternet teknolojisinin değer ifadelerini ve iş modellerini nasıl değiştirdiğini analiz etmek  E-ticaret kavramının tanımlanması  E-ticaret uygulama şekillerinin ve modellerinin açıklanması  E-ticaretin iş hayatına, ekonomik ve sosyal yaşama olan etkilerini analiz etmek  Dijital girişim modellerinin meydana getirdiği fırsat ve tehditleri belirlemek

3 Dijital İşletme: E-İş ve E-Ticaret BÖLÜM 4

4 Giriş  Günümüzde teknoloji alanındaki gelişmeler çeşitli dijital girişimleri de beraberinde getirmiştir.  Dünya çapındaki bilgisayarların internet aracılığıyla birbirine bağlanması, işletmelerin mallarını tanıtmasından satmasına, bankacılık uygulamalarına, ithalattan ihracata kadar tüm alanları çok önemli bir şekilde etkilemektedir.  E-işletme, e-ticaret, e-devlet vb. dijital girişimler özellikle internet, intranet ve ekstranet aracılığıyla uygulama fırsatı bulmuşlardır.  Dijital girişimler hızla artmaya devam etmekte ve yeni girişim modelleri ortaya konmaktadır.

5 Dijitalliğin Tanımı  Fransızca Digital sözcüğünün karşılığı olarak dilimize geçen Dijital sözcüğünün Türkçe karşılığı Sayısal’dır.  Dijitallik; on esaslı sayı sistemine ait sayıların makine diline çevrilerek, bilgisayar ve elektronik ortamda işlerin yürütülmesi ve kullanılmasıdır.  Dijitallik günlük yaşantımızda da yerini almış ve buna ilişkin dijital imza, dijital noter gibi kavramlar geliştirilmiştir.

6 Dijital Şirket Kavramı  Dijital şirket; işletmenin bütün müşterileri, satıcıları ve çalışanları ile olan önemli ilişkilerini baştan aşağı dijital ortamda sağlayan, şirket varlıklarını dijital yöntem ve araçlar aracılığıyla yöneten bir örgüttür.  Temel iş süreci, şirketin birçok örgütle dijital ağlar aracılığıyla bağlantısını başarılı bir şekilde sağlar.  Yeni ürünlerin geliştirilmesi, üretilmesi, siparişlerin alınması, çalışanlara iş verilmesi iş sürecine örnek olarak verilebilir.  Entelektüel sermaye, temel beceriler, finans ve insan kaynakları gibi temel şirket varlıkları dijital araçlar aracılığıyla yönetilir.

7 Elektronik İşletme (E-İşletme)  Elektronik pazar; çok sayıda satıcıyı ve alıcıyı bilgi, mal, hizmet ve ödeme değiş tokuşu için birbirine bağlayarak bütünleştiren bir bilgi sistemidir. Alım ve satım işlemleri dijital teknoloji aracılığıyla yapılmaktadır.  Elektronik işletme; işletmenin faaliyetleriyle ilgili olarak kullanılan tüm bilgisayarların birbirine bağlanmasından ve özel bilgi ağından oluşan bir sistemdir.  Bu yerel ağ ile, işletmelerin bütün birimlerinin ürettiği bilgileri, elektronik bir hızla, ortak olarak kullanmak mümkündür.  E-iş sonucunda bir para akışı olmayabilir. E-ticarette ise elektronik ortamda para kazanacak aktiviteler bulunmaktadır.

8 Elektronik Ticaret (E-Ticaret)  E-ticaret; bilgisayar ağları aracılığıyla ürünlerin üretilmesi, tanıtımının, satışının, ödemesinin ve dağıtımının yapılmasıdır.  OECD’ye göre e-ticaret aşağıdaki eylemleri kapsayan bir süreç olarak tanımlanmaktadır:  Ticaret öncesi firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi, firmaların elektronik ortamda buluşması,  Ödeme sürecinin yerine getirilmesi,  Taahhüdün yerine getirilmesi, mal veya hizmetin müşteriye teslimi,  Satış sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin edilmesi.

9 E-Ticaret Uygulama Şekilleri  Piyasaya tanıtma faaliyetleri  Satıcı pazar araştırması, ürün planlaması, ürünün reklamı, alıcının en iyi ürünü tespit edebilmesi  Sözleşme akdi ile ilgili faaliyetler  Alıcı önceden belirlenmiş ücret ve ödeme şartları ile sipariş verebilir, satıcı sipariş doğrultusunda işlemlere başlayabilir  Malın alıcıya teslimini sağlayan lojistik işlemler konusunda iki taraf arasındaki haberleşme  Ödemenin yapılması ile ilgili faaliyetler  İşlemle bağlantılı kamu mercilerinin katılmasını gerektiren faaliyetler

10 E-Ticaret Uygulama Örnekleri  Perakende ve Toptan Satışlar  Gerçek Zamanlı Bilgi Sağlanması  Danışmanlık Hizmetlerinin Sağlanması  Video Konferans Hizmetleri  Mali Hizmetlerin Sağlanması  Elektronik Yer Ayırtma İşlemi  Web TV ve İsteğe Bağlı Video İmkanı

11 E-Ticaret Modelleri  İşletmeler Arası E-Ticaret: business-to-business (B2B), ör: Compaq şirketinin internet üzerinden bayilik ağı  İşletme İle Tüketici Arasındaki E-Ticaret: business-to- consumer (B2C), ör: kitapyurdu.com üzerinden alışveriş  Tüketici İle Tüketici Arasındaki E-Ticaret: consumer-to- consumer (C2C), ör: gittigidiyor.com üzerinden satış yapmak  İşletme İle Devlet Kurumları Arasında E-Ticaret: business-to- government (B2G), ör: sosyal güvenlik kayıt işlemleri  Bireyler İle Devlet Kurumları Arasında E-Ticaret: peer-to- government (P2G), ör: pasaport başvurusu  Birey ile Birey Arasındaki E-Ticaret: peer-to-peer (P2P), ör: limewire, bearshare

12 E-Ticaretin İş Hayatında Etkilediği Faaliyetler  Pazarlama, satış, promosyon  Ön satış, taşeronluk, tedarik  Finansman ve sigorta  Ticari işlemler: sipariş, teslimat, ödeme  Servis ve bakım  Ortak ürün geliştirme ve çalışma  Kamu ve özel hizmetleri kullanma  Kamu ile ilgili işlemler: vergi, gümrük vb.  Lojistik  Kamu alımları, ihaleler  Muhasebe  Elektronik ortamdaki ürünlerin otomatik ticareti  Anlaşmazlıkların çözümü

13 E-Ticaretin Ekonomik ve Sosyal Yaşama Etkileri  İşletmeler arası rekabet artışı  İşletmelerde genel maliyetlerde düşüş  Tüketici açısından ürün seçeneklerindeki artış  Aracısızlaşma ve yeni aracılar  7 gün 24 saat açık işletme  Verimli ve etkin çalışma  Firmanın iş organizasyonu ve modellerinde değişim  Şeffaflık ve açıklık  Tüketicinin pazar gücünde artış  Pazar gücünün tüketiciye geçmesi  Fiyatlarda düşüş  Hızlılık

14 Dijital Girişim Modellerinin Meydana Getirdiği Fırsat ve Tehditler  İşlem maliyetlerinde parasal tasarruf  Mal ve hizmetlerin tesliminde zaman tasarrufu  Satın alma sistemlerini birleştirme  Sipariş işlemlerinde ve bürokraside azalma  Müşteriler ve ortaklar arasında yakınlaşma  Büyük ve küçük tedarikçiler  Stok ve envanter sistemlerine etkisi  Güven, güvenlik, gizlilik  Organizasyonel değişim  Yatırımın boşa gitmesi  Vergileme sorunu  Tüketicilerin korunması sorunu  Yargısal sorunlar  Entelektüel sermayenin korunmasıyla ilgili sorunlar  Yasadışı yayınlarla ilgili sorunlar  Altyapı sorunları  Standardizasyon sorunları FırsatlarTehditler


"ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:Prof. Dr. Orhan TORKUL Dersin Yardımcıları:Arş. Gör. İhsan Hakan SELVİ Arş. Gör. Mehmet TAŞ 4. Hafta." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları