Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR…. Hayatınızda yeni bir sayfa açılıyor. Bu başlangıç hem onun hem de sizlerin hayatında yepyeni bir dönemin başlangıcı.... 2 Rehberlik.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR…. Hayatınızda yeni bir sayfa açılıyor. Bu başlangıç hem onun hem de sizlerin hayatında yepyeni bir dönemin başlangıcı.... 2 Rehberlik."— Sunum transkripti:

1 ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR…

2 Hayatınızda yeni bir sayfa açılıyor. Bu başlangıç hem onun hem de sizlerin hayatında yepyeni bir dönemin başlangıcı Rehberlik Servisi

3 Bu yeni ortam çocuklarımız için neler ifade ediyor? Yeni ve farklı arkadaşlar, Öğretmenler, Yeni bir fiziksel çevre, Yeni kurallar, onları bekleyen sorumluluklar (örneğin, sabah vaktinde kalkıp hazırlanmak, okula yetişmek vb.). 3 Rehberlik Servisi

4 Okulun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkisi 4 Rehberlik Servisi

5 Aileden sonra okul, çocuğun toplumsallaşma kurumu niteliğini taşır. Çocuk okula başladığında çevresinde uyulması gereken kurallarla, özümlenmesi beklenen bilgileri bulur. Eğer birlikte yaşamaya yatkın ve okul olgunluğundaysa uyumda zorluk çekmez. Sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklere katılır. Kendisini kolaylıkla ifade eder. 5 Rehberlik Servisi

6 Tam tersine kişilik özelliği ya da ailenin yanlış tutumu sonucu, toplu yaşama, birlikte çalışma ve oynamaya yatkın değilse, okula uyumda zorlanır. Çocuğun okul içindeki sıkıntısı, çoğunlukla çeşitli davranış bozuklukları şeklinde kendini gösterir. 6 Rehberlik Servisi

7 Ç OCUĞUNUZU O KUL S TRESINDEN K URTARıN “Okul” çocuklarda strese yol açabilir. Okul stresinin en temel nedenlerinin başında; Okul hakkındaki belirsizlikler ve bilgisizlikler gelmektedir. Daha önce daha küçük bir sosyal çevrede bulunan çocuklar okula başlama konunda isteksizlik ve stres yaşayabilir.Bu bakımdan önce bilgisizlikler ve belirsizlikler giderilmeye çalışılmalıdır. 7 Rehberlik Servisi

8 H ER Ş EY İ N B AŞı A NLAYıŞ Anne babalar çocuklarına karşı anlayışlı olmalıdır: - “Bebek misin sen, kocaman adam oldun, korkacak ne var?” gibi bastırıcı yöntemlerden uzak durulmalıdır. Bu yaklaşım sorunları çözmez, bastırır. Bastırılan bir sorun da sonradan daha büyük bir sorun şekilde karşımıza tekrar çıkar. 8 Rehberlik Servisi

9 Ç OCUĞU “O KUL ” LA K ORKUTMAYıN Hata yaptıklarında onları okul veya öğretmenle korkutursak, çocuğun öğretmenden ve okuldan soğumasına sebep oluruz. Okul ceza verilen bir yer olarak gösterilmemelidir. Okul hakkındaki abartılı yorumlardan kaçınılmalı, çocuklara: Okul, sınıf, öğretmen, müdür, ders, sınıf arkadaşı ve okul arkadaşı gibi kavramlar konusunda gerçekçi bilgiler verilmelidir. 9 Rehberlik Servisi

10 O KULU S EVMESINI S AĞLAYıN … Çocuğun okulda kullanacağı kırtasiye malzemelerini seçmesine izin verilmelidir. Böylece çocuk okul ile ilgili güzel duygular hissedecek, psikolojik olarak kendisini okula hazırlayacaktır. 10 Rehberlik Servisi

11 OKUL KORKUSU VE NEDENLERİ Rehberlik Servisi 11

12 Çocuklar okula başladıkları ilk günlerde anne babadan ayrılmaya ağlayarak, onların kucaklarından inmeyerek, onların gitmelerine engel olmaya çalışarak, arkalarından ağlayarak, üstünü değiştirmeyi reddederek dolaysız tepkiler verir. Arkadaş gruplarına girmeme, içe kapanma ve depresif bir duruma girme veya mide bulantısı, altını ıslatma gibi kaygının vücutta görüldüğü dolaylı tepkiler gösterebilirler. 12 Rehberlik Servisi

13 Okul korkusu ne şekilde ortaya çıkmış olursa olsun, kaynağı genellikle anneden ya da anne yerine geçen kişiden ayrılma korkusudur. Okul korkusu olan çocukların bulunduğu ailelerde genellikle aile bireyleri birbirine çok bağlı ya da bağımlıdırlar. Çocuk anne ve babasının yokluğunda kendisine bir şey olacağından, anne ya da babasına bir şey olacağından korkmakta ya da kendisini terk edip gideceklerinden korkmaktadır. 13 Rehberlik Servisi

14 Okul korkusu geliştiren çocuklar genellikle başarı kaygısı olan, uslu, uyumlu, aşırı onay bekleyen çocuklardır. Evde baş gösteren herhangi bir problem de okul fobisini başlatabilir. (Ailede hastalık, ailede sosyo- ekonomik bir kriz, kardeş doğumu, taşınma, bir kayıp, okul veya öğretmen değişikliği vb.) 14 Rehberlik Servisi

15 Okul Korkusunu Yenmesi İçin Çocuğunuza Nasıl Yardımcı Olabilirsiniz ? 15 Rehberlik Servisi

16 B AŞLANGıÇ AŞAMASıNDA YANıNDA VE GÜVENDE OLACAĞı HISSETTIRILMELIDIR. Aksi halde çocuk, annesinin onu bırakıp gideceği, yalnız kalacağı duygusunu yaşar. Bu duygu uyum sürecine zarar verir. “Okula gideceksin, sen artık büyüdün” ifadesi bazı çocuklarda endişe yaratabiliyor. Bu nedenle okul kelimesinden çok “oyun oynanılan yer” ifadelerinin kullanılması daha yararlıdır. 16 Rehberlik Servisi

17 A YRıLMA SÜRECINE ; ÇOCUK KADAR ANNE DE HAZıR OLMALıDıR. Anne endişelerini hissettirdiği ve çocuktan aşama aşama uzaklaşmadığı sürece çocuğun okula uyumu zorlaşacaktır. Eğer çocuk anneye çok fazla bağlıysa, anne duygusal olarak hazır değilse alıştırma aşamasında bir başkası görev almalıdır. 17 Rehberlik Servisi

18 Ö ĞRETMEN İ HAKKıNDA KONUŞUN Evde öğretmenin ismi ve okulda yapılan aktiviteler hatırlatılabilir. Sınıfta öğrenci sayısının fazla olması nedeniyle onunla her zaman bire bir ilgilenemeyebileceğini, bunun öğretmeninin onu sevmediği anlamına gelmediğini anlatın. Her türlü sorununu öğretmeni ile paylaşabileceğini söyleyin. Çocuğun yanında öğretmen ve okul hakkında olumsuz konuşmaktan kaçının. 18 Rehberlik Servisi

19 Çocuğunuzun okula devamı konusunda ısrar edin: Ailenin kararlı, ebeveynlerin tutarlı olması ve okulla uyum içerisinde çalışması çok önemlidir. Okula devam çocuğunuzun okul korkusunda yaşadığı fizyolojik belirtilerin azalmasına yardımcı olur. Önceleri okul sabahları güç olabilir. Çocuğunuza kendisini nasıl hissettiğini sormayın bu durum çocuğunuza şikayet etmek için fırsat ve cesaret verecektir. Çocuğunuzu gözleyin, eğer ev içinde dolaşabiliyor ve çok rahatsız görünmüyorsa okula da gidebilecektir. 19 Rehberlik Servisi

20 U YUM S ÜRECI Uyum sürecinde; birkaç hafta süren huysuzluk ve uykusuzluk dönemleri yaşanabilir. Anneye bağımlılık artabilir. İştah azalabilir ve uyku düzeni bozulabilir. Gece korkulu rüyalar görülebilir. Bu davranışlar oldukça doğal tepkilerdir. Çocuk uyum sağlamaya başladıkça ortadan kalkacağından, endişelenilmemelidir. Her çocuğun okula uyum süresi birbirinden farklıdır. Bu nedenle başka çocuklarla asla kıyaslanmamalıdır. Bu süreç çocuğun kişilik yapısına ve ailenin yetiştirme biçimine göre değişebilmektedir. 20 Rehberlik Servisi

21 Çocuğunuzla Okul Korkusu Hakkında Konuşun: Okul korkusu hakkında çocuğunuzu suçlamayın ya da küçümsemeyin. Bu durumun bir çok çocuk tarafından yaşanabildiğini ve zaman içinde kendisini mutlaka daha iyi hissedeceğini anlatın. Çocuğunuzu tam olarak neyin mutsuz ettiğini öğrenmeye çalışın. 21 Rehberlik Servisi

22 Çocuğunuzun Akranları İle Zaman Geçirmesine Yardımcı olun: 22 Rehberlik Servisi Böyle durumlarda çocuğunuzu akranları ile vakit geçirmesi için teşvik edin. Çocuğunuzu çeşitli aktivitelere göndermek, arkadaşlarını evinize davet etmek, çocuğunuza yardımcı olacaktır.

23 Aileler okulun açıldığı ilk birkaç gün çocuğu okula bizzat götürebilir. Ancak bunda da aşırı korumacı bir tavır takınmamalıdır. 23 Rehberlik Servisi

24 Okul öncesi dönem; bir çocuğun gelişiminde çok önemli bir yer tutmaktadır. Bu nedenle başarılamamış her uyum süreci çocuğun gelişimine zarar verecektir. Bu dönemde çocuğa anlayış ve sabır gösterilmelidir. Zorlama biçimindeki davranışlar çocuğun duygusal gelişimine ve psikolojisine zarar verir. Gerektiği her durumda uzman yardımı almaktan kaçınılmamalıdır. 24 Rehberlik Servisi

25 Hikaye ) İyi niyetli ve yardımsever bir kişi, bir gün doğada gezerken, kozasından çıkmaya çabalayan bir kelebek görür.. Kelebek kozanın lifleri arasından sıyrılmaya çabalıyordu. Yardım sever kişi, hemen kelebeğin imdadına koşar, dikkatlice kozanın liflerini sıyırır, kozayı aralayıp kelebeğin fazla çabalamadan kozadan çıkmasını sağlar. Ancak kelebek kozadan kolaylıkla çıktıysa da, biraz çırpınır ama uçamaz. Çünkü yardımsever kişinin farkında olmadan göz ardı ettiği gerçek şudur: Kanatlar ancak kozadan çıkma çabalarıyla güçlenir ve uçuşa hazırlanır. Kelebek kendini kurtarma çabalarıyla aslında kaslarını geliştirmekte, kendini ayakta tutacak, güçlü kılacak, uçmaya hazırlayacak hareketleri çabalarıyla öğrenmekteydi. Yardım sever kişi onun işini kolaylaştırdığını düşünerek aslında kelebeğin güçlenmesine engel olmuştu. Ne yazık ki o Kelebek hiçbir zaman özgürlüğü tanımadı, hiçbir zaman gerçekten yaşayamadı. İşte gerçek sevgi de çocuklarımızın kanatları olmamaktır, “onun iyiliği için” deyip onların başarması gereken görevleri yapmak yerine yaşına uygun görev ve sorumluluklar vererek başarması için destekleyerek böylece kanatlarının güçlenmesini sağlamaktır aslında ) 25 Rehberlik Servisi

26 TE Ş EKKÜRLER Semra PEKDAĞ Psikolojik Danışman 26 Rehberlik Servisi


"ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR…. Hayatınızda yeni bir sayfa açılıyor. Bu başlangıç hem onun hem de sizlerin hayatında yepyeni bir dönemin başlangıcı.... 2 Rehberlik." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları