Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI. İçerik  Çocuk Tanımı  Çocuk İstismarı  Çocuk İhmali  Çocuk İstismar ve ihmal Çeşitleri  Çocuk İstismar ve ihmali Önlenmesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI. İçerik  Çocuk Tanımı  Çocuk İstismarı  Çocuk İhmali  Çocuk İstismar ve ihmal Çeşitleri  Çocuk İstismar ve ihmali Önlenmesi."— Sunum transkripti:

1 ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI

2 İçerik  Çocuk Tanımı  Çocuk İstismarı  Çocuk İhmali  Çocuk İstismar ve ihmal Çeşitleri  Çocuk İstismar ve ihmali Önlenmesi

3 YASALARA GÖRE; Daha genç bir yaşta yetişkin sayılma dışında, 18 yaşın altındaki her insan çocuk sayılır. ÇOCUK KİMDİR?

4 ÇOCUK İSTİSMARI NEDİR? Çocuklara karşı girişilen ve onların fiziksel, duygusal, zihinsel ve toplumsal gelişimlerini zedeleyen her türde eyleme çocuk istismarı denir.

5

6 Dünya sağlık örgütü çocuk istismarını "Bir yetişkin tarafından bilerek ya da bilmeyerek yapılan ve çocuğun sağlığını, fizik gelişimini, psikososyal gelişimini olumsuz yönde etkileyen davranışlar“ olarak tanımlamaktadır. Çocuk İstismarı;

7 Çocuğun; beslenme, barınma, korunma, gözetim, eğitim sağlık gibi temel gereksinimlerinin karşılanmamasına çocuk ihmali denir. ÇOCUK İHMALİ NEDİR?

8 Çocuk hastalıklarının ve ölümlerinin bir nedeni olarak, kurbanları açısından son derece yıkıcı sonuçlarıyla ve sonraki nesiller için bile kalıcı izler bırakan özellikleriyle de önemli bir sosyal sorundur. Çocuk İstismar ve İhmali

9 Neden Önemli Tüm çocuk nüfusunun % 1-2 si ihmal % i istismar 1995'te ABD'de çocuk rapor edilmiş Acil servislere başvuran ► 15 y ↓ çocuklar arasında 2.7/1000 ► Pediyatrik travmaların %10’u, ► 3 yaş altı ekstremite kırıklarının %25-50’i, ► 2 yaş altında kafa travmasına bağlı KİK’ın %25’i

10 İngiltere'de Haftada dört çocuk ölümü, 4 y ↓ her 1/1000 fiziksel istismara uğramakta Toplum içindeki gerçek sıklığın %10 SIK BİR SORUN

11  Çocuk istismar - ihmalinin tanımlanmamasından,  Hukuk karşısında ispatlanma güçlüğünden,  İspatlanan durumlarda çocuğun daha sonraki yaşamından istismar - ihmalden korunmasını sağlayacak düzenleme ve kurum yetersizliğinden kaynaklanmaktadır. SORUN;

12 İstismar ve ihmali birbirinden ayıran en önemli özellik; İSTİSMAR İHMAL AKTİF PASİF Bir Eylem

13 o Aile yapısı ve özellikleri o Çocukların özellikleri o Yaşanılan çevrenin özellikleri ÇOCUK İSTİSMAR VE İHMALİNDE ROL OYNAYAN FAKTÖRLER

14  Kişilik yapısı  Madde bağımlılığı  Çocukluklarında kendilerine kötü davranış  Genç deneyimsiz anne baba olma Aile Yapısı ve Özellikleri İstismara uğrayan çocukların %70’i istismar eden ebeveynler olmaktadır.

15  Aile içi şiddet  Ailede fiziksel, ruhsal hastalık  Düşük sosyo-ekonomik düzey  Çocuktan, gerçekçi olmayan beklenti  Üvey ebeveyn varlığı

16  İstenmeyen gebelik sonucu doğma  Evlat edinilmiş çocuk olma  İstenilmeyen cinsiyette olma  Çocuk sayısının çok olması  Fiziksel, mental yada davranış olarak farklı çocuk olma Çocukların Özellikleri

17  Oturulan çevrenin beğenilmemesi  Kötü konut koşulları  Evlilik dışı ilişki  Tek ebeveyn  Boşanma  Ailenin sosyal yalnızlığı/izolasyonu Yaşanılan Çevrenin Özellikleri

18 Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar Çocuk İstismarı Çeşitleri

19  Fiziksel ihmal  Cinsel ihmal  Duygusal ihmal Çocuk İhmalinin Çeşitleri

20 Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar Çocuk İstismarı Çeşitleri

21 Fiziksel İstismar Çocukların onlara bakmakla yükümlü olan kişilerin elinde fiziksel açıdan zarar görmesi, bedensel bütünlüğünün bozulmasıdır.

22

23  Ülkemizde aile içinde, kurumlarda, toplumda çocuğun fiziksel, duygusal ve cinsel istismarının boyutlarını tam olarak yansıtan geniş çaplı araştırmalar yoktur. Sekiz ilde 4-12 yaşları arasında toplam çocukta fiziksel istismarın sıklığını saptamak amacıyla yapılan bir çalışmada kız çocuklarında % 34,6, erkeklerde ise % 32,5 oranında fiziksel istismar saptanmıştır Kaynak:

24 Fiziksel İstismar Uygulama Şekilleri Aletsiz Saldırılar: Tokat, yumruk, itip- kakma, tekme, sarsma ve çimdikleme... Aletli Saldırılar: Kemer, kayış, herhangi bir ev eşyası (telefon, tava, v.b.), hortum, sigara, ütü, sıcak su ve sıcak yiyecekler...

25 Ülkemizde; yapılan çalışmalarda çocukların %65.72’ sinin anne ya da babası tarafından, okullardaki çocukların ise % 50 – 75’ inin fiziksel istismara uğradıkları belirlenmiştir. Kaynak:

26 % 85’i 5 yaş ↓, Özellikle %41’i bir yaş altında, %85’i kafa travması sonucunda, Finlandiya, Almanya, Senegal’de 2 y ↓ ölümler sık görülmüştür. Kaynak: 2001, ABD Fiziksel istismara bağlı ölümleri araştırmak için yapılan araştırmada;

27 Bayan öğretmene hakaret ettiği gerekçesiyle okul müdürü tarafından dövüldüğü öne sürülen Kartal İmam Hatip Lisesi orta ikinci sınıf öğrencisi 14 yaşındaki G.Ç. önceki akşam Pendik’ te bir binanın yedinci katından atlayarak yaşamına son verdi. Okul idaresi olayla ilgili bilgi vermekten kaçınırken, talihsiz G.’ nin ailesi, müdür ve diğer sorumlular hakkında savcılığa suç duyurusunda bulunduklarını söylediler. ÖRNEK OLAY: 1 Kaynak:

28 Üç yaşındaki kızı Semanur’u döve döve öldürmek suçundan tutuklanan Battal ŞENGÜL’ ün, iki çocuğuna sürekli işkence yaptığı ortaya çıktı. Kardeşinin ölümünün farkında olmayan ve hala uyuduğunu sanan 7 yaşındaki abla G., “Babam beni ve kardeşimi her gün dövüyordu” dedi. 7 yaşındaki abla G. yaşadıklarını şöyle anlattı: ÖRNEK OLAY: 2

29 “Hortumla sırtımıza vurup kollarımızdan ve ayaklarımızdan tavana asıyordu. Bazen de kazana soğuk su doldurup içine sokuyordu. Ben okula gidince kurtuluyordum, ama kardeşim hep evde kalıyordu. Üvey annemiz Menşure de babama yardım ediyordu.” Küçük Semanur’ un cenazesi dün annesi Fatma ŞENGÜL tarafından Adli Tıp’ tan alınarak toprağa verilirken, Battal ŞENGÜL hakkında müebbet hapis istemiyle dava açıldı. Kaynak:

30 Ankara Hacı Bayram İlköğretim Okulu Fen Bilgisi Öğretmeni M.G. Ders sırasında gevezelik yapan öğrencilerini uyardı. Konuşmaya devam eden dört öğrencisini döven öğretmen, H.T.’ yi tokatlamak istedi. Bunu engelleyen öğrenci, cebinden çıkardığı bıçakla öğretmenini üç yerinden bıçakladı. Yaralanan öğretmen hastaneye kaldırıldı. Gözaltına alınan eli bıçaklı öğrenci “üstüme gelince dayanamadım ve bıçakladım” dedi. Kaynak: ÖRNEK OLAY: 3

31 Vatan Gazetesi 12 Nisan 2008 Cumartesi Muğla'nın Milas ilçesinde 6 yaşındaki kıza işkence yaptıkları iddia edilen anne ile annenin birlikte yaşadığı kişi gözaltına alındı. Bunu Yapan Anne Olamaz! 6 yaşındaki çocuğun vücudunda sigara söndürdüler. Anne ve sevgilisi gözaltında

32 Yaralanma ile gelen her çocukta  Fiziksel istismar olasılığı akla getirilmelidir  Şüphe duyulduğunda dikkatli öykü alınmalı  Fiziksel muayene yapılmalı  Rutin radyolojik tetkik ve kan sayımı yapılmalıdır. Fiziksel İstismarda Tanı

33  Hastaneye başvurmada açıklanamayan gecikme,  Çelişkili İfadeler  Tek tek verilen ebeveyn öykülerindeki farklılık,  Fiziksel bulgulara uymayan anamnez Anamnezde; 1

34  Çocuğun yaş ve gelişme durumu ile uyumsuz öykü,  Çocuğun kardeşinin suçlandığı yaralanmalar,  Ebeveynde veya bakıcılarda düşmanca davranışlar.  Çocuğun ana-babayı suçlaması Anamnezde; 2

35  Yakın ilişki kurmakta güçlük çekerler.Yoğun öfke ve istismar içeren ilişkiler kurabilirler.  Okul başarısında düşüklük  Madde kullanımı, hiperaktivite, kaygı durumları  Saldırgan suça yönelik davranışlar, karşı gelme bozukluğu, intihar eğilimleri yüksektir. Fiziksel İstismara Uğrayan Çocuklar ve Klinik Özellikleri

36 o Uyku bozuklukları, uykuya dalmada güçlük o Önceden sevdiği aktivitelere karşı isteksizlik o Olayı hatırlatan her uyaran karşısında yoğun sıkıntı, korku duyma Fiziksel İstismara Uğrayan Çocuklarda Psikolojik Belirtiler

37 a) Yanıklar  Haşlanma yanıklar 4 yaş altı çocuklarda görülür. Fizik Muayenede;

38  Haşlanma yanıklarında yanık yüzey düzgün, derinliği fazla ve sıçrama izleri yoktur.

39

40  Sıcak ütü, sigara yanıkları 1-3 yaş çocuklarda daha sıktır. Yanığın şekli yakan cismin şekline benzer. Sigara yanıklarında benzer büyüklükte yuvarlak izler görülür.

41

42

43  b) Kırıklar; özellikle 3 yaş altı çocuklarda görülür.

44

45  c) Kafa Travmaları; en sık ölüm nedenidir.1-7 aylık bebeklerde daha sık görülür.

46 Kırık diş Göz yaralanması Ağız yaralanması

47 d) Karın Yaralanmaları; hırpalanmış çocuklarda ikinci sırada ölüm nedenidir.Karın yaralanmalarında genelde deride morluklar saptanmaz ancak organ zedelenmesi olmaktadır.

48

49 Isırık izi

50

51 Sağlık personeli;  Bir ebeveynin çocuğuna zarar verebileceğini düşünemeyebilir.  Bir aile içi meseleye karışmak istemeyebilir.  Yeterli eğitim almamıştır. Fiziksel İstismar Olguları Neden Atlanmaktadır?

52 Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar Çocuk İstismarı Çeşitleri

53  Bir yetişkinin bir çocuğa, cinsel doyum sağlamak amacıyla yaklaşması ve onu kullanmasıdır. Cinsel İstismar

54 Yetişkinlerin cinsel doyum için çocukla ilişki kurması, para için fuhuş ve pornografiye yöneltmesidir. (UNICEF) Cinsel İstismar

55 İstanbul’da yaş arasındaki 840 lise öğrencisi (326 erkek, 513 kız) ile yapılan araştırmada: %16.’i ihmal, %16‘sı duygusal istismar, %13.5‘i fiziksel istismar ve %11‘i cinsel istismar (ensest dahil) belirtmişlerdir (Zoroğlu ve ark 2001) İstanbul’da sınıf yaklaşık 2000 kız öğrencinin katıldığı başka bir çalışmada, %1.8 oranında ensest, %11’i çocukken özel bölgelerine istemedikleri bir şekilde dokunulduğundan, % 5’i ise cinsel ilişkiye zorlandıklarını belirtmişlerdir. (Alikaşifoğlu ve ark. 2000)

56  Unutkanlık  Yaşına uygun olmayan cinsel davranışlarda bulunmama, cinsel davranışlarda artma  Oyuncak ve arkadaşlarıyla cinsel içerikli oyunlar oynama  Bazı durumlarda yakın temastan, dokunmaktan kaçınma ve yoğun korku duyma. Cinsel İstismarda Psikolojik Belirtiler

57 Cinsel İstismar Olgularında Muayene Süreci; Çocuk ile görüşülür. Aile ile görüşülür. Fizik muayene yapılır. (Materyal toplama) Laboratuvar incelemeleri yapılır. Ruhsal muayene yapılır.

58  Gözlem yapılmalı  Anamnez alınmalı  Fizik muayene yapılmalı Cinsel İstismarı Saptamak için;

59 Çocuğun ana-baba ve diğer kişilerle ilişkileri gözlemlenir. Çocuğa yönlendirici sorular sorulmalı, Örnek: seni kim incitti. gibi Ailede daha önce yaşanan benzeri olaylar sorgulanmalı. Çocuğun ağzından çıkan bilgiler kaydedilir ve sürekli tekrar ettirilir. Anamnezde;

60  Ailenin izni ve mahkeme kararı olmadıkça yapılmamalı  Koopere olmayan direnen çocuğun muayenesi ertelenmeli  Muayenede mümkün olduğu kadar az kişi olmalı mahremiyeti korunmalı Fizik Muayene;

61  Çocuğa güven verilmeli  Çocuğun annesi aksi gerekmedikçe çocuğun yanında olmalı, adolesan çağındakilere annesini yanında isteyip istemediği sorulur. Fizik Muayene;

62

63

64 ENSEST  Cinsel istismarın önemli bir alt grubu  Anne, baba, üvey baba, annenin erkek arkadaşı ebeveyn rolünü üstlenen kişi  Aile içinde saklanma eğilimi, kronik olması ve kurbanın durumu içselleştirmesi gibi nedenlerle tanınması daha güç

65 Ensest için risk faktörleri ise;  Alkolik baba, annenin hasta olması veya evi terk etmesi  Yetişkinlerin çocukla aynı odayı ya da yatağı paylaşmaları  Kız çocuklarının babalarından ayrı yaşamaları  Aile bireylerinde görülen psikiyatrik bozukluklar,  Annenin gece çalışmak zorunda olması nedeni ile çocuklara baba ya da üvey babanın bakması,  yaşlarında ve kız çocuk olmak  Anne veya babanın ya da her ikisinin ailesinde daha önce ensest ilişkinin varlığı,  İktidarsızlık ve psikopati şeklinde sıralanabilir

66 ÖRNEK OLAY:1 Denizli İşitme Engelliler Okulu’ unda yatılı okuyan 8 yaşındaki sağır ve dilsiz M.Ş. tecavüze uğradı. İğrenç olay kızına bir haftalık izin alıp Aydın’ a götürmeye gelen babasının, dolapta kanlı iç çamaşırı bulmasıyla ortaya çıktı. Doktor raporunda küçük kıza tecavüz edildiği öğrenildi. Yönetici ve öğretmenlerin sorgulanmaları sürüyor. Kaynak:

67 Manisa İmam Hatip Lisesi pansiyonundaki erkek öğrencilere tecavüz iddiası ile ilgili dava karara bağlandı. Belletmen T.Y’ nin, iki yıl önce 11 öğrenciyle cinsel ilişkiye girdiği öne sürüldü. Öğrencilerden A.A ve H.A.’ ya tecavüz ettiği gerekçesiyle açılan davada 21 yıl hapsi istenen T.Y üç ay tutuklu kaldıktan sonra tahliye edildi. Kaynak: ÖRNEK OLAY:2

68  Karakol  Cumhuriyet Savcılığı  Baro’nun Kadın ve Çocuk Hakları Komisyonu  SHÇEK’ na bağlı İl Sosyal Hizmet Müdürlükleri Cinsel İstismar Olgularında Başvurulacak Yerler;

69 CİNSEL İSTİSMARIN ÖNLENMESİ Çocukların Eğitimi Çocuğun yaşına uygun cinsel bilgiyi alması Bedenini tanıması ve özel bölgelerini öğrenmesi Çocuğun bedenine dokundurtmama hakkı olduğunu bilmesi İyi ve kötü dokunuşu ayırabilmesi İstemediği şekilde kendisine dokunulması durumunda bunu güvendiği bir erişkin ile paylaşması Cinsel İstismarın Önlenmesi

70  Öğretmen ve Ebeveynlerin Eğitimi  Alana Özgü Merkezlerin geliştirilmesi (Ankara Barosu Çocukları Kurulu) (Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği) (Çocuk İstismarını ve İhmalini Önleme Derneği) (Türkiye Çocuklara Yeniden Özgürlük Vakfı) (Gündem Çocuk) (Uluslarası Çocuk Merkezi)

71 Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar Çocuk İstismarı Çeşitleri

72 Çocuk ve gençlerin kendilerini olumsuz etkileyen tutum ve davranışlara maruz kalarak veya gereksinimleri olan ilgi ve sevgiden yoksun bırakılarak psikolojik hasara uğratılmasıdır. DUYGUSAL İSTİSMAR

73  Çocuğun nitelik, kapasite ve arzularının kötülenmesi,  Sosyal ilişki ve kaynaklardan yoksun bırakılması,  Çocuğun sürekli olarak insan üstü güçlerle korkutulması,  Çocuktan yaşına ve gücüne uygun olmayan taleplerde bulunulması,  Çocuğun, terk etme ile tehdit edilmesi,  Çocuğun topluma aykırı düşen çocuk bakım yöntemleri ile yetiştirilmesidir. (UNICEF) Duygusal İstismar

74 o Reddetme o Aşağılama o Yalnız bırakma o İzole etme o Korkutma Duygusal İstismara Neden Olan Davranışlar:1

75 o Yıldırma veya tehdit etme o Suça yöneltme o Kendi çıkarlarına kullanma o Duygusal gereksinimlerini karşılamama o Vaktinden önce yetişkin rolü verme Duygusal İstismara Neden Olan Davranışlar:2

76 İnsidans % Sözel ve duygusal cezalandırmaŞiliMısırHindistanFilipinlerABD Bağırmak Ad takma Küfür etme351_b024 Konuşmayı reddetme Evden dışarı atma ile tehtid50_b266 Terk etme ile tehtid _b Kötülük yapma ile tehtid _b Çocuğu eve kilitleme ile tehtid21_b12_b test, _b: Soru sorulmamış Annelerce ifade edilen ilk 6 ayda bebeklerine verdikleri sözel, duygusal cezaların tiplerine göre insidans hızı 2002 Kaynak: 05/CocukIstismariVeIhmali_BD.pdfhttp://halksagligi.med.ege.edu.tr/seminerler/2004-

77 Kadıköy Ataşehir İlköğretim Okulu son sınıf öğrencisi, S. D.’nin önceki gün müdür yardımcısı V.K.’nin herkesin içinde kendisine hakaret etmesini gururuna yediremeyerek intihar etmesinin ardında, okul yönetimi hakkında soruşturma başlatıldı. Küçükbakkalköy karakol amiri Başkomiser ile okula gelen okul yöneticileri, öğrenciler ve veliler tarafından protesto edilerek yuhalandı. Öğrencilere küfür ve hakaretler yağdıran Başkomiser, tepki gösteren velilerden 10’unu gözaltına aldırdı. Talihsiz kızın ailesi, intihardan sorumlu tuttuğu okul yönetiminden davacı oldu. Kaynak: ÖRNEK OLAY:1

78 Öğretmenin azarlamasını onuruna yediremeyerek okuduğu Özel Türk Lisesinin 6. katından kendisini boşluğa bırakan Ortaokul 2. sınıf öğrencisi 14 yaşındaki B.Y. Yaşama döndü. Yaklaşık 1 ay önce gözünü kırpmadan boşluğa bıraktığı bedeninde sayısız kırıklar oluşan genç kıza, okulda tesadüfen bulunan bir doktor veli müdahale etmişti. Kaynak: ÖRNEK OLAY:2

79  Büyümede yavaşlama,durma,gerileme  Konuşma bozuklukları  Uyku bozuklukları  Zihinsel veya duygusal gelişme geriliği Duygusal İstismarda Belirti ve Bulgular

80  Psikosomatik şikayetler(bulantı,karın ağrısı, baş ağrısı vb.)  Enürezis, enkoprezis  Oyun isteğinin olmaması  Parmak emme,yalan söyleme Duygusal İstismarda Belirti ve Bulgular

81 4-12 Yaş arası Çocukta Bazı Şehirlerdeki Çocuk İstismar Oranları İLLER YÜZDE AFYON13,9 ANKARA23,1 AĞRI27,8 GİRESUN30,0 TRABZON35,6 RİZE40,6 NEVŞEHİR41,9 MALATYA54,0 Kaynak:

82 Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar Çocuk İstismarı Çeşitleri

83  Çocuğun gelişimini engelleyici, haklarını ihlal edici işlerde ya da düşük ücretli iş gücü olarak çalışması ya da çalıştırılması ekonomik istismar olarak tanımlanmaktadır. EKONOMİK İSTİSMAR

84  Günümüz toplumlarının en önemli sorunlarından birisi de çocuk emeğinin istismar edilmesi ya da diğer bir deyişle çalışan çocuklar sorunudur

85  Milyonlarca çocuk, fiziksel, zihinsel, eğitsel, sosyal, duygusal, ve kültürel gelişimlerine zarar veren ve ulusal yasalarla uluslararası standartlara uygun olmayan koşullarda çalışmaktadır.

86  Ülkemizde 6 – 14 yaş grubunda ekonomik işlerde 1 milyon 8 bin çocuk çalıştırılmaktadır.  Çalışan çocukların %41’inin okula devam etmediğini belirtilmiştir. DİE 1994 yılı Çocuk Anketi sonuçlarına göre

87  2006 yılında 6-14 yaş grubunda , yaş grubunda da çalışan çocuk bulunmaktaydı. Başta kızlar olmak üzere yoğun ev işleri yapan çocuklar bu sayıya dahil değildir Türkiye’de Çocuklarının Durumu Raporu UNİCEF 2011 Çalışan çocuk sayısı zorunlu eğitim yılı süresinin uzaması nedeniyle düşmüştür. Bununla birlikte, çocuk işçiliğini ortadan kaldırmaya yönelik programların varlığına karşın pek çok çocuk halen, sokakta çalışma ve göçebe tarım işçiliği gibi çocuk işçiliğinin en kötü biçimlerinde çalışmaya devam ederek eğitimden yoksun kalmakta ve pek çok riskle karşı karşıya kalmaktadır.

88  Çalışan çocukların;  %77’si tarım  %10,7’si sanayi  %5,1’i ticaret  %7,2’si hizmetler sektöründe çalışmaktadır.

89  Çocukların %22,9’kız ve %77,1’i erkek çocuklardır.  Yapılan bu araştırma, çocukların %48,4’ünün okumak istediğini başka bir deyişle okumaya özlem duyduğunu ortaya koymaktadır. Çalışan çocukların eğitim durumları ise; %85,8’i ilkokulu bitirmiş ve %4, 6’sı ilkokulu terk etmiş ya da hiç okumamıştır.

90  Çalışan çocuk, yaşadığı bölgede yoksullaşan, o bölgede yaşama olanağı kalmadığı için göç eden; ama göç ettiği bölgede de aradığını bulamayan ailelerin çocuklarıdır.

91  Çalışma hayatının ortak risk ve tehlikeleri ile karşı karşıya kalmaktadır.

92 Çalışılan ortam ve yapılan işler genellikle çocuklara uygun değildir. Çocukların fiziksel ve ruhsal sağlığını tehdit eder niteliktedir.

93  Çocuklar; çocukluklarını yaşayacakları, eğitim görecekleri yaşlarda bu haklardan yoksun kalmakta ve ekonomik istismar ve sağlıksız koşullarda çalıştırılmaları nedeni ile sağlık sorunları yaşayabilmektedir.

94 903 bin Çİİ olgusundan 1321’i ölmüş Çİİ ölüm 1,8 /100 bin 1y ↓ yaralanma en sık, ölümlerin % 40.9 u 6y- ↓ % 84,4 Tip: İhmal % 35,6 Fİ % 26,3 İhmal-Fİ % 21,9 % 82,8 Anne babanın Çİİ ile, sadece anne %32,4 bulunmuştur. Kaynak: ABD’de 2001’de yapılan çalışmada Çocuk ihmal ve istismarı (Çİİ) ölüm oranları;

95 2007, Ankara Gazi Üniversitesinde çocuk istismarını araştırmak için yapılan çalışmada; 2001 yılından beri hastaneye başvuran 139 hasta istismar kuşkusu ile değerlendirilmiş, bunlardan 94 ü istismar tanısı almıştır. Bu olgulardan %60’ı cinsel istismar, %15’i fiziksel istismar, %12’si de ihmal olgularıdır. %10 olguda hem fiziksel hem cinsel istismar görülmüştür. Hastanede görülen istismar olgularının %57,4’ü, cinsel istismarların %59,3’ü, fiziksel istismarların ise %52,2’si kız çocuklardır. Tacizcilerin ise %81,9’u erkek olup, bu oran cinsel tacizde %98,2, fiziksel istismarda %57,1 olarak bulunmuştur. Kaynak:http://dergi.turkpediatrikurumu.org/pdf/pdf_TPA_2007_s_16-18.pdf

96 Türkiyedeki yılları arasındki istismar oranları Kaynak: imgrefurl=http://www.haberat.com/index.php%3Fhk%3D1097%26kk%3D26%26page%3Doku&h= 142&w=200&sz=9&hl=tr&start=6&tbnid=DayznEv8K8XfCM:&tbnh=74&tbnw

97 Türkiyedeki istismar türleri

98 2001, Çocuğu İstismardan Koruma ve Rehabilitasyon Derneği (ÇİKORED)’nin yaptığı çalışmalarda, okullarda fiziksel olarak cezalandırılan çocuk sıklığı %85 olarak bulunmuştur. Yapılan başka bir araştırmada ise istismara uğrama sıklığı %33, tokat atma, saç çekme sıklığı %25, sopa ile dövme sıklığı %14 olarak bulunmuştur. Kız çocuklarının %58’inin erkek çocuklarının ise %42’sinin cinsel istismara uğradığı görülmüştür. Kaynak: t1732.html?s=63f59654a638f0c69616fdfcd763c55a&t=1732

99  T.C.K. MADDE 278 HER VATANDAŞ ÇOCUĞA KARŞI İŞLENMEKTE OLAN İSTİSMAR SUÇUNU BİLDİRMEKLE YÜKÜMLÜDÜR.

100 Suçu bildirmeme  Madde (1) İşlenmekte olan bir suçu yetkili makamlara bildirmeyen kişi, bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. T.C.K. MADDE 278

101 Kamu görevlisinin suçu bildirmemesi  Madde (1) Kamu adına soruşturma ve kovuşturmayı gerektiren bir suçun işlendiğini göreviyle bağlantılı olarak öğrenip de yetkili makamlara bildirimde bulunmayı ihmal eden veya bu hususta gecikme gösteren kamu görevlisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. T.C.K. MADDE 278

102  Fiziksel ihmal  Cinsel ihmal  Duygusal ihmal Çocuk İhmalinin Çeşitleri

103  Çocuğa yeterli besin, giyecek, barınak, tıbbi bakım, eğitim veya fiziksel olarak güvenli bir ortam hazırlanmamasıdır.  Çocuğa sosyal olarak mevcut kaynakların sağlanmaması, bunlardan yoksun bırakılmasıdır. FİZİKSEL İHMAL

104  Dengesiz ve yetersiz beslenme  Hijyenik bakımda yetersizlik  Hava durumuna uygun olmayan giyim  Diş sorunları Fiziksel İhmalde Belirti ve Bulgular

105 Beslenme yetersizliği yaşayanBesin desteği başlandıktan 3 ay 18 aylık çocuk beyni (BT)sonraki hali (BT) Unicef : The State of the World’s Children, New York, Unicef, 2001.

106  Aşılanmama yada eksik aşılanma  Sıkılgan ve pasif davranma  Parmak emme  Sorumluluk duygusu fazla olması

107  Fiziksel ihmal  Cinsel ihmal  Duygusal ihmal Çocuk İhmalinin Çeşitleri

108 CİNSEL İHMAL  Çocuğa verilmesi gereken cinsel eğitimin verilmemesi ise cinsel ihmal olarak nitelendirilmektedir.

109  Fiziksel ihmal  Cinsel ihmal  Duygusal ihmal Çocuk İhmalinin Çeşitleri

110 Çocuğun duygusal destek ve bakımın tam verilmemesi, yeterli ilgi ve sevgiden yoksun bırakılmasıdır. DUYGUSAL İHMAL

111  Çocukların özellikle ergenlik yıllarında destek ve denetimden uzak tutulması duygusal ihmaldir.  Anne babanın çocukla yeterince konuşmaması, oyun oynamaması, oyuncak almaması veya ailenin aşırı koruyucu olması da duygusal ihmaldir. Duygusal İhmal

112  Fiziksel hastalığı olmadığı halde boy uzunluğu veya vücut tartısının normalin altında olması  Beslenme bozuklukları, enürezis, uyku bozuklukları  Okul başarısında düşüklük  Tırnak yeme,intihar girişimleri  Gülümsemenin olmaması Duygusal İhmalde Belirti ve Bulgular

113 Birinci Önleme;  Toplumun bilgilendirilmesi  Ailelerin çocuk gelişimi ve psikolojisi konusunda bilinçlendirme  Kitle iletişim araçlarından yararlanma ÖNLEME

114 İkincil Önleme;  Çocuk istismar-ihmal vakaları erken saptanmalı  Riskli aileler ve çocuklara karşı önleyici eğitim programları düzenlenmeli  Ailelerle telefon bağlantıları kurulmalı  Okul öncesi ve günlük bakım veren kurumların sağlanması

115 Üçüncül Önleme;  Amaç çocuğun topluma kazandırılması ve tekrarın önlenmesidir.  Fiziksel ve ruhsal tedavi/rehabilitasyon programları yürütülmelidir.

116 1)http://encihan.googlepages.com/istismar.ppthttp://encihan.googlepages.com/istismar.ppt 1)http://halksagligi.med.ege.edu.tr/seminerler/200405/CocukIstismari VeIhmali_BD.pdfhttp://halksagligi.med.ege.edu.tr/seminerler/200405/CocukIstismari VeIhmali_BD.pdf 2)http://dergi.turkpediatrikurumu.org/pdf/pdf_TPA_2007_s_ pdfhttp://dergi.turkpediatrikurumu.org/pdf/pdf_TPA_2007_s_ pdf 3)www.istanbul.edu/adlitip/slaytlar/19.pptwww.istanbul.edu/adlitip/slaytlar/19.ppt 4)http://www.kadinlarkulubu.com/archive/cocuk-istismari-izmir-cocuk- istismari-arastirma-grubunun-onsekiz-aylik-deneyimi- t32591/index.htmlhttp://www.kadinlarkulubu.com/archive/cocuk-istismari-izmir-cocuk- istismari-arastirma-grubunun-onsekiz-aylik-deneyimi- t32591/index.html 5)http://images.google.com.tr/imgres?imgurl=http://img48.imageshack. us/img48/3609/fffgi7.jpg&imgrefurl=http://zenci.blogcu.com/ /&h=500&w=333&sz=48&hl=tr&start=3&tbnid=WCg4Xf2TEQiN7M: &tbnh=130&tbnw=87&prev=/images%3Fq%3D%25C3%25A7ocuk%2Bi stismar%25C4%25B1%2Bve%2Bihmali%26gbv%3D2%26hl%3Dtr%26s a%3DGhttp://images.google.com.tr/imgres?imgurl=http://img48.imageshack. us/img48/3609/fffgi7.jpg&imgrefurl=http://zenci.blogcu.com/ /&h=500&w=333&sz=48&hl=tr&start=3&tbnid=WCg4Xf2TEQiN7M: &tbnh=130&tbnw=87&prev=/images%3Fq%3D%25C3%25A7ocuk%2Bi stismar%25C4%25B1%2Bve%2Bihmali%26gbv%3D2%26hl%3Dtr%26s a%3DG KAYNAKLAR

117 7)http://images.google.com.tr/imgres?imgurl=http://www.haberat.com /haber_resimleri/1097.jpg&imgrefurl=http://www.haberat.com/inde x.php%3Fhk%3D1097%26kk%3D26%26page%3Doku&h=142&w=200 &sz=9&hl=tr&start=6&tbnid=DayznEv8K8XfCM:&tbnh=74&tbnwhttp://images.google.com.tr/imgres?imgurl=http://www.haberat.com /haber_resimleri/1097.jpg&imgrefurl=http://www.haberat.com/inde x.php%3Fhk%3D1097%26kk%3D26%26page%3Doku&h=142&w=200 &sz=9&hl=tr&start=6&tbnid=DayznEv8K8XfCM:&tbnh=74&tbnw 8)http://www.cocukistismarinionleme.org/index.php?cat=0&id=11http://www.cocukistismarinionleme.org/index.php?cat=0&id=11 9)http://www.bebegimveben.com/bebegim/buayaozel_alt15.asphttp://www.bebegimveben.com/bebegim/buayaozel_alt15.asp 10) 11) 0-6 Yaş Evde Çocuk Bakım ve Eğitim Elemanı Yetiştirme Kitabı KAYNAKLAR

118 TEŞEKKÜRLER


"ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI. İçerik  Çocuk Tanımı  Çocuk İstismarı  Çocuk İhmali  Çocuk İstismar ve ihmal Çeşitleri  Çocuk İstismar ve ihmali Önlenmesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları