Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SINAV KAYGISI. Kaygı nedir? ►KAYGI; Kişinin duygusal ya da fiziksel baskı altındayken gösterdiği bir tepkidir. ►Günlük hayatta kaygı yada anksiyete terimi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SINAV KAYGISI. Kaygı nedir? ►KAYGI; Kişinin duygusal ya da fiziksel baskı altındayken gösterdiği bir tepkidir. ►Günlük hayatta kaygı yada anksiyete terimi."— Sunum transkripti:

1 SINAV KAYGISI

2 Kaygı nedir? ►KAYGI; Kişinin duygusal ya da fiziksel baskı altındayken gösterdiği bir tepkidir. ►Günlük hayatta kaygı yada anksiyete terimi çoğu zaman korku, endişe ve huzursuzluk gibi kavramlarla ifade edilen bir durumu tanımlamaktadır. ►Kaygı korkuya benzer bir durum olmakla birlikte sorunun ya da kaynağın belirsizliği, şiddeti ve süresi bakımından korkudan farklılaşır.

3 KAYGI NEDİR? Kaygı yaşayan kişi kaygıyı kötü bir şey olacakmış endişesi ile huzursuzluk ve yorgunluk gibi belirtilerden, baş ağrısı nefes darlığı, terleme gibi yakınmalara kadar pek çok şekilde tanımlar.

4 KAYGININ İŞLEVİ ► Belirli sınırlar içinde kalmak koşuluyla evrensel ve normal bir duygu olarak kabul edilir. ►Kaygı, evrensel bir deneyimdir ve tehlike algısı tarafından harekete geçirilen “biyolojik uyarı sistemi” olarak görev yapar.

5 NORMAL-ANORMAL KAYGI ►Normal koşullarda kaygı bireyi, koruyucu bir tepki verme yönünde hazırlar. ►Kaygı, şiddeti ve süresi açısından tehlike olasılığı ile ya da yaşanan çatışmanın içeriği ve yoğunluğu ile orantılı değilse ya da çatışma yaşanmadan veya bir tehlike algılanmadan ortaya çıkıyorsa “normal dışı” olarak kabul edilebilir.

6 Amaç, kaygıyı tümüyle ortadan kaldırmak değil, kaygıya yenik düşmemek ve yaşanan kaygıyı belli bir düzeyde tutarak onu kendi yararımız için kullanmaktır. ►Normal düzeydeki bir kaygı kişiye, istek duyma, karar alma, alınan kararlar doğrultusunda enerji üretme ve bu enerjiyi kullanarak performansını yükseltme açısından yardımcı olur.

7 SINAV KAYGISI Kişinin sınav sonucunda elde edeceği akademik başarısızlığı genelleyerek bunun kişiliğinin başarısızlığı olarak algılamasından kaynaklanan, dolayısıyla öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili biçimde kullanılmasına engel olan yoğun kaygıdır.

8 Sınav kaygısı sınavın ilk yirmi dakikası içinde yoğun yaşanır, sınavın sonuna doğru belirtiler azalır.

9 Sınav Kaygısının Nedenleri Sınava yanlış anlamlar yüklemek Sınav başarısızlığını kişiliğine mal etmek Öğrenilmiş çaresizlik Aile ve çevrenin yüksek başarı beklentisi Kendisini başkalarıyla kıyaslamak Sınavdaki başarıyı gelecekteki tek mutluluk kaynağı olarak görmek Sürekli olumsuz sonuçlar üzerinde düşünmek Mükemmeliyetçi aile tutumu

10 SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ Zihinsel Belirtiler Fiziksel Belirtiler Davranışsal Belirtiler Duygusal Belirtiler

11 ZİHİNSEL BELİRTİLER Felaket yorumları içeren tüm inanç ve düşünceler Yapamayacağım Başarısız olacağım Kötü not alacağım Rezil olacağım Ailemi hayal kırıklığına uğratacağım” gibi

12 FİZYOLOJİK BELİRTİLER Çarpıntılar, düzensiz kalp atışları, Düzensiz solunum Ellerde titreme, vücutta ateş basması hissi Baş dönmesi, baş ağrısı, Mide ağrısı, kasılmalar, Bayılma, beyni boşalmış hisleri, Kas yorgunlukları, uyuşma, Terleme,titreme, Bağırsak hareketlerinde değişiklik.(Kabızlık, ishal) Konsantrasyon bozuklukları, Yeme alışkanlıklarında değişiklik, Uyku alışkanlıklarında değişiklik, kabus görme,

13 DUYGUSAL BELİRTİLER Korku (hata yapma, bildiklerini unutma korkusu), Gerginlik, Sinirlilik, Karamsarlık, Dair yaşanan endişe), Panik, kontrolünü yitirme hissi, Çaresizlik, Güvensizlik, Heyecan, Endişe (sürenin yetmeyeceğine, gelecekte olacağı tahmin edilen olumsuz durumlara Yetersizlik duyguları (diğerlerinden farklı olduğunu, daha zayıf ve beceriksiz olduğunu düşünme)

14 DAVRANIŞSAL BELİRTİLER Kaçma (ders çalışmayı bırakma, sınavı yarıda bırakma) Kaçınma (ders çalışmayı erteleme, sınava girmeme) Aşırı Hareketli Ya Da Donuk Olma Zaman kullanımında düzensizlik Çatışmacı ve Tahammülsüz Durum Depresyon Ağır ve Genelleşmiş Kaygı Bozuklukları Takıntılar Uyku Bozuklukları

15 NE ZAMAN ENDİŞELENELİM?

16 KALP ATIŞLARINIZ HIZLANIYOR MU? SOLUNUMUNUZ DÜZENSİZLEŞİYOR MU? TERLİYOR YA DA TİTRİYOR MUSUNUZ? ELLERİNİZ TİTRİYOR, VÜCUDUNUZA ATEŞ BASIYOR MU? KASLARINIZDA YORGUNLUK VE YA UYUŞMA VAR MI? RENGİNİZ SOLUKLAŞIYOR, GÖZBEBEKLERİNİZ BÜYÜYOR MU? BAŞ AĞRISI, UYKUDA GÜÇLÜK, KABUSLAR YAŞIYOR MUSUNUZ?

17 BUNLARI YAŞIYOR MUYUZ?

18  Dikkat Toplayamama  Endişe,  Korku  Huzursuzluk,  Öfke,  Ümitsizlik  Gergin Ve Mutsuz Ruh Hali

19  Öğrendiklerini Hatırlamada Güçlük  Yeni Öğrenmelerde Sorun Yaşama  Düşünmede Ve Algılamada Zorlanma

20  Ders Çalışmayı Sürekli Erteleme  Erteleme davranışı nedenleri başarısızlık korkusu karar verme güçlüğü tembellik ve risk alma davranışı  Ders Çalışmak İstememe  Ders Çalıştığın Halde Konuları Anlamama

21 Felaket Yorumları İçeren Düşünceler Bizi etkileyen aslında olaylar değil olaylara bakış açımız, yorumlarımız, inançlarımız ve kalıp düşüncelerimizdir! Performans ile ilgili olumsuz beklentiler: özellikle önceki sınavlardaki durum hatırlanır ve kaygı daha da artar. “Bu sınavda başarılı olamayacağım” “İyi değilim, yetersizim, aptal olmalıyım” gibi

22 Fizyolojik tepkiler ile ilgili olumsuz beklentiler: “Ellerim titreyecek, karnım ağrıyacak” “Gözüm kararacak, midem bulanacak, soğuk soğuk terleyeceğim” Var olan fizyolojik tepkilerin yanlış yorumlanması “Ellerim titriyor, ben ne yapacağım şimdi?” “Kafam uyuşuyor, kesin beynimde tümör var, zaten okuduklarımı da anlamıyorum, evet, var bende bir şey!”

23 Başkaları ile ilgili olumsuz beklentiler: kendini başkaları ile karşılaştırma, başkaları ne der kaygısı “Herkes benden yüksek not alacak” Olası sonuçlara dair olumsuz beklentiler “Eğer bu sınavdan yüksek bir not alamazsam, sınavdan geçemezsem, okuldan atılırım, bu her şeyin sonu olur” gibi

24 Duygularımı kontrol altına alabilirim. Sınavlarda çok heyecanlanıyorum. Önemli bölümlere öncelik vererek çalışırsam onlardan puan alabilirim. Bu kadar konuyu aklımda tutamam İyi bir planlama yaparsam yetiştirebilirim Çok fazla konu var, zamanım yetmeyecek Çalışırsam başarılı olabilirimBu sınavda başarılı olamam YARARLI DÜŞÜNCELER YARARSIZ DÜŞÜNCELER

25 SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞA ÇIKILABİLİR?

26 SINAV ÖNCESİ

27 Sınava son anda hazırlanılmamalıdır Sınav davranışları önceden belirlenmelidir Sınavdan önce iyi uyunmalı veya dinlenilmelidir İyi ve doğru beslenilmelidir Olumsuz düşünce ve inançlar sorgulanmalıdır Fizyolojik belirtilere dikkat edilerek, azaltılmaya çalışılmalı Kaygı bastırılmaya değil kabul edilmeye ve tanınmaya çalışılmalıdır

28 Sınava son anda hazırlanılmamalıdır Sınavdan önce bir çalışma programı yapmak ve buna uymaya çalışmak, sınava zamanında ve yeterince hazırlanmak kaygıyla baş etmede en önemli adım olacaktır. Ayrıca sınavdan önce mutlaka tekrar yapılmalıdır. Tekrarlama da son ana bırakılmamalıdır. Tekrar için yeterli süre ayrılmalıdır. Son dakikada göz atmaktan kaçınılmalıdır. Son dakika göz atmak kafa karıştırabilir.

29 Sınav davranışları önceden belirlenmelidir Örneğin doğruluğundan emin olunan ve tekrar kontrol edilmesi gereken sorular için bir işaret sistemi geliştirilmelidir Sınavdan önce iyi uyunmalı veya dinlenilmelidir Yorgunluk, dikkati toplamayı güçleştirir ve dolayısıyla hata yapma olasılığı artar.

30 İyi ve doğru beslenilmelidir Protein, su, vitaminler kaygıyı dengeler. Bu yiyeceklerin tüketimi arttırılmalıdır. Ayrıca, özellikle sınav günleri yemek alışkanlıklarının dışına çıkılmamalıdır!!!

31 Eğer sınav öncesi, sınav sırası veya sonrasında, başa çıkılamayan bir kaygı duygusu yaşanıyorsa, kişi, düşünce tarzına ve kendi ile nasıl bir diyaloga girdiğine dikkat etmelidir. Düşünce ve inançlar, geleceğe yönelik olumsuz beklentiler içeriyor mu? Peki bunlar ne derece gerçekçi? Olumsuz Düşünce ve inançlar sorgulanmalıdır

32 Gerçekçi ve akılcı olmayan düşünce ve inançlar, gerçekçi ve akılcı düşünce ve inançlarla değiştirilmelidir. Bunu yaparken kişi kendi ile başkalarını karşılaştırmak yerine, o anki performansınıdaha önceki performansları ile ve o zamanki koşullar ile değerlendirmelidir.

33 SINAV ESNASINDA

34 Olumsuz düşüncelerinizi aklınızdan çıkartın. Duygu ve düşüncelerinizin kontrolünün sizde olduğunuzu unutmayın. Yönergeleri dikkatlice okuyun ve soruları gözden geçirin. Zamanı nasıl kullandığınıza, hangi sorulardan başlayıp daha sonra hangilerini cevaplayacağınıza karar verin.

35 Yapabileceğiniz sorulardan başlamak sizi motive eder, kaygınızı azaltır. Soruları dikkatli okuyun. Yapamadığınız sorulara işaret koyup atlayın, soruları bitirince yapamadığınız sorulara tekrar dönün. Yorulduğunuzda birkaç dakika arkanıza yaslanın, derin nefes alarak dinlenin.

36 Zaman zaman duruşunuzu, oturma pozisyonunuzu değiştirmek sizi rahatlatır. Sınav sırasında “daha çok çalışmalıydım” diye değil, “şu anda ne yapabilirim” diye düşünün.

37 SINAV SONRASINDA Dinlenin. Sınavınız nasıl geçerse geçsin kendinizi ödüllendirin. Hoşlandığınız, zevk aldığınız şeyler yapın. Sınavdan sonra başarısız olduğunuz yerleri saptayın, eksiklerinizi ve yanlışlarınızı görün. Sonraki sınav için çalışmanız gereken konuları belirleyin.

38 Kaygıyla Başa Çıkmada Alternatif Yöntemler

39 Nefes Egzersizleri: Doğru nefes vücudu rahatlatır, gevşemeyi sağlar. Vücutta daha fazla oksijen yakılmasından dolayı, öğrenme sırasında beyinde meydana gelen protein bağlarının kurulmasını sağlar. Oksijenin vücudun en uç noktasına gitmesini ve stresin ortadan kalkmasını ya da azalmasını sağlar. Doğru nefes almayı öğrenmek içi bir el göğsün, bir el midenin üstüne konur. bu nereden nefes aldığınızı anlamanıza yardımcı olacaktır. Yavaş ve sakince burundan nefes alıp verin. Nefes alıp verirken göğsünüz değil de mideniz inip kalkıyorsa diyafram nefesi alıyorsunuz demektir.

40 1 2 TUT 1 2 BOŞALT DOLDUR TUT BOŞALT NEFES EGZERSİZLERİ

41 Gevşeme Egzersizleri Gevşeme, bedendeki gerilimden sistematik bir şekilde kurtulmaktır. Bu egzersizlerin amacı bedenin neresinde gerilim yaşandığının farkına varıp bu kasların nasıl gevşetileceğini öğrenmektir. Gevşemenin öğrenilmesi bedenin kendi kendine çalışan sistemlerini kontrol etme imkanı verir. Gevşeme egzersizleri ile vücudumuzdaki tüm kaslarımız ( el, omuz, kollar, boyun, alın, kaşlar, gözler, dil ve boğaz, dudak, göğüs, mide, kalça ve bacak) üzerindeki gerginliğin, kendi kontrolümüzle gevşemesi sağlanmaktadır.

42 Nefes alırken içinizden 1,2,3,4’e (dört sn) kadar sayarak ciğerlerinizin tamamını doldurun.(Bu arada sağ elinizin aşağı doğru, sol elinizin de yukarı doğru kalktığını hissedin.) Sonra 1,2 (iki sn) sayacak kadar durun. Ve sonra da 1,2,3,4,5,6’ya (altı sn) kadar sayarak nefesinizi boşaltın. İki (1,2)saniye durun ve gene nefes alma egzersizine devam edin kez nefes aldıktan sonra bir - iki dakika dinlenin. Soluk alırken içinize rahatlığın, huzurun, mutluluğun dolduğunu hayal edin ve bu durumun kan gibi vücudunuzun her köşesine ulaştığını düşleyin. Soluk verirken ise stresin ve onu oluşturan etkenlerin soluğunuzla birlikte vücudunuzdan dışarı atıldığını düşleyin.

43 SINAVDAN ÖNCE GENEL TAVSİYELER:  Bir bölüme başlamadan önce o bölümü hızla gözden geçiriniz. Böylece, testin yapısındaki ve soru sayısındaki değişikliğe karşı uyanık olmanızı ve kendinizi değişikliklere karşı yeniden düzenlemeyi sağlamış olursunuz.  Cevap kağıdına işaretleme yaparken kaydırma yapmamaya dikkat ediniz.  Sınava en iyi bildiğiniz testten başlayınız.  Tamamen sınava konsantre olmaya çalışınız.  Soruları cevaplarken hız ve doğruluk açısından bir denge sağlayınız. Çok hızlı çalışıp hata yapmaktan veya aşırı dikkatli davranarak bir soru üzerinde gereğinden daha uzun bir süre durmaktan kaçınınız. Soru çözümünde akılcı davranınız.

44  Eğer zihninizin sınavdan koptuğunu fark eder veya hissederseniz (aynı satırı veya soruyu anlamadan tekrar tekrar okursanız, camdan bakıyorsanız vb.) birkaç saniye için zihninizi dinlendirmeye ihtiyacınız var demektir. Kaleminizi bırakın, gözlerinizi kapatın, alnınızı ve şakaklarınızı ovarak veya sizi rahatlatacak başka bir dinlenme egzersizi yaparak 15 saniye gibi bir süreyi bu amaçla kullanınız.  Süreyi son saniyesine kadar kullanınız.  Giriş sınavında zamana karşı yarışılacaktır. Zaman baskısı soruların güçlük derecesini yükseltecektir.  İki seçenek arasında doğru cevap olması açısından bir fark göremiyorsanız tahminde bulununuz. Yapacağınız ilk tahminin daha isabetli olacağını ve tahmininizi değiştirmenin zaman kaybına sebep olacağını dikkate alınız.

45  Testleri çözerken yöneltme sorusunu (soru kökünü) iyi okuyunuz. Neyin sorulduğunu tam olarak anlamadan doğru cevabı aramaya çalışmak sonuçta sizi yanılgıya düşürebilir.  Bazen soru kökü “olamaz”, “değildir”, “yanlıştır”, “olmamalıdır”, gibi olumsuz ifadeler taşıyabilir. Zihin hep olumlu soru türlerine şartlandığı için, sorudaki olumsuz ifade gözden kaçabilir. Bu yanlışı yapmamaya çok dikkat etmelisiniz.  Doğru seçeneği buldum diyerek diğer seçenekleri okumadan geçmeyiniz.  Bir soruyu belirli bir süre geçtiği halde çözemiyorsanız soru üzerinde uğraşmayı bırakınız. Bölümdeki diğer sorularında aynı puan değerine sahip olduğunu düşünerek bu sorulara yöneliniz.  Zamanı çok iyi değerlendirmeniz gerektiğini unutmayarak temponuzu ayarlayınız. Ancak sürekli zamanı kontrol ederek zamanla aşırı ilgilenmeyiniz.

46 ARAŞTIRMA SONUÇLARI Galassi, Freerson ve Sharer (1981) sınav kaygısının oluşumuna katkısı olan özellikleri ortaya koymak için yaptıkları araştırmada sınav kaygı düzeyinin %7.9 olumlu düşünceler, %35.25 olumsuz düşünceler, %29.3 bedensel heyecanlanma, %28.34 sübjektif rahatsızlık, %1.4 not tahmininden etkilendiğini saptamışlardır (Akt., Cülen, 1993). Başarır (1990), öğrencilerin sınav kaygısı düzeyi, durumluk kaygı düzeyi, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkileri incelemiştir. Araştırma 267 öğrenci üzerinde her iki cinsiyetten ve fen lisesi ile meslek lisesine başvuran öğrenciler üzerinde yapılmış ve bulgulara göre; 1-Sınav başarısının akademik başarı ile, sınav kaygısı düzeyinin de durumluluk kaygı düzeyi ile olumlu yönde ilişkili olduğu gözlenmiştir. Buna karşılık, sınav başarısı ile durumluk kaygı düzeyi ve sınav kaygısı düzeyi arasında, ayrıca akademik başarı ile durumluk kaygı düzeyi ve sınav kaygısı düzeyi arasında olumsuz yönde ilişki bulunmuştur. 2-Düşük sınav kaygısı yaşayan öğrencilerin sınavlarda ortalama olarak, yüksek sınav kaygısı yaşayan öğrencilere oranla daha başarılı oldukları bulunmuştur. 3-Yüksek ve düşük sınav kaygısı yaşayan öğrencilerin ortalama akademik başarıları arasında, sınav kaygısı düşük olanların lehine anlamlı fark bulunmuştur.


"SINAV KAYGISI. Kaygı nedir? ►KAYGI; Kişinin duygusal ya da fiziksel baskı altındayken gösterdiği bir tepkidir. ►Günlük hayatta kaygı yada anksiyete terimi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları