Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İLETİŞİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İLETİŞİM."— Sunum transkripti:

1 İLETİŞİM

2 İletişim Nedir? İletişim: Duygu, düşünce ya da bilgilerin bireyler, gruplar ve toplumlar arasında akla gelebilecek her türlü yolla (söz, yazı, görüntü, hareketler vb.) karşılıklı olarak aktarılmasıdır.

3 İletişim aynı zamanda; *Ne söyleyeceğimizi bilmek,
*Bunu ne zaman söylemenin daha uygun olacağına ve nerede söylemenin doğru olduğuna karar vermek, *En iyi nasıl söyleneceğini düşünmek, *Akıcı bir dille ve karşımızdaki kişiyle göz kontağı kurarak konuşabilmektir.

4 İletişim iki kişi arasındaki mesaj alışverişidir
*İletişim iki kişi arasındaki mesaj alışverişidir. Alışveriş iki yönlüdür. *Her konuşma iletişim değildir.Örneğin; Akranların önerilerini emir şeklinde söylemesi karşı tarafın mesajı almasını engeller ve bu durumda bir iletişimden bahsedemeyiz.

5 İLETİŞİMİN AMACI: ANLAŞILMAKTIR
*Gerçek bir iletişim içinde, konuşulanları anlama ve düşünülenleri söyleme vardır. İLETİŞİMİN AMACI: ANLAŞILMAKTIR

6 İLETİŞİM YÖNTEMLERİ SÖZSÜZ İLETİŞİM SÖZLÜ İLETİŞİM
*Kullanılan sözcükler *vücut dili, *Yaratılan ses tonu ve vurgular *mimikler *Konuşma anındaki ses iniş çıkışları *jestler SÖZSÜZ İLETİŞİM SÖZLÜ İLETİŞİM

7 İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI
Yargılamamak ve eleştirmemek Konuşulanları yarıda kesmemek Çok fazla konuşmamak Kişiler hakkında yorum yapmamak Anlatılanlara gülmemek; insanları utandırmamak Dinlerken başka şeyler yapmamak Saldırgan tavırlar takınmamak Kişileri karar vermeye,yorum yapmaya zorlamamak Duyguları gizlemeye çalışmamak Savunmaya geçmemek ve sadece dinlemek. Birisi ağlamaya başladığında tedirgin olmama Zıtlaşmamak ve tartışmamak

8 İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI
Yumuşak bir dille ve acele etmeden konuşmak Göz teması kurmak Gerçekçi ve belirli önerilerde bulunmak. Yüzyüze konuşmak, gerekirse yanına oturmak Daha iyi anlamak için sorular sormak Dikkatli bir şekilde dinlemek ve dinlediğinizi davranışınızla belli etmek. Açık uçlu sorular sormak Basit ve anlaşılır bir dil kullanmak Geribildirim vermek Etkileşime önem vermek uygun olduğunda kişiye dokunmak ve sarılmak Yeri ve zamanı uygun olduğunda şaka yapmak ve gülümsemek. Empatik sabırlı ve kabul edici olmak

9 AKRANLARDA İLETİŞİMİ ENGELLEYEN ETMENLER

10 1.EMİR VERME VE YÖNELTME:
“yapman gerekir, yapacaksın,yapmak zorundasın” gibi emir cümlelerini içerir.

11 2-UYARMA,TEHDİT ETME: ‘’Bak Ahmet seni uyarıyorum’’ ‘’Zeynepten uzak dur,yoksa… bireyin isteklerine saygı duyulmadığı mesajını verir.

12 3-ÖĞÜT VERME, ÇÖZÜM GETİRME,FİKİR VERME:
“Ben olsam…, ‘’ ‘’neden yapmıyorsun…’’, ‘’bence…’’, ‘’sana şunu önereceğim” “Ödevlerini yetiştiremiyorsun, ben olsam daha planlı çalışırdım.” “Bence daha çok test çözmelisin.” “Yarın sınavın var, neden gidip ders çalışmıyorsun?”

13 4-MANTIK YOLUYLA İNANDIRMA, TARTIŞMA: “İşte bu nedenle hatalısın.”
“Olay gösteriyor ki ” “Sınav sonuçların kötü, bu gidişle üniversiteyi kazanamayacaksın.” “Ben onları biliyorum anlatmana gerek yok.” “Zeynep, hep kendi bildiklerini yapıyorsun tecrübelerimden yararlanmıyor olman kötü.”

14 5-YARGILAMA, ELEŞTİRİ VE SUÇLAMA:
“Zaten sen tembelsin.” “Hiç olgun düşünmüyorsun.” “Çok sakarsın.” Bu iletiler genç üzerinde, diğerlerinden daha fazla olumsuz etki yapar. Gencin benlik saygısını düşürür, kendisini değersiz ve yetersiz görmesine neden olur.

15 “Sınavdan 1 aldığına şaşırmadım, zaten hiç ders çalışmayan birisin.”

16 6-AD TAKMA GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRME: “Hadi bakalım Süperman”
“Koca bebek” “Hadi bakalım Süperman” “Sivri zekalı.” Bu iletileri alan genç; kendisini değersiz görebilir ve sevilmediği kanısına kapılabilir. Genellikle karşılık verme davranışında bulunur.

17 “Hippi gibi giyiniyorsun.” “Bana tembel diyene bakın.”
“Hey, bana bak, sivri zekalı!..”

18 7-YORUMLAMA,TANI KOYMA:
“Senin derdin ne biliyor musun?” “Herhalde çok yorgunsun.” “Aslında sen öyle demek istemiyorsun.” Bu gibi iletiler ise; genç için tedirgin edici olabilir ve başarısızlık duygusu uyandırabilir.

19 “Neden?” “Kim?” “Sen ne yaptın?” “Nasıl?”
8-İNCELEMEK,ARAŞTIRMAK,SORUŞTURMAK: “Neden?” “Kim?” “Sen ne yaptın?” “Nasıl?” gibi iletiler; “Hayır” deme, kaçamak yanıtlar verme ve yalan söyleme eğilimi oluşturabilir; çünkü bu soruların yanıtları, akranın arkadaşlarına anlatmak istemediği durumları içerebilir.

20 9-KONUYU SAPTIRMAK, OYALAMAK:
“......Oturacağına yapsana.....” Böyle iletiler, akranın asıl sorunundan uzaklaşmasına yol açabilir, kendisinin ciddiye alınmadığını, reddedildiğini ya da ona saygı duyulmadığını düşünmesine yol açabilir.

21 “Televizyondaki saçma sapan
programları izleyeceğine dersini çalışsan daha iyi olmaz mı” “Bu müzikle kulak zarını patlatmaktan hoşlanıyor musun?”

22 Yeni arkadaşlıklar kurabilmemiz için iletişimin temel araçlarını ;
Yeni girdiğimiz ortamlarda,kişileri tanımadığımız için kendimizi bir yabancı gibi hissedebiliriz. Yeni arkadaşlıklar kurabilmemiz için iletişimin temel araçlarını ; Merhaba,nasılsın? gülümseme,tebesüm …gibi davranışlar sergilememiz süreci daha kolay geçirmemizi sağlar.

23 İLETİŞİMİN EN İYİ YÖNTEMİ:DİNLEME
İletişimi sürdürebilmenin en iyi yöntemi dinlemeyi öğrenmektir. DİNLEME Pasif Dinleme (Sessizlik) Benimsediğini Gösteren Davranışlarla Dinleme Kapı Aralayıcı Mesajlar Etkin Dinleme (Katılımlı Dinleme)

24 1-PASİF DİNLEME (SESSİZLİK):
Sürekli konuşan sizseniz, gencin kendisini tedirgin eden şeyi anlatması zordur. Pasif dinlemede: *“Duygularını duymak istiyorum.” *“Duygularını kabul ediyorum.” *“Benimle paylaşmak istediğin konuda vereceğin karara güveniyorum.”gibi güçlü iletiler vardır.

25 SENİ DUYUYORUM DEVAM ET!
Yarı dinleme yerine... ALİ BANA YUMRUK ATTI BABA BENİ DUYUYOR MUSUN! SENİ DUYUYORUM DEVAM ET! VE BEN DE ONA VURDUM. O DA BANA BİRKEZ DAHA VURDU. DİNLİYOR MUSUN BABA!...

26 *İletişime, kendini vererek değil de, sadece
KELİMESİ KELİMESİNE DİNLİYORUM. HAYIR DİNLEMİYORSUN!. AYNI ANDA HEM MAÇI İZLEYİP HEM DE SENİ DİNLEYEBİLİRİM. BOŞVER *İletişime, kendini vererek değil de, sadece dudaklarıyla katılan biriyle iletişim kurmaya çalışmak cesaret kırıcı olabilir.

27 Tüm dikkatinizi vererek dinleyin.
ALİ BANA YUMRUK ATTI VE..BABA BENİ DUYUYOR MUSUN? VE BEN DE ONA VURDUM. O DA BANA SERT VURDU. O ÇOK KÖTÜ BİR ÇOCUK.

28 duygularının anlaşıldığını hissettiren, sıcak bir sessizlik ortamıdır.
BİLİYOR MUSUN, BUNDAN SONRA HASAN’LA OYNAYACAĞIM. O KİMSEYE YUMRUK ATMIYOR. Dertlerinizi sizi gerçekten dinleyen birine anlatmak çok daha kolaydır. Bazen ebeveynin birşey söylemesine bile gerek yoktur. Çoğu kez bir çocuğun ihtiyacı olan tek şey, ona duygularının anlaşıldığını hissettiren, sıcak bir sessizlik ortamıdır.

29 4-ETKİN DİNLEME: *Etkin dinleme dinleyenin anlatılanı yalnız duyduğunu değil,aynı zamanda doğru olarak anladığını da gösterir. En sağlıklı iletişim yöntemi olarak kabul edilir.

30 Etkin dinlemede akran suskun, pasif değildir
*Etkin dinlemede akran suskun, pasif değildir.Tam tersine karşısındakinin duygu ve düşünceleriyle ilgili ve onları onaylayan bir görüntü içinde kendi başına düşünmesine yardım eden kişi rolündedir.

31 *Akranlarda iletişim esnasında göz kontağı önemlidir.
*Uzun süre dinlenmeyen akranlar savunmaya geçebilirler,işbirliğine yatkın olmazlar ve içedönebilirler.

32 “Dertli adamın kararsızlıklarla, dumanlarla dolu bir gönül evi vardır
“Dertli adamın kararsızlıklarla, dumanlarla dolu bir gönül evi vardır.Derdini dinlersen o eve bir pencere açmış olursun.” Mevlana

33 UNUTMAYIN; SORUNLARIMIZI ANCAK VE ANCAK İLETİŞİM ÇERÇEVESİNDE ÇÖZEBİLİRİZ.

34

35 Hayal edin. Önümüzde bir sürahi su var
Hayal edin. Önümüzde bir sürahi su var. Sadece üçte biri su ile dolu, üçte ikisi boş. İçindeki su acı, asitli, tuzlu, zehir gibi.. Siz bu suyun acılığını azaltmak istiyorsunuz. Suyun içinden asidi ve tuzu ayıracak cihazlara sahip değilsiniz. Ama yine de suyu tatlı yapmak istiyorsunuz. Ne yapardınız?

36 Cevap; Sürahinin üçte ikilik boş olan kısmına tatlı su ilave ederdik
Cevap; Sürahinin üçte ikilik boş olan kısmına tatlı su ilave ederdik. Daha çok tatlı su… Daha çok tatlı su… İnadına tatlı su…Aside, tuza, acı suya küfretmeden, sorumlu, suçlu aramadan devamlı tatlı su koymak… İŞTE FORMÜL BU!... Ne toplumsal yapıya, ne teknolojiye ne doğuya, ne batıya küfretmek sorunumuzu çözmeyecek.

37 Biz o sahip olduğumuz sürahinin içine daha fazla tatlı su koymanın yollarını bulmak zorundayız.
Ve bugün düne göre daha fazla tatlı suya ihtiyacımız var.

38 HAZIRLAYANLAR Özlem KAHVECİOĞLU Zehra YENİAY Münevver TUTAL
Meryem AÇIK


"İLETİŞİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları