Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 1 İletişim Kurmak 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 2 TEMEL İHTİYAÇ ÜÇGENİ YAPILANDIRMA YERLEŞTİRME KABUL Düzenleme, sınır,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 1 İletişim Kurmak 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 2 TEMEL İHTİYAÇ ÜÇGENİ YAPILANDIRMA YERLEŞTİRME KABUL Düzenleme, sınır,"— Sunum transkripti:

1

2 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 1 İletişim Kurmak

3 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 2 TEMEL İHTİYAÇ ÜÇGENİ YAPILANDIRMA YERLEŞTİRME KABUL Düzenleme, sınır, sorumluluk Diğerleri tarafından kabul edilmeyi sağlamak Kendimi diğeri karşısında bir yere yerleştirmek

4 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 3 Psikolojik Oyun Vakit Geçirme Geri Çekilme Etkinlik Ritüel İçtenlik ZAMANI YAPILANDIRMA

5 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 4 Geri Çekilme Bireyin zihinsel ya da fiziksel olarak uzaklaşması, kendine dönmesidir. Bütün insanlar geri çekilme ihtiyacı duyar. Ancak fazla geri çekilme sorun yaratabilir. Yaş dönemleri insanların geri çekilmeye en fazla ihtiyaç duyduğu zamanlardan biridir. Avantajı: Kişinin olayları düşünmesini, kendini değerlendirmesini, enerji toplamasını sağlar Kendinizin ve çocuğunuzun kendi kendine kalabilmesine ne kadar izin veriyorsunuz?

6 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 5 Ritüel: Günlük hayatta yaptığımız törensel davranışlar(merhaba, güle güle vb…) Kültür ve çevre ritüellerin oluşmasında ve uygulanmasında etkilidir. Ritüellere saygı göstermeyenler sorun yaşar. Ritüelleri yaşamak ihtiyaçtır. Avantajı: İlişkinin giriş anahtarlarıdır. İlişkinin başlamasını sağlar. Çocuğunuza, eşinize son zamanlarda ne kadar sıklıkla merhaba, nasılsın, günün nasıl geçti,afiyet olsun, eline sağlık, günaydın dediniz?

7 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 6 Vakit Geçirme: Yapılan günlük olağan konuşmalardır. Birlikte vakit geçirmek ve dinlemek ihtiyaçtır. Ortak konuları bulmak yakınlaşmayı sağlar. Bu süreç içinde karar alınmaz, derinlemesine analiz yapılmaz. Avantajı: vakit geçirme ilişkiyi geliştirmemize ve yeni insanlar tanımamıza yarar. Çocuğunuzla ve eşinizle son zamanlarda ne kadar sıklıkla birlikte vakit geçirmeyi planlayıp gerçekleştirdiniz?

8 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 7 Etkinlik : Her zaman bir amaca yöneliktir. Yapacak bir şeyi olmayanlar kendilerini değersiz hissederler. Etkinlik olmazsa kişi sorun yaşar. ( işsizler) Zevk alınan bir işte çalışmak son derece önemlidir. Avantajı: Etkinliklerin sonunda bir ödül elde edilir. Çocuğunuzla/eşinizle birlikte hangi işleri yapıyorsunuz? (tamirat, alışveriş, masa hazırlama,……)

9 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 8 Psikolojik Oyun Bireyin kendisinin ve başkalarının duygusal durumunu manipüle etmesidir. Başkasıyla yaşanan / yaşanacak durumla ilgili rahatsız(endişeli) olma halidir. Gelişim döneminde yaşadıkları ikilem ve kararsızlık çatışmalara yol açabilir. İsyan etme, karşı çıkma davranışları görülebilir. Psikolojik oyunlar ilişkileri zedeler. Avantajı: İlişkinin devamlılığını sağlar, başkaları tarafından fark edildiği duygusunu yaşatır.

10 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 9 İçtenlik : Açık ve dürüstçe kurulan ilişkidir. İletişimde bulunan kişiler içlerindeki düşünce ve duygularını olduğu gibi ifade ederler. Kimse diğerini yönetmeye çalışmaz. Olumsuz bile olsa herşey olduğu ifade edilir. Genelde yaşlılar ve çocuklar bunu çok iyi yapar. Büyüdükçe içtenlik kaybolur. Avantajı: Ergenle içten yaşanan iletişim onun ikilemlerini, korkularını güven duydukları bir yetişkinle konuşabilmelerini sağlayacaktır. Çocuğunuza yaşadığınız bir duyguyu açık ve samimi bir şekilde ne zaman paylaştınız?

11 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 10 TEMEL İHTİYAÇ ÜÇGENİ Herkes yaşadığı tüm ilişkilerde bu üç ihtiyacı karşılamak ister. Çocuklar ve ergenler de anne babalarıyla ilişkilerinde kabul edildiklerini, zamanlarını yapılandırdıklarında; ne zaman, kiminle ne yapacaklarını tanımladıklarında ve ilişkilerinde kendisinin ve diğerinin anlamını tanımladığında rahatlar.

12 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 11 Etkinlik 1 “Uzaylı Oyunu” uygulanır.

13 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 12 İletişimde bulunan kişiler doğru kanalı, şifreyi bulamadıklarında rahatsız olur ve anlaşılmamış hissederler. Doğru şifreyi bulmak iletişim için kanalın açılmasını sağlar. Şifreyi bulmak iki tarafın birbirini anlamasını sağlar. Günlük hayatta farklı şifrelere sahip insanlarla iletişim kurarız. Çocukların da iletişimde farklı şifreleri olması son derece doğaldır. Çocuklar farklı yaşlarda iletişime geçerken farklı şifrelere sahiptir. Bir başka deyişle çocukların yaşları büyüdükçe iletişime geçerken farklı yöntemler kullanmak işe yarayabilir.  7-11 yaşındaki çocuklarla iletişime geçerken dokunmak, yakın olmak genellikle işe yarar.  11 yaşından sonra ise her biri birey olarak dikkate alınmayı daha çok isterler.  Önemli bir nokta ise her çocuğun farklı şifreleri olabileceğini unutmamaktır. Çünkü her çocuk ve her genç her insan gibi özel olduğunun dikkate alınmasını ister.

14 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 13 Kişiler arası iletişimde insanlar zamanı yapılandırma ihtiyacını karşılamak isterler. Çocuklar ve anne babaları arasındaki ilişkide de zamanı yapılandırmak önemli bir ihtiyaçtır. Çocukla ve ergenle ilişkide zamanı yapılandırma basamaklarına uymak sağlıklı ve etkili bir iletişim oluşmasını sağlar. İletişime geçmeden uygun ritüeli geri çekilmede düşünmek, ritüelden sonra vakit geçirme aşamasında sohbet etmek, ardından etkinlik aşamasına geçmek, psikolojik oyuna girmemek ve içtenlik için zaman ayırmak sağlıklı bir ilişki oluşmasını sağlar. (bkz. Ek 2) Zamanı yapılandırma kabul iletileri alışverişini sağlar. Psikolojik oyun dışındaki zamanı yapılandırma türleri ilişkinin olumlu ve işlevsel sürmesini sağlar. İçtenlik en kaliteli ve yoğun tatmini sağlar. Anne baba çocuk ilişkisinde her yaş döneminde içtenliğin sağlanması önemlidir.

15 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 14 Benlik Durumlarının Yapısal Analizi ÖĞRENİLEN DÜŞÜNÜLEN HİSSEDİLEN EBEVEYN YA DA EBEVEYN FİGÜRLERİNDEN KOPYA EDİLEN DAVRANIŞLAR, DÜŞÜNCELER, DUYGULAR ÖĞRENİLEN DEĞERLER, NORMLAR, KURALLAR, YARGILAR ŞİMDİ VE BURADAKİ DURUMA UYGUN CEVAPLARI İÇEREN DAVRANIŞ, DÜŞÜNCE VE DUYGULAR GERÇEKLER, BİLGİLER, ŞİMDİ VE BURADA BİLGİNİN İŞLENİŞİ, GERÇEĞİ OLDUĞU GİBİ KABUL EDEN DÜŞÜNEN ÇOCUKLUKTAKİ DAVRANIŞ, DÜŞÜNCE VE DUYGULARIN TEKRARI BİYOLOJİK İHTİYAÇLAR DUYGULAR İSTEKLER İHTİYAÇLAR EBEVEYN YETİŞKİN ÇOCUK

16 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 15 Çocuk Benlik Durumu: Çocukluktaki davranışların, duyguların ve düşünceleri tekrar etmesidir. Bir başka deyişle 0-6 yaş arasındaki gibi düşünen, davranan ve hisseden tarafımızdır. Kişiliğin, biyolojik ihtiyaçlar, duygular, istekler, ihtiyaçların baskın olduğu yanıdır. Yetişkin Benlik Durumu: Şimdi ve buradaki duruma uygun cevapları içeren davranış, düşünce ve duygulardır. Kişiliğin gerçekler, bilgiler şimdi ve buradaki bilginin işlenişi, gerçeği olduğu gibi kabul eden, düşünen tarafıdır. Ebeveyn Benlik Durumu: Ebeveyn ya da ebeveyn figürlerinden, kopya edilen, davranışlar, düşünceler, duygulardır. Kişiliğin öğrenilmiş olan değerlerin, normların, kuralların ve yargıların bulunduğu bölümüdür.

17 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 16 Herkes 3 benlik durumuna sahiptir ve bunları kullanabilir. Kişilik gelişiminin sağlıklı olması için anne babanın çocukla ilişkisinde üç benlik durumunu göstermesi ve çocuğun üç benlik durumunu da göstermesine izin vermesi gerekir. Bir başka deyişle anne baba çocukla ilişkisinde düşüncelerini, duygularını ve koruyan ve destekleyen değerleri, kuralları göstermelidir. Aynı zamanda çocuğun duygularını, değerlerini ve düşüncelerini göstermesine izin vermeli ve desteklemelidir. Eğer çocuklar EBEVEYN ve YETİŞKİN benlik durumunu yeterince kullanamazsa “sorun çözme, karar alma, düşünme, sorumluluk alma” becerilerini geliştiremez.

18 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 17 ALIŞTIRMA Bu evde en geç 10:00’da kahvaltı edilmiş olmalı Çocuklarımla oyun oynamak çok hoşuma gidiyor Oğlumun doğum günü bu pazartesi Camdan sarkmanı istemiyorum, bu çok tehlikeli Çok üzgünüm Ne yaparsak bu çocuklara yaranamıyoruz Bu hafta aile toplantısını Salı akşamı yapacağız Bu konuda öneriniz var mı? 9. 9.Dur sen yapamazsın, ben çayını koyarım Hadi yemeğe gidelim.

19 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 18 ALIŞTIRMA Bu evde en geç 10:00’da kahvaltı edilmiş olmalı Çocuklarımla oyun oynamak çok hoşuma gidiyor Oğlumun doğum günü bu pazartesi Camdan sarkmanı istemiyorum, bu çok tehlikeli Çok üzgünüm Ne yaparsak bu çocuklara yaranamıyoruz Bu hafta aile toplantısını Salı akşamı yapacağız Bu konuda öneriniz var mı? 9. 9.Dur sen yapamazsın, ben çayını koyarım Hadi yemeğe gidelim. E Ç Y E Ç Ç E Y E Ç

20 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 19 BENLİK DURUMLARININ OLUMLU- OLUMSUZ KULLANIMI BENLİK DURUMU OLUMLU(UYGUN) KULLANIMI ( + ) OLUMSUZ(AŞIRI) KULLANIMI ( -) KURAL KOYAN EBEVEYN BESLEYEN EBEVEYN YETİŞKİN BOYUN EĞEN ÇOCUK İSYAN EDEN ÇOCUK ÖZGÜR ÇOCUK - Kuralları ve sınırları belirler - -Tehlikeden korur. - -Yapılandırma açlığını giderir. - Suçlayıcı ve zalim olabilir. - -Korku yaratabilir. - -Hatayı kabul etmez. - Destek ve izin verir. - - Sağlıklı yardım eder, güven verir. - - Teşvik ve takdir eder.. - Gelişmeyi engelleyebilir. - - Sahte yardım güveni zedeleyebilir. - - Bağımlı ilişki yaratabilir. - Bilgi alıp verir. - - Gerçekçi ve akılcı davranır. - - Tarafsız hareket eder.. - Sıkıcı ve renksiz olabilir. - - Duyguları gözardı edebilir. - - İlişki zorluğu yaşanabilir. - Nazik ve Uyumlu. - - Duygularını kontrol eder. - - Kurallara uyar.. - Sorumluluk alamaz. - - Hayır diyemez Sürekli yardım isteği yorabilir. - Uygun durumda karşı çıkmak iyidir - - Hayır diyebilme becerisine sahiptir. - - Durumu sorgulamaya yolaçabilir. - Karşı çıkmak için karşı çıkar. - - Çevredekileri öfkelendirebilir. - - İlişki sorunu yaşayabilir.. - Doğal ve samimidir. - - Yaratıcı ve meraklıdır. - - Enerjisi yüksektir. - Kuralları tanımayabilir. - - Bencil olabilir. - - Sınırsız olması tehlike yaratabilir..

21 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 20 SÖZSÜZ İLETİŞİM SÖZLÜ İLETİŞİM Kişiler Arası İletişim SESLİ SESSİZ NESNELERLE KONUŞMA DİNLEME

22 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 21  Emir vermek, yönetmek  Tehdit etmek, gözdağı vermek  Vaaz vermek, ahlak dersi vermek  Öğüt vermek, çözüm getirmek  Öğretmek, nutuk çekmek, mantıklı düşünceler önermek  Yargılamak, eleştirmek, suçlamak  Övmek, iltifat etmek, pohpohlamak  Ad takmak, alay etmek, utandırmak  Yorumlamak, analiz etmek, tanı koymak  Avutmak, teselli etmek  Soru sormak, sınamak, çapraz sorgulamak  Oyalamak, şakacı davranmak, konuyu saptırmak  Karşılaştırmak  …. İLETİŞİM ENGELLERİ

23 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 22 Marslı gibi DİNLEMEK Can kulağı ile DİNLEMEK Çocuğunuza bırakabileceğiniz en büyük miras O’na dinlemeyi öğretmektir.

24 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 23 Etkin Dinleme Pasif dinleme becerileri İçerik yansıtması Duygu yansıtması

25 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 24 KENDİMİZİ İFADE Karşıdaki kişinin davranışı Sonucunda Hissedilen duygunun ifade edilmesi DUYGUNUN İFADESİ SOMUT ETKİ Karşıdaki kişinin yaptığı davranışın sonucunda oluşan duygunun nedeni Para, zaman, emek, Sağlık, enerji kaybının İfade edilmesi DAVRANIŞIN TANIMI Karşıdaki kişinin üzen, kızdıran, korkutan Davranışının yorum katılmadan Ne ise aynen ifade edilmesi

26 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 25 DUYGULAR Sevinç Üzüntü Korku Öfke


"7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 1 İletişim Kurmak 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı 2 TEMEL İHTİYAÇ ÜÇGENİ YAPILANDIRMA YERLEŞTİRME KABUL Düzenleme, sınır," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları